handdator

Visa fullständig version : Radionummer...

iceman1975
2005-10-19, 20:02
En liten fråga.. Kankse dum..Menm jag vet inte svaret.. :blush:

Sitter och tittar på de bärgare som dyker upp på jobbet..
Idag såg jag en tex en bil med nr 964!
Hade lite körigt på jobbet så hann inte titta så länge på den..
Stod Svempas på den..Dubbelhytt och kapell..
Skulle väll hämta nån Lamborgini eller Bently..

Är det nån som har lite bilder på just denna bil?
Och nummret på bärgarna..Är det specifika nummer?

/Lännström

Trådar om radionummer hopslagna /RL

Mäster
2005-10-19, 21:15

/Lännström
Jag kan bidra med en del av svaret
:- den bilen du såg tillhör Svempas och om jag sett rätt så är det en tre-lastare som kan ha en bil på underbryggan med skydd på sidorna och tak av över-bryggan.
ang.nummer:
kåren kör med tre siffror, i Sthlm med kranskommuner börjar radionummret med ett. Uppsalas bilar med en sexa, Göteborgs med fyra (det är de jag har i huvet) Storstockholm bärgningstjänst tillhörde en gång i tiden kåren och har kvar sina radionummer därifrån.
Falkarna har fyra siffror i sina radionummer

iceman1975
2005-10-19, 21:33
Ok.. Tack för svaret... :hail:

Mäster
2005-10-20, 22:36
Ok.. Tack för svaret... :hail:
OK varsågod

Miks
2005-11-18, 19:04
Jag kan bidra med en del av svaret
:- den bilen du såg tillhör Svempas och om jag sett rätt så är det en tre-lastare som kan ha en bil på underbryggan med skydd på sidorna och tak av över-bryggan.
ang.nummer:
kåren kör med tre siffror, i Sthlm med kranskommuner börjar radionummret med ett. Uppsalas bilar med en sexa, Göteborgs med fyra (det är de jag har i huvet) Storstockholm bärgningstjänst tillhörde en gång i tiden kåren och har kvar sina radionummer därifrån.
Falkarna har fyra siffror i sina radionummer

I Göteborg så har Kåren 3 som första siffra :party: och falck har tre siffror som börjar på 2 /Miks

Roger Larsson
2005-11-18, 19:44
Bärgningskåren/Assistancekårens radionummer - lite historik

Från början tilldelades ”innehavarna av mobila radiostationer” anslutna till Larmtjänst (och Bärgningskåren) av dåvarande Televerkets Radiobyrå radionummer enligt noggrant utformade regler baserade på bla basstationens läge enl nedanstående tabell.

110 - 179 Bärgningsbilar i Stockholm
180 - 235 Ambulanser, båtar och jourfordon i Stockholm
301 - 400 Bärgningsbilar i Göteborg
401 - 500 Bärgningsbilar i Malmö
501 - 550 Bärgningsbilar i Linköping
551 - 999 Ingen uppgift

I dag har pga bla Bärgningskårens nedläggning (1992) - Larmtjänst´s avveckling av billarmförmedling (1994) - dom moderna GSM-telefonernas intåg m m gjort att användandet av komradio minskat bland Assistancekårens medlemmar.

Det interna radionumret som tidigare - på Larmtjänst/Bärgningskårens tid var utdelade till bla bärgningfordon m m enl ett noga geografiskt system, bla pga av basstationernas placering har av ovan beskrivna skäl nu luckrats upp. Dom tre siffrorna används mest som ett internt regnummer vid fakturering m m och man kan i dag inte via ”radionumret” direkt se från vilken ort en till Assistancekåren ansluten bärgare kommer ifrån.

I mycket stora drag ser det i dag ut så här:

100-serien.

Stockholmsbilar har nummer i 100-serien och använder komradio. Tillståndet tillhör Svenska Bilräddningskåren AB och fordonen dirigeras av Viking Sverige. Dom tre siffrorna används som internt regnummer vid fakturering m m. Vid radioanrop används dom två sista siffrorna med nummer 691 före.

Hur det ser ut i dom andra storstäderna känner jag i dag inte till men det finns skäl att tro att det används ett liknande system.

200-serien: används inte av Assistancekåren.

300-serien: Göteborg med omnejd och Bohuslän.

400-serien: Malmö med omnejd

500-serien: V. Värmland, Östergötland och delar av Skåne.

600-serien: V. Skåne, Uppsala och Umeå.

700-serien: Småland, Dalarna och Gottland (men även tex i Södertälje, Kalmar och Hudiksvall.

800-serien: Sörmland och Norrland.

900-serien: Dalarna och Östergötland.

falcken5
2005-11-18, 21:19
intressant läsning, om jag visste 1/10 av våran nummer historik skulle man va nöjd..

förresten någon som har koll på hur många bilar falck/ass-kåren har i sverige??

Mäster
2005-11-18, 23:11
intressant läsning, om jag visste 1/10 av våran nummer historik skulle man va nöjd..

förresten någon som har koll på hur många bilar falck/ass-kåren har i sverige??
Kåren har ca 350 bilar i sverige ( i den siffran ingår reservbilar)
Roger Larsson! Vicken kille vicken järnkoll. JAG är super impad.

Barve
2006-01-25, 10:13

/Lännström

Minns jag inte helt fel så är det gamla vägassistans bärgaren.
fast nu mer är den om lackad.
http://www.svempas.se/bild.jpg/964-01.jpg
http://www.svempas.se/hist90-se.html

iceman1975
2006-01-25, 10:59

Japp..Den var det..SÅ snygg.. :hail:

bil499-hbg
2006-01-26, 13:59

Från början tilldelades ”innehavarna av mobila radiostationer” anslutna till Larmtjänst (och Bärgningskåren) av dåvarande Televerkets Radiobyrå radionummer enligt noggrant utformade regler baserade på bla basstationens läge enl nedanstående tabell.

551 - 999 Ingen uppgift

I dag har pga bla Bärgningskårens nedläggning (1992) - Larmtjänst´s avveckling av billarmförmedling (1994) - dom moderna GSM-telefonernas intåg m m gjort att användandet av komradio minskat bland Assistancekårens medlemmar.

Det interna radionumret som tidigare - på Larmtjänst/Bärgningskårens tid var utdelade till bla bärgningfordon m m enl ett noga geografiskt system, bla pga av basstationernas placering har av ovan beskrivna skäl nu luckrats upp. Dom tre siffrorna används mest som ett internt regnummer vid fakturering m m och man kan i dag inte via ”radionumret” direkt se från vilken ort en till Assistancekåren ansluten bärgare kommer ifrån.

100-serien.

Stockholmsbilar har nummer i 100-serien och använder komradio. Tillståndet tillhör Svenska Bilräddningskåren AB och fordonen dirigeras av Viking Sverige. Dom tre siffrorna används som internt regnummer vid fakturering m m. Vid radioanrop används dom två sista siffrorna med nummer 691 före.

Hur det ser ut i dom andra storstäderna känner jag i dag inte till men det finns skäl att tro att det används ett liknande system.

700-serien: Småland, Dalarna och Gottland (men även tex i Södertälje, Kalmar och Hudiksvall.

kul läsning !!, vi i hbg har föjande nr 490 - 499 , 490 station (bas) 491-499 bilar 491 service bil 494 toyotan (anders) + extra 495 tvålastare iveco (nicklas) + extra 496 scania tung 497 tungflak 498 tvålastare mb ( ronny och håkan ) 499 trelastare bb55 volvo (dan) // dan hbg :thumbup:

Barve
2006-01-26, 20:20
Japp..Den var det..SÅ snygg.. :hail:
Jo nya lacken han har på bilarna e fin faktiskt.
Farsgubben körde på svempas på 60&70 och början av 80 talet
Men då var det mer Motiv lack med stjärnor å grejjer.
:yesnod:

273
2006-01-27, 20:25
Här är bild på den ena av svempa bilarna! http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=1206&action=addcomment

Fredrik Klint
2006-10-09, 20:27
(Ny på detta forum, hoppas det blev rätt avdelning)

Finns det något system med radionummer?
Assistancekåren (och tidigare Bärgningskåren) har ju tre siffror som i Stockholm börjar med "1" och man ser att vissa nummer återanvänds när nya fordon levereras.
Exempelvis så är nummer 137, 155 och 160 typiska nummer för tungbärgare. Varför har det blivit så, en slump eller finns det en orsak?

Roger Larsson
2006-10-09, 21:19
(Ny på detta forum, hoppas det blev rätt avdelning)

Finns det något system med radionummer?
Assistancekåren (och tidigare Bärgningskåren) har ju tre siffror som i Stockholm börjar med "1" och man ser att vissa nummer återanvänds när nya fordon levereras.
Exempelvis så är nummer 137, 155 och 160 typiska nummer för tungbärgare. Varför har det blivit så, en slump eller finns det en orsak?

Detta har vi diskuterat tidigare - men varsågod - mitt inlägg i den debatten igen... (något uppdaterat)

551 - 999 Ingen uppgift

Det interna radionumret som tidigare - på Larmtjänst/Bärgningskårens tid var utdelade till bla bärgningfordon m m enl ett noga geografiskt system, bla pga av basstationernas placering har av ovan beskrivna skäl nu luckrats upp. Dom tre siffrorna används mest som ett internt regnummer vid fakturering m m och man kan i dag inte via ”radionumret” direkt se från vilken ort en till Assistancekåren ansluten bärgare kommer ifrån (om man inte har tillgång till radionummertabellen).

I den tabellen kan man se vilket radionummer som "hör" till en viss station. Som exempel hör radionummer 117 till station nr 02-04. Har man sedan stationsnummret går man in i Assistancekårens matrikel och kan då läsa firmanamnet. Detta har alla AK-bärgare tillgång till...

Ett annat o lättare sätt för den som INTE är ansluten till AK är att via regnummret få veta ägaren och på så sätt få veta från vilket ort bilen/företaget kommer och puzzla ihop detta med radionummret på bilen.

100-serien.

Trackern
2006-10-10, 15:22
Detta har vi diskuterat tidigare - men varsågod - mitt inlägg i den debatten igen... (något uppdaterat)

551 - 999 Ingen uppgift

Det interna radionumret som tidigare - på Larmtjänst/Bärgningskårens tid var utdelade till bla bärgningfordon m m enl ett noga geografiskt system, bla pga av basstationernas placering har av ovan beskrivna skäl nu luckrats upp. Dom tre siffrorna används mest som ett internt regnummer vid fakturering m m och man kan i dag inte via ”radionumret” direkt se från vilken ort en till Assistancekåren ansluten bärgare kommer ifrån (om man inte har tillgång till radionummertabellen).

I den tabellen kan man se vilket radionummer som "hör" till en viss station. Som exempel hör radionummer 117 till station nr 02-04. Har man sedan stationsnummret går man in i Assistancekårens matrikel och kan då läsa firmanamnet. Detta har alla AK-bärgare tillgång till...

Ett annat o lättare sätt för den som INTE är ansluten till AK är att via regnummret få veta ägaren och på så sätt få veta från vilket ort bilen/företaget kommer och puzzla ihop detta med radionummret på bilen.

100-serien.

Assistancekåren Stockholm dirigeras av SORAB... :)

zerial
2006-10-10, 18:21
Vi på Roffes använder radionummer 250-299 i storstockholm.

Martin vxj
2006-10-10, 19:55
Växjö Har bara 500 serie nummer 560,561,562,563,578

Roger Larsson
2006-10-10, 22:33
Assistancekåren Stockholm dirigeras av SORAB... :)

Ja, Du har helt rätt, så är det naturligtvis nu för tiden...

Mickey
2006-11-05, 15:39
Linköpingsbilarna har i dag 905-909 o Mjölby har 501-504 uppmärkta i dagsläget.M.V.H Mickey :yesnod:

Ika
2006-11-18, 00:36
Vem är det som har bärgare 379 o var i Uddevalla idag? :confused2 Den var fin! :smile: