handdator

Visa fullständig version : Blixtljus och färg

IOFP
2007-01-23, 21:26
Hallå!
Har en liten fråga till er med fordon med blixt ock led ljus. Har två gula blixtljus i fronten på bilen, och tänker nu placera två blixtljus bak. Min fråga är: Är det tillåtet med vitt glas bak eller måste det vara gult där med? Någon sa att man fick ha rött, men rött är ju bara tillåtet med fast sken vad jag förstår.

Peter
Västerås

brk184
2007-01-23, 23:38
Hallå!
Har en liten fråga till er med fordon med blixt ock led ljus. Har två gula blixtljus i fronten på bilen, och tänker nu placera två blixtljus bak. Min fråga är: Är det tillåtet med vitt glas bak eller måste det vara gult där med? Någon sa att man fick ha rött, men rött är ju bara tillåtet med fast sken vad jag förstår.

Peter
Västerås
Den enda färg för varningsljus som är tillåten är orange. Enligt din profil så kör du inte bärgare. Så min fråga till dig lyder, vad ska du montera dina ljus på?

IOFP
2007-01-24, 00:31
Den enda färg för varningsljus som är tillåten är orange. Enligt din profil så kör du inte bärgare. Så min fråga till dig lyder, vad ska du montera dina ljus på?

Jo ljusen sitter på en bil i jobbet som fotograf. Bra att synas på vägarna mörka kvällar och nätter då man står still vid t.ex trafikolycka.

Radiotjenst
2007-03-23, 03:47
Vitt ljus kan användas åt alla håll,när du står stilla

Samson Falck 44
2007-03-23, 09:43
Är det många här inne som jobbar som fotografer? frilans etc.. :smile:

bargarn_356
2007-03-23, 11:42
Hallå!

Peter
Västerås
Har du inte Varningsblinkers på din bil ???

Jag tycker att du skall använda dom för det räcker med gula ljus för det skall ju varenda bond tillomed använda när dom kör ute på åkrarna o därför förlorar folk respekten för våra ljus och kör som I....er! :scared: :censored:

Bärgningsbil 133
2007-03-23, 12:03
Vitt ljus kan användas åt alla håll,när du står stilla

Inte enligt trafikpolisen iaf.

Bärgningsbil 133
2007-03-23, 12:13
26 kap. Varningslykta

Övergripande krav

1 § Fordon som enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:38) om användning av vissa varningsanordningar får ha varningslykta, skall i sådant fall ha varningslykta som avger orangegult ljus i alla riktningar i horisontalplanet som ger intryck av att vara blinkande.
2 § Varningslykta skall vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Installationskrav
3 § På fordon med en eller flera varningslyktor skall det vara möjligt att från varje punkt på en höjd av 1,2 m över markplanet och på ett avstånd av 20 m och längre från fordonet observera ljuskällans centrum på minst en lykta.
4 § Varningslykta skall vara så placerad på fordonet att dess symmetriaxel är i det närmaste vinkelrät mot markplanet.
5 § Fordon av 1984 eller senare års modell som förses med varningslykta skall ha en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar fast orangegult ljus när lyktan är tillkopplad.
6 § Om varningslykta kompletteras med annan lykta med blinkande orangegult ljus skall denna vara så ansluten till fordonets elektriska system att den kan vara tillkopplad endast då varningslyktan är tillkopplad.

Angående varningsljus från Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

Om vitt ljus från samma föreskrifter.

Allmänna krav
Färger
5 § Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Kraven i första stycket gäller inte lyktor som används för att stoppa fordon enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Kraven i andra stycket gäller inte registreringsskylt, nationalitetsmärke, skyltlykta, backningsstrålkastare, avstigningsbelysning eller annan strålkastare som används när fordonet brukas som arbetsredskap eller liknande.
Kraven i andra stycket gäller inte heller extra reflexanordning på utryckningsfordon.
6 § Kraven i 5 § första stycket ovan samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd på väg inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig. 1).
Kraven i 5 § andra stycket ovan anses uppfyllda om det inte finns någon vit ljusstråle synlig inom zon 2 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig. 2).
Zon 1 och 2 begränsas i höjdled av två horisontella plan vilka är belägna 1 000 respektive 2 200 mm över plan och horisontell mark.

Lite läsning om det hela går att få fram mera om man orkar leta.

Bobjörk
2007-03-23, 21:50
Inte enligt trafikpolisen iaf.

Jaså, ändå har polisen vita lyktor åt sidan på många bilar? Och även tullen och Arlandas skyddsvakter...
Om jag tolkar lagtexten rätt får du ha vitt ljus åt vilket håll som helst om det används som t.ex. arbetsljus....

http://bobjork.se/foto/bilder/utryck/8_6920-saltsjobadsv-070225-1.JPG

Bärgningsbil 133
2007-03-26, 14:18
Jaså, ändå har polisen vita lyktor åt sidan på många bilar? Och även tullen och Arlandas skyddsvakter...
Om jag tolkar lagtexten rätt får du ha vitt ljus åt vilket håll som helst om det används som t.ex. arbetsljus....

http://bobjork.se/foto/bilder/utryck/8_6920-saltsjobadsv-070225-1.JPG

Arbetsljus ja men inte som varningsljus dvs blinkande blixrande roterande.
Som arbetsljus får man använda det åt alla håll när man står stilla.

Bobjörk
2007-03-28, 00:16
Arbetsljus ja men inte som varningsljus dvs blinkande blixrande roterande.
Som arbetsljus får man använda det åt alla håll när man står stilla.

Aha, du menar så... okej... ja blinkande vitt verkar de inte gilla nej.