handdator

Visa fullständig version : Belysning bakåt?

Bärgarn 139
2005-03-16, 21:09
Nu har jag hört från flera håll att det kommit en ny lag som säger att man inte får ha några lampor (inte ens tomma lampglas) ovanför 1,5 m höjd.

Stämmer detta?

En annan version var att första lyset bakåt skall ha en maxhöjd på 1,5 meter.

Kan nu någon vara snäll att bena ut begreppen.
Har sett ett par tungbärgare i stockholm som åkt omkring med tomma hål i byggnationen på allt över 1,5 meter.... Rätt eller fel?!?!?!?!

// Confuised

BoA 145
2005-03-17, 18:27
nya 170 gick igenom reg besiktningen utan problem och då sitter ju blinkers osv ganska högt upp på targan! men det sitter ju även lågt plaserade i bak!

Det vete fåglarna men jag vet att vår 195 gick inte att reg.besiktiga men vanlig besiktning gick bra.
Man vill ju helst inte väcka den björn som sover å fråga "våra" trafikpoliser.....

:confused:

Bärgarn 139
2005-03-17, 20:42
Hmmm redan nu två olika varianter.

Någon annan som vet?

Toppline
2005-03-18, 01:48
Det är en riktig jungel att klara ut den frågan. Med om du ny reggar ett fordon för nationelt bruk råder nästan samma regler som förr. Men ska man besikta den så den är godkänt i EU länder så får man bara ha 4 ljuspunkter bakåt. Detta är bara en del.
Man kan skriva hur mycke som helst om frågan.

Nutte4336
2005-04-14, 01:15
Har redan blivit stoppad"åkte in i en kontroll vid tullinge" ett flertal gånger pga lampor men DOM vet inte heller vad som gäller för jag fick böter för att det inte fanns fungerande blinkers o bromsljus på BILEN JAG BÄRGADE :fou: 2 tim senare revs protokollet efter samtal med söderortstrafipax "boss" Till vilken nytta 3 dar senare stoppar Samme konstapel mig o då slutar det med en kontrollbesiktning för att jag "bland annat" inte hade Eg reflexer.När jag nägra veckor senare glider in på bilprovningen o får höra att INTE FAAAAAN BEHÖVER VI BÄRGARE EG REFLEXER FÖR VI TILLHÖR KARROSERIKOD 76 så vart det o ringa trafipaxbossen igen. :fou:

Simon
2005-04-14, 01:52
Vilka stjärnor :rolleyes: :rolleyes:

dieselmannen
2005-04-15, 07:46
jajamensan,det här verkar vara en jättebra knuff framåt för oss som vill synas på vägen..Om man utvecklar det hela lite så kan man ju tänka sig att inga trafikljus får sitta högre än 1.5 meter upp heller.vad sägs om det då?tänk er huddingevägen söderut mellan Örby slottsväg och infarten till G:la huddingevägen!! tänk att få sänka ner trafikljusen så att ingen ser dom när man kommer laddandes i kurvan.Då lär dagisklasserna få det hett om öronen.
Nä jag tycker att det sitter slipsnissar någonstans som har alldeles för lite att göra på dagarna.Jag tror att vi som har blivit på/överkörda ett antal gånger
kör vårt eget race för att synas så bra som möjligt i fortsättningen oxå.
Sensmoralen är alltså: ställ bärgaren på tvären när du lastar på E4:an,ingen
annan tänker åt dig!!