handdator

Visa fullständig version : Hörde att HBG Bärgarna.....

SverigesSydligasBärgare
2006-10-10, 21:19
Det har kommigt till min kännedom att ASS Kåren i HBG har köpt ett trailer ekipage för transporter av liftar o annat.....

Kanske finns det lite bilder? Eller det är inget intressant ekipage?? :crazya:

zerial
2006-10-10, 21:27
Ska gamla 111an och tillhörande släp få sin sista vila?

bil499-hbg
2006-10-11, 00:22
Ska gamla 111an och tillhörande släp få sin sista vila?
nej för satan den skall jag leka med mer men även i vinter trailern där emot skall vara i reserv till bärgnings jobb samt transporter om inte den andra hiner med :thumbup:

bil499-hbg
2006-10-11, 00:27
Det har kommigt till min kännedom att ASS Kåren i HBG har köpt ett trailer ekipage för transporter av liftar o annat.....

Kanske finns det lite bilder? Eller det är inget intressant ekipage?? :crazya:
intresant eller inte får du själv avgöra :biggrin: bilen är en scania 124:a 2axlig dragbil trailern en treaxlig med hydrauliska ramper 24ton last ,, emil ( hbg_hbgbärgarna) läger in bilder inom kort :thumbup:

Emil_Helsingborg
2006-10-11, 13:31
intresant eller inte får du själv avgöra :biggrin: bilen är en scania 124:a 2axlig dragbil trailern en treaxlig med hydrauliska ramper 24ton last ,, emil ( hbg_hbgbärgarna) läger in bilder inom kort :thumbup:

har lagt upp dem bilderna jag har än så länge, men kommer väll feler i framtiden

zerial
2006-10-11, 20:56
nej för satan den skall jag leka med mer men även i vinter trailern där emot skall vara i reserv till bärgnings jobb samt transporter om inte den andra hiner med :thumbup:
En fundering som dök upp, hur räknas/klassas släpet efter 111an?

bil499-hbg
2006-10-12, 07:36
En fundering som dök upp, hur räknas/klassas släpet efter 111an?
den är besiktiad och regad som trailer med kingpinne = trailer :thumbup:

zerial
2006-10-12, 22:18
den är besiktiad och regad som trailer med kingpinne = trailer :thumbup:
Och då är 111an reggad med draginrättning, eller?
Jag fick till svar av tekniska avdelningen på Bilprovningen att man i praktiken inte kunde regga en bärgningsbil med draginrättning...

SverigesSydligasBärgare
2006-10-13, 12:55
Kan man inte i heller..... Man kunde fram tills ett par år tillbaka regga en släp tillsammans med en bärgare... Men då blev den så kallat kopplings besiktigat och fick endast framföras med den bilen den var besiktad tillsammans med... och det var ingen lätt historia det heller... Vet att Rinkaby lastbilsskrot sålde en tungflakare med en kopplingsbesiktad släp till men den kopplingen var ingen rolig historia... Det krävvs en heldel att man får ha den kopplad till en "sticka"...

Men som sagt så får man inte det längre..... Så man får köra den som vilken efter fordon som hälst 30km/h.

oavsätt vad den är reggad som... OM Du inte hänger på den efter en dragbil med vändplattan reggad på bilen då får du tuta i 80km/h
:thumbup:

brk184
2006-10-13, 20:16
Och då är 111an reggad med draginrättning, eller?
Jag fick till svar av tekniska avdelningen på Bilprovningen att man i praktiken inte kunde regga en bärgningsbil med draginrättning...
Man kan regga en bärgare med drag. Så länge det sitter i en dragbalk i ramen. Funkar tex. på sws-flaken med vertikallyft.

zerial
2006-10-13, 20:40
Men som sagt så får man inte det längre..... Så man får köra den som vilken efter fordon som hälst 30km/h.

Där är jag övertygad om att du har fel, allt som hänger efter en bärgare räknas som obromsat släp, dvs 40kmh gäller - oavsett vad det är (bromsad släpvagn, bil, lastbil, buss etc).

Det var därför jag var lite nyfiken på om det går, eller hur man gör för att regga med draginrättning.

SverigesSydligasBärgare
2006-10-13, 21:25
Där är jag övertygad om att du har fel, allt som hänger efter en bärgare räknas som obromsat släp, dvs 40kmh gäller - oavsett vad det är (bromsad släpvagn, bil, lastbil, buss etc).

Det var därför jag var lite nyfiken på om det går, eller hur man gör för att regga med draginrättning.

Ja det kan jag faktiskt inte vara 100% på.. om det är 30km/h eller 40km/h man får köra.. Men det är margnellt igentligen... men man får inte köra några 80 km/h som en vanlig släp.

Jepp sen e det riktigt b.l.a sws agg har så du kan sätta en VBG bygel i dragbalk i ramen och beikta utan problem. Men det är som vilken VBG bygeldrag som helst. Monterat i ramen sedan är bärgar agget byggt så att det ser ur rundat ut eller vad man ska säga..

men alla kopplings anordningar som sitter i bärgar aggregaten är "olagliga"
OM DET INTE ÄR KOPPLINGS KLASSAT. Som man inte kan göra idag med nya besiktningar.

Fråga mig.... jag har haft ett rent helvete med detta för jag har varigt på ALLA instanser från polis till vv och bilprovning.. Svar NEJ... 30 eller 40km/h är det som gäller... Så du kan lika bra hänga en traler i ett ook och ett spännband så är det oxå godkännt för 20 eller 40km/h vad det nu är..

men som sagt igen så är det som du själv sa Endast bygel drag som är godkännda efter ex bärgare.

zerial
2006-10-13, 21:42
Ja det kan jag faktiskt inte vara 100% på.. om det är 30km/h eller 40km/h man får köra.. Men det är margnellt igentligen... men man får inte köra några 80 km/h som en vanlig släp.

men alla kopplings anordningar som sitter i bärgar aggregaten är "olagliga"
OM DET INTE ÄR KOPPLINGS KLASSAT. Som man inte kan göra idag med nya besiktningar.

men som sagt igen så är det som du själv sa Endast bygel drag som är godkännda efter ex bärgare.
Skillnaden ligger i om man får köra på motorväg/motortrafikled eller inte. Så 30 eller 40 är vesäntligt ;)

Kopplingsanordningar på bärgningsarmar kallas uppbärningspunkt, och får se ut hur som helst. Det finns inga föreskrifter att följa. Mer än att specificerad/klassad vikt ej överskrids.

Jag har aldrig nämnt att VBG koppel skulle vara möjligt, men är så fallet så då vet man. Jag var mest ute efter att regga med kula.

SverigesSydligasBärgare
2006-10-13, 22:46
Skillnaden ligger i om man får köra på motorväg/motortrafikled eller inte. Så 30 eller 40 är vesäntligt ;)

Kopplingsanordningar på bärgningsarmar kallas uppbärningspunkt, och får se ut hur som helst. Det finns inga föreskrifter att följa. Mer än att specificerad/klassad vikt ej överskrids.

Jag har aldrig nämnt att VBG koppel skulle vara möjligt, men är så fallet så då vet man. Jag var mest ute efter att regga med kula.

Njaaa?? Vad jag har fått reda på av Trafikpolisen så sägs det att Allt du hänger på bommen efter bärgare är efterhänsfordon. P.G.A att kopplingen mellan Objekt och Bilen är inte av ..... jaa vad ska man säga ? kontrollerad typ. som ett ex släp och kula m.m Sen att det inte är eg besiktat är en anna femma... Men det är rätt som du säger att det är 40km/h man får köra bärgare med last på bommen p.g.a att man ska få fram föra det på motorväg och flera andra skäl...(Vi tog nog upp det i en annan tråd här tidigare)....

Men hur som haver så ligger det till så att det finns nu system där man kan ha VBG bygel på bilen och bärgar aggen är byggda så du kan "blåtta" bygeln och koppla släp.

Vad det gäller dom som kör "bärgnings trailers" efter bilarna på bommen är det inte lagligt om man kopplat det med en "ny" bil idag.. För nya lagar säger att man inte får detta. Men det finns som sagt gammla fordon som är reggade tillsammans med släpen (kopplings besiktat) och då får det fortfarande rulla. men inga nya sådanna besiktningar får göras. Vissa slänger på ex en vänd skiva på bommen och kör... Detta går bra om du som sagt inte "bärgar" mer än i 40 km/h....

Vad det gäller om kula på bommen? Ja det är jag inte lika djupt insatt i. Mer än är din bil under ex 3500kg är det kallas enkelt att regga på en kula... OM KULAN ÄR MONTERAD I RAMEN!!!! Annars skall ditt aggregat vara konstuerat för att ha en drag anordning monterat och det skall finnan papper på det från leverantören.. Om bilen väger över 3500kg och är klassad som tung? Så kan du gå och lägga dig!
Monteras i ramen- Papper från fordonstillverkaren m.m samt papper från bärgnings agget och massa dispanser och skit.. och du är pank inna du hinner blinka. Bättre att bara sätta på en kula och köra och se glad ut och hoppas dom inte tänker på det i kontroller m.m och skulle dom göra det? Ta böterna det är billigare än att regga... Var rädd om lappen bara!