Visa fullständig version : FALCK köper VIKING..
Björkis M
2006-11-24, 17:22
Jaha nu har Falck bestämmt sig för att köpa Viking i Norge som även äger viking Sverige..
Intressant för oss här uppe i norr som har mycket Norgetrafik.. :yesnod:
bil499-hbg
2006-11-25, 04:42
Jaha nu har Falck bestämmt sig för att köpa Viking i Norge som även äger viking Sverige..
jo jo men än så länge så finns det ju avtal (kontrakt) med vem som skall ha vad ,,
Falck har også lige købt NGA, ambulancefirma i Norge :yesnod:
Hvem blir den næste :scared:
Björkis M
2006-11-25, 08:59
jo jo men än så länge så finns det ju avtal (kontrakt) med vem som skall ha vad ,,
Visst är det så i Sverige men som jag har på känn så kommer Falck Sverige få alla jobb som kommer via Norge till deras central och undra vem som får jobben då... :hail:
Har inte konkurrensverket sagt sitt? dvs nej, eller?
Trackern
2006-11-25, 13:35
Jag tror att du kan gå in via www.vikingredning.no så ska du få det som faktiskt är fakta.
bil499-hbg
2006-11-25, 13:46
http://www.vikingredning.no/content/view/83/39/
http://www.vikingredning.no/content/view/83/39/
Hmm å de betyder att det inte har hänt något än alltås?? :biggrin: Norskan är inte den bästa :hihi: :hihi:
Det sidste vi har hørt er at Falck har bedt det Norske "konkurransetilsynet" om at stille nogle betingelser
for at Falck kan overtage, købe, Viking.
Jeg tror personligt at Falck på en eller anden vis får overtaget Viking.
Om det så er til alles fordel... se bare tilbage på Zonen i danmark :rolleyes:
Falck fik stoppet Zonen, men så kom der bare nogle andre... Dansk Autohjælp :eek:. Der vil aldrig kun
være én aktør på autohjælpsmarkedet, hverken i Norge, Sverige eller Danmark.
I Danmark har vi jo faktisk fået en 3. aktør, VOGNSTOP, hedder det :hihi: .
Det er ejet af en værkstedskæde som er landsdækkende www.autoservice.dk. I dag griner vi af dem, men det gjorde man også for 25 år siden af Dansk Autohjælp :eek: ... de har jo i dag ca. 1/3 af markedet i Danmark :depressed
Trackern
2006-11-25, 14:16
Hmm å de betyder att det inte har hänt något än alltås?? :biggrin: Norskan är inte den bästa :hihi: :hihi:
Det har hänt massor. Gammal info.
Köpet går igenom på Måndag med vissa förbehåll. Grattis Världen!
Okey de hade man ju inte direkt hoppats på..
Uffe me bärgarn
2006-11-25, 15:10
Varför inte det ??
Roger Larsson
2006-11-25, 15:51
Det sidste vi har hørt er at Falck har bedt det Norske "konkurransetilsynet" om at stille nogle betingelser
for at Falck kan overtage, købe, Viking.
Jeg tror personligt at Falck på en eller anden vis får overtaget Viking.
Om det så er til alles fordel... se bare tilbage på Zonen i danmark :rolleyes:
Falck fik stoppet Zonen, men så kom der bare nogle andre... Dansk Autohjælp :eek:. Der vil aldrig kun
være én aktør på autohjælpsmarkedet, hverken i Norge, Sverige eller Danmark.
I Danmark har vi jo faktisk fået en 3. aktør, VOGNSTOP, hedder det :hihi: .
Det er ejet af en værkstedskæde som er landsdækkende www.autoservice.dk. I dag griner vi af dem, men det gjorde man også for 25 år siden af Dansk Autohjælp :eek: ... de har jo i dag ca. 1/3 af markedet i Danmark :depressed
Har tittat på hjemmesiden. Hvem kør ad VOGNSTOP? Har dom egne bärgningsbilar eller? Hvordan er deres samarbejde med Falck og Dansk Autohjælp?
bil499-hbg
2006-11-25, 15:54
Varför inte det ??
jo men se det i helheten och inte med ett tunelsende :hail: till vilken nytta är affären för folket och då snackar jag inte för varken falck eller kåren ,, tänk er själva inte blir det så att alla gammla viking och falck stationerna med dess anstälda får finnas kvar :ajjabajja nä nä uffe och alla andra såna liknerser finns i övriga brancher , i denna affären finns bara ett intresse och det är " pengar " = börsnoteringar det såg man ju när falck skulle köra över svenska falken på 90talet men men johan lagerkraz gick väl inte lott lös i den affären men åkarna då ,,,
jo men se det i helheten och inte med ett tunelsende :hail: till vilken nytta är affären för folket och då snackar jag inte för varken falck eller kåren ,, tänk er själva inte blir det så att alla gammla viking och falck stationerna med dess anstälda får finnas kvar :ajjabajja nä nä uffe och alla andra såna liknerser finns i övriga brancher , i denna affären finns bara ett intresse och det är " pengar " = börsnoteringar det såg man ju när falck skulle köra över svenska falken på 90talet men men johan lagerkraz gick väl inte lott lös i den affären men åkarna då ,,,
Jo jag har svårt att tro att de här kommer vara bra för branschen
Har tittat på hjemmesiden. Hvem kør ad VOGNSTOP? Har dom egne bärgningsbilar eller? Hvordan er deres samarbejde med Falck og Dansk Autohjælp?
Dom har selv nogle biler http://www.112alarm.dk/2006/motoretrafikv/motoretrafikv.htm
her er en af dom ved at laste... eller :hihi: :hihi:
Tror inte at dom arbejder sammen med Falck eller DAH...
Roger Larsson
2006-11-25, 20:46
Dom har selv nogle biler http://www.112alarm.dk/2006/motoretrafikv/motoretrafikv.htm
her er en af dom ved at laste... eller :hihi: :hihi:
Tror inte at dom arbejder sammen med Falck eller DAH...
Oj! Her hver dom i alle fald tvingade at samarbeta med både Falck og DAH.
Hittade mere info her:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=VOGNSTOP&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
Kul, vidste inget om dette...
Jo jag har svårt att tro att de här kommer vara bra för branschen
Så mycket som har hänt det här året, har ju aldrig hänt sedan kroken uppfanns, känns det som.
Omrörelse i grytan är alltid nyttigt, även om det inte alltid gagnar en själv för stunden.
Så mycket som har hänt det här året, har ju aldrig hänt sedan kroken uppfanns, känns det som.
Omrörelse i grytan är alltid nyttigt, även om det inte alltid gagnar en själv för stunden.
Jo men det lär ju bli mindre konkurans med tiden. Och det är ju aldrig bra för utvecklingen.
Jo men det lär ju bli mindre konkurans med tiden. Och det är ju aldrig bra för utvecklingen.
Det er precis i de tider hvor at dom stora blir størere at konkuransen kommer... der vil altid sitte nogen som blir skubbet ut når tvo stora blir til én gigant.. och det er dom som starter noget nyt som blir til konkurans.
Jeg kan forestille mig at t.ex. Kåren eller Dansk Autohjælp er parate til at hjælpe dom som vil starte noget nyt i Norge.
Utan att ha några åsikter om Falck-Viking affären så kanske man ska fundera lite större än i vår lilla ankdamm här i Norden.
Det kan ju vara bättre och ha en eller två starka nordiska organistioner än att dom sitter i Paris eller Berlin o bestämmer vilka priser och hur vi ska arbeta.
Uppdragen finns och och uppenbarligen så överlever vi på våra bilar.
bil499-hbg
2006-11-26, 21:47
Utan att ha några åsikter om Falck-Viking affären så kanske man ska fundera lite större än i vår lilla ankdamm här i Norden.
Det kan ju vara bättre och ha en eller två starka nordiska organistioner än att dom sitter i Paris eller Berlin o bestämmer vilka priser och hur vi ska arbeta.
Uppdragen finns och och uppenbarligen så överlever vi på våra bilar.
vist överlever vi men med den här utveklingen som har varigt på senare år så inte har det blivit mer pengar ut på taxan för taxan har ej följt utveklingen dieseln har sjutit i höjden fordonsskaterna följer uppåt anstäldas med men den anstälde får inte mycket mer för det allt blir dyrare för bärgarna självriskerna för bilägarna är höga , titta bara när man hjälper en adac tysk då betalar endast adac 200euro :hihi: :hihi: och hår långt utanför stads gränsen räcker det på jourtid och kunden skall betala resten :thumbd: hur många adac kunder vill det och så skall man stå där och diskutera den skitten när mer väntar = änu mindre för den tid man andvänder för europa följer inte sverige och sverige följer inte europa , där med vill jag säga att för eller senare kommer någon att aven köpa upp falck med och då kanske det är rysland eller nått sånt vad händer då ryska bärgare med deras ladsmän som förare tar över rodret , affären om viking är inte bra varken för vikings personal och norden dom enda som ser ljust på det är falck bärgare och en och annan rännstens skrapare som gör allt för smulorna ,,
vist överlever vi men med den här utveklingen som har varigt på senare år så inte har det blivit mer pengar ut på taxan för taxan har ej följt utveklingen dieseln har sjutit i höjden fordonsskaterna följer uppåt anstäldas med men den anstälde får inte mycket mer för det allt blir dyrare för bärgarna självriskerna för bilägarna är höga , titta bara när man hjälper en adac tysk då betalar endast adac 200euro :hihi: :hihi: och hår långt utanför stads gränsen räcker det på jourtid och kunden skall betala resten :thumbd: hur många adac kunder vill det och så skall man stå där och diskutera den skitten när mer väntar = änu mindre för den tid man andvänder för europa följer inte sverige och sverige följer inte europa , där med vill jag säga att för eller senare kommer någon att aven köpa upp falck med och då kanske det är rysland eller nått sånt vad händer då ryska bärgare med deras ladsmän som förare tar över rodret , affären om viking är inte bra varken för vikings personal och norden dom enda som ser ljust på det är falck bärgare och en och annan rännstens skrapare som gör allt för smulorna ,,
Hehe jo de är ju konstigt att just alla från falck är posetiva :hihi: Men har svårt att tro att de är bra för branschen. Stora jätte företag brukar inte fungera så jätte bra i slut ändan.
Hehe jo de är ju konstigt att just alla från falck är posetiva :hihi: Men har svårt att tro att de är bra för branschen. Stora jätte företag brukar inte fungera så jätte bra i slut ändan.
Det er precis i de tider hvor at dom stora blir størere at konkuransen kommer... der vil altid sitte nogen som blir skubbet ut når tvo stora blir til én gigant.. och det er dom som starter noget nyt som blir til konkurans.
Jeg kan forestille mig at t.ex. Kåren eller Dansk Autohjælp er parate til at hjælpe dom som vil starte noget nyt i Norge.
Det är då konkurrens om kvalité framför listpris kommer in i bilden .
En liten fundering om att inte jättestora företag funkar:
Mcdonalds Avis Volvo Skf osv osv
Att jag är på Falck innebär inte att jag tänker stanna där hela livet, jag har till skillnad till vissa andra arbetat i många andra brancher.
En liten fundering om att inte jättestora företag funkar:
Mcdonalds Avis Volvo Skf osv osv
Att jag är på Falck innebär inte att jag tänker stanna där hela livet, jag har till skillnad till vissa andra arbetat i många andra brancher.
Hmm de är väll ganska annorlunda jämförelser..
Men jag tror att de efter ett tag i små städer där de tex finns både företag som viking och falck. Så kommer nog det företaget som har störst resurser om man säger så få alla jobben. Blir nog inte lönsamt att de låter två företag konkurera. Sen tror jag inte de då minsta företagen kommer ha så stor chans att konkurera mot den stora larmcentralen direkt.
Aså tror inte de kommer bli bättre för varken kåren eller falk.
bil499-hbg
2006-11-27, 05:41
jag har till skillnad till vissa andra arbetat i många andra brancher.
det har jag med !! men parallelt med detta livs kal , ser du micke en extra buss från hbg i gbg som kör swebus expres så kan det va jag men jag gör det inte för pengarna utan för att jag är uppdaterad och att det är skoj :hihi: nä säger säkert både anders johansson & bengt (blue) ,, kan också tilläga att i sommras så var där flera seriösa företagare som ville att jag skulle börja hoss dom och en av dom ville köpa en tungflakakare till mej som jag skulle konkurera med falck & kåren i nv skåne med ,,,
det har jag med !! men parallelt med detta livs kal , ser du micke en extra buss från hbg i gbg som kör swebus expres så kan det va jag men jag gör det inte för pengarna utan för att jag är uppdaterad och att det är skoj :hihi: nä säger säkert både anders johansson & bengt (blue) ,, kan också tilläga att i sommras så var där flera seriösa företagare som ville att jag skulle börja hoss dom och en av dom ville köpa en tungflakakare till mej som jag skulle konkurera med falck & kåren i nv skåne med ,,,
Men du har jo en tungflakara...FL6 :biglaugh:
bil499-hbg
2006-11-27, 07:16
Men du har jo en tungflakara...FL6 :biglaugh:
:smile: :thumbup:jo men jag vill ha en stralis med bb1010 :hihi: :hihi:
Hmm de är väll ganska annorlunda jämförelser..
Men jag tror att de efter ett tag i små städer där de tex finns både företag som viking och falck. Så kommer nog det företaget som har störst resurser om man säger så få alla jobben. Blir nog inte lönsamt att de låter två företag konkurera. Sen tror jag inte de då minsta företagen kommer ha så stor chans att konkurera mot den stora larmcentralen direkt.
Monopol är långt ifrån lönsamt, oavsett resurser.
bil499-hbg
2006-11-27, 07:32
utvekla detta litte är du bussig :confused2
:smile: :thumbup:jo men jag vill ha en stralis med bb1010 :hihi: :hihi:
Vil ha och vil ha :hihi: man skal være nøjd med det man har :yesnod:
jeg har hørt rygter om at en af Falcks leverendører i København har købt en 4 axl tungflakara :rolleyes:
leasing pr måned... 46 000 hårde danske kroner :scared:
Hmm de här förstår inte jag :confused2
Hmm de här förstår inte jag :confused2
utvekla detta litte är du bussig :confused2
Monopol driver inte utväcklingen frammåt.
Ni kanske borde friska upp kunskaperna i företagsekonomi? ;)
Monopol driver inte utväcklingen frammåt.
Ni kanske borde friska upp kunskaperna i företagsekonomi? ;)
Jag tror inte stora företag är intresserad av utveckling de är de som är grejen. De vill bara tjäna pengar och om de får monopol så kan dem bara höja priset utan vidare.
bil499-hbg
2006-11-27, 18:31
Jag tror inte stora företag är intresserad av utveckling de är de som är grejen. De vill bara tjäna pengar och om de får monopol så kan dem bara höja priset utan vidare.
du har nog fattat men inte zerial :thumbup:
Ja, stora företag och organisationer som får uppfattningen om att de är de enda på marknaden brukar bli rätt friskt överaskade när en driftig konkurrent dyker upp. Det blir ett plötsligt fall - och det är de ju minst intresserade av. Det kostar för mycket att tappa, och börja om igen. De stora bolagen som vill ha en hög avkastning ser till att sälja så mycket som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.
Monopol är aldrig nyttigt, marknadsekonomiskt. Och farligast är att låta sig tro att man har ett monopol...
du har nog fattat men inte zerial :thumbup:
Med för högt pris på en vara eller tjänst så skapas alltid förutsättningar för en konkurrens där marknaden finns.
Nackdelen med monopol fär innehavaren är att man måste verkligen vara garanterad monopol om man vill gör exakt hur man vill utan att någon ska kunna omkullkasta det.
Med för högt pris på en vara eller tjänst så skapas alltid förutsättningar för en konkurrens där marknaden finns.
Nackdelen med monopol fär innehavaren är att man måste verkligen vara garanterad monopol om man vill gör exakt hur man vill utan att någon ska kunna omkullkasta det.
Då kan man fråga sig varför vi fortfarande kör med bensin i bilarna mycket märkligt om de är som du säger... :confused2
Hmmm:
Stämmde inte ni ass-kåren för att vi körde för billigt i våran monopolposition?
bil499-hbg
2006-11-27, 19:58
jag vet inte vad ni har för pris i kungliga staden , ni och vi har för dålig förtjänt det ser vi på fordonsparken men skillnaden mellan oss och er är att vi har samtliga bolagen ,,,,
bil499-hbg
2006-11-27, 20:01
Då kan man fråga sig varför vi fortfarande kör med bensin i bilarna mycket märkligt om de är som du säger... :confused2
ja och inte gengas :hihi: :hihi: :hihi:
ja och inte gengas :hihi: :hihi: :hihi:
Tänkte mer på alla andra alternativa bränslen som är bättre för miljön, i vissa fall effektivare och billigare
Hmmm:
Stämmde inte ni ass-kåren för att vi körde för billigt i våran monopolposition?
Det är skillnad på att lägga pris vid upphandling, och att inneha monopol.
Resten låter jag konkurrensverket reda ut.
jag vet inte vad ni har för pris i kungliga staden , ni och vi har för dålig förtjänt det ser vi på fordonsparken men skillnaden mellan oss och er är att vi har samtliga bolagen ,,,,
Fordonsparken visar inget på hur bra eller dåligt det går, anser jag.
I skåne kanske ni "har samtliga bolag" men inte samtliga potentiella kunder.
Finns något som också kallas oligopol, och kartellverksamhet.
Det borde förklara luckorna i drivmedelsbranchen.
Finns något som också kallas oligopol, och kartellverksamhet.
Det borde förklara luckorna i drivmedelsbranchen.
Jaha :confused2 jag tror i alla fall de blir svårt för ett litet företag att sätt något emot ett jätte företag.
Bergofil
2006-11-27, 21:48
Hei som ny og norsk vil jeg bare kort kommentere at det finnes fortsatt ett firma til i Norge om det blir kun Falck. Norges Automobil-Forbund (tilsvarer deres M i Sverige) har mange stasjoner i Norge så kun en blir det nok ikke. Men det er ikke positivt for konkurransen at Viking blir solgt.
Håper dere kan lese norsk.
Jaha :confused2 jag tror i alla fall de blir svårt för ett litet företag att sätt något emot ett jätte företag.
Titta på JP (stockholm), det växer så att det knakar.
De verkar inte ha brist på varken kunder eller sysselsättning.
lassebus
2006-11-27, 23:37
nå hur blir det då?? hur kan en affär gåigenom bara så där endå?? tror inte att det gillas av myndigheter!
Trackern
2006-11-28, 11:45
Ta och kika på ägarbilden i det bolag som köper Viking.
Monopol är aldrig bra? Jag tror inte att dina kunskaper i företagsekonomi räcker för att se vad som är bra eller dåligt just nu. Sorry men tror jag inte.
Vad som är bra är att affären verkar få ett slut, det kan aldrig vara fel för mina gamla kollegor på Viking iaf...
Nu er det mer end 2 veckor sedan at vor ven oppe i norr meddelade at Falck har køpt Viking... om man ser på Vikings hemsida, i "Nyheter" står der inget nytt och hos Falck.com er sista nytt at dom har køpt Visavi men inget om Viking... Någon som vet noget nytt
Bilbergeren
2006-12-09, 13:05
Nu er det mer end 2 veckor sedan at vor ven oppe i norr meddelade at Falck har køpt Viking... om man ser på Vikings hemsida, i "Nyheter" står der inget nytt och hos Falck.com er sista nytt at dom har køpt Visavi men inget om Viking... Någon som vet noget nytt
Saken ligger nå hos fornyings- og administrasjonsdepartementet. Avgjørelsen blir tatt 170107. Falck har betalt for aksjene i Viking, men de kan risikere å selge de igjen hvis de får nei fra fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Hvis Falck får nei, hos fornyings- og administrasjonsdepartementet, så må de selge hele eller deler av Viking.
Bergofil
2006-12-09, 22:08
Saken ligger nå hos fornyings- og administrasjonsdepartementet. Avgjørelsen blir tatt 170107. Falck har betalt for aksjene i Viking, men de kan risikere å selge de igjen hvis de får nei fra fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Hvis Falck får nei, hos fornyings- og administrasjonsdepartementet, så må de selge hele eller deler av Viking.
Helt riktig Bilbergeren, men jeg tviler på at det blir nei så det blir nok ett felles selskap med NAF som konkurrent. Uansett spennende tider i Norge og hva som skjer i Sverige vedr. at en bruker forskjellige firmaer Falck Sverige og Assistanskåran.
Falck sælger norske Viking til i Island http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/857/2/
Falck Norge har solgt sine Viking aksjer til et Islandsk selskap
Her er pressemeldingen på Viking.no.
Viking Redningstjeneste kjøpes av det islandske selskapet Frumherji og den norske ledelsen.14.09.2007
(Oslo/Reykjavik, fredag 14. september) – Frumherji HF, som er et ledende islandsk selskap innen bilrelatert bransje, service og drift av måleravlesere for strøm og vann samt inspeksjon av skip og oppdrettsanlegg, kjøper Viking Redningstjeneste sammen med Vikings norske ledelse. Kjøpet er tilrettelagt og skjer i samarbeid med investeringsbanken og finanskonsernet Glitnir.
- Frumherji er en industriell og langsiktig investor som ønsker å utvikle Viking Redningstjeneste til en enda sterkere og konkurransedyktig aktør på det norske og nordiske markedet. Vi vil på sikt se om vi kan oppnå synergier ved å knytte Viking til Frumherjis eksisterende produktområder og virksomhet, men vi understreker samtidig at vi ikke har noen umiddelbare planer om dette. En slik utvikling vil eventuelt på forhånd måtte drøftes og avklares med Vikings kunder og franchisetakere sier eier av Frumherji HF Finnur Ingolfsson. Ingolfsson var Industri og handelsminister på Island i perioden 1995-1999 og sentralbanksjef på Island i tre år. Ingolfsson har også bakgrunn som konsernsjef for VIS, Islands største forsikringsselskap og som styreleder for flyselskapet Icelandair.
- Vi er svært glade for den løsningen vi har kommet frem til - sammen med Frumherji vil vi nå ha en aktiv eier som ønsker å satse på å styrke vår konkurransekraft, sier Jørn Clausen, administrerende direktør i Viking. Vi vil nå videreutvikle vår nordiske strategi samtidig som vi vurderer et samarbeid på andre områder på Island. Både Frumherji og Glitnir forutsatte at ledelsen tok en aktiv eierrolle i selskapet for at transaksjonen skulle gjennomføres. Vårt eierskap og personlige investering reflekterer vår sterke tro på Viking, samtidig som det er en garanti for en sterk og langsiktig satsing, fortsetter Clausen som har ledet Viking Redningstjeneste i over 20 år.
Viking Redningstjeneste AS vil fortsette å være et selvstendig selskap med dagens navn og logo.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.