Visa fullständig version : Bärgningskårens nedläggning och Assistancekårens start
Roger Larsson
2007-02-04, 02:07
Så här skrev sign. "Johan" i en annan tråd som delats upp:
Sen de som roger larsson sa om de runda dekalerna så tyckte jag redan att när man gick över till assistance kåren skulle ha haft dubbla märken. Så man hade ett runt bärgningskåren märke och ett assistance kåren märke. Då skulle man kunna se ursprunget och tycker de gamla märket var mycket snyggare också.
Dubbla märken!? Nja, det var nog förvirrande ändå att dom till Bärgningkåren anslutna åkare bildade Assistancekåren i maj 1992! Bärgningskårens logotyper och namn m m ägdes sedan from augusti 1992 av Larmtjänst. Först 1997 övergick bolaget/namnet Bärgningskåren till Assistancekåren. Vissa krafter verkade då för att för att återta namnet Bärgningskåren - någon form av utredning startade visst också men sedan hände inget... Å nu är det väl försent?
Så här skrev sign. "Johan" i en annan tråd som delats upp:
Dubbla märken!? Nja, det var nog förvirrande ändå att dom till Bärgningkåren anslutna åkare bildade Assistancekåren i maj 1992! Bärgningskårens logotyper och namn m m ägdes sedan from augusti 1992 av Larmtjänst. Först 1997 övergick bolaget/namnet Bärgningskåren till Assistancekåren. Vissa krafter verkade då för att för att återta namnet Bärgningskåren - någon form av utredning startade visst också men sedan hände inget... Å nu är det väl försent?
Jag vet inte hur man skulle göra med de här. Men kan säga som så jag gillar inte namnet Assistancekåren. Bärgningskåren var mycket bättre då vet i alla fall alla vad företaget syslar med.
Som om man säger nu att man jobbar för Assistancekåren. Då frågar folk typ jaha vad gör ni då?
Förut var ju de ganska självklart med Bärgningskåren.
Sen de är aldrig försent :biggrin: Det var bättre förr :thumbup:
bil499-hbg
2007-02-04, 11:31
Jag vet inte hur man skulle göra med de här. Men kan säga som så jag gillar inte namnet Assistancekåren. Bärgningskåren var mycket bättre då vet i alla fall alla vad företaget syslar med.
Som om man säger nu att man jobbar för Assistancekåren. Då frågar folk typ jaha vad gör ni då?
vadå det var bättre förr! det låter som du vore gammal nu :hihi: :hihi: så vitt jag vet så blev du ju 20år i dag grattis än en gång :thumbup:
vadå det var bättre förr! det låter som du vore gammal nu :hihi: :hihi: så vitt jag vet så blev du ju 20år i dag grattis än en gång :thumbup:
Även om jag inte är så gammal så har jag varit med länge i detta yrke så :smile:
De är ju de 20 åren jag varit med så :yesnod:
okey kanske man kan säga att jag haft ett uppehåll på två år där man byggt upp abstinensen men men.. :smile:
Jag tycker bärgningskåren var ett mycket bättre namn i alla fall!! Någon mer som har några åsikter om de här?
Jag måste nog hålla med om att det är mer logiskt med namnet BÄRGNINGSKÅREN
Roger Larsson
2007-02-04, 16:18
En av anledningar till att namnet blev just Assistancekåren var det nyertablerade samarbetet med MRF-Assistance. Man skulle heller inte längre HJÄLPA folk med bilen eller BÄRGA längre utan ASSISTERA... Det tryckes också lite på att det numer (läs: då) inte bara gällde bärgning utan även andra tjänster, typ transporter o allt annat man kan göra med en bärgare. Detta var ju iofs inte något nytt varken då eller nu...
En av anledningar till att namnet blev just Assistancekåren var det nyertablerade samarbetet med MRF-Assistance. Man skulle heller inte längre HJÄLPA folk med bilen eller BÄRGA längre utan ASSISTERA... Det tryckes också lite på att det numer (läs: då) inte bara gällde bärgning utan även andra tjänster, typ transporter o allt annat man kan göra med en bärgare. Detta var ju iofs inte något nytt varken då eller nu...
Jopp har de lite inspelat på band om de dära misslyckade mrf assistance eller hur de var. På något konstigt sätt så försvann ju massa pengar bara.
Roger Larsson
2007-02-09, 11:40
Vill gärna ha fler åsikter om Bärgningskårens nedläggning. Hur många i panelen var tex med på Bärgningskårens sista årsmöte - maj 1992 i Villhelmina? Jo då, jag var där.
Kul med namn och vad man kan använda dom till. Tänkte på BÄRGNING,
KÅREN och ASSISTANCE. Liten historia lektion... När Bärgningskåren lades
ner så startades i Stockholm BILKÅREN, det var 3 åkerier med sk A-bilar
plus JB Södertälje Storstockholms bärgningstjänst Märsta sollentuna och Järfälla. Bilkåren va då starkare än Assistancekåren i Stockholm. Men
ett av företagen var föregångare vad gäller avtal med försäkringsbolag så
att en spricka uppstod. Idag står JB och SSBT på egna ben regionalt tack
vare att dom är mycket duktiga o proffsiga i sin yrkesutövning. Resten har
rätat in sej i ledet dvs anslutna till Assistancekåren. Sedan har vi något som
kallar sej ASSISTANCEcentralen, tror mej veta att man sitter hemma i köket
och svarar telefonen, sedan förmedlar man dessa uppdrag mot ersättning
till olika bärgare i landet, smart ide tycker jag. Sist men inte minst vägASSISTANCE, förekommer i Stockholm och Göteborg ,bra service till bilisterna i dessa orter.Iden till vägassistance är från SVEMPA och L.Sundqvist
fd. trafikreporter Radio Stockholm. Lite onödigt vetande men kanske skoj för
de "nya" att veta
PS. har säkert missat massor med olika ASSISTANCEBÄRGARKÅRER :dead:
Roger Larsson
2007-02-09, 21:01
Kul med namn och vad man kan använda dom till. Tänkte på BÄRGNING,
KÅREN och ASSISTANCE. Liten historia lektion... När Bärgningskåren lades
ner så startades i Stockholm BILKÅREN, det var 3 åkerier med sk A-bilar
plus JB Södertälje Storstockholms bärgningstjänst Märsta sollentuna och Järfälla. Bilkåren va då starkare än Assistancekåren i Stockholm. Men
ett av företagen var föregångare vad gäller avtal med försäkringsbolag så
att en spricka uppstod. Idag står JB och SSBT på egna ben regionalt tack
vare att dom är mycket duktiga o proffsiga i sin yrkesutövning. Resten har
rätat in sej i ledet dvs anslutna till Assistancekåren. Sedan har vi något som
kallar sej ASSISTANCEcentralen, tror mej veta att man sitter hemma i köket
och svarar telefonen, sedan förmedlar man dessa uppdrag mot ersättning
till olika bärgare i landet, smart ide tycker jag. Sist men inte minst vägASSISTANCE, förekommer i Stockholm och Göteborg ,bra service till bilisterna i dessa orter.Iden till vägassistance är från SVEMPA och L.Sundqvist
fd. trafikreporter Radio Stockholm. Lite onödigt vetande men kanske skoj för
de "nya" att veta
PS. har säkert missat massor med olika ASSISTANCEBÄRGARKÅRER :dead:
Intessant inlägg...
Tilläggas kan att försök gjordes i början på 90-talet att: - av vissa (av vem skall vi inte gå in på) - namnskydda namnen "KÅREN", ASSISTANCE, mfl utan resultat...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.