handdator

Visa fullständig version : Dessa yrkeschaufförer.....

Mkmats
2006-12-18, 23:04
E4:an södergående Skuleskogen, Vid ett avsnitt med mitt/räcke(2-1) 200m innan stod en vanlig varningstriangel efter det en polis bil med blåljusen påslagna samt varningsblinkers, efter den stod den haverade bilen framför den så stod bärgaren med fullt påslagna rotationsljus samt varnings blinkers, samt arbetsbelysning. Det är 2 filer. Polismannen såg till att trafiken skulle sköta sig och ta ner farten, personbilarna tog ner farten men inte yrkesförarna som kom med långtradare, en strök backspegeln varvid jag vek in spegeln, jag hann bara gå och ställa mig bakom bärgningsbilen när en tradare dundrade förbi, och släpet tog både infälld spegel, framskärm, dörr, mm. Han stannade inte heller utan polisen jagade ikapp tradaren som stannade efter några km... Vad skall man göra tror snart att man inte vågar släppa förbi trafiken, bättre att slå helt stopp.... Då är det kanske lite säkrare i alla fall...Vänliga hälsningar Mats i Övik

Simon
2006-12-18, 23:15
Helt vansinigt & respektlöst :fou: :fou:

JOCKE Z
2006-12-19, 00:58
FY F...N :fou: VAD TÄNKER DOM MED

bil499-hbg
2006-12-19, 05:29
FY F...N :fou: VAD TÄNKER DOM MED
med :bootyshak

JOCKE Z
2006-12-19, 14:45
med :bootyshak
Jaha inte så konstigt att det går som det går då, Man blir ju så jävla trött på sånt här . Vi är en grupp som älskar vårat yrke. Att hjälpa andra i vått och torrt dyngnet runt året runt . Och sen håller dom på att köra i hjäl oss för att dom inte kan släppa av gasen en liten liten stund där vi står å jobbar.Sen när dom själva står där så gnäller dom att alla kör så fort förbi :banghead:

zerial
2006-12-23, 21:41
Totalavstängning är tyvärr det enda som hjälper verkar det som.

JOCKE Z
2006-12-23, 23:18
Spikmatta kanske kan funka

zerial
2006-12-23, 23:36
Spikmatta kanske kan funka
Hehe... mer jobb åt branchen ;)

Miks
2006-12-24, 00:17
Tänk på vad ni skriver under denna grupp! Ock låt inte ämnet spåra ur.

Johan
2006-12-24, 01:31
Tycker de är väldigt dåligt. De ska väll i alla fall veta att man ska ta det lugnt.
Har sagt de här förut men de får bli en bil som man spärrar av med och en som bärgar helt enkelt. :thumbup:

zerial
2006-12-24, 08:02
Jag har tidigare i ett annat sammanhang gjort en lista på de som minst respekterar hinder i vägtrafiken:
1) Utlands yrkeschaufförer
2) Vanliga svenssons, sk "a till b":are (som är oförstående och oventande om vad som händer)
3) 90% av taxirörelsen
4) Svenska yrkeschaufförer (bud, lastbil o övriga)

Bambi
2006-12-26, 00:05
Tycker de är väldigt dåligt. De ska väll i alla fall veta att man ska ta det lugnt.
Har sagt de här förut men de får bli en bil som man spärrar av med och en som bärgar helt enkelt. :thumbup:
De är just de vi försöker åstadkomma, för förmodligen är det de enda som kommer att fungera.
Jag må vara orädd men jag värnar fortfarande om mitt liv och andras liv, just därför stannar jag alltid vid en annan bärgare som försöker lasta en bil vid ett lite mer komplicerat ställe, såsom motorväg eller skymda platser. Hellre att bilen blir totalförstörd en att en kollega dör.

bargarn_356
2007-01-13, 19:20
E4:an södergående Skuleskogen, Vid ett avsnitt med mitt/räcke(2-1) 200m innan stod en vanlig varningstriangel efter det en polis bil med blåljusen påslagna samt varningsblinkers, efter den stod den haverade bilen framför den så stod bärgaren med fullt påslagna rotationsljus samt varnings blinkers, samt arbetsbelysning. Det är 2 filer. Polismannen såg till att trafiken skulle sköta sig och ta ner farten, personbilarna tog ner farten men inte yrkesförarna som kom med långtradare, en strök backspegeln varvid jag vek in spegeln, jag hann bara gå och ställa mig bakom bärgningsbilen när en tradare dundrade förbi, och släpet tog både infälld spegel, framskärm, dörr, mm. Han stannade inte heller utan polisen jagade ikapp tradaren som stannade efter några km... Vad skall man göra tror snart att man inte vågar släppa förbi trafiken, bättre att slå helt stopp.... Då är det kanske lite säkrare i alla fall...Vänliga hälsningar Mats i Övik
Man kan ju undra varför inte polisen ställer ut sin bil så att folk är tvugna att sackta ner för det kan dom göra. Vi skall inte behöva vara livredda på platsen när polisen är närvarande :scared: Tydligen får vi vara det
Hoppas att dom tog körkortet o BURADE in tradarchaffisen direkt. :yesnod:

Ika
2007-01-14, 00:58
Ibland verkar det som vissa sover! :confused2 Diskutionen som var med NTY?? Åkare frågade vad ni tyckte!!!! Tycker att det dog ut som vanligt. :thumbd: Stod just o funderade idag när jag hörde ett trafikmeddelande att" varför kan man inte kläma in i slutet av trafikmeddelandet att man ska vara rädd om de som jobbar med tex. olyckan!" Vägverkets reklam om att var rädd om min pappa satte djupa spår i mig!!! Ser den framför mej så fort jag passerar ett vägarbete!! Mer sånt!!! :krama:

bargarn_356
2007-01-31, 19:24
Var på en trafikolycka i går förmiddag där en dragbil med trailer gått av E 20 mellan Vara o Vårgårda. (kort kommer)
En del YRKESförare saktade ner o även använde varningsblinkers för att sakta ner efterföljande trafik
Sedan fanns det dom som kom i både 90 o 100 km o bara dammade förbi fast det stod bärningsbilar både framför o bakom med roterande ljus o blixtljus på.

Vad visade dessa yrkesförare JO att dom som fläskade på skulle behöva gå om och ta sitt körkort på nytt vissa skulle man dra in på livstid.

Det var bara försynen som såg till att det inte hände något för tyvärr så var polisen tvungen att lämna oss innan vi var klara.

:yesnod: HEDER åt dom chaufförerna som saktade ner :yesnod:
resterande skulle man :banghead: :censored:

bil499-hbg
2007-01-31, 20:16
Var på en trafikolycka i går förmiddag där en dragbil med trailer gått av E 20 mellan Vara o Vårgårda. (kort kommer)
En del YRKESförare saktade ner o även använde varningsblinkers för att sakta ner efterföljande trafik
Sedan fanns det dom som kom i både 90 o 100 km o bara dammade förbi fast det stod bärningsbilar både framför o bakom med roterande ljus o blixtljus på.

Vad visade dessa yrkesförare JO att dom som fläskade på skulle behöva gå om och ta sitt körkort på nytt vissa skulle man dra in på livstid.

Det var bara försynen som såg till att det inte hände något för tyvärr så var polisen tvungen att lämna oss innan vi var klara.

:yesnod: HEDER åt dom chaufförerna som saktade ner :yesnod:
resterande skulle man :banghead: :censored:
ja heder åt dom som visar hänsyn, en av minna gammla kunders chafförer kom förbi mej på väg 109 november förra året i en iveco 3,5t bil så jag höll på att blåsa omkull vid bärgningsarbetet och jag blev så in i helvetes förbanad att jag ringde hans chef direkt och han kalade in chaffören omedelbart och skickade hem honom utan jobb på en vecka som straff samt att nu varje gång jag träffar chaffören så är han äckligt vänlig och hans arbets kolleger smyger fram när man bärgar numera :thumbup:

Ika
2007-01-31, 23:35
Tycker jag var bra gjort 499 :thumbup: Hoppas dom är rädd om min lille kille (Han är 15 år snart, men för mej är han lika liten som på bilden!) Han bara väntar tills fredag när dom ska köra!

zleepy
2007-02-01, 06:58
Behöver ju inte dra alla över en kam...

Jag är själv en såndär 25.25meters chaffis och färdas många mil utmed E4:an i veckorna... men jag går ALLTID! ut i vänsterfil när jag ser något blinkande i högerfilen, visar t.om med blinkers att jag håller ut, då jag själv vet hur jävligt det kan vara att stå där med fordon som stryker förbi ens hytt i höga hastigheter...

Samma sak vid vägarbeten och dylikt, även om det står 50 på skylten så brukar jag kryssa i 30.. varför ska dessa som arbetar utmed vägen känna sig osäkra för?

Det är iallafall vad Jag gör, så dra nu inte alla över en och samma kam, finns många där ute som respekterar, men tyvärr jävligt massa som bara ge fan i vilket...

bil499-hbg
2007-02-01, 07:29
Behöver ju inte dra alla över en kam...

Jag är själv en såndär 25.25meters chaffis och färdas många mil utmed E4:an i veckorna... men jag går ALLTID! ut i vänsterfil när jag ser något blinkande i högerfilen, visar t.om med blinkers att jag håller ut, då jag själv vet hur jävligt det kan vara att stå där med fordon som stryker förbi ens hytt i höga hastigheter...

Samma sak vid vägarbeten och dylikt, även om det står 50 på skylten så brukar jag kryssa i 30.. varför ska dessa som arbetar utmed vägen känna sig osäkra för?

Det är iallafall vad Jag gör, så dra nu inte alla över en och samma kam, finns många där ute som respekterar, men tyvärr jävligt massa som bara ge fan i vilket...
vi drar inte alla över en kam,, men även om det verkar tröstlöst att påtala detta om och om igen så är det ju väldigt väldigt sällan någon går ut i vänster filen och samtidigt sänker farten till en vänligare arbetsmiljö för oss på vägen för även om en bil och släp sänker till ex 70km/t så kan det bli ett jävla vind drag för oss i vägrenen för inte snacka om en blöt regnig dag men men det fins även vänliga trevliga yrkas chafförer på våra vägar men för få av dom tyver tyver ta detta med till dina koleger så blir vi alla glada .. mvh dan hbg

Ika
2007-02-01, 12:33
Är också chaufför o körde mellan norge o sverige, och det hände att man fick nån tät i backen o typ idiotförklarade en för att man tog det lugnt förbi vägarbete o bärgare mm. Det är inte lätt att göra rätt! Men ibland tänkte jag att nu har jag sänkt farten för honom också förbi, så det är bara att stå på sig, dom får väl tycka att vi är idioter då.Kanske räddar det en människas liv nån gång o då kan jag ta det.

Lulebjörnen
2007-03-18, 22:47
http://polizeinews.ch/page/10214/6...den här olyckan hände 10 Mars på en motorväg i Schweitz.

Föraren hade gjort ett kort stopp på vägkanten, mest troligt för att se till att dom 3 barnen i baksätet var ordentligt fastspända. En lastbil kör av okänd anledning delvis på vägkanten och in i den stillastående personbilen som slungas iväg 50 meter. Efter ytterligare 110 meter får lastbilsföraren stopp på sitt fordon. Alla i den påkörda bilen överlevde, svårast skadad blev en 6mån. gammalt barn som flögs iväg i ambulanshelikopter.

Trafiken, och framför allt DEN TUNGA TRAFIKEN är mycket farlig idag - i morgon, och antagligen inom överskådlig tid om inte en attitydförändring kommer igång snabbt.

Nicke2323
2007-03-19, 12:46
Polisen kanske borde ha spärrat av i foten av backen?
För som vi alla vet så är det inte mycket att spela på mellan två st långtradare där det är vajerräcken. :depressed