Visa fullständig version : Perfekta Bärgningsbilen?
Hej jag ville bara höra lite vad ni här tycker skulle vara en perfekt konstruktion av en bärgningsbil. Alltså vad de ska vara för funktioner och olika lösningar som ni tycker är bra. Tex om ni skulle kunna kombinera flera olika påbyggen för att få något ni tyckte vara optimalt vad skulle de vara då? Själv går jag jämt och tänker på lite olika konstruktioner av bärgningsbilar, något som jag nog fått av min far. Men skulle vilja höra vad andra tycker lite :smile:
bil499-hbg
2006-10-18, 19:01
Hej jag ville bara höra lite vad ni här tycker skulle vara en perfekt konstruktion av en bärgningsbil. Alltså vad de ska vara för funktioner och olika lösningar som ni tycker är bra. Tex om ni skulle kunna kombinera flera olika påbyggen för att få något ni tyckte vara optimalt vad skulle de vara då? Själv går jag jämt och tänker på lite olika konstruktioner av bärgningsbilar, något som jag nog fått av min far. Men skulle vilja höra vad andra tycker lite :smile:
bro´s agerigat typ bb55 88 1010 är absolut marknadens bästa där ligger sws i expriment stadiet ,,
bro´s agerigat typ bb55 88 1010 är absolut marknadens bästa där ligger sws i expriment stadiet ,,
Alltså jag menade om man fick göra agregatet hur man ville liksom de måste ju vara några funktioner du saknar på bro´s bilar?
SverigesSydligasBärgare
2006-10-18, 19:07
Jag vet min önskan!!
En MB eller kanske en Scania av senaste modell!
Automat så jag slipper växla.
Navigering så jag slipper karta.
RoadCruise som följer linjer och varnar för kanter så jag slipper tänka.
Sen måste där vara en micro för goda panpizzor.
En kaffe bryggare
DVD med en bunke bra lätt klädda blondin filmer. Så jag har något och göra när jag JOBBAR!!!!
Jaaa.. Hummm en lastbils värdinna i min XXL Hytt..som städar lagar panpizza och kokar kaffe.
Hon ska vara blondmetallic stora tutor, fina fälgar och en fin bakläm. Gärna en slimmad version!
Vad det gäller på byggnaden kvittar det för jag måste ha en LongLiner hytt där mina 10 små slavar kan åka. Dom j****rna får jobba utta bara faan så jag håller mitt acord i trim till chefen!!
Jaaa va fan trodde ni?? Att man ska hinna med att lasta själv? Fattar ni vad mycket jag har och göra i hytt jäveln? Jag kan jy bli utbränd.....och bli sjukskriven!
Det vore väll synd? Jag som trivs så bra på jobbet :biggrin: :party:
Jag vet min önskan!!
En kaffe bryggare
DVD med en bunke bra lätt klädda blondin filmer. Så jag har något och göra när jag JOBBAR!!!!
Jaaa.. Hummm en lastbils värdinna i min XXL Hytt..som städar lagar panpizza och kokar kaffe.
Hon ska vara blondmetallic stora tutor, fina fälgar och en fin bakläm. Gärna en slimmad version!
Vad det gäller på byggnaden kvittar det för jag måste ha en LongLiner hytt där mina 10 små slavar kan åka. Dom j****rna får jobba utta bara faan så jag håller mitt acord i trim till chefen!!
Jaaa va fan trodde ni?? Att man ska hinna med att lasta själv? Fattar ni vad mycket jag har och göra i hytt jäveln? Jag kan jy bli utbränd.....och bli sjukskriven!
hmm synd bara att man inte kan ha slavar längre då ... Men annars var de ju en rätt bra Bärgningsbil :biggrin:
bil499-hbg
2006-10-18, 19:32
Alltså jag menade om man fick göra agregatet hur man ville liksom de måste ju vara några funktioner du saknar på bro´s bilar?
jo en sak att tilt fuktionen på bb55 endast är 1200 kg kort sticka i ut skutet när jag vill bärga litte mer turist bussar i klykorna :biggrin: annars är jag helt klart nöjd och kan inte för allt smör i småland se att min chef tvångs dirigerar in mej i ett annant bygge :hihi: :hihi: :hihi:
bil499-hbg
2006-10-18, 19:34
Jag vet min önskan!!
En kaffe bryggare
han du hadde med när du hämtade gammla 497 var han din slav från afrika !!
Jag får ju för en gångs skulle hålla med dan, jaghar fastnat för BROs lättflak BB55,88,1010 .. 55an är väl igentligen inte till för att kånka runt på turistbussar om man kör med en liten 2-axling.
Jag tycker nog att jag inte saknar något, kanske mer funktioner på fjärren och längre flak?
Hmm okey jag som varit mycke med mina pappas bilar saknar då i alla fall något sätt att få ett högt tag när man ska dra upp en bil ur ett dike. Sen även lite brantare tippvinkel om man ska ha av en skrot bil t.ex.
bil499-hbg
2006-10-18, 20:49
Jag får ju för en gångs skulle hålla med dan, jaghar fastnat för BROs lättflak BB55,88,1010 .. 55an är väl igentligen inte till för att kånka runt på turistbussar om man kör med en liten 2-axling.
Jag tycker nog att jag inte saknar något, kanske mer funktioner på fjärren och längre flak?
zerial !! kan väll också hålla med att längre flak i bland hadde varit bättre men framkomligheten är viktigare så jag får hålla tillgodo med minna 5,20 tilgängliga flak meter , än så länge har ingen klagat på längden :hihi: :hihi: :party:
bil499-hbg
2006-10-18, 20:58
Hmm okey jag som varit mycke med mina pappas bilar saknar då i alla fall något sätt att få ett högt tag när man ska dra upp en bil ur ett dike. Sen även lite brantare tippvinkel om man ska ha av en skrot bil t.ex.
största problemet är att stå stilla vid winchning når det är vinter men får man bara värmt upp stödbena så då jävlar :biggrin: funderar på att ta rostfrit spetsiga rundjärn och göra snabbfäste att montera i stödbena så man kan sätta ditt dom när man har något att bitta i , ett annat problem med bb55:an är att har man c:a 4ton på flaket så orkar inte stödbena att lyfta bilen och vad fan skall man då med stödben till :confused2 ,,
SverigesSydligasBärgare
2006-10-18, 21:04
han du hadde med när du hämtade gammla 497 var han din slav från afrika !!
Ha ha haaaa....
Kul du e då.... :hihi:
På tal om 497. Vad har hänt med den hinken?? Har ni sprängt den än???
Det var jag varje fall j*vligt nära att göra... :screama: :angry:
största problemet är att stå stilla vid winchning når det är vinter men får man bara värmt upp stödbena så då jävlar :biggrin: funderar på att ta rostfrit spetsiga rundjärn och göra snabbfäste att montera i stödbena så man kan sätta ditt dom när man har något att bitta i , ett annat problem med bb55:an är att har man c:a 4ton på flaket så orkar inte stödbena att lyfta bilen och vad fan skall man då med stödben till :confused2 ,,
Därför man ska ha ett högt tag för att få tryck på stödbenen. Men ja de verka lite konstigt om man inte kan köra upp stödbenen då man ska ju kunna lasta 5 ton på bb 55 :fou:
Därför man ska ha ett högt tag för att få tryck på stödbenen. Men ja de verka lite konstigt om man inte kan köra upp stödbenen då man ska ju kunna lasta 5 ton på bb 55 :fou:
Om jag inte har helt fel så har väl bb 55:an stödben av viktyp och inte som 88:an och 1010:an teleskopben. Krävs en j...a kolv för att orka på 55:orna.
Om jag inte har helt fel så har väl bb 55:an stödben av viktyp och inte som 88:an och 1010:an teleskopben. Krävs en j...a kolv för att orka på 55:orna.
Men om man gör en kostruktion som ska kunna lasta 5 ton på flaket, kan de ju vara bra att räkna med de eller? Sen beror de ju på hur man sätter kolven å :smile:
Men om man gör en kostruktion som ska kunna lasta 5 ton på flaket, kan de ju vara bra att räkna med de eller? Sen beror de ju på hur man sätter kolven å :smile:
Det beror kanske lite vad man drar i oxå. En bb55 är ju byggd för att bärga personbilar med. Då behöver man ju inte "hänga" hela bilen på stödbenen.
lassebus
2006-10-19, 00:54
bästa bilen har en lång & kraftig kran å ett 7m flak(som lastar 10 t) en stöddig ram vinch, kunna ta en buss på sticka, styrand boggi, mycke skåp, teleskop stödben med monterbara sylvassa piggar, scania v8 för alla Nm skull, 6x6, automat, mobilt farthinder (som hjälp till alla stressade fartdårar som missar att det står en bärgare där å jobbar) å väldigt mycke lysen
tror ja fick med allt
Hmm vadå byggd för personbilar? Den är byggd för att kunna dra 5 ton och sen ha 5 ton på flaket. Då måste man ju kunna köra ner stödbenen när man har 5 ton på flaket också tycker jag men. =) Sen aså om man drar personbilar lr någon lätt lastbil spelar väll ingen roll. Sen måste jag fråga lassebus varför han vill ha en stöddig ram vinch förstår inte riktigt konstruktionen med ramvich alls jag. :S Man får ju för lågt tag när man ska dra något blir liksom fel vinkel på vajern om man ska ha upp något ur ett dike tycker jag. =)
lassebus
2006-10-19, 01:24
jo förvisso har du lite rätt men har nu under en länger tid haft det å blivit ganska nöjd med den lösningen. Har även konstruerat en löprulle att sätta på sticka för att kunna få upp vinklen lite vid lättare drag! wiren kan läggas mot backen vid nöd fall men då lägger ja dit en plank bit för att det en ska skära ner i marken... karnse fel lösning men jag får upp fordonet
jo förvisso har du lite rätt men har nu under en länger tid haft det å blivit ganska nöjd med den lösningen. Har även konstruerat en löprulle att sätta på sticka för att kunna få upp vinklen lite vid lättare drag! wiren kan läggas mot backen vid nöd fall men då lägger ja dit en plank bit för att det en ska skära ner i marken... karnse fel lösning men jag får upp fordonet
Jopp de är exakt de problemet jag menar. När man då ska dra ett fordon ur ett dike så tar vajern i backen och man drar då helt enkelt fordonet ner i backen. Man motarbetar sig själv alltså. Jag tycker de är bättre när man konstruerar så man kan ha kraftiga vinchar på flaket med block i stickan. Kan vissa en bättre bild någongång senare. Måste bara få tag på en scanner :biggrin:
lassebus
2006-10-19, 01:58
på det sätt du beskriver så upp lever jag att man belastar kolven/kolvarna till flakgliden onödigt mycke å kan orsaka ett haveri av en anledningen..
Mr Tow Truck
2006-10-19, 01:58
Den perfekta!
Stor som en smart.
Stark som en fyraxlad.
Lastar lika många bilar som motortrp.
Bränsle förbrukning som en moppe.
Det har väll alldrig varit förbjudet att drömma :hihi:
bil499-hbg
2006-10-19, 07:13
Det beror kanske lite vad man drar i oxå. En bb55 är ju byggd för att bärga personbilar med. Då behöver man ju inte "hänga" hela bilen på stödbenen.
hallå :fou: !! klart du skall kunna hissa upp en bärgare på stödbenen för att få motthåll vid drag !!!!!! vad är då 4+7tons winscharna till för att leka med ,, kan ju faktiskt vara så att man ändast skall dra loss ett fordon som har kört fast när man har last på flaket och flaket är för 5ton då skall men för helvete kunna lasta 5ton och sen trycka ner stödbenen till max,, och nu när vi ändå snackar bärgning brk184 vet du utan att snacka med dom stora bärgarna i ditt område hur stor winsch behöver du för att lägga rätt en normal stads buss med en tjänste vikt på c:a 10-11ton från sidan till hjulena och hur skulle du göra ,jag viste det före gutta sjön -05 men fick det bekäftat i ton ,, jag är tacksam om brk184 får svara först på frågan om bussen ,,,,
på det sätt du beskriver så upp lever jag att man belastar kolven/kolvarna till flakgliden onödigt mycke å kan orsaka ett haveri av en anledningen..
Hehe kolven till flak gliden är ganska stark. De värsta med bro´s konstruktioner är nog flaklåset. Alltså så flaket ligger kvar i tippleden. Men du kan som sagt få se lite bilder på en test dragning med en nyhammarsbil så ska du få se att de går med rätt konstruktion.
hallå :fou: !! klart du skall kunna hissa upp en bärgare på stödbenen för att få motthåll vid drag !!!!!! vad är då 4+7tons winscharna till för att leka med ,, kan ju faktiskt vara så att man ändast skall dra loss ett fordon som har kört fast när man har last på flaket och flaket är för 5ton då skall men för helvete kunna lasta 5ton och sen trycka ner stödbenen till max,, och nu när vi ändå snackar bärgning brk184 vet du utan att snacka med dom stora bärgarna i ditt område hur stor winsch behöver du för att lägga rätt en normal stads buss med en tjänste vikt på c:a 10-11ton från sidan till hjulena och hur skulle du göra ,jag viste det före gutta sjön -05 men fick det bekäftat i ton ,, jag är tacksam om brk184 får svara först på frågan om bussen ,,,, Varför i hela friden skulle jag gå omkring med sådan värdelös info för? Förmodligen så kan säkert du resa den med handveven till ett bilsläp. Personligen skulle jag nog ringa in ett gäng luftkuddar. För övrigt så kan du vara :fou: själv.
Varför i hela friden skulle jag gå omkring med sådan värdelös info för? Förmodligen så kan säkert du resa den med handveven till ett bilsläp. Personligen skulle jag nog ringa in ett gäng luftkuddar. För övrigt så kan du vara :fou: själv.
Värdelös info ?? de lät som väldigt bra att veta sånt. Men jag tycker du gör de väldigt lätt för dig med att ringa efter ett gäng luftkuddar. Tänk så är dem på ett mycket viktigare uppdrag eller något? Själv så skulle jag se de som en utmaning att få upp den med en liten bärgare.
:party: BB55 är nog ett bra bugge trots allt ( vi har ett) jag håller med Johan om att man kan sakna en anordning för att resa lyft vinkeln vid behov annars ett syveränt bygge
Hälldre liten och rapp en stor tung och slapp
Emil_Helsingborg
2006-10-19, 22:52
Varför i hela friden skulle jag gå omkring med sådan värdelös info för? Förmodligen så kan säkert du resa den med handveven till ett bilsläp. Personligen skulle jag nog ringa in ett gäng luftkuddar. För övrigt så kan du vara :fou: själv.
luftkuddar e så överskattat,. vågar ni inte andvända en bil och få det gjort snabbare så ni slipper skriva en massa extra i bärgningsbeskedet så att ägaren får en shock när han får en faktura i brevlådan :screama:
bil499-hbg
2006-10-19, 23:46
värdelös info :hihi: nä du en riktig bärgare kan upskata sin och bilens förmåga och begränsningar ,, för övrigt så behöver du en winsch kápasitet på c:a 16-1700kg vid starten med bredband och då snakar jag inte internet och då skulle till och med bira med sin fiesta fixa det men där ser man hur ni jobbar i stockholm nä man skall i första hand alltid tänka på tiden och priset för betalaren ,,,,,,,,,
bil499-hbg
2006-10-19, 23:47
Värdelös info ?? de lät som väldigt bra att veta sånt. Men jag tycker du gör de väldigt lätt för dig med att ringa efter ett gäng luftkuddar. Tänk så är dem på ett mycket viktigare uppdrag eller något? Själv så skulle jag se de som en utmaning att få upp den med en liten bärgare.
:thumbup: :thumbup:
:thumbup: Klart det är priset, det är ingen välgörenhet vi håller på med,men kan man sin sak med kuddar så går det nog jämt ut :banghead:
Måste hålla med hbg_bärgarna om att luftkuddar är överskattat. Man skulle nog i princip kunna göra exakt samma sak med några bredband i de flästa fallen.:thumbup: Hehe å bil499-hbg måste bara säga att jag håller med dig med. Men är lite tveksam till hur mycke du tar i stickan på den lilla fl6:an. Måste vara väldigt lättstyrt i vissa fall. :smile: Men jobbet blir ju gjort som sagt:biggrin:
Man kan här se klart och tydligt att de inte är en bra konstruktion :biggrin:
http://www.kossan.se/roliga-filmer/luftkuddar.htm
Kan ske alvarliga olyckor :ajjabajja
Trackern
2006-10-20, 07:52
Måste hålla med hbg_bärgarna om att luftkuddar är överskattat. Man skulle nog i princip kunna göra exakt samma sak med några bredband i de flästa fallen.:thumbup: Hehe å bil499-hbg måste bara säga att jag håller med dig med. Men är lite tveksam till hur mycke du tar i stickan på den lilla fl6:an. Måste vara väldigt lättstyrt i vissa fall. :smile: Men jobbet blir ju gjort som sagt:biggrin:
Hmmm..kuddarna överskattade...hmmm jag tycker bilbältet är överskattat. Man kan ju hålla i sig om något går snett.. Klart kuddarna i många fall går att undvika, men varför riskera följdskador om möjlighet till använda kuddar finns?
bil499-hbg
2006-10-20, 08:30
Hmmm..kuddarna överskattade...hmmm jag tycker bilbältet är överskattat. Man kan ju hålla i sig om något går snett.. Klart kuddarna i många fall går att undvika, men varför riskera följdskador om möjlighet till använda kuddar finns?
bäste mats har du sett hur luftkuddar kan göra skador samt när en flygger i väg eller när den smäller :thumbup: jag har och jag har också set prislapen på att andvända dom där ändå när trailer skåpet var kasserat stod och väntade på kåren lund i nästan 3h och den fakturan stanade på 25000:-+ och i det priset in gick en lagning av kudde för att den eminenta personalen inte lysnade på en långhårig bärgar slusk med lång erfarenhet av livet samt rengöring av deras leriga kuddar som dom ej rengjort sen förra jobbet summan av detta updraget var att bådda fordonen klasades som skrott före kuddkriget men men vem bestämer jo bolaget men du och jag mats får betala för kalaset foton från bärgningen finns i bildgalleriet -05 väg 110 ekeby och lastad med frysta gröna ärtor ,, nä fyra bredband och två bärgare har fungerat i alla tider eller en bärgare två bredband samt nedslags kuddar tyver så är minna kuddar för hårda av alla jour jobb :hihi: :hihi:
bil499-hbg
2006-10-20, 08:48
ja du johan 6840kg i klyckorna är mitt rekord där jag vägt lasten :hihi: :hihi: men enligt uppgifter så hadde jb södertälje en scania 141 boggi med grus lass i ett nos klyck häng på denna eller syster bilen och dom uppgifterna kom från bro :hihi: men jag har alldrig äventyrat mitt omdöme med att lasta mer än vad jag behärskar i last men skulle jag bestäma min nästa bil så skulle det bli en bb1010 och inte en mellan bil som är för stor och för litten på samma gång nämligen en bb88 men en bb88 är inte kass för det men skall jag köra med överlass kan jag göra det med klass men som vissa här inne kör ju bara person bilar eller maskiner med en bb88 för att man inte vet hur man andvänder den till en riktig bärgning , en bärgare skall även kunna skruva och reparera sitt och haveristens fordon , bara för att man har fått möjligheten att köra en bärgare så är man inte en bärgare utan en bärgare ser alla updrag som ett jobb och är finurligt tänkande samt att man kan räkna utt vad och hur detta updrag skall utföras med tillgängliga möjliga tillgångar att lasta en bil med motor haveri på motorvägen är inteligesbefriat !!!,,
Bärgningsbil 133
2006-10-20, 11:27
ja du johan 6840kg i klyckorna är mitt rekord där jag vägt lasten :hihi: :hihi: men enligt uppgifter så hadde jb södertälje en scania 141 boggi med grus lass i ett nos klyck häng på denna eller syster bilen och dom uppgifterna kom från bro :hihi: men jag har alldrig äventyrat mitt omdöme med att lasta mer än vad jag behärskar i last men skulle jag bestäma min nästa bil så skulle det bli en bb1010 och inte en mellan bil som är för stor och för litten på samma gång nämligen en bb88 men en bb88 är inte kass för det men skall jag köra med överlass kan jag göra det med klass men som vissa här inne kör ju bara person bilar eller maskiner med en bb88 för att man inte vet hur man andvänder den till en riktig bärgning , en bärgare skall även kunna skruva och reparera sitt och haveristens fordon , bara för att man har fått möjligheten att köra en bärgare så är man inte en bärgare utan en bärgare ser alla updrag som ett jobb och är finurligt tänkande samt att man kan räkna utt vad och hur detta updrag skall utföras med tillgängliga möjliga tillgångar att lasta en bil med motor haveri på motorvägen är inteligesbefriat !!!,,
6840kg i klyckorna ja det låter bra. Men inte på din bil.. Det är inte seriöst och sen ser det fan inte bra ut att köra med bussar bakom en bb55.
Och attans jag som kör en bb88, tusan att jag inte kan bärga eller mecka.. Ska kanske börja på kontor. :rolleyes:
SverigesSydligasBärgare
2006-10-20, 11:56
Ursprungligen postat av från VV.se
Regnr: HAG095
Färg: OKÄND
Fabrikat: VOLVO FL614 4X2
Fordonsslag: LB
Chassinummer: E6A4A8MB464324
Årsmodell: 1991
Va????
E detta en 1991 :a??
Ser fanta mig ut som en 2001:a
Det trodde jag inte..... Kom volvo med den fronten så tidigt?
Jag måste varje fall säga att den är i välldigt fint skick för att vara en -91.a !! det ska du ha :thumbup: för...
Bärgningsbil 133
2006-10-20, 12:48
ja du johan 6840kg i klyckorna är mitt rekord där jag vägt lasten :hihi: :hihi:
Tja vad ska man säga
Tillägginformation
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
T51A SAMMANLAGDA BRUTTOVIKTEN FÖR BIL OCH SLÄPVAGN FÅR HÖGST
UPPGÅ TILL 25500 KG.
T71H FÄRDSKRIVARE T015FS KONSTANT
T71M TOTALVIKTSFÖRDELNING 5000 9000 KG
FLAK I TVÅ LASTPLAN. ÖVRE PLANETS LÄNGD 4,30 M ÖVERHÄNG 0,65 M
VID LAST PÅ BÅDA PLANEN FÅR MAXLASTEN PÅ ÖVRE PLANET UPPGÅ TILL
HÖGST 1800 KG
N=1,00 M OCH PÅ UNDRE PLANET TILL 2890 KG N=0,48 M
BÄRGNINGSFORDON FÖR 5,0 TONS FORDON
BÄRGNINGSARM MED 3 UPPBÄRNINGSPUNKTER
N-VÄRDE -2,83 -3,05 -3,25
MAXLAST I ARM UTAN LAST PÅ FLAKET 2600 2520 2460
VID LAST PÅ FLAKET AV 3750 3750 3750
MED N-VÄRDE 1,31 1,36 1,41
ÄR MAXLASTEN I ARMEN 940 940 940
MOTSVARANDE AXELBELASTNING 9200 9200 9200
HYDRAULISKT FÖRSKJUTBART FLAK
Håller helt med det som sverigessydligaste skrev :thumbup:
Uffe me bärgarn
2006-10-20, 15:06
Jag måste säja att jag är nöjd med bilen som din far ritade,men jag saknar ramvinch när man har en på flaket blir det svårt o använda vinchen/arna när man får en dikeskörning. Det sitter en liten elvinch svetsad på stickan som är "död"sen flera år,så jag skall bygga om den med rulle i flakkanten samt på stickan så kanske det ska fungera. :thumbup:
SverigesSydligasBärgare
2006-10-20, 20:45
Ursprungligen postat av från VV.se
Va????
E detta en 1991 :a??
Ser fanta mig ut som en 2001:a
Det trodde jag inte..... Kom volvo med den fronten så tidigt?
Jag måste varje fall säga att den är i välldigt fint skick för att vara en -91.a !! det ska du ha för...
6840kg i klyckorna ja det låter bra. Men inte på din bil.. Det är inte seriöst och sen ser det fan inte bra ut att köra med bussar bakom en bb55.
Bortsett från att det är oseriöst att köra med ordentligt överlass så sliter det lager så in i h-vete. En tvåaxling är helt klart inte lämpad för 6,8t på ett N värde av -2,6. Man kan hjälpa någon kraftigt hindrande till närmaste avfart, sedan bör man se till att resterande bärgningsresa går säkert.
Värdelös info för att jag inte behöver den i mitt arbete.
Bortsett från att det är oseriöst att köra med ordentligt överlass så sliter det lager så in i h-vete. En tvåaxling är helt klart inte lämpad för 6,8t på ett N värde av -2,6. Man kan hjälpa någon kraftigt hindrande till närmaste avfart, sedan bör man se till att resterande bärgningsresa går säkert.
Satan i gatan . Det är nog första (tror jag) gången vi är överens. :thumbup:
Vad det gäller hur vi sköter bärgningen i sthlm så är det så att lättbärgarna sköter lättbärgning och tungbärgarna sköter.........just det, tungbärgning. 6840kg på en fl6:a?? Snacka om intelligensbefriat. Sådär ja, nu vet vi hur det stavas. Nu har jag sagt mitt i den här tråden.
bil499-hbg
2006-10-21, 06:19
Hehe jadu :biggrin: hihi nja men den är helt renoverad och så för cirka tre år sen. Sen är fronten utbytt till ja den som var 2002. Alltså när den blev ombyggd till bärgningsbil så blev alltig översett och genomgånget å så köptes den nyaste fronten så blev den som ny. Man kan sen se på kofångaren att de inte är 2002.
bilen byggdes till bärgare som ny -91 av jb södertälje och renoverades utsende för 4-5 år sen till att likna en -01 förtlöpande underhål har gjorts under alla år och bärgningsbomen är ny sedan våras i år på grund av rost (tunt järn) och om busad i hela agerigatet och nya & renoverade hydraul cylindrar samt slangar alla reperationer görs av mej själv oavset problem el svets mek lack mm efftersom jag paralelt har jobbat med fordon sedan barnsben men sedan slutet på 90 talet endast gör det jag hinner med utöver bärgnings jobbena så vidare inte kunden är en bra betalare :hihi:, sen det med turistbuss (34 pers) bärgning i lyft lägge har endast hänt en gång och var en väldigt brådskande bärgning pga brunet i elen +startmotorn och saknade luft bussen var av mindre model och jag lyfte bak för att slippa fylla luft men som tråden började så handlade denna om den perfekta bärgningsbilen :thumbup: där jag skojade om att jag ville ha en längre sticka för att bärga turist bussar och större kapasitet i viken (stickan) som behövs till samtliga fordon men när det handlar om stads bussar så har jag bärgat en :censored: bussar som har bakmonterade motorer och dom bärgningarna är inga som helst problem men som tidigare trådar så är det fortfarand inte många bärgare som har rätt axeltyck och är livsfarliga en regnig dag för att dom ej går att styra min går att styra (bra) och som jag sakt tidigare lastas endast det som jag vet går att bärgas men i en bärgning ingår ju mer än ett lyft och kör objekt , kan ju vara så att en scania 143 gått av vägen och bara skall upp dett fixar 499 en typ stats buss som ligger på sidan det fixar 499 men bara för att den ligger på sidan betyder inte att bussen är skadad och inte går att köra vidare till garaget men som tidigare här på sidan så vet jag vem som inte tycker om bilen med förare men det kan jag bjuda på :krama: men en :kiss: får ni inte av mej ,, zerial ett n-värde är när du lastar på flaket för att uppnå max vikt på rätt punkt och nu nog om detta ni kör ert och jag mitt :krama: ,,,,
zerial ett n-värde är när du lastar på flaket för att uppnå max vikt på rätt punkt och nu nog om detta ni kör ert och jag mitt :krama: ,,,,
N-värde (Som f.ö. inte finns med i EU) är ett begrepp som anger centralpunkten för lastvikten, uträknat och klart, för att inte överskrida största tillåtna axeltryck för respektive BK-tabell. Ett N värde behöver inte nödvändigtvis inte vara så att det endast avser last på ett flak. Det normala för lastbilar är att värdet (positivt, +) är framför bakaxeln/centrum på boggie/tridem, men kan även för bärgningsfordon anges negativt, -, som då är bakom bakaxeln.
Enligt nya EU bestämmelser så räcker det med att skriva för vilken bruttovikt ett bärgningsaggregat är avsett för, tex "BÄRGNINGSFORDON FÖR 5.0t FORDON" då är det just det man får lasta i stickan oavsett n-värde. För flakbilar så brukar det vara angivet även undantag hur man ska beräkna vid en viss lastvikt på flaket (se register utdrag längre upp i tråden).
En FL6a skiljer sig nog inte så mycket ifrån en Scania P94, så med tjänstevikten uppdelad ~6t framaxel (totalvikt 7,5t) och ~5,5t bakaxel (totalvikt 11t) så blir det inte mycket över att spela på när man hänger lasten bakom.
Håller med brk184,lätt till lätt, tungt till tungt :party:
Värdelös info för att jag inte behöver den i mitt arbete.
Vad jobbar du med:O
SverigesSydligasBärgare
2006-10-21, 23:01
sen det med turistbuss (34 pers) bärgning i lyft lägge har endast hänt en gång och var en väldigt brådskande bärgning pga brunet i elen +startmotorn och saknade luft bussen var av mindre model och jag lyfte bak för att slippa fylla luft men som tråden började så handlade denna om den perfekta bärgningsbilen :thumbup: där jag skojade om att jag ville ha en längre sticka för att bärga turist bussar och större kapasitet i viken (stickan) som behövs till samtliga fordon men när det handlar om stads bussar så har jag bärgat en :censored: bussar som har bakmonterade motorer och dom bärgningarna är inga som helst problem men som tidigare trådar så är det fortfarand inte många bärgare som har rätt axeltyck och är livsfarliga en regnig dag för att dom ej går att styra min går att styra (bra) ,,,,
Jag är över-huvodtaget inte ute efter tjafs eller bråk. Men du kallar en massa folk för okunniga oerfarna bärgare m.m.... o det retar jag mig på när det verkar vara du "besservisser" som har fel....o kanske är okunnig eller dum...
Jag vill inte säga att jag har rätt nu... Så du/ni får gärna rätta mig om jag har fel...
Jag har tittat runt på lite olika byggen och bilar och gemfört och tittat på vikter m.m
Jag hänvisar till vad du skrivigt och dina bilder på dragbilar , stadsbussar, m.m som du är så stolt att bärga....
Detta är min fakta med hjälp av vägverket...
En drgbil ligger mellan 8-9ton i vikt en stadsbus ligger på mellan 12 och 18ton. Hur i :censored: får du det att gå ihop med din fl6a? Där aggregatet är byggt för 5tons fordon.. och du får inte ta mer än 2.5ton i bomen som max? Vistt e bussar bak tunga och dragbilar framtunga men inte så mycket.... så det är 90/10 elr 80/20... det har jag svårt att tro... Men rätta mig om jag har fel....
Har även kollat mer på byggen...
En vanlig cheva ex: är byggd för personbilar. 1.5 till 2.5 ton
Ex din fl:6 är byggd för personbilar och lätta lastbilar upp till 3.5ton
en flakbärgare (tungflakare) boggie är byggd för 10tons fordon Enkelbilar och ex stads bussar m.m
En Tungbärgare boggie är byggd för mer "vanliga lastbilar" mellan 12-14ton och en TungTungis (4axl) är byggd för de riktigt tunga jobben över 16ton +.....
E detta rätt upp fattat ??? Ungefär varje fall?
Så var inte så stor i korken utan ta själv lite lektioner i vikter och anpassningar m.m så kanske du blir en riktig bärgare som vet sina gränser på bilen!!!!!!
Men som sagt resarverar jag mig för att jag har fel.. Jag är nämligen ödmjuk och diplomat... Men reta :censored: inte up mig när det ser galet ut!!
Sååå........ så fick man fräst ur sig lite :crazya:
... mycket text om vikter & vägverket ...
Jag skulle säga att du är rätt ute med generell viktklassning.
Toyotor är i regel klassade för 0,5-1,0 tons fordon.. vad kan man bärga med en sådan? ;)
bil499-hbg
2006-10-22, 02:09
Jag skulle säga att du är rätt ute med generell viktklassning.
Toyotor är i regel klassade för 0,5-1,0 tons fordon.. vad kan man bärga med en sådan? ;)
:thumbup: just vad jag har sakt i denna tråd och tidigare att det är sällan en bärgare är helt lagligt lastad, men tydligen så har en del missförståt eller tolkat som dom vill angående lastvikter en dragbil 2axl väger inte mer än 2,3-2,5 ton bak men tj-viken är 8-9 ton ja men det finns tungbilar 3 axl som inte får lyfta mer än c:a 5 ton men som upfyller en funktion som tungbil ändå eller alla gammla 3 axl puscher bärgare med fel axeltryk vid tung jobb listan kan göras lång och alla kan göra sinna egna tolkningar men jag vill inte på något vis skylla i från mej jag står för vad jag säger och gör men har aldrig menat på allvar att 499 skulle vara en fullfjädrad tungbil men det jag menar är att det går att göra mycket med den och liknande fordon om man har litte fantasi och jävlar annama , sedan vill jag även säga att en av minna gammla transiter -86 som jag har som bärgare var en utmärkt bil men när jag skulle bärga en -90 transit td så var den livsfarlig utan passagerare medan 499 med en fl220 skåp följer som en kattunge liksom en fh12 dragbil 2axl för att inte snacka om en landcruiser bärgare med last :censored: ,, med detta så är mitt sista ord i denna tråd skrivet men jag tror att zerial med andra förstår ungefär vad jag menar med vad en bärgare är och fungerar i praktik medan en del andra inte och då snackar jag inte om vad som är skrivit på ett papper utan hur det fungerar i praktik , tolka det hur ni vill :krama:
Alltså jag vill inte bråka men :smile: bb55 ska väll kunna ta 5 ton i alla fall. De är väll därför de heter bb55? för du ska kunna ta 5 ton på flaket och lyfta 5 ton. Sen att du kan dra en stadsbuss med bb55 på en fl6:a kan jag aldrig tro blir lagligt. Men därimot en dragbil och om man lyfter den bak så måste de gå. Sen att man ska ha lättbärgare till lättbärgning och tungbärgare till tungbärgning de är ju klart. Men på mindre stationer kanske man inte har massa olika bilar att välja bland och då är de absolut bra att veta vad ens bil klarar. Sen vad som krävs för att t.ex. välta upp en bus måste vara jätte bra då. Man kan ju inte bara ringa in massa andra stationer och greja bara för att man måste ha en tungbärgare när en buss vält. De blir inte så trevligt för kunden. Sen slutligen efter som de var ett himmla tjat om hur fel lastat de var med en buss efter en fl6:a och hur illa de såg ut. Måste jag bara fråga hur de ser ut med dem gör så kallade raggarlyft med en garagebärgare? och de kan väll aldrig vara lagligt att åka så. Sen tror jag inte de gör någon vidare reklam då de ser välldigt oproffsigt ut. Hehe de var allt jag ville säga :biggrin: Sen tycker jag att lite fler kan diskutera olika byggnationer istället för att bråka om hur folk lastar. :smile: Alla har säkert någon gång lastat över eller lastat lite olämpigt/slarvigt. Så anklaga inte bara andra över alla fel dem gör läg ner energin på att tänka över hur ni själv ska lasta. :thumbup:
Lulebjörnen
2006-10-22, 12:27
Jaha, stridsdammet tycks ha lagt sig efter en veckas intensiva strider :eek: ...då kan vi börja bygga - dom bästa bärgarna konstrueras i (bak)fyllan :blush: ...
Chassit kommer från Scania - allt annat är ju otänkbart...
Ett 6x2*2 megachassi med 830 mm. ramhöjd. 8 tons framaxel med 385/55 22.5 däck. Bakaxeln som är den kraftigaste för 15 tons teknisk belastning är försedd med navreduktion för mjuka starter på dåligt underlag. Löpaxeln är givetvis styrbar och däcksutrustningen är 295/60 22.5 på driv och löpaxel. Hjulbasen är 4200mm.+1400mm.=5600mm.
Motorn är en bränslesnål och lätt 5-cylindrig 270hk, bakom den sitter en 6-stegad Allison automatlåda. Hytten är en halvlång och låg CP16 med galoninredning som är lätt att spola ur.
En speciell billyftarkran med lång räckvidd som lyfter 1500kg på 10 m. utligg gör att man når bilen som står 2 p-platser in...eller bakom vägräcket.
Bakom kranen sitter en lastväxlare med vikbar och skjutbar pelare från ex.vis Hokmaster som endast är 195mm. hög. Till lastväxlaren har man beställt ett robust bärgningsflak med övervåning som ser ut som Bro:s 88 flak, dock med steglös reglering av övervåningen. Dubbla 5tons vinchar på flaket. I ramen sitter en 10tons vinch. Bärgningsbommen bak är en underliggande 10tons från Omars, begränsad lyfthöjd visserligen men det går att ha en godkänd bygelkoppling i den fasta dragbalken. Stödbenen får plats också - riktiga teleskoperande :thumbup: ...
Jaha, stridsdammet tycks ha lagt sig efter en veckas intensiva strider :eek: ...då kan vi börja bygga - dom bästa bärgarna konstrueras i (bak)fyllan :blush: ...
Chassit kommer från Scania - allt annat är ju otänkbart...
Ett 6x2*2 megachassi med 830 mm. ramhöjd. 8 tons framaxel med 385/55 22.5 däck. Bakaxeln som är den kraftigaste för 15 tons teknisk belastning är försedd med navreduktion för mjuka starter på dåligt underlag. Löpaxeln är givetvis styrbar och däcksutrustningen är 295/60 22.5 på driv och löpaxel. Hjulbasen är 4200mm.+1400mm.=5600mm.
Motorn är en bränslesnål och lätt 5-cylindrig 270hk, bakom den sitter en 6-stegad Allison automatlåda. Hytten är en halvlång och låg CP16 med galoninredning som är lätt att spola ur.
En speciell billyftarkran med lång räckvidd som lyfter 1500kg på 10 m. utligg gör att man når bilen som står 2 p-platser in...eller bakom vägräcket.
Bakom kranen sitter en lastväxlare med vikbar och skjutbar pelare från ex.vis Hokmaster som endast är 195mm. hög. Till lastväxlaren har man beställt ett robust bärgningsflak med övervåning som ser ut som Bro:s 88 flak, dock med steglös reglering av övervåningen. Dubbla 5tons vinchar på flaket. I ramen sitter en 10tons vinch. Bärgningsbommen bak är en underliggande 10tons från Omars, begränsad lyfthöjd visserligen men det går att ha en godkänd bygelkoppling i den fasta dragbalken. Stödbenen får plats också - riktiga teleskoperande :thumbup: ...
Hehe lite mer sånt snack vill jag höra :thumbup:
Hej är de någon här som vet hur TCM Florida byggerna fungerar? Är de två hydraulcylindrar som kör ner flaket? Alltså en som sitter på flaket och en som sitter på tippramen? Har i alla fall fundrat lite på den konstruktionen jag själv :thumbup: men visste inte att den redan fanns kanske.
KRS Auto Center
2006-12-31, 12:17
http://www2.koillismaa.fi/~knet1269/
http://www2.koillismaa.fi/~knet1269/
Hmm de här har vi ju sett lite förut om. De verkar ha vettiga flakbilar storlek fl6. Men resten vet jag inte. Den lyften på sida 3 ser minst sagt tung ut. :confused2
rescuefive
2007-01-10, 02:12
du borde uppdatera dig ang sws tycker nog du är dåligt uppdaterad hihi
Hmm vad är de för nytt som finns med sws då??
Sist jag kolla så hade de fortfarande sånna gammla trelastar konstruktioner. Så man slår i dörren i själva armen som lyfter upp överflaket.
bil499-hbg
2007-01-12, 05:40
:confused2 vad har sws som är bätre och framför allt som är en nyhet :biggrin: skulle kanske (men litte tveksamt) deras bakgavel lifts ala bärgnings agerigat med fina last vinklar men väldigt otymplig och tung :thumbd:
levi2226
2007-01-12, 17:31
Bro har väl i princip samma lastvinkel på stikkan nuförtiden som sws
Mer en pervers fantasi och mer utseendemässigt. Men ett Jerr-Dan bygge med en lite lagom kran, alu flak, öppningsbar grill -med mini klykor. 5-5,5 tons lastmöjlighet. och STÖDBEN !!
Bilen skulle varit baserad på en Cheva 49-56, hi tech chassie med luftfjädring runt om( helst för att kunna stila med att lägga den på baken när man cruisar :biglaugh: ), updaterad med nyare spis, låda och axlar. Cnc frästa maltezer fälgar, lagom med krom, halv rensad kaross med några heta custom tricks- igenlagda dörrhandtag, försänkta antenner-dubbla så klart, rundande huv och dörrhörn mm. Tuck´n roll sydd inredning( typ pipstoppad ). Så klart ska ju all utrustning typ verktyg, klykor, block mm vara helkromat eller polerat. Om man kör som egen så skulle lacken va blank svart, med mkt tätlagda custom flammor och lite smaskig pin-strip med textning. Och så klar bilen döpt till Bomber-Betty :love: Firma namnet e tyvärr redan upptaget av ett tyskt bolag: Pirat garage. Men hade fått bli Pirat Towing, En Jolly flagga inblandad så klart.
Eller som kåren bil: men med lite Lsd insperation i designen på lacken: Röd och gul candy, flammor och pin-strip så klart.
Hmmm, nog bara ja som kan se detta framför mej va? Ingen bra ide att låta en custom fanatiker bygga en bärgare :biglaugh: Men drömma får man.
bil499-hbg
2007-01-12, 19:43
Mer en pervers fantasi och mer utseendemässigt. Men ett Jerr-Dan bygge med en lite lagom kran, alu flak, öppningsbar grill -med mini klykor. 5-5,5 tons lastmöjlighet. och STÖDBEN !!
Bilen skulle varit baserad på en Cheva 49-56, hi tech chassie med luftfjädring runt om( helst för att kunna stila med att lägga den på baken när man cruisar :biglaugh: ), updaterad med nyare spis, låda och axlar. Cnc frästa maltezer fälgar, lagom med krom, halv rensad kaross med några heta custom tricks- igenlagda dörrhandtag, försänkta antenner-dubbla så klart, rundande huv och dörrhörn mm. Tuck´n roll sydd inredning( typ pipstoppad ). Så klart ska ju all utrustning typ verktyg, klykor, block mm vara helkromat eller polerat. Om man kör som egen så skulle lacken va blank svart, med mkt tätlagda custom flammor och lite smaskig pin-strip med textning. Och så klar bilen döpt till Bomber-Betty :love: Firma namnet e tyvärr redan upptaget av ett tyskt bolag: Pirat garage. Men hade fått bli Pirat Towing, En Jolly flagga inblandad så klart.
Eller som kåren bil: men med lite Lsd insperation i designen på lacken: Röd och gul candy, flammor och pin-strip så klart.
Hmmm, nog bara ja som kan se detta framför mej va? Ingen bra ide att låta en custom fanatiker bygga en bärgare :biglaugh: Men drömma får man.
ja ja lilleman dröm vidare :hihi: :hihi: :thumbup:
495 Måste säga att de var nog ett av de roligare byggerna. :biggrin:
Själv vill jag baka in både bra funktion och design :thumbup:
495 Måste säga att de var nog ett av de roligare byggerna. :biggrin:
Själv vill jag baka in både bra funktion och design :thumbup:
Funktion e ju självklarhet. E ju inte jätte erfaren, Nielsen bygge va mina 2 första ja körde, plus Chevan med Jerr-Dan bygge och nu Ivecon med Jerr-Dan bygge. Så funktionsmässigt gillar ja Jerr-Dan. Att sen bärgaren ser ut som något ja själv hade kunnat tänka mej att bygga så har man alla flugorna i en smäll. Plus att ett uppseendeväckande fordon är oftast bra reklam, speciellt om det är snyggt. Retro plus kult och nostalgi blandat är ju grym reklam, alla åldrar känner igen sej. Tror det blivit en hit. i alla fall i mina pervo ögon :biglaugh:
Låter vacker!! :love: :love:
Funktion e ju självklarhet. E ju inte jätte erfaren, Nielsen bygge va mina 2 första ja körde, plus Chevan med Jerr-Dan bygge och nu Ivecon med Jerr-Dan bygge. Så funktionsmässigt gillar ja Jerr-Dan. Att sen bärgaren ser ut som något ja själv hade kunnat tänka mej att bygga så har man alla flugorna i en smäll. Plus att ett uppseendeväckande fordon är oftast bra reklam, speciellt om det är snyggt. Retro plus kult och nostalgi blandat är ju grym reklam, alla åldrar känner igen sej. Tror det blivit en hit. i alla fall i mina pervo ögon :biglaugh:
Hehe de har jag alltid sagt att en snygg bärgningsbil ger bra reklam.
Och jag måste säga något som gör en bärgningsbil snygg är riktiga skåp. Plastskåp blandat med sånna underkörningskydd tycker jag inte är spec snyggt. Något som skulle vara riktigt snyggt vore riktiga skåp med ett kromat rör som går längst ner efter sidan :thumbup:
Bro har väl i princip samma lastvinkel på stikkan nuförtiden som sws
Måste bara fråga om de kan vara någon som vet om bro fått patent eller något på den konstruktionen med att kuna ändra vinkeln på oket sådär??
Jag har själv sutti och ritat på det här faktiskt. Men verkar som massa saker hinner komma ut innan man genomfört ideén.
Nu har grabbarna givit dig många gissningar, tyvärr har ingen sagt RÄTT svar.
Nu måste jag gå in och styra upp:
.
Är du beredd?
.
.
Cheva CK30 med duramaxdieseln och ett jerrdan hip40 aggregat, kompletera med stödben och den perfekta bärgningsbilen är klar.
Så enkelt, så genialiskt.
Låter jobbigt om man har en 4wd bil eller något men men.. sen funkar de inte så bra på de tyngre grejorna :biggrin:
Men annars lät de ju som en fin bil :thumbup:
Såg i någon bärgartidning från USA en flakbil som hade svängbart flak! Tror tillverkaren hette Dino och hade Dinosaurie som logga.
Om jag skulle börja köra bärgare igen så hade jag önskat mej svängbart flak och skjutbar winch och gärna på snedflaks bygge.
Hmm vadå byggd för personbilar? Den är byggd för att kunna dra 5 ton och sen ha 5 ton på flaket. Då måste man ju kunna köra ner stödbenen när man har 5 ton på flaket också tycker jag men. =) Sen aså om man drar personbilar lr någon lätt lastbil spelar väll ingen roll. Sen måste jag fråga lassebus varför han vill ha en stöddig ram vinch förstår inte riktigt konstruktionen med ramvich alls jag. :S Man får ju för lågt tag när man ska dra något blir liksom fel vinkel på vajern om man ska ha upp något ur ett dike tycker jag. =) Jag förstår ej varför man ska lyfta upp bärgarn på stödbenen huvudsaken den står stilla. Sen pallar bb55ans stödben ej så mycket våld då knäcker du dom
Jag förstår ej varför man ska lyfta upp bärgarn på stödbenen huvudsaken den står stilla. Sen pallar bb55ans stödben ej så mycket våld då knäcker du dom
Men de är ju vikstödben. Det betyder att de blir att hamna i fel vinkel om de inte är helt nedskjutna. Så de blir inte lika effektiva. Sen att de inte pallar så mycket är ju en felkonstruktion de med i så fall, de ska ju palla vad de är gjorda för!
Lulebjörnen
2007-01-22, 22:42
Du kan vara helt lugn Johan, stödbenen pallar på BB55:an. Den vanligaste orsaken till att stödbenen inte inte håller finns oftast att söka i den som manövrerar stödbenen i fråga :eek: ...
Det är ju precis som Mats skriver här ovan, håll fast bärgaren med stödbenen och reglera lite lagom om det börjar glida men låt hjulen vara i marken hela tiden så fungerar grejerna bra :party: ...
Nu Johan tycker jag att vi ska lämna alla fåniga garagebärgare och flakmoppar och konstruera den optimala tungbärgaren the one and only...jag konstruerade ju en i mitt tycke en optimal allroundflakbärgare men den var ju tydligen inte bra i och med att kommentarerna uteblev helt :depressed ...så nu får du sköta butiken och komma med en bra ritning, och kom i håg - nytänkande :confused2 ...
Du kan vara helt lugn Johan, stödbenen pallar på BB55:an. Den vanligaste orsaken till att stödbenen inte inte håller finns oftast att söka i den som manövrerar stödbenen i fråga :eek: ...
Det är ju precis som Mats skriver här ovan, håll fast bärgaren med stödbenen och reglera lite lagom om det börjar glida men låt hjulen vara i marken hela tiden så fungerar grejerna bra :party: ...
Nu Johan tycker jag att vi ska lämna alla fåniga garagebärgare och flakmoppar och konstruera den optimala tungbärgaren the one and only...jag konstruerade ju en i mitt tycke en optimal allroundflakbärgare men den var ju tydligen inte bra i och med att kommentarerna uteblev helt :depressed ...så nu får du sköta butiken och komma med en bra ritning, och kom i håg - nytänkande :confused2 ...
Hehe din konstruktion lät rätt vettig om man vill ha en flakbil med kran.. själv så vill jag inte ha någon kran hellst.
En tungbil men då vill jag ha en tungflakare.
Chassi
Okey men chassiet 8x2 Volvo FH16 lågbyggt. Vertikalt avgassystem på båda som går upp på båda sidorna. Omflyttade tankar bakom hytten.
Kan vara en Scania med, spelar ej så stor roll.
Flak
Ett flak på cirka 7m. Det ska vara med en fast framstam och flaket ska vara gjort så de går hela längden på bilen och när de är inskjutet max så går de under de övre skåppen som sitter utanför tankarna. Så flaket skjuts alltså även under tankarna. Funktionen med de här är att om man ska på med något långt tex en lastbil som har mycket överhäng fram och bak eller bara två personbilar, så kan man bara köra flaket bak och få mer plats framåt för överhänget. Vilket ej går när framstamen sitter på flaket.
Själva tippleden ska sitta längst bak på bilen och inte som brobbs bilar. Detta för att kunna få en högre tippvinkel när man behöver tippa av tex skrott bilar eller bilar som brunnit.
Det ska vara ett ganska kraftigt flaklås och det ska även gå att låsa flaket i utskjutsleden vid behov när man håller på med kraftig vinschning.
Lyft
För enkelhetens skulle så kan vi säga bara att den fungerar ungefär samma som på brobbs bb1010. Men något förstärkt och med dubbla cylindrar på vik och tilt. De dubbla cylindrarna för att få lyften mer stabil i sidled.
Stickan ska de vara med 3 korta utskjut på men så man får tillräkligt utskjut i max läge så att man kommer åt en buss med bussgrinden. De ska vara tre korta utskjut för att inte få så långt avstånd från bakaxeln i inskjutet läge.
Nästan längst ut på stickan ska de sitta några ögglor där man ska kunna hänga upp ett block i vid vinschning. Detta så man kan få ett högt tag när man bärgar. Det betyder att man slipper motarbeta sig själv och dra bilen in i marken vid vinschning ur ett dike. Man får även tryck på stödbenen när man har ett högt tag och bilen står still bättre.
Stödben
Ska vara brett monterade teleskoperande för att bilen ska bli mer stabil när man vinschar i sidled.
Vinschar
Dubbla 10 tons vinschar på flaket och en ramvinsch på 10 ton i ramen. Vinschana på flaket ska sitta så lågt monterade i flaket som möjligt, så att en bil ska kunna rulla över de i princip. Vinscharna på flaket är bra vid behov av ett högt tag då man kan sätta ett block i stickan. Ramvinschen kan vara användbar när man behöver ett lågt tag tex vid 90 graders vinschning då bilen gärna vill välta vid högt tag. Vinscharna ska självklart ha två växlar så de växlar upp när de går lätt.
Skåp
Ska vara riktiga skåp i rostfrittstål och de ska vara lackade. Då de är helt klart snyggast.
Har säkert glömt något men då skriver jag till de sen :thumbup:
lassebus
2007-01-23, 01:25
Nu tror jag att det är dags att dra åt bromsen ganska rejält... Det bygge som beskrev sovan av johan var kanon i min mening men med ett stort fel!! KRAN!! I mina ögon så är det nästan så att en tungflakare utan kran är och förblir ett halvfabrikat visst det sänker last vikten en det men det spelar sällan roll då dom flesta bärgare lastar glad ihågen det skit som ska men utan att tänka så mycke på vikter! Visst det är ju en mer kostnad som man karnse inte kan tjäna igen så där väldigt fort men det underlättar ju nå fruktansvärt med en radiostyrd kran vid typ vajer räckes krasch eller bara hamnat på fel sida om nått annat räcke eller dyligt! annars så är jag ganska överränns med ditt tänk! men varför omflyttade tankar? Sen så om det ska vara nå å hänga igranen så är det nog bäst att bygga på en scania!
Lulebjörnen
2007-01-23, 01:32
Bra Johan :thumbup: ...men jag vill ha en fast dragbalk med en godkänd bygelkoppling så att biltransportsläpet kan hänga med, kan du fixa det :confused2 ...
På www.falkom.nl "afshuifplateaus FAS 6.000 2+1" finns det några fiffiga flak där det går att lasta 3 bilar, går ett sånt att använda?
Nu tror jag att det är dags att dra åt bromsen ganska rejält... Det bygge som beskrev sovan av johan var kanon i min mening men med ett stort fel!! KRAN!! I mina ögon så är det nästan så att en tungflakare utan kran är och förblir ett halvfabrikat visst det sänker last vikten en det men det spelar sällan roll då dom flesta bärgare lastar glad ihågen det skit som ska men utan att tänka så mycke på vikter! Visst det är ju en mer kostnad som man karnse inte kan tjäna igen så där väldigt fort men det underlättar ju nå fruktansvärt med en radiostyrd kran vid typ vajer räckes krasch eller bara hamnat på fel sida om nått annat räcke eller dyligt! annars så är jag ganska överränns med ditt tänk! men varför omflyttade tankar? Sen så om det ska vara nå å hänga igranen så är det nog bäst att bygga på en scania!
Omflyttade tankar för att få mer plats i skåpen och sen om de sitter precis bakom hytten så betyder de att jag får den vikten långt fram på bilen vilket gör att de blir bättre tryck på de främre axlarna.
Hmm jag är inte så imponerad av den dära kranhistorien för att jag var med när farsan räkna på hur vida lönsamt de var. De jobben som man absolut behöver kran på är inte många och då kan man bara fixa dit en riktig kranbil. Okey de skulle kunna göra jobben mycket enklare på många sätt. Men de var i princip omöjligt att få kostnaden för kranen att gå ihop sig. De är vad jag kan minnas i alla fall. De blir helt enkelt endast någon väldigt dyr kran bil eller någon väldigt dyr bärgningsbil när man sätter på en kran. Plus att man förlorar massa flakmeter. De är min åsikt men vill man ha kran kan de ju vara vettigt att skaffa någon begangnad kran kanske
Bra Johan :thumbup: ...men jag vill ha en fast dragbalk med en godkänd bygelkoppling så att biltransportsläpet kan hänga med, kan du fixa det :confused2 ...
På www.falkom.nl "afshuifplateaus FAS 6.000 2+1" finns det några fiffiga flak där det går att lasta 3 bilar, går ett sånt att använda?
Hmm biltransport släp :confused2 du får väll sätta de i stickan bara och köra som när du bärgar.
Jag tänkte mig ju en bärgningsbil ingen biltransportbil.
Sen vill jag inte ha något överflak på en tungflakare. :thumbup:
Sen vill jag inte ha något överflak på en tungflakare.Varför inte?
Varför inte?
För att de innebär framstam om du inte har någon bra ide utan framstam vill säga :smile:
Emil_Helsingborg
2007-01-23, 16:42
Varför inte?
jo för hur ofta andvänder man ett sådant på en tungflakare ? sen får du ner nårra hundra kilo till mer lastvikt o spar nårra centimeter till på lasthöjd :hihi: och även som johan sa framstamen som kanske bara blir ivägen för kran osv
Här kommer lite bilder på hur jag tänkte mig. :smile:
BäRgArN_Jonte som har ritat grunden har bara gjort om bilderna lite.
Så ni får ge han beröm för bilderna :thumbup:
Jr. Tow trucker Lasse
2007-01-23, 21:20
Här kommer lite bilder på hur jag tänkte mig. :smile:
BäRgArN_Jonte som har ritat grunden har bara gjort om bilderna lite.
Så ni får ge han beröm för bilderna :thumbup:
Sinsykt fint lagt til, det skal du ha.........
hvordan lager du dem??? program?
tobias arvidsson
2007-01-23, 21:47
tyckte ni hade kul samtalsämne innan om bärgningsbyggen.. För tillfället kör ja FL611 med flak och höglyftande bom som vi byggde själva 2000. Men nu väntar jag min nya bil scania 124 420 med tungflak och höglyftande bom!
bilen är som en tungbil och en tungfak i ett.. kommer snart bilder på min pärla... :hihi:
tyckte ni hade kul samtalsämne innan om bärgningsbyggen.. För tillfället kör ja FL611 med flak och höglyftande bom som vi byggde själva 2000. Men nu väntar jag min nya bil scania 124 420 med tungflak och höglyftande bom!
bilen är som en tungbil och en tungfak i ett.. kommer snart bilder på min pärla... :hihi:
Hehe spännade :)
Bilen jag beskrev tycker jag funkar exakt lika bra som en riktigt tungbil även som en flakbil :)
Men sånna med höglyftande bom blir inte de byggnationerna väldigt tunga?? Har suttit och ritat sånna för farsan när jag var liten men han tyckte de var för tungt påbygge. De var så jag kom in på de jag nys beskrev. :thumbup:
Hehe men de blir skoj att se bygget!!! :smile:
Hehe Lulebjörnen ge mig lite tid att tänka ett tag på den där kombinerade biltransport bilen så ska vi se vad jag kommer på :thumbup:
tobias arvidsson
2007-01-23, 22:28
jo det e ju tyvär det som e lite dumt man tappar ju lite lastförmåga. men det e ju bra å ha en bil som klarar dom flästa jobben. plus det e ju lätt å lyfta scanian i orginal fästena. när man har bom under flaket . å så får man bra tryk på stödbenen när man drar tunkt. jag ska försöka få ut lite bilder. va nämligen å tog lite kort nu inan hydraliken ska dras. jag hoppas vi får den klar nu till våren kommer
jo det e ju tyvär det som e lite dumt man tappar ju lite lastförmåga. men det e ju bra å ha en bil som klarar dom flästa jobben. plus det e ju lätt å lyfta scanian i orginal fästena. när man har bom under flaket . å så får man bra tryk på stödbenen när man drar tunkt. jag ska försöka få ut lite bilder. va nämligen å tog lite kort nu inan hydraliken ska dras. jag hoppas vi får den klar nu till våren kommer
Var byggs den då?? Blir inte flaket att sitta ganska högt med??
Föresten om ni inte tror mig om att de blir bra tryck på stödbenen när man bygger bilen som jag beskrev.
Så kan bara säga att jag har bild bevis när farsan drar upp en Tungflakare så den står bara på stödbenen :hihi: :hihi:
tobias arvidsson
2007-01-23, 22:42
vinbergs mek i falkenberg bygger agrigatet å kg mekaniska gör hydraliken. vi har förliten verksta så vi kunde inte bygga den bilen skälva. flaken blir 25 cm högre en normal tungflakare. det ska bli hög skåp backom hytten å ingen framstam. så har vi plaserat flakvincen på höger sida å så har vi ett block som e flytt bart i 5 olika lägen fram på flaket. å så har vi dubbla utskut i stickan å pover tilt
vinbergs mek i falkenberg bygger agrigatet å kg mekaniska gör hydraliken. vi har förliten verksta så vi kunde inte bygga den bilen skälva. flaken blir 25 cm högre en normal tungflakare. det ska bli hög skåp backom hytten å ingen framstam. så har vi plaserat flakvincen på höger sida å så har vi ett block som e flytt bart i 5 olika lägen fram på flaket. å så har vi dubbla utskut i stickan å pover tilt
Vem är de som har ritat aggregatet då? :smile:
bil499-hbg
2007-02-03, 14:40
på johans begäran svarar jag på denna hur jag skulle gjort :yesnod:
En tungbil men då vill jag ha en tungflakare.
Chassi
Okey men chassiet 8x2 Volvo FH16 lågbyggt. Vertikalt avgassystem på båda som går upp på båda sidorna. Omflyttade tankar bakom hytten.
Kan vara en Scania med, spelar ej så stor roll.
inte volvo för min del utan en scania eller en iveco stralis
Flak
Ett flak på cirka 7m. Det ska vara med en fast framstam och flaket ska vara gjort så de går hela längden på bilen och när de är inskjutet max så går de under de övre skåppen som sitter utanför tankarna. Så flaket skjuts alltså även under tankarna. Funktionen med de här är att om man ska på med något långt tex en lastbil som har mycket överhäng fram och bak eller bara två personbilar, så kan man bara köra flaket bak och få mer plats framåt för överhänget. Vilket ej går när framstamen sitter på flaket.
Själva tippleden ska sitta längst bak på bilen och inte som brobbs bilar. Detta för att kunna få en högre tippvinkel när man behöver tippa av tex skrott bilar eller bilar som brunnit.
Det ska vara ett ganska kraftigt flaklås och det ska även gå att låsa flaket i utskjutsleden vid behov när man håller på med kraftig vinschning.
ja du johan detta tyckte jag om förutom en punkt ,tipleden längst bak nej nej bilen skall vara en bärgare inte en tippbil för schaktmassor och om tippleden sitter längst bak får du brantare vinkel på flaket vid lastning jag är ledsen johan men är det något som iriterar en så är det sänkta låga bilar
Lyft
För enkelhetens skulle så kan vi säga bara att den fungerar ungefär samma som på brobbs bb1010. Men något förstärkt och med dubbla cylindrar på vik och tilt. De dubbla cylindrarna för att få lyften mer stabil i sidled.
Stickan ska de vara med 3 korta utskjut på men så man får tillräkligt utskjut i max läge så att man kommer åt en buss med bussgrinden. De ska vara tre korta utskjut för att inte få så långt avstånd från bakaxeln i inskjutet läge.
Nästan längst ut på stickan ska de sitta några ögglor där man ska kunna hänga upp ett block i vid vinschning. Detta så man kan få ett högt tag när man bärgar. Det betyder att man slipper motarbeta sig själv och dra bilen in i marken vid vinschning ur ett dike. Man får även tryck på stödbenen när man har ett högt tag och bilen står still bättre.
kort sticka är bra vid tunga lyft men svårare att nå då med tre utskjut kanske bättre med fyra :hihi: längden har betydelse :blush:
Stödben
Ska vara brett monterade teleskoperande för att bilen ska bli mer stabil när man vinschar i sidled.
:yesnod: :thumbup:
Vinschar
Dubbla 10 tons vinschar på flaket och en ramvinsch på 10 ton i ramen. Vinschana på flaket ska sitta så lågt monterade i flaket som möjligt, så att en bil ska kunna rulla över de i princip. Vinscharna på flaket är bra vid behov av ett högt tag då man kan sätta ett block i stickan. Ramvinschen kan vara användbar när man behöver ett lågt tag tex vid 90 graders vinschning då bilen gärna vill välta vid högt tag. Vinscharna ska självklart ha två växlar så de växlar upp när de går lätt.
problemet med två vinschar ett i var hörn blir litte vajer på spolen och sneda drag det problemet hadde våran gammla 498 västerås nuvarande bärgare sen en 10tonare i ramen nä bätre två 5:or på flaket om det så tvunget skall va och en 20 tonare i ramen som sakt storleken har vist en betydelse :hihi:
Skåp
Ska vara riktiga skåp i rostfrittstål och de ska vara lackade. Då de är helt klart snyggast.
ja rostfrit är ju alltid bäst även den finasre lackerade svarta plåten rostar oavset underarbete för hur det än är så blir det för eller senare en repa i lacken och vips en rost blomma metalen är ju inte lika ren som på 50-60 talet så rostfrit är dyrt men bäst ..
Har säkert glömt något men då skriver jag till de sen :thumbup:
Hmm känner att de är dags att jag måste motivera de med tippleden lite extra.
När man sänker luftfjädringen bak på bärgaren och höjer den fram får du väldigt bra vinkel när du ska lasta med tippleden längsbak. Sen gäller de att ha en kolv som skjuter av flaket så mycket som möjligt så de blir bara cirka en decimeter kvar som inte är avskjutet.
Nackdelen med detta är kanske att chaffören måste lära sig köra flaket riktigt. Och inte bryta upp de så du knäcker de.
Sen när man har så långt flak som jag beskrev ska de inte vara något problem heller.
Lulebjörnen
2007-02-03, 17:02
På www.marathonlogistic.com/rally/de/3/1_mankat8x8.html kan du studera en riktig flakbärgare, inget tjafs med tippvinklar o liknande :thumbup: ...
Att lasthöjden på flaket är 2,1 meter är smällar man får ta - manlighetsfaktorn är ju klart godkänd :cool: ...
Kör man MAN8x8 behöver man (häpp) inga ytterligare accesoarer, tex. solbrillor uppskjutna i pannan som vissa flakbärgarförare :crazya: ...
Vi har haft en MAN 4x4 en gång i tiden. Det var nog den fulaste bärgare som rullat i vårt avlånga land, dessutom sög den rejält när det gällde framkomlighet, oavsett underlag.
Uffe me bärgarn
2007-02-04, 10:41
Inget kort liggande på den ?
Ja jag vill med se bilder nu snart !! :smile: Eller mena du de bilderna jag hade föresten? :confused2 hehe :hihi:
Uffe me bärgarn
2007-02-04, 11:29
Jag tänkte på man 4x4 :biggrin:
Hmm känner att de är dags att jag måste motivera de med tippleden lite extra.
När man sänker luftfjädringen bak på bärgaren och höjer den fram får du väldigt bra vinkel när du ska lasta med tippleden längsbak. Sen gäller de att ha en kolv som skjuter av flaket så mycket som möjligt så de blir bara cirka en decimeter kvar som inte är avskjutet.
Nackdelen med detta är kanske att chaffören måste lära sig köra flaket riktigt. Och inte bryta upp de så du knäcker de.
Sen när man har så långt flak som jag beskrev ska de inte vara något problem heller.
Det tror jag blir väldigt tungjobbat då du hela tiden ska labba med luftfjädringen för att få en bra lastvinkel.
bil499-hbg
2007-02-04, 15:46
Det tror jag blir väldigt tungjobbat då du hela tiden ska labba med luftfjädringen för att få en bra lastvinkel.
har du en iveco eller mb så kan du förprogramera datorn att göra det momentet när du tex startar hydrauliken, men i övrigt så tänker jag nog som du kompis :yesnod:
har du en iveco eller mb så kan du förprogramera datorn att göra det momentet när du tex startar hydrauliken, men i övrigt så tänker jag nog som du kompis :yesnod:
Kan inte jag få se en bild när du skjutit av flaket max? bil499-hbg. Jag vill se hur mycket man skulle tjäna kan knappast tro de är mycket.
bil499-hbg
2007-02-04, 16:10
Kan inte jag få se en bild när du skjutit av flaket max? bil499-hbg. Jag vill se hur mycket man skulle tjäna kan knappast tro de är mycket.
tjäna vad?!, förklara dej närmare gärna på skånska :hihi: :hihi: nä jag skojade men en närmare förklaring skulle inte va dumt johan på vad du menar :thumbup:
tjäna vad?!, förklara dej närmare gärna på skånska :hihi: :hihi: nä jag skojade men en närmare förklaring skulle inte va dumt johan på vad du menar :thumbup:
Alltså jag vill se hur flaket blir när du kört av de max på din bil och hur pass lågt de blir. Efter som du säger att de ska vara så bra :smile:
Ska fixa det så fort jag hinner.
Roger Larsson
2007-02-04, 18:29
Har med stort intresse följt debatten om den "Perfekta bärgninsbilen"! Sanningen är väl den att den "Perfekta bärgninsbilen" finns inte! I alla fall inte för ALLA! En bärgningsbil är ju en stor kompromiss mellan en mängd faktorer! Den som bygger en ny bil bygger den väl förhoppningsvis med eftertanke så den passar ens egna behov - dvs, analyserar sina behov, lyssnar med andra, tittar på och undersöker andra byggen? Med eller utan kran, flak eller konventionell bärgare osv...
En sak som inte kommit fram i debatten är servicegraden på den färdiga bilen. När det gäller chassiet så anser jag att alla nya tyngre fordon är i stort sett likvärdiga när det gäller tex kvalité och bekvämlighet - då får Scania-, MB-, MAN, DAF, Renualt resp. Volvoentusiasten mfl säga vad dom vill.
Man skall alltså köpa det chassie av lämplig storlek som det på orten erbjuds en BRA service på - inte vad det står i bilen front. Mao, har man en bra volvoverkstad på orten så köper man en Volvo osv, punkt slut!
När det gäller aggregatet så köper man det man har råd till. Bro anses väl vara aggregatens Rolls Royce - dyra men hållbara. Har man mindre pengar att investera och betala ränta på köper man ngt billigare (som för all del kan fungera utmärkt). Men likaså här är det viktigt att man får en bra service från aggregattillverkaren när det gäller reservdelar m m.
Är för den skull inte främmande för att man kan köpa tex hjälpram och lyftbom från tex Bro, skåp från någon annan tillverkare och/eller stödben från en tredje som exempel. Detta verkar dock ge större nackdelar än fördelar men i vissa fall kan man få en bil som motsvarar sina behov på ett bättre sätt. Man kan ju också på olika vägar "kommit över" komponenter till ett "rätt" pris och då är det ju dumt o inte utnyttja detta. Min erfarenhet är dock att "blandade byggen" inte behåller sitt andrahandvärde så väl som tex ett "rent" bro-bygge.
Nu kom jag med på en sak. tex en skillnad på brobbs och typ omars är ju faktiskt skåpen på flakbilarna. Jag tycker då i alla fall plåtskåp är att föredra i alla lägen. Då de håller bättre, kan oftast få mer plats i dem, de ser mycket snyggare ut sen är de mycket lättare att hålla rent. Så det är mycket lättare att få själva profilen utåt att se snyggare ut och mer proffisionelt.
Hur ofta behöver man ha en jätte bra lastvinkel då? På tungflakaren i växjö är de väldigt dålig lastvinlel ändå så går de flästa normala bilar upp utan problem. Och som sagt de är inte ofta man kör låga bilar. Men de blir ju en hel del krockar och skrotbilar som man gärna vill få av utan problem. Så ser jag de i alla fall.
Sen vill jag fortfarande se en bild på när en bb55 står med flaket utskjutet max så jag skulle kunna gämföra. :thumbup:
lassebus
2007-02-15, 23:51
skrotbilar lytfes av med den där kranen som var så onödig eller om det bara var okunskap
skrotbilar lytfes av med den där kranen som var så onödig eller om det bara var okunskap
Den där kranen var en väldigt mycket dyrare konstruktion än att flytta bak tipp leden :smile:
Sen blev de några bilder från de andra bygget med höglyftande bom?? vore skoj att se :thumbup:
bil499-hbg
2007-02-16, 19:11
Hur ofta behöver man ha en jätte bra lastvinkel då? På tungflakaren i växjö är de väldigt dålig lastvinlel ändå så går de flästa normala bilar upp utan problem. Och som sagt de är inte ofta man kör låga bilar. Men de blir ju en hel del krockar och skrotbilar som man gärna vill få av utan problem. Så ser jag de i alla fall.
Sen vill jag fortfarande se en bild på när en bb55 står med flaket utskjutet max så jag skulle kunna gämföra. :thumbup:
kolla i bildgalleriet där bör ju finnas bådde en och annan ...
kolla i bildgalleriet där bör ju finnas bådde en och annan ...
Är de här max avskjutet??
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=2260
bil499-hbg
2007-02-16, 19:53
Är de här max avskjutet??
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=2260
ja, men det ända som jag ser som fel med detta flakbygge (bb55b) är överflaket eller balkong på bro:s språk är att det blir en vinkel (knäck) som spoilerbilar inte klarar så bra men höjer man över flaket så fungerar det utmärkt eller så läger man ut citroen planken :hihi: :hihi:
ja, men det ända som jag ser som fel med detta flakbygge (bb55b) är överflaket eller balkong på bro:s språk är att det blir en vinkel (knäck) som spoilerbilar inte klarar så bra men höjer man över flaket så fungerar det utmärkt eller så läger man ut citroen planken :hihi: :hihi:
Okey när jag kommer hem till borlänge nästa gång ska jag scanna in en bild på en flakbil med tippleden längst bak som min pappa byggt så ska du se att de inte är stor skillnad. Förutom att du har möjlighet att tippa mer. :thumbup:
Lulebjörnen
2007-02-19, 15:09
Ja det blev ju en fin tungflakbärgare när alla prylar kom på plats. Jag saknar ju iofs den mulliga Palfingerkranen med 5 utskjut som vi har på den nuvarande tungflakarn, men man kan ju inte få allt :blush: ...
Nu är det dax att sjösätta nästa projekt - den optimala tungbärgaren. Ingenting om tippvinklar och BB55:or - eller flak öht...en riktig killer :dead: ...
Ett passande chassi finns här: www.oshkoshtruck.com/pdf/Oshkosh_HEMTT_A2_brochure.pdf
MAN SX8x8 har motsvarande prestanda men det är mulligare motor i jänkarn :cool: ...
Johan, kolla om chassit duger så har jag lite passande komponenter liggande här som vi kan bygga på sen :thumbup: ...
Ja det blev ju en fin tungflakbärgare när alla prylar kom på plats. Jag saknar ju iofs den mulliga Palfingerkranen med 5 utskjut som vi har på den nuvarande tungflakarn, men man kan ju inte få allt :blush: ...
Nu är det dax att sjösätta nästa projekt - den optimala tungbärgaren. Ingenting om tippvinklar och BB55:or - eller flak öht...en riktig killer :dead: ...
Ett passande chassi finns här: www.oshkoshtruck.com/pdf/Oshkosh_HEMTT_A2_brochure.pdf
MAN SX8x8 har motsvarande prestanda men det är mulligare motor i jänkarn :cool: ...
Johan, kolla om chassit duger så har jag lite passande komponenter liggande här som vi kan bygga på sen :thumbup: ...
Haha optimala tungbärgaren :hihi: Jadu chassiet var då i alla fall redigt!! Men jag vet inte hur komforten i hytten blir tyvär på en sådan. Antagligen ett kanon chassie om man ska bärga i krig :hihi: .
Men om vi ska ha en bärgare för normalt bruk i sverige så föredrar jag nog en 6x4 Volvo eller Scania med de värsta motoralternativet och kraftöverföring.
Kan ju i försig vara kul att spekulera i vad man skulle ha för aggregat på ett sådant dära monster teräng chassie :thumbup:
Lulebjörnen
2007-02-19, 20:42
Haha optimala tungbärgaren :hihi: Jadu chassiet var då i alla fall redigt!! Men jag vet inte hur komforten i hytten blir tyvär på en sådan. Antagligen ett kanon chassie om man ska bärga i krig :hihi: .
Men om vi ska ha en bärgare för normalt bruk i sverige så föredrar jag nog en 6x4 Volvo eller Scania med de värsta motoralternativet och kraftöverföring.
Kan ju i försig vara kul att spekulera i vad man skulle ha för aggregat på ett sådant dära monster teräng chassie :thumbup:
Komfort i hytten? Ja, då åker vi naturligtvis i The Famous Scania 8x4 Bro Starke med marintrim i veåttan för det rätta soundet. Men när det blir grövre terräng eller en sväng in på ryska sidan börjar det lossna plastgrejer från Scanian :depressed ...
Då kommer Oshkosh väl till pass - prylarna ser ut att sitta fast :yesnod: ...
Jänkarna erbjuder det här som original equipment:www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_wrecker_hemtt_m984.php
...kraftiga don men knappast anpassat för civilt bruk...
Ett klassiskt namn som tex. www.ekalimited.com D series skulle säkert passa bättre, vad tror du om det?
Komfort i hytten? Ja, då åker vi naturligtvis i The Famous Scania 8x4 Bro Starke med marintrim i veåttan för det rätta soundet. Men när det blir grövre terräng eller en sväng in på ryska sidan börjar det lossna plastgrejer från Scanian :depressed ...
Nja 6 axlig tandem för framkomligheten vill jag ha. Även när man har smala vägar så vill man ju kunna ställa upp sig lite snett. Sen inget halvdant bro bygge nu va?? :eek: Vulcan v70 med utskjut i bommen och breda stödben för vinschning i sidled ska de vara.
Då kommer Oshkosh väl till pass - prylarna ser ut att sitta fast :yesnod: ...
Jänkarna erbjuder det här som original equipment:www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_wrecker_hemtt_m984.php
...kraftiga don men knappast anpassat för civilt bruk...
Hmm jag vet inte riktigt med de här aggregatet ser inte sådär jätte bra ut. Bygg på ett värsting vulcan istället :thumbup:
Ett klassiskt namn som tex. www.ekalimited.com D series skulle säkert passa bättre, vad tror du om det?
Hmm de här låter som ett dåligt försök till att kopiera ett gammalt namn.
Eka är inte de någon form av båt :hihi: :hihi:
Roger Larsson
2007-02-19, 21:43
Hmm de här låter som ett dåligt försök till att kopiera ett gammalt namn.
Eka är inte de någon form av båt :hihi: :hihi:
EKA Limited är väl från början ett av dom företag som Olle Ekengård startade utomlands och som fortfarande lever kvar?
EKA Limited är väl från början ett av dom företag som Olle Ekengård startade utomlands och som fortfarande lever kvar?
Ingen aning sånt där vet du så mycket bättre!! :hihi: :hihi:
Lulebjörnen
2007-02-19, 23:21
Jo, det är väl det. På www.recoveryvehicles.com/history.htm står det lite om "EKA heavy underlift". Håller man ögonen öppna så ser man att tidiga "Bulldog Interstater" som beskrivs därefter är ganska lika...
Det står också i texten att man hade möten "over several hours" när det skulle uppfinnas grejer...
Tidigare stod det i texten att man fixade saker "over a few scotches and King Edward cigars...som sagt, EKA limited finns kvar...
En "EKA" syns på www.rememuseum.org.uk/vehicles/wrv/vehseka.htm, en föregångare till den syns på länken "six wheeled Volvo"
L
Jo, det är väl det. På www.recoveryvehicles.com/history.htm står det lite om "EKA heavy underlift". Håller man ögonen öppna så ser man att tidiga "Bulldog Interstater" som beskrivs därefter är ganska lika...
Det står också i texten att man hade möten "over several hours" när det skulle uppfinnas grejer...
Tidigare stod det i texten att man fixade saker "over a few scotches and King Edward cigars...som sagt, EKA limited finns kvar...
En "EKA" syns på www.rememuseum.org.uk/vehicles/wrv/vehseka.htm, en föregångare till den syns på länken "six wheeled Volvo"
L
Hehe de här var ju intressant!!
Föresten flakbärgaren jag la upp innan en bild på i bildgalleriet är inte de ett Ekå bygge??
Alltså den är ju ombyggd på korten men om man kollar på framstammen(Den är inte ombyggd).
Jag har för med att framstamen på Ekå flakbilarna såg ut så medans bros var lite lägre typ och längre(bredare) vad man nu ska kalla de.
Något Herr Larsson vet något om? :smile:
Roger Larsson
2007-02-20, 00:14
Hehe de här var ju intressant!!
Föresten flakbärgaren jag la upp innan en bild på i bildgalleriet är inte de ett Ekå bygge??
Alltså den är ju ombyggd på korten men om man kollar på framstammen(Den är inte ombyggd).
Jag har för med att framstamen på Ekå flakbilarna såg ut så medans bros var lite lägre typ och längre(bredare) vad man nu ska kalla de.
Något Herr Larsson vet något om? :smile:
Jodå, enl en av Herr Larssons broschyrer tex: "EKÅ platform recovery unit PF 300" så är framstammen från ett EKÅ PF 300 med fast flak o ramper (agg. på Din bild verkar vara kapat bakom framstammen och sedan kompletterats med ett utskjutbart flak) Skåpen och vikbommen med utskjut verkar vara original EKÅ. Grinden verkar komma någon annanstans ifrån...
Som Du säger så var samtida Bro Wrecker´s framstam "lägre" (hade ofta belysning och regskylt monterat på hyttens baksida). Bredare vette katten, ser nog bara så ut när framstammen var så låg.
Jodå, enl en av Herr Larssons broschyrer tex: "EKÅ platform recovery unit PF 300" så är framstammen från ett EKÅ PF 300 med fast flak o ramper (agg. på Din bild verkar vara kapat bakom framstammen och sedan kompletterats med ett utskjutbart flak) Skåpen och vikbommen med utskjut verkar vara original EKÅ. Grinden verkar komma någon annanstans ifrån...
Som Du säger så var samtida Bro Wrecker´s framstam "lägre" (hade ofta belysning och regskylt monterat på hyttens baksida). Bredare vette katten, ser nog bara så ut när framstammen var så låg.
Ja exakt de är ett gammalt bygge med ramper som farsan byggde om med avskjutbart flak. Tror min farfar köpte den bilen helt ny med de ekå bygget. Har ju även bilder när de är ramper på den.
Tänk vilken guldgruva du verkar sitta på med sånna gamla fina broschyrer :yesnod:
levi2226
2007-02-22, 16:09
Hur går det med bygget? Har du tagit några bilder ännu?
Hur går det med bygget? Har du tagit några bilder ännu?
Ja!! jag vill se bilderna nu!!!! :thumbup:
Kolla in 158 Cheva, Carmi-bygge. Dubbelutskjut, "powertilt",separat kranbom,
stödben, 5 tons spel, radiostyrning på alla funktioner, extremt kort baktill, automatisk helluftfjädring, lätt bygge i höghållfast stål m.m.
Bärgningsbil 133
2007-04-07, 18:28
Kolla in 158 Cheva, Carmi-bygge. Dubbelutskjut, "powertilt",separat kranbom,
stödben, 5 tons spel, radiostyrning på alla funktioner, extremt kort baktill, automatisk helluftfjädring, lätt bygge i höghållfast stål m.m.
Det är en av dom vettigaste chevorna i stan.
Gillar den på alla sätt.
Lulebjörnen
2007-04-07, 19:09
i stan :cool: ...
Vi lägre stående varelser som bor i skogen tycker oxå att det är en fin kärra :yesnod: ...
www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=1930
Bärgningsbil 133
2007-04-07, 19:49
Vi lägre stående varelser som bor i skogen tycker oxå att det är en fin kärra :yesnod: ...
www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=1930
Men tanke på vad jag är van att ratta så tycker jag att den är smidig med fast en del cheva förare tycker att den är otymplig.
KRS Auto Center
2007-04-07, 21:04
Om ej helt perfekta så åtminstone en god bit på väg :kiss:
Är de Nyhammars aggregat på FH:n eller Hägglunds? :eek:
Annars måste de ju vara något som är väldigt mycket kopierat Nyhammar eller hägglunds
lite nyhamars grejer från kkboet efter nyhammars och eget tillv
De var de jag tyckte att de såg ut som riktiga grejor :thumbup:
Föresten kan du inte lägga upp lite mer byggbilder och bilder på den bilen här?? Så man kan se aggregatet lite bättre?
Lulebjörnen
2007-04-08, 00:38
www.norsken.se/bilder.html?category=523#modCatalog Snyggt :thumbup: ...
Johan, studera det här noga nu, så lär du dig en massa bra grejer när du ska bli konstruktör :yesnod: ...
agr på scanian är egen konstruerad efter våra tungbärgnings behov
www.norsken.se/bilder.html?category=523#modCatalog Snyggt :thumbup: ...
Johan, studera det här noga nu, så lär du dig en massa bra grejer när du ska bli konstruktör :yesnod: ...
Ja som sagt breda stödben och utskjut i bomen har jag alltid velat ha :hihi:
Men tycker denna bommen ser lite väl tung ut. Sen stickan kan de vara Vulcan på scanian. Såg ut som deras konstruktion typ i alla fall.
Vilka är de massa bra grejerna som du tycker jag ska lära mig?
vikt på utskjutsbom ink hydcyl och vajerhöna ca 450-500kg stickan är egen tillverad som allt annat på detta agregat
Lulebjörnen
2007-04-08, 19:45
Vilka är de massa bra grejerna som du tycker jag ska lära mig?
Exakt så säger konstruktörerna hos en känd påbyggare...
Jag ser iaf ett välproportioneligt bygge med bra lastvärden.
Vad ser du?
(proportioneligt betyder att det ser "bra" ut.)
last värden på stickan är 9010 kg i innersta läget
Har du luft fjädring så kan du ju höja upp bilen vika ner stödbena och sedan försätta bilen i körläge så då borde man ju få lite tryck på stödbena eller ????
Lulebjörnen
2007-05-21, 02:22
Har du luft fjädring så kan du ju höja upp bilen vika ner stödbena och sedan försätta bilen i körläge så då borde man ju få lite tryck på stödbena eller ????
Luftfjädring :confused: ...de e ju för veklingar...så här fixar man tryck på stödbenen :smile: ...
www.youtube.com/watch?v=VfIbwuFiGxM
In action :cool: ...
www.pib-11.de/pidienst/batm.html
Manual...på ryska :eek: ...
www.bmz.ru/way/batm.htm
Som sagt var, den perfekta bärgningsbilen har hittat sin slutgiltiga form :thumbup: ...
Emil_Helsingborg
2007-05-21, 09:05
plus att flaket på den bilen är en av dem kortaste bb55 jag har sett,,
Falck Bjoerkelangen Norge
2007-05-30, 21:42
Får ny bil nå snart. MAN TGM 15 tonner med Jige Lohr flak. Synes den er ganske perfekt til vårt bruk..
Får ny bil nå snart. MAN TGM 15 tonner med Jige Lohr flak. Synes den er ganske perfekt til vårt bruk..
Du får lägga upp lite bilder då.
2007-05-31, 00:33
Skal prøve det bare bilen blir klar.. Den har stått og ventet på div el saker nå i lengre tid... Hvorfor er ikke Jige Lohr noe særlig brukt i Sverige?
Skal prøve det bare bilen blir klar.. Den har stått og ventet på div el saker nå i lengre tid... Hvorfor er ikke Jige Lohr noe særlig brukt i Sverige?
De finns väll några bilar i sverige tror jag. Men annars har vi ju bro i sverige och dem leder ju faktiskt utvecklingen av byggnationer. Men Jige har väll ganska vettiga byggnationer i alla fall dem flakbärgarna som du kan få väldigt låg lastvinkel på. :thumbup:
2007-05-31, 19:16
De finns väll några bilar i sverige tror jag. Men annars har vi ju bro i sverige och dem leder ju faktiskt utvecklingen av byggnationer. Men Jige har väll ganska vettiga byggnationer i alla fall dem flakbärgarna som du kan få väldigt låg lastvinkel på. :thumbup:
Bro var absolutt med i vurderingen når det skulle bestilles ny bil. Men prisen var høy. I tillegg så hadde vi gode erfaringer med Jige fra før og forhandleren er i nærheten. På den nye bilen er det "knekkflak" så lastevinkelen blir enda lavere..
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.