Visa fullständig version : Til dig som vill bli bärgare
1: Bärgare är världens bästa "yrke".
Det är lite fel att kalla det ett yrke, det är mer en livs-stil.
Jobba jour,bakjour, nätter,helger. Det ställer höga krav på socialt umgänge och familj.
Dieselmannen skrev "först samband sen sambo" Jag skulle hellre säga:FÖRST yrket sen familj.
Kan man bara få ihop den biten så har man världens förutsättning att bli en riktigt lycklig man. Undertecknad har kört bärgare ca16 av de senaste 19 åren och jag vaknar fortfarande på måndagsmornarna efter en ledig helg, och tänker: Äntligen måndag. Det låter kanske som att jag inte trivs hemma, inget kunde vara mer fel. Jag stortrivs hemma också.
En väldigt stor anledning till att jag trivs så mycket, kan vara alla nöjda tacksamma kunder :thumbup: Och inte att förglömma alla trevliga kollegor :krama: . Jag rekomenderar alla till att åtminstånde köra bärgare ETT år av sitt liv :yesnod:
VÅGA, VINN
Bärgarn 139
2005-03-12, 14:05
Oj, är det för nya bilen är i antågande som du fått sådana lyckokänslor :thumbup: :biggrin:
Vill du höra något tragiskt och patetiskt? Så har jag känt i 16år nu.
Nutte4336
2005-03-12, 20:44
:hail: Ja vad mer att tillägga?INGENTING för allt är redan sagt av mästerbärgaren håller med på varenda ord fast jag har bara kört 6 år men snart är jag i kapp :hail: :party:
Bärgarn 139
2005-03-14, 14:12
om allt är sagt så får man helt enkelt runda av med: AMEN!!!!
bergarkungen
2005-03-14, 16:51
vad är ledig helg?
Bärgarn 139
2005-03-14, 20:16
Psssssst: Han har ett "OBS-Schema" och får vara ledig på helger....
Schhhhhhhh, Säg inte att jag sagt något :screama: :screama: :blush: :freak3:
Trackern
2005-03-20, 17:27
Finns det något bättre än storyn där "halvnatt" avslöjades bland bärgarfruarna på julbord=
"det är så skönt när han bara har halvnatt" sa en av fruarna.... "vad är halvnatt" sa en annan :krama: ... Nämner inga namn men det är en kul historia....
En fördel ni som bärgare har till skillnad emot en larmcentralsnisse är väl närheten till jobbet...om man nu får ha med sig bärgaren hem till bostaden.
närheten till jobbet? jag kliver aldrig ur mit jobb man är alltid orangeklädd
Trackern
2005-03-20, 19:36
Så rätt så rätt....
Nutte4336
2005-03-20, 23:56
:yesnod: Inte låter man någon annan röra bilen :fou: o absolut inte chefen :ajjabajja O självklart e den hemma på tomten när man sussar. :party:
Jag hörde att din "Tant" gillar din uniform :hihi: :hihi:
Började som sagt köra lite smått i december men känner redan att det enda jag ångrar med detta "yrkesval" är att jag inte gjorde det för 15 år sen....................
sladdandebarnet
2005-06-07, 12:31
Är det verkligen så bra?
Vilka arbetstider har man?
Är lönen provosions baserad eller fast?
Ja kan ni berätta lite mer ingående hur det är att vara en vägens konung
Är det verkligen så bra?
Vilka arbetstider har man?
Är lönen provosions baserad eller fast?
Ja kan ni berätta lite mer ingående hur det är att vara en vägens konung
Det där med lön är nog väldigt olika på olika företag, jag själv har fast.
sladdandebarnet
2005-06-08, 01:19
Det var lite sånt jag ville få reda på.
Kan man få sova lite iallafall när man jobbar så långa pass?
Jag misstänker att man är bra trött efter att ha jobbat till 17 och sen ha jouren och sen jobba till 17 igen.
Kan man åka hem och sova så länge man svarar i telefonen eller sover man i bilen på lämpligt ställe?
Jag jobbade natt i natt som var. Det var jobb till 05,00 så i dag är man seg. Men det är väldigt olika i bland kan man sova en del medans ibland kör man hela tiden. Typ snöstorm brukar det inte vara så mycket sömn
sladdandebarnet
2005-06-08, 18:38
Men man jobbar dagen efter också som regel?
Men man jobbar dagen efter också som regel?
Jag jobbar som citybil i stockholm och vi jobbar som ex:Måndag 7-17 Tisdag 7-17 Onstag 8.30-18 Torsdag 17-07 ledig dag efter natt. Helgen 7-17 eller 17-07 då och då. Sen är det massa bakjour lite här och där.
sladdandebarnet
2005-06-08, 22:48
ok då fattar jag bättre
tack
falcken5
2005-06-09, 21:28
vi har ju lite annorlunda.. jour en gång i´veckan och var 5e helg och ledig dagen efter joour..
Själv vågar jag knappt skriva om hur bra mitt obs-schema är, för då kommer alla andra å håna mig. måndag-fredag : fyra dagpass å en natt + var femte lö sö natt.
falcken5
2005-06-28, 23:12
Själv vågar jag knappt skriva om hur bra mitt obs-schema är, för då kommer alla andra å håna mig. måndag-fredag : fyra dagpass å en natt + var femte lö sö natt.
precis som jag då de e ju underbart eller hur mäster..
man ska väl inte jobba ihjäl sig :hihi:
Samson Falck 44
2005-08-16, 00:02
jag kör jouren varannan helg. dvs från fredag kl 17 till måndag kl 07 00. kör oftast nattpasset från kl 19-07 o har som en bonus nacka värmdö tyresö som ensam bil. dygnet runt. kan dra helgen.. ... eh minns jag den ens? vet att jag sovit max 10 h sen i torsdags. 27 jobb. lugnt på dan. däckbyte på fel sida av stan.. hemma 05:00 i fredags, upp 7. hemma 06:00 i lördags, upp 8. gick o "sov" vid 23:30 i söndags "trodde jag" hemma 05:30. upp 07:45. åka 3 mil BOMSTYRNING! så är det ngn som frågar mig... så.... men men... "ledig från jour" tills på torsdag då nästa jour går av stapeln. ledig helgen o så på måndag kör vi igen. jour dvs 17-07. Hursomhaver så gillar jag jobbet skarpt! men är lite fundersam över hur folk kan va så ivriga på o jaga "rökare".. med tanke på hur ofta man får jobben o för att inte tala om osäkerheten me betalningen.. Men vem bryr sig om pengarna eg... man var ju där! folkslag det är vad vi är... o vi alla tycker nog att folk borde förstå.. men frågan är om ngn eg gör det?
Jag går på 3-veckors schema vilket innebär följande. Vecka 1: mån.-fre. 07-18. Vecka 2: mån.-tors. 06-16. Vecka 3:mån.-ons. 16-06 tors. 16 till mån. 06.
Alltså var tredje helg är jag ledig tors. 16 till mån. 16.Då ska man veta att nattveckorna spenderas hemma i sängen om det är lungt, vilket det oftast är efter midnatt.
Uffe me bärgarn
2005-08-16, 08:28
Schema...va f*n e det ??? :eek: :eek:
Trackern
2005-08-16, 08:46
Jag går på 3-veckors schema vilket innebär följande. Vecka 1: mån.-fre. 07-18. Vecka 2: mån.-tors. 06-16. Vecka 3:mån.-ons. 16-06 tors. 16 till mån. 06.
Alltså var tredje helg är jag ledig tors. 16 till mån. 16.Då ska man veta att nattveckorna spenderas hemma i sängen om det är lungt, vilket det oftast är efter midnatt.
Lugnt om natten? Det är bara för att Birason tar alla jobb.
bergarkungen
2005-08-16, 09:13
det är 18 år sen man hade semester :freak3:
Lugnt om natten? Det är bara för att Birason tar alla jobb.
Självklart, sova e för "fikusar" :hihi:
Sova? När man kan bärga!!! Här står två upp i sängen när det ringer!! Är inte riktigt så skadad än men jag förstår dom. Det är ett sätt att leva! 7-ca.17.30 som chef sen så är det ju bärgningen en helg i månaden om det inte Förhoppningsvis blir en snöstorm emellan! Finns inget tjat om krogen här hos min tonåring utan det är: Mamma kör mej till bärgarna! Tycker det är väldigt bra!
Schema...va f*n e det ??? :eek: :eek:
365 - 24 - 7 :thumbup:
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.