handdator

Visa fullständig version : Sveriges Bilradio

Roger Larsson
2006-10-05, 23:01
"SR Minnen" är en bra sida! :thumbup: Har tillbringat kvällen med att lyssna på den nyss avlidna CG Hammarlund´s program "Sveriges Bilradio" från 1966. Kanske Sveriges i genom tiderna bästa radiprogram? Stor skillnad mot dom flesta av dagens utslätade "fjollprogram" där producenter och programledare försöker sno unga lyssnare från varandras kanaler och kanalerna är till förväxling lika oavsett om dom sänds från SR eller av dom kommersiella programmen. :fou:

Sveriges Bilradio var fö nästan det enda radioprogram som sände rock - jag minns att man väntade hela veckan på detta program med rullbandspelaren i högst hugg. Synd att inte dom banden finns kvar! :depressed Vi hade ju bara EN (1) radiokanal på den tiden. Ändring blev det - tack vare Radio Nord - när vi fick "Melodiradion" i P2 runt 1961 med program som "Kvällstoppen" och "Min soldat" med Kersti Adams Ray - var lite småkär i henne. :blush: Kvällstoppen från 1961 finns också med på sidan nånstans.

Hade fö förmånen att träffa CG Hammarlund ett par gånger, sista gången på Polistekniska Museet i Stockholm 2001. Trevligt att prata med honom då han - trotsa sina drygt 80 år - hade ett glasklart minne, inte minst om gamla bilar och Räddningskåren.

Edit 080603 Mindes fel - vi hade två kanaler sedan 1955 men "Melodiradion" startade i P2 i maj 1961...

bil499-hbg
2006-10-07, 18:23
"SR Minnen" är en bra sida! :thumbup: Har tillbringat kvällen med att lyssna på den nyss avlidna CG Hammarlund´s program "Sveriges Bilradio" från 1966. Kanske Sveriges i genom tiderna bästa radiprogram? Stor skillnad mot dom flesta av dagens utslätade "fjollprogram" där producenter och programledare försöker sno unga lyssnare från varandras kanaler och kanalerna är till förväxling lika oavsett om dom sänds från SR eller av dom kommersiella programmen. :fou:

Sveriges Bilradio var fö nästan det enda radioprogram som sände rock - jag minns att man väntade hela veckan på detta program med rullbandspelaren i högst hugg. Synd att inte dom banden finns kvar! :depressed Vi hade ju bara EN (1) radiokanal på den tiden. Ändring blev det - tack vare Radio Nord - när vi fick "Melodiradion" i P2 runt 1961 med program som "Kvällstoppen" och "Min soldat" med Kersti Adams Ray - var lite småkär i henne. :blush: Kvällstoppen från 1961 finns också med på sidan nånstans.

Hade fö förmånen att träffa CG Hammarlund ett par gånger, sista gången på Polistekniska Museet i Stockholm 2001. Trevligt att prata med honom då han - trotsa sina drygt 80 år - hade ett glasklart minne, inte minst om gamla bilar och Räddningskåren.

http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/artikel.asp?programID=1602&artikel=710764
:thumbup: :party: p3 rockster var min musik ,,,

Lulebjörnen
2006-10-08, 14:07
Sveriges Bilradio var fö nästan det enda radioprogram som sände rock - jag minns att man väntade hela veckan på detta program med rullbandspelaren i högst hugg. Synd att inte dom banden finns kvar! :depressed Vi hade ju bara EN (1) radiokanal på den tiden.
Förklara för MP3-kidsen här på forumet vad en rullbandspelare är - dom är för blyga för att fråga själva :blush: ...

Förklara oxå hur det gick att leva ett ganska bra liv utan internet och femtielva radio och tvkanaler som för det mesta sänder en sanslös smörja dygnet runt :depressed ...

Men Sveriges Bilradio var bra - CeGe inledde alltid med "hejsan hejsan" :yesnod: ...

Sen kom väl någon modernare variant av bilradion där det genomgående kravet för att medverka i programmet var att man kunde prata felfri värmländska ???...det berömda "hörrödu"gänget...Colling mfl.

bil499-hbg
2006-10-08, 14:38
[QUOTE=Lulebjörnen]Förklara för MP3-kidsen här på forumet vad en rullbandspelare är - dom är för blyga för att fråga själva :blush: ...

Förklara oxå hur det gick att leva ett ganska bra liv utan internet och femtielva radio och tvkanaler som för det mesta sänder en sanslös smörja dygnet runt :depressed ...

:hihi: jag hade en tandberg rullbandspelare när jag var c:a 10år men men det var några år sedan :confused2 ändå är jag ej så gammla som er :crazya: :yesnod:, jag skickade grabben att köpa en ny mobil som jag sa till han den skall gå att ringa och svara i och skicka ett sms med eventuelt en kamera :fou: och vad fick jag en telefon med streo handsfri ,kamera som fungerar bättre än min vanliga digital kamera +++ en massa anat skitt som man ej behöver :confused2 har man blivit så jävla gammal så man ej följer med tekniken ?,

Roger Larsson
2006-10-08, 15:34
Förklara för MP3-kidsen här på forumet vad en rullbandspelare är - dom är för blyga för att fråga själva :blush: ...

Men Sveriges Bilradio var bra - CeGe inledde alltid med "hejsan hejsan" :yesnod: ...

Sen kom väl någon modernare variant av bilradion där det genomgående kravet för att medverka i programmet var att man kunde prata felfri värmländska ???...det berömda "hörrödu"gänget...Colling mfl.

Jag är faktiskt så gammal att jag varit med om att ha varit UTAN TV, med EN svensk radiokanal (enda alternativet var att ratta in Radio Luxemburg) o naturligtvis utan Internet och MP3 och vad det heter allt nu för tiden.

Vad gjorde man då utan allt detta? Ja, man lyssnade aktivt på radio, dvs man samlades högtidligt runt radion när det tex var nyheter och ngt som kunde kallas underhållning. Prat och skramlande med tex kaffekoppar var strängt förbjudet. När programmet i fråga var slut, stängdes radion av. Ingen radio på när ingen lyssnade. Punkt slut! - långt från dagens ständiga bakgrundsmusik i alla sammanhang.

Var dom vuxna på gott humör kunde det tänkas att radiogrammofonen laddades och man hörde på tex Seeman mad "Lolita". Vem av er vet vem "Lolita" var?

I början på 1960-talet fick jag en skivspelare och köpte sedan Singel och EP-skivor för alla surt intjänade kronor. Senare fick jag i present en rullbandspelare. En "makalös" manik av märket Grundig där man då kunde spela in alla skivor på tre-timmarsband + naturligtvis musik från ovan nämnda Sveriges Bilradio m m. Att spela in musik var ett "pass" man måste nämligen trycka på "Rek" när låten startade (eller om det stod "Insp."?) Alternativet var att spela in hela programmet och sedan klippa bandet rent fysiskt och klistra ihop bandbitarna i lämplig följd. Fanns fin utrusning för detta att köpa för dyra pengar - själv nöjde jag mig med sax och tape o det fungerade det med. Ett annat alternativ var naturligtvis att använda TVÅ bandspelare men då försvann en del av ljudkvaliten i kabeln. hade en period massor av band som tyvärr försvann i samband med flytt m m.

Senare blev det bil (första bilen var en Chevrolet -57 http://www.algonet.se/~olabyab/privatasidor/rlch57.jpg - inköpt 1969 för 350:-! ) med en rörradio som och det tog en kvart att få liv i (enbart AM) - men Radio Luxenbug gick fint att få in). Nästa bil var en Thunderbird med en Sterio 8, även det en maklös manik som spelade band som bestod av en ändlös slinga men ville gärna trassla band. I en annan amerikanare hade jag en fin Blaupunkt radio med tillkopplad skivspelare. Inte speciellt makalös maskin då ljudet var hemsk - kanske mest beroende på att skivorna misshandlades frukansvärt i bilen. Skivspelaren kastade jag bort!!! då dom nya radioapparaterna kom med inbygd kasettbandspelare som kallades Phillipskasetter då systemet kom från Phillips i Holland) kallas väl idag för musikkasett i den mån dom finns kvar.

I dag har även jag "tvingats" gå över till CD-skivor och musik i MP3-format. Kan väl erkänna att det är ganska bekvämt med musik på datorn och bara bränna ner på skiva eller ha musiken i ett USB-minne men inte är det som förr inte!!! Det finns ju även via Internet radiostationer som dygnet runt spelar musik av alla genreer (undrar om "gengeer" stavas så? OK, sorter då, det kan jag stava till) tex http://www.bigrradio.com/50s/welcome.asp?sid=24&PageTitle=50s&npurl=http://www2.bigrradio.com/ondemand/nowPlaying.asp&userlocation=Lersäter,Sweden-50s&andoid=939&virtualDir=50s
som dygnet runt spelar 50-talsmusik! :thumbup:

Problemet i dag är ju att bevara musiken på ett rätt sätt! Med alla nya system som hela tiden påstås vara bättre än det föregående - bättre för vem? Hur länge får vi ha kvar CD? Blir allt på hårddisk och små minnen?

Och hur får man fram all gammal musik och övrig data om det finns på en hårddisk eller på ett minne som inte kan hanteras av nästa generationens datorer m m? Jämför problemet med att idag spela upp en "stenkaka" inte en gramofon man hostar upp - det är tom svårt att i dag få tag i en vanlig grammofon :thumbd: eller stift till dyliga.

Ja, detta var några snabbt nedskrivna lätt ostrukturerade nostalgiska minnen och åsikter när det gäller lyssnande till musik m m.

birason
2006-10-08, 16:37
"Nästa bil var en Thunderbird med en Sterio 8, även det en maklös manik som spelade band som bestod av en ändlös slinga men ville gärna trassla band."
Någonstans långt in i mitt garage står en låda med en himla massa sådana band, fast jag har ju ingenting att spela dom på :blush:

Finns det någon här på forumet som tex har någon helorginalrenoverad gammal bil som skulle vara intresserad av dessa så är det bara att pm:a :thumbup:

Roger Larsson
2006-10-08, 16:51
Någonstans långt in i mitt garage står en låda med en himla massa sådana band, fast jag har ju ingenting att spela dom på :blush:

Finns det någon här på forumet som tex har någon helorginalrenoverad gammal bil som skulle vara intresserad av dessa så är det bara att pm:a :thumbup:

Nja, jag har en kompis som samlar på sådana stereoband. Skall höra om han är intresserad. Pris? Skick? (men Du måste ju hitta dom först!) Vad är det för musik? Ja, det senare kvittar nog, han är inte kinkig.

Visste Ni att det fanns hemmastereoanläggning med möjlighet att spela IN på dessa band? Med andra ord fanns det "tomma" band att köpa. Min ovan nämnda kompis köpte "tomma" band i USA på 1980-talet.

Läs även här om detta: http://susning.nu/Stereo_8

forden
2006-10-09, 11:44
hej ! jag är på jakt efter sonna band som jag tänkte spela i min buck av 75 års modell
(en kojak bil fast 2dr sport kupe) kan ringa mig på 0708-739500 Kristian

birason
2006-10-11, 16:29
Nja, jag har en kompis som samlar på sådana stereoband. Skall höra om han är intresserad. Pris? Skick? (men Du måste ju hitta dom först!) Vad är det för musik? Ja, det senare kvittar nog, han är inte kinkig.

Visste Ni att det fanns hemmastereoanläggning med möjlighet att spela IN på dessa band? Med andra ord fanns det "tomma" band att köpa. Min ovan nämnda kompis köpte "tomma" band i USA på 1980-talet.

Läs även här om detta: http://susning.nu/Stereo_8
Pris :confused2

Han får lösa ut paketet :thumbup:

Men som sagt, jag måste hitta dom först, min svåger har parkerat en Opel Rekord -62:a där för tillfället.

Jag har ingen aning om skick och så förrän jag hittat dom, men ska kanske ta och angagera mig lite i detta :blush: