handdator

Visa fullständig version : Körkortskrav?

zingo
2007-02-03, 03:43
Jag har ett jobb på gång som tungbärgare med mitt *C** kort. Tyckte att livet lekte och solen sken tills jag hörde en kille, som tycks ha koll på det mesta nämnde i förbigåeende att jag måste ha ett *CE** för att få dra släp efter bärgaren.
Han som har bärgaren säger att bilen har dispanser. Det hela låter riktigt konstigt i mina öron och nu undrar jag om någon av er har koll på vad som gäller?
Det är ju :banghead: om man nu äntligen har hittat ett riktigt drömjobb och snubblar på mållinjen. Tänker ta *CE*** senare, men då finns knappast det här jobbet kvar. Suck....

Krille-krut
2007-02-03, 09:48
Du får dra ett släp efter bärgaren under förutsättning att draget inte är "godkänt". Men då får man bara köra högst 40 km/h. (C-kort) Det klassas då som bärgning. :yesnod:

bil499-hbg
2007-02-03, 12:37
Du får dra ett släp efter bärgaren under förutsättning att draget inte är "godkänt". Men då får man bara köra högst 40 km/h. (C-kort) Det klassas då som bärgning. :yesnod:
och bärgning menas med att bärga från haveri/skade plats till verkstad eller liknande inte transport = parkering till parkering ej heller ett eget släp från pungt a till b . denna förklaringen fick jag av trp polisen den 07 01 22 då jag för första gången sedan -90 blivigt stoppad av ordningsmakten då jag hadde en flyttning av ett fyraxligt släp från trp långeberga där ett lastbils förare blivigt stoppat för att bil & släp var 5cm för långt flyttningen gick ut på att transportera släpet från trp långeberga till rännarbanan i hbg med bil 499 men då blev min färd avbruten vid statoil ättekula av kling & klang för koll det som mäst retade dom var att åkaren inte skickade en annan lastbil (som förmodligen också blivigt besiktigad) för att dra bort släpet utan skickat en bärgare och jag torskade :angry: på en sak sitat från böteslapen (lyktor baktill ej anordnade på föreskrivet sätt) 800 spänn och varför frågade jag jo detta är ej en bärgning utan en transport och då frågade jag vad krävs för en transport jo svarade han ce kort och lycktor och skrattade men bärgning c kort och lycktor vid mörker eller annan varning typ följe blink bärgare ja men den hänger ju i bärgaren sa jag ja men den är ej skadad sa klang därför får du 800 spänn i böter :thumbup: tyckte jag här har man bråtom till dom andra kunderna som väntar :fou: men men lagen skall följas så bil 495 fick bli följe bil till destinationen men dom kollade allt utom en sak :biggrin: jag slap blåsa :blush: men det skulle inte vara några problem det heller :hihi: , själv har jag be ce de kort och vad fan jälpte det när man hadde bråtom :thumbup:

Lulebjörnen
2007-02-03, 13:18
Men Dan, om du hade tryckt i ljussladden - och dessutom låtit bli att tala om för dom skrattande konstaplarna att dom ska jaga busar istället för att jävlas med en hårt arbetande skånsk bärgare så hade du sluppit 800:- i böter :eek: ...

BTW, dom hade inga synpunkter på att du hängt ett långtradarsläp efter FL6:an ??? :scared: ...

bil499-hbg
2007-02-03, 13:53
Men Dan, om du hade tryckt i ljussladden - och dessutom låtit bli att tala om för dom skrattande konstaplarna att dom ska jaga busar istället för att jävlas med en hårt arbetande skånsk bärgare så hade du sluppit 800:- i böter :eek: ...

BTW, dom hade inga synpunkter på att du hängt ett långtradarsläp efter FL6:an ??? :scared: ...
:hihi: :hihi: jo du nalle jag frågade om dom inte hadde någon snatare på villys i stället att raportera mej och då fick jag till svar :ajjabajja nä dom begåvade killarna i kristinehamn har ju 12/24 i kontakten så det var uteslutet med den varianten att koppla samman dom två enheterna, dom hadde inga andra synpungter ej heler på att bil 499 var dragbil vid tillfället släpet var ju desutom tomt ,,,

zingo
2007-02-03, 14:27
Tackar för svaren. Givetvis så kommer allt som hamnar bakom min bärgare vara ett haveri. Knappast något som Länsman kommer att kunna motbevisa. Det är med en viss förvåning jag läser att dom stoppar bärgare ute på jobb. Är inte det lite som att pissa i motvind? Inget ont om Polisen, dom har sitt jobb att sköta, men dom skulle tjäna mer på ett uppfostrande finger än en bot på 800:- För som man ropar får man svar. Givetvis åt båda håll. Ha det bra boy´s and girl´s and Keep on pulling!

Johan
2007-02-03, 15:28
Hmm intressant..

Min pappa har ju kört tungbägare ända sen han var så stor att han fick c kort. :smile:

Men han har alltid bara haft c-kort och det har aldrig varit några problem.
Verkar som de har bara varit några griniga poliser i så fall. För kan man köra ett skadat släp efter bärgaren så borde man ju klara av att köra ett fullt fungerande eller? :biggrin:

Sen skulle jag vilja veta var de står bestämt att man inte får köra ett helt släp efter bärgaren med bara c-kort, men att man får köra ett skadat.
Det måste ju i alla fall vara den dummaste lagen jag hört!!

Lulebjörnen
2007-02-03, 16:42
Hmm intressant..

Min pappa har ju kört tungbägare ända sen han var så stor att han fick c kort. :smile:
Och jag har kört tungbärgare ända sen jag var så liten att jag fick b kort :smile:

...för på den tiden räckte det med ett sådant för att köra en tungbärgare :eek: ...sen ändrades lagen i samband med "c-kortsreformen" 1988 så att även föraren av en bärgningsbil över 3,5 ton skulle ha en högre behörighet.

Men grundregeln kvarstår, så länge bärgaren används för det den är avsedd för - bärgning så får man dra ett släp efter. Skadat eller oskadat har ingen betydelse men det ska inte vara "permanent" kopplat till dragfordonet/bärgaren.

Lagtexten runt det här finns men den är något luddig och lämnar fritt för lite olika tolkningar men c kortet ska räcka för en bogsering av ett släp.

Vid en eventuell tvist med myndigheten är det bäst att hänvisa till bärgningsbilens registreringsbevis där det inte finns draganordning upptaget - och då kan det ju inte heller röra sig om en transport som kräver ce behörighet...

Roger Larsson
2007-02-03, 17:29
Och jag har kört tungbärgare ända sen jag var så liten att jag fick b kort :smile:

...för på den tiden räckte det med ett sådant för att köra en tungbärgare :eek: ...sen ändrades lagen i samband med "c-kortsreformen" 1988 så att även föraren av en bärgningsbil över 3,5 ton skulle ha en högre behörighet.

Men grundregeln kvarstår, så länge bärgaren används för det den är avsedd för - bärgning så får man dra ett släp efter. Skadat eller oskadat har ingen betydelse men det ska inte vara "permanent" kopplat till dragfordonet/bärgaren.

Lagtexten runt det här finns men den är något luddig och lämnar fritt för lite olika tolkningar men c kortet ska räcka för en bogsering av ett släp.

Vid en eventuell tvist med myndigheten är det bäst att hänvisa till bärgningsbilens registreringsbevis där det inte finns draganordning upptaget - och då kan det ju inte heller röra sig om en transport som kräver ce behörighet...

I begynnelsen hade jag enbart "körkort" för personbil - inget tjafs med bokstäver då inte. Skulle man köra lastbil fick man ta trafikkort... Att köra tungbärgare gick bra utan trafikkort. Viss tveksamhet rådde då det gällde felfria lastbilssläp - var tveksamheten någon gång extra stor vände man dragstången bakåt och lyfte upp släpet i ramen (det var riktiga grejer förr i tiden) och all tveksamhet försvann. Efter några år kom ett nytt körkort på posten med "AB" instämplat, ...det gick fortfarande bra att köra tungbärgare. Däremot gick det INTE bra att dra vissa släp (typ husvagn) efter lillbärgaren i den godkända kulkopplingen då "E"-behörighet saknades.

"C"- och "E"-behörighet anskaffades så småningom men inte gick det bättre att köra bärgare för det...

bil499-hbg
2007-02-03, 20:49
I begynnelsen hade jag enbart "körkort" för personbil - inget tjafs med bokstäver då inte. Skulle man köra lastbil fick man ta trafikkort... Att köra tungbärgare gick bra utan trafikkort. Viss tveksamhet rådde då det gällde felfria lastbilssläp - var tveksamheten någon gång extra stor vände man dragstången bakåt och lyfte upp släpet i ramen (det var riktiga grejer förr i tiden) och all tveksamhet försvann. Efter några år kom ett nytt körkort på posten med "AB" instämplat, ...det gick fortfarande bra att köra tungbärgare. Däremot gick det INTE bra att dra vissa släp (typ husvagn) efter lillbärgaren i den godkända kulkopplingen då "E"-behörighet saknades.

"C"- och "E"-behörighet anskaffades så småningom men inte gick det bättre att köra bärgare för det...
:hihi: :hihi: :thumbup: ja styrlappen är ju inte ett bevis på att man kan utan får! ,,

Johan
2007-02-03, 22:55
:hihi: :hihi: :thumbup: ja styrlappen är ju inte ett bevis på att man kan utan får! ,,
Ne har nog inte sett någon som varit så förjävlig på att backa med släpp som farsan faktiskt. :smile: ibland fattade man inte hur han bar sig åt. Liksom vem skulle få för sig att börja backa med bil och släpp efter bärgaren. :smile:

Bärgningsbil 133
2007-02-03, 23:12
Liksom vem skulle få för sig att börja backa med bil och släpp efter bärgaren. :smile:

Vem skulle inte få för sig att göra det?

Ika
2007-02-03, 23:18
Och vad gäller för att stånga en buss?

Johan
2007-02-03, 23:36
Vem skulle inte få för sig att göra det?

Hmm jadu jag har inte sett många gjort de. De blir ju rätt många leder så de är ganska svårt kan jag tänka mig.

bil499-hbg
2007-02-04, 01:39
den som sitter i bussen skall ha d behörigheten om den stångas förutsakt att bussen kräver det vid nurmalt bruk, tag ett ex en 10 passagerars mb sprinter med vita nr plåtar är buss oavser vikt = d behörighet och har du inte d behörighet får du inte ens provköra den i samband med rep, bärgning, eller köp

Ika
2007-02-04, 01:47
Just det jag ville få bekräftat!! Så krångligt!!! Tänkt dej för när du är ute!! :thumbd: :scared: Vart man än vänder rumpan så är det fel!!!!

zerial
2007-02-04, 01:51
Jag skulle vilja se lite lagtext referenser /SFS på det som rör bärgningsbilar.

Någon som sitter på lite aktuella sköna uppgifter, kanske?

bil499-hbg
2007-02-04, 01:58
Just det jag ville få bekräftat!! Så krångligt!!! Tänkt dej för när du är ute!! :thumbd: :scared: Vart man än vänder rumpan så är det fel!!!!
just pga dessa krav valde jag att ta behörigheterna be ce de för att få göra vilket jag vill, sen det där med vända rumpan jag har inte set den så jag kan inte säga om den är fel :poke2: :blush:

Ika
2007-02-04, 02:11
Fy vad du är rolig!!!! Lika bra att satsa på alla behörigheterna så är man säker!!!!!! :hihi:

Bärgningsbil 133
2007-02-04, 04:38

Enligt polisen och vv D-kort för den i bussen

Bärgningsbil 133
2007-02-04, 04:40
Hmm jadu jag har inte sett många gjort de. De blir ju rätt många leder så de är ganska svårt kan jag tänka mig.

Jag och dom jag alltid jobbat med gjorde det rätt ofta.
och det av ren lathet.
Kommer man med bil och släp till en verkstad så är det inte alltid man kan ställa släpet bra på plan utan får backa in den i en ficka.

Det är lättare snabbare att backa in den än att dela och sen ta in släpet separat.

bil499-hbg
2007-02-04, 08:45
och det av ren lathet.
Kommer man med bil och släp till en verkstad så är det inte alltid man kan ställa släpet bra på plan utan får backa in den i en ficka.

Det är lättare snabbare att backa in den än att dela och sen ta in släpet separat.
:thumbup: jag håller med dej det sitter i ryggraden numera :yesnod:

Johan
2007-02-04, 10:00
:thumbup: jag håller med dej det sitter i ryggraden numera :yesnod:
hmm okey de är nog ett rätt långt tag kvar innan man är på den nivån i alla fall :smile: Hehe för farsan var också ett omtag ett stort misslyckande :smile:

Lulebjörnen
2007-02-04, 14:22
Jag skulle vilja se lite lagtext referenser /SFS på det som rör bärgningsbilar.

Någon som sitter på lite aktuella sköna uppgifter, kanske?
En bra instegsport om man vill studera lite grundläggande fordonsjuridik i allmänhet är att gå in på http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
Där finns också EG-direktiv och ECE-reglementen som styr det mesta runt fordonsgodkännande. Dt är ju tex. ett EG-direktiv som säger att man inte får ha högt monterade bakljus på en bärgare numera.

På http://www3.vv.se/vvfs/htm/2004nr108.htm ser man skillnaderna mellan karosserikod 76 och 91. Kan vara bra att känna till skillnaden ex.vis vid inköp av en begagnad tyngre flakbärgare. På mindre flakbärgare är det oftast fordonets tekniska totalvikt som styr lastförmågan.

På http://www3.vv.se/vvfs/htm/1993nr003.htm finns en lista på karosserikoder. Den kan vara bra att ha när man ska ska försöka identifera månraketen man just har uppfunnit.

På http://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf hittar man lite matnyttigt om hastighet. Studera särskilt avsnittet om transport på "upphängningsanordning" i en hastighet av 40km/ respektive bogsering som får ske i en hastighet av 30km/h...

zingo
2007-02-05, 07:19
Grymt mannen! Jag tror bestämt att du bör föräras en doktorshatt i fordonskunskap.
Bugar mig djupt och ärevördigt för denna kunskapens källa. Du har öppnat Panduras ask och trollbundit mig framför skärmen. Vägverkets författningssamling är ALLT.

Respekt mannen, respekt!

Lulebjörnen
2007-02-05, 10:17
Tackar å bockar :hail:

När man ändå är inne och virrar bland förordningarna kan man kika lite på www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20020925.HTM
Särskilt 3kap. 4§ som rör EG-typgodkännande kan vara bra att ha ett litet hum om. Värdelöst vetande kan tyckas, men den dag man ska importera någon form av specialfordon, tex. en bärgare eller en husbil är det bra att ha...

Men det är rörigt till förbannelse med "författningen" som talar om hur myndigheterna vill att det ska vara - "förordningen" som talar om hur det skall vara - samt slutligen "lagen" som talar om vad man får för straff om man lyckas bryta mot någon av förutnämnda...

Ur juridisk synpunkt är det säkert riktigt med ordningsföljden författningen - förordningen - lagen, men det är ju inte jordabalken det är frågan om som har sett likadan ut sen 1700talet - utan fordon och trafik där det många gånger handlar om att runda lagen så smidigt som möjligt.

Det upptäcker myndigheterna efter ett par år och skriver in en tilläggspragraf - ibland utan att lagskrivaren har förstått den praktiska innebörden av det hela. Det hela resulterar efter ett tag i ytterligare en paragraf. Slutresultatet blir en oöverskådlig soppa med tillägg och undantag som inte ens en erfaren jurist - och än mindre en gamal bärjare kan hitta i :depressed ...

Men Sverige är inte ensamt om ett omfattande regelverk, tyskarnas "StVO" är ingen lek, men där har i alla fall någon med sinne för "Ordnung und Sicherheit" sammanställt det hela i www.verkehrsportal.de/stvo/stvo.php där det mesta av betydelse finns med...

Något för sos-stockholm att bita i kanske...www.vägtrafikportalen.se :thumbup: ...

Lulebjörnen
2007-03-19, 23:30
Men Sverige är inte ensamt om ett omfattande regelverk, tyskarnas "StVO" är ingen lek, men där har i alla fall någon med sinne för "Ordnung und Sicherheit" sammanställt det hela i www.verkehrsportal.de/stvo/stvo.php där det mesta av betydelse finns med...
...och undrens tid är inte förbi, nu har någon med sinne för "Ordning och Säkerhet" lyckats sammanställa det hela i www.korkortsportalen.se där det mesta av betydelse finns med...

Johan
2007-03-22, 07:19
och det av ren lathet.

Backa in i en ficka är väll en sak men han backade in i en verkstad så de är väll lite svårare skulle jag tro. :thumbup:

Bärgningsbil 133
2007-03-22, 08:31
Backa in i en ficka är väll en sak men han backade in i en verkstad så de är väll lite svårare skulle jag tro. :thumbup:

Inte säkert det..
Beror på vad det är för ficka och vad det är för verkstad.
Vilken vinkel det är in i fickan och vilken vinkel det är in i verkstaden
Bredden på fickan och bredden på porten osv.

Så ibland är det lättare att backa in den i verkstaden :yesnod: och ibland in i fickan..l

Mäster
2007-03-22, 18:19
Inte säkert det..
Beror på vad det är för ficka och vad det är för verkstad.
Vilken vinkel det är in i fickan och vilken vinkel det är in i verkstaden
Bredden på fickan och bredden på porten osv.

Så ibland är det lättare att backa in den i verkstaden :yesnod: och ibland in i fickan..l

Nästa alltid, är det ljust ute och mörkt inne på verkstan, så upplever jag det.
Sikten i speglarna är obefintlig.

Lulebjörnen
2007-03-25, 15:08
Sikten i speglarna är obefintlig.
...och då tar Mäster det säkra före det osäkra och kör in bilen i verkstan...
www.myvideo.de/watch/353264 :scared: ...