handdator

Visa fullständig version : Klipp från filmen om Räddningskåren

Roger Larsson
2007-01-29, 23:09
Som en del av Er vet så håller "vi" på med en film om Räddningskåren. En film baserat på gamla upphittade filmer. Arbetet går saaakta framåt - men trots allt - framåt!

Som ett smakprov har jag - med en viss möda - lagt ut några snabba klipp från filmen på "youtube.com", utan ljud och utan någon som helst inbördes ordning - "godbitarna" sparas dock till den riktiga filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=_MgNzH9S1ao

Johan
2007-01-29, 23:28
Ahh vilka trevliga film snuttar :thumbup:

robban_lund
2007-01-30, 00:12
Tänker inte fråga var du hittar dessa filmer men :thumbup: :thumbup:

273
2007-01-30, 09:28
Förr fick man ju i alla fall åka stånds mässigt när man gjort illa sig!;) Mycket fina klipp väntar på spänning på den klara filmen!

Uffe me bärgarn
2007-01-30, 12:28
Jag ser med spänning fram emot o se hela filmen när den e klar ! :thumbup: :thumbup:

bergarkungen
2007-01-30, 16:25
imponerad :biglaugh:

Roger Larsson
2007-04-09, 08:46
Som en del av Er vet så håller "vi" på med en film om Räddningskåren. En film baserat på gamla upphittade filmer. Arbetet går saaakta framåt - men trots allt - framåt!

Som ett smakprov har jag - med en viss möda - lagt ut några snabba klipp från filmen på "youtube.com", utan ljud och utan någon som helst inbördes ordning - "godbitarna" sparas dock till den riktiga filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=_MgNzH9S1ao

Har i dag lagt på ljud bestående av RKN´s karaktäristiska sirén samt "fyllt på" med Radio Nord reklam... Sirénljudet kommer i slutet på filmen. Gjorde en "ny" film så att jag inte skulle "fibbla bort mig" - vilket jag iofs kanske har gjort ändå? men här skall i alla fall filmen finnas om allt fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=WEKHLKYWMd8

Reklamen från Radio Nord är hämtat här:
http://radiohistoria.jvnf.org

dieselmannen
2007-04-09, 10:37
Jag lyfter på hatten Roger!
Minnenas television på Youtube..verkligen snyggt jobbat.
Hur lång tror du filmen blir när den är färdig?

Roger Larsson
2007-04-09, 13:58
Jag lyfter på hatten Roger!
Minnenas television på Youtube..verkligen snyggt jobbat.
Hur lång tror du filmen blir när den är färdig?

Tackar

Filmen blir runt 50 min. Tydligen någon form av standardlängd på dokumentärfilmer enligt dom som begriper sådana mått...

Lulebjörnen
2007-04-09, 14:24
Blev ju naturligtvis sittande bland länkarna till Radio Nord historien :thumbup: ...

Man kan se framför sig vad kul dom hade...rullbandare...nattliga expeditioner på hustak för att rigga antenner...elinstallationer bortom all S-märkning...pejlare..poliser...

Hrrm...*vakna*...i början på filmen ser vi en Scania bärgare, gissningsvis en L10 från sent 40tal med "kidnappardörrar"...kan det bli snyggare?

Finns det månne fler bilder på den?

I övrigt hoppas jag finnas med högt upp på kundlistan när filmen är klar :hail: ...

Roger Larsson
2007-04-09, 14:59
Blev ju naturligtvis sittande bland länkarna till Radio Nord historien :thumbup: ...

Man kan se framför sig vad kul dom hade...rullbandare...nattliga expeditioner på hustak för att rigga antenner...elinstallationer bortom all S-märkning...pejlare..poliser...

Hrrm...*vakna*...i början på filmen ser vi en Scania bärgare, gissningsvis en L10 från sent 40tal med "kidnappardörrar"...kan det bli snyggare?

Finns det månne fler bilder på den?

I övrigt hoppas jag finnas med högt upp på kundlistan när filmen är klar :hail: ...

Hm... riktigt vaken var Du nog inte. Bärgaren i början på filmsnutten är en Austin (syns tydligt på den "riktiga" filmen) Fö en 134"/3 tons -46 med regnr A2132 och chassienr 112785, avreg. 3 juli 1961 (jag har regbeviset framför mig) :hail: .

Ser att jag INTE har lagt ut ngn bild på denna bil. Skall se om jag kan få till det...

Jo då, alla som vill kommer allt att få möjlighet att köpa filmen när det blir så dags...

Lulebjörnen
2007-04-09, 19:42
Hm... riktigt vaken var Du nog inte. Bärgaren i början på filmsnutten är en Austin...
:blush: ...första gången det har inträffat att man missat på en gammelskaniavabis :azcrying: ...... :confused:...Austin...:redface:

Men hytten och skåpet var osedvanligt snyggt, det ska bli spännande att se hela ekipaget :thumbup: ...

Fredrik Klint
2007-06-01, 17:48
Vad är det för bärgare som skymtar ett par sekunder ca 1:50-1:55 i filmen?

Det verkar stå Centralgaraget på sidan men det är inte Reon, den hade Sörlingaggregat eller liknande, den i filmen ser ut att ha Holmes/Tranås.

Du har ingen möjlighet att se reg-nr på originalet, Roger?

Roger Larsson
2007-06-01, 18:58
Vad är det för bärgare som skymtar ett par sekunder ca 1:50-1:55 i filmen?

Det verkar stå Centralgaraget på sidan men det är inte Reon, den hade Sörlingaggregat eller liknande, den i filmen ser ut att ha Holmes/Tranås.

Du har ingen möjlighet att se reg-nr på originalet, Roger?

Den bilen hörde till Centralgaraget i Göteborg! Har ingen aning om vad modellen heter men bilen hade en stor bensinmotor och kallades "farfar". Centralgaraget i Göteborg var ansluten till Räddningskåren. I början på 1960-talet fanns fö även ett företag som hette "Räddningskåren Göteborg AB". Förvirrande? Ja!

O30135 är regnummret. Bilen finns bevarad på Volvo´s Museum, tyvärr utan den ovan nämnda texten.

Fredrik Klint
2007-06-01, 20:14
Jaså, det är den! Den har jag ju på bild. Där ser man!