Visa fullständig version : Olika påbyggare
Hej jag undrar lite av er, som är lite mer insatta i att köpa bärgare hur stor skillnad de är i priser mellan de olika påbyggarna som finns. Tex om man jämför Brobb, Sws, Vulcan, Jerr-dan, Kuusmet och Omars.
Vilka är billigast vilka är dyrast?
Är de ingen här som vet något om de hära?? :eek:
Eftersom bärgningsbilar inte byggs i serie i sverige så är prisbilden ett dagspris och beror på utrustningsnivå, och vilket fordon man bygger på.
Svårt att säga. Själv väljer jag aggregat efter att jag gillar funktionerna (möjligheterna).
Eftersom bärgningsbilar inte byggs i serie i sverige så är prisbilden ett dagspris och beror på utrustningsnivå, och vilket fordon man bygger på.
Svårt att säga. Själv väljer jag aggregat efter att jag gillar funktionerna (möjligheterna).
Jo men måste ju välja efter priset också? Tex om du har samma funktioner.
Jo men måste ju välja efter priset också? Tex om du har samma funktioner.
Priset styr givetvis, skattevikt också (flakbilar speciellt).
Handlar det om marginella skillnader så väljer jag efter möjligheterna, inte efter nypriset.
Service o garantier på fordonet är ju också något man måste väga in, samt att man måste se till att man trivs i "hytten" också..
Priset styr givetvis, skattevikt också (flakbilar speciellt).
Handlar det om marginella skillnader så väljer jag efter möjligheterna, inte efter nypriset.
Service o garantier på fordonet är ju också något man måste väga in, samt att man måste se till att man trivs i "hytten" också..
Jo de är klart men med just byggnationer så måste jag säga att brob har nog i alla fall dem bilarna som jag tycker är vettigast på flakbils fronten. När de gäller Tungbärgare gillar jag Vulcan.
Jo de är klart men med just byggnationer så måste jag säga att brob har nog i alla fall dem bilarna som jag tycker är vettigast på flakbils fronten. När de gäller Tungbärgare gillar jag Vulcan.
Jag kan inte annat än hålla med där. Vulcans tungbyggen påminner mycket om EKÅ 2030 och dess föregångare, fast i lite mordernare tappning.
Med en vulcan behöver man inga luftkuddar ;)
Jag kan inte annat än hålla med där. Vulcans tungbyggen påminner mycket om EKÅ 2030 och dess föregångare, fast i lite mordernare tappning.
Med en vulcan behöver man inga luftkuddar ;)
Japp sant :smile: Men när de gäller tungflakbärgare skulle jag vilja ha min fars konstruktioner hellst. Har inte sett någon som lyckats fått till lika bra funktioner. Men de är lika med Tungbärgarna farsans tungbärgare var ganska lika vulcan. :smile:
lassebus
2007-01-07, 09:04
kan du inte förmå far eller kolla om det finns nå ritningar på typ ett 1010 bygge eller liknande så man får se å fundera lite på dom...
om man nu får lust att smida lite själv
kan du inte förmå far eller kolla om det finns nå ritningar på typ ett 1010 bygge eller liknande så man får se å fundera lite på dom...
om man nu får lust att smida lite själv
Du menar typ ritningar till en tungflakbärgare?
Vi har tyvär inte så jätte mycke ritningar på de, då någon gjorde inbrott på farsans firma och tog kassaskåpet. Farsan förvarade sina ritningar på lyften som han konstruerat till tungflakbärgare där, för den var så bra att han var rädd om de. Men de var nog inte de dem som tog kassaskåpet var ute efter. :depressed
Men själva funktionen och hur de ska se ut, sitter nog i både min Fars huvud och mit så. De var bara synd för de var noga hållfasthetsberäknat på just de ritningarna.
Jag fundrar faktist på att börja rita upp de nu igen.
lassebus
2007-01-07, 13:27
det hade varit riktigt kul att se hur nån annan tänker i frågan.
har vissa funderingar på å skaffa enn chassi å börja smida lite men risken är väl det att det blir för tungt om man börjar själv. Är utbildad svetsare så den biten är inga problrm men dela gärna med dig av vad du vet så blir det lite lättare att börja med ett sådan projekt
det hade varit riktigt kul att se hur nån annan tänker i frågan.
har vissa funderingar på å skaffa enn chassi å börja smida lite men risken är väl det att det blir för tungt om man börjar själv. Är utbildad svetsare så den biten är inga problrm men dela gärna med dig av vad du vet så blir det lite lättare att börja med ett sådan projekt
Måste bara fråga varför du vill göra de??
lassebus
2007-01-07, 13:33
mest för att jag saknar jobbet.. men jag ser det som en utmaning att göra det själv dels kan man inte klaga på nån annan att det är oturs tänk när dom gjort en lösning på ett problem som jag inte gillar å sen så har ja lite egna funderingar som jag vill sätta till verkligheten
mest för att jag saknar jobbet.. men jag ser det som en utmaning att göra det själv dels kan man inte klaga på nån annan att det är oturs tänk när dom gjort en lösning på ett problem som jag inte gillar å sen så har ja lite egna funderingar som jag vill sätta till verkligheten
Låter intressant. Var kommer du ifrån då? Har skickat ett pm till dig om de.
levi2226
2007-01-07, 16:29
Johan, har du nå bilder på din fars tungflakare, skulle vara intressant att se den in action!
Johan, har du nå bilder på din fars tungflakare, skulle vara intressant att se den in action!
Assistance kårens almanacka Februari där ser du en tungflakare som farsan gjort.
Eller hmm var du från Finland?? Då kanske de blir svårt men få se om jag kan lägga upp något sen måste ha en scanner först.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.