Visa fullständig version : Debriefing
Vi hade en diskussion med en polis i veckan och frågade han om hur vi har det med debreifing, hur många av er har tillgång till debriefing efter en otäck olycka? Eller vet var man kan få hjälp?
Vi hade en diskssion med en polis i veckan och frågade han om hur vi har det med debreifing, hur många av er har tillgång till debriefing efter en otäck olycka? Eller vet var man kan få hjälp?
Det är väl ett allmänt känt faktum:
Brandmän,polis och ambulanspersonal åker på debriefing, bärgarn åker till verkstad.
Åtminstonne kåren sthlm har försäkringar som täcker psykologhjälp.
Vid ett tillfälle fick jag åka till en sån och prata av mig.
Själva olyckan pratade vi om i kanske en minut,övriga 59 minuter fick jag lära mig hur man ska hantera liknande situationer i framtiden.
Bra som FAN, tack Kjelle för att du tvingade mig dit.
I mitt distrikt så blir vi ofta kallade till debriefing tillsammans med polisen.
I vårt distrikt i Norge så kaller vi inn nye gubbar som fortsetter jouren og dom som har varit med om olyckan åker på debriefing med polisen og ambulanspersonalen, och debrifingen er et måste, det er inte frivilligt.
bil499-hbg
2007-02-11, 22:52
Vi hade en diskssion med en polis i veckan och frågade han om hur vi har det med debreifing, hur många av er har tillgång till debriefing efter en otäck olycka? Eller vet var man kan få hjälp?
vad är detta kan ej stava till det :blush:
vad är detta kan ej stava till det :blush:
Eftersnack!
Så att man har en chans att prata av sig vid svåra olyckor, ingen ska behöva sitta ensam på stationen/hemma och grubbla på livet eller döden.
Lulebjörnen
2007-02-11, 23:26
Just det! Och den som på allvar är intresserade av ämnet kan kika lite på det här: www.esh.se/index.php?id=462
Det kan ju vara nåt att fundera på för tex. arbetsgivare som enligt lag numera är skyldig att tillhandahålla fortbildning för personalen.
I anpassad form kanske ett bra komplement till bärgningskurser o liknande.
Den som säger sig att inte behöva debriefing är nog i stort behov av det.Så j-la tuffa är vi inte inombords.Då har man ju blivit väldigt avtrubbad och är i stort behov av proff.hjälp......eller????
När jag fortfarande pluggade så fick vi/var vi tvungna att åka med i en ambulans en hel dag... Min klasskompis hade lite otur, och hamnade mitt i en trafikolycka där han i princip fick se folk dö i hans egna armar (till saken hör att vi pluggade alltså ingenting som hade med sjukvård att göra, utan sjöfart). När alla kom tillbaka till stationen, så fick han åka hem, och så sa ambulanspersonalen bara: "Det var ju bra att det hände nåt idag, så att du fick se lite".
Han darrade fortfarande när han kom till skolan nästa dag....
Men nån debriefing, njaa... det behövdes väl inte :confused2
bil499-hbg
2007-02-17, 09:45
Den som säger sig att inte behöva debriefing är nog i stort behov av det.Så j-la tuffa är vi inte inombords.Då har man ju blivit väldigt avtrubbad och är i stort behov av proff.hjälp......eller????
jag är avtrubbad effter 22år jaa och jag ser det fortfarande som mitt jobb att städa effter andra oavset vad som hänt !!! det finns andra saker att vara rädd för som att till ex att min sjuka dotter kanske inte lever längre än mej ,,,
vet inte vad vi har egentligen, men personligen pratar jag gärna med min goda vän och kollega Robban "578" i Växjö... (tack,gubben :kiss: )
ROBBAN 578 VÄXJÖ
2007-02-18, 16:18
Håller fullständigt me dig Putte ingen är oberörd efter en otäck smäll!!!! eller en otäck upplevelse!!! :thumbup: :thumbup:
Vi får följq med ambulans och räddningstjänsten tillbaks till brandstation om något hemskt har inträffat...
Björkis M
2007-02-18, 22:37
Har varit på en hel del otäcka smällar under mina år i branschen (18) men har ännu fått erbjudan om att komma med till brandstation.. :thumbd:
Kåren Kramfors
2007-02-28, 20:09
Debriefing va e de nått sånt har man aldrig varit med om.
Roger Larsson
2007-02-28, 20:16
Debriefing va e de nått sånt har man aldrig varit med om.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Debriefing&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.