Visa fullständig version : Sertifisering og årlig kontroll
Gunnar Skaret
2007-02-11, 21:23
Hei alle svenske bergere.
Kan dere fortelle meg hvorfor dere ikke har gjenomført ordningen med Sertifisering og årlig sakkyndigkontroll av bergningsbiler og bergningsutstyr i Sverige. I Norge begynnte vi med dette i 1993 da vi viste at det var et EU direktiv pågang. Det tok sin tid før dette var helt i system men fra 1999 mener jeg så godt som alle var med. Det var nok en del motstand i starten, men erfaringene viser at dette er lønnsomt både økonomisk og sikkerhetsmessig. Ta en titt på nettsiden min www.ingstor.net/bilberging se under bergingsutstyr og videre til skader på utstyr. der er noen eksempler på hva som kan avsløres ved en kontroll.
Lulebjörnen
2007-02-13, 14:43
I Norge begynnte vi med dette i 1949... Ta en titt på nettsiden min www.ingstor.net/bilberging se under historien og videre...
Har tagit mig friheten att ändra lite - för just där - i historien om norsk bilbärgning finns en del av förklaringen.
2-3 generationer medborgare/trafikanter i Norge är uppväxta med att det finns - inte bara bilbärgning - utan annan assistans att tillgå dygnet runt. Man sysslar med värdesäkring efter bränder, tar hand om bortsprungna hundar, cyklar, ormar osv. Till och med en krokodil fick passande assistans stod att läsa på en norsk bärgares hemsida.
Det har säkert varit en del "grundkänningar" vid uppbyggandet - som man kan läsa om i historien - men i huvudsak har ett väl täckande nät av hjälpstationer växt upp sakta men säkert.
Branschen är väl känd i varje norrmans medvetande - oavsett det heter NAF/Falken/Falck/Viking så är det dit man vänder sig när det händer - om det händer...
Vad har det med besiktning av bärgningsutrustning att göra?
I Norge betraktas branschen som en del av samhällsmaskineriet - en viktig sådan.
Besiktning av utrustningen? Naturligtvis. Certifiering av förarna? Naturligtvis.
Det är ju en viktig samhällsresurs...
I Sverige är branschen till stora delar okänd...
Kan dere fortelle meg hvorfor dere ikke har gjenomført ordningen med Sertifisering og årlig sakkyndigkontroll av bergningsbiler og bergningsutstyr i Sverige. I Norge begynnte vi med dette i 1993 da vi viste at det var et EU direktiv pågang. Det tok sin tid før dette var helt i system men fra 1999 mener jeg så godt som alle var med. Det var nok en del motstand i starten, men erfaringene viser at dette er lønnsomt både økonomisk og sikkerhetsmessig. Ta en titt på nettsiden min www.ingstor.net/bilberging se under bergingsutstyr og videre til skader på utstyr. der er noen eksempler på hva som kan avsløres ved en kontroll.
I Sverige så finns det inget kontrollorgan/tillsyningsmyndighet som vet hur och vad man ska kontrollera, och därefter tillse att allt är i sin ordning.
För själva fordonet finns ju Svensk Bilprovning. Jag tror att i och med att det finns för lite kunskap hos lagstiftare, om bärgningsfordon, så finns det ännu ingen som har tänkt tanken. Det är ju dessutom inte allt för vanligt att det sker arbetsplatsolyckor som uppstår pga havirerade/trasiga/felaktiga bärgningsaggregat. Dock så känner jag till ett fall där en bärgningsarm (bom) gick av för ett par veckor sedan. Tänk vilka konsekvenser det hade fått om det hade skett "på väg"...
I övrigt när det gäller bärgningsåkeri (eller valfri företagsform och branch) vs anställd så har arbetsgivaren, VD, ansvaret för att det materiel som används - som kan kontrollbesikigas - att göra detta. Det gäller då kranar, fjärrstyrningar, winchar, lyftok mm. Sedan är det också den anställdes ansvar att utföra egenkontroll; "öhmm den här stroppen (rundsling på fackspråk) är ju nästan av, dax att byta va?!"
Men som sagt, Bilbärgning i Norge är en mer väl integrerad del av samhället än i sverige.
Lulebjörnen
2007-02-13, 21:42
I Sverige så finns det inget kontrollorgan/tillsyningsmyndighet som vet hur och vad man ska kontrollera, och därefter tillse att allt är i sin ordning.
www.smp.nu vet säkert hur och vad vad som ska kontrolleras den dag det blir aktuellt.
www.smp.nu vet säkert hur och vad vad som ska kontrolleras den dag det blir aktuellt.
Det tvivlar jag inte. Enkel hållfasthetslära och lyft- och manöverprov visar det mesta.
Det finns ju dock en uppsjö av olika byggnationer, vilket kanske gör det svårt att få något enhetligt.
Vi kanske själva ska verka för att certifiera oss, för att sålla ibland oseriösa?
Roger Larsson
2007-02-13, 23:35
Har tagit mig friheten att ändra lite - för just där - i historien om norsk bilbärgning finns en del av förklaringen.
2-3 generationer medborgare/trafikanter i Norge är uppväxta med att det finns - inte bara bilbärgning - utan annan assistans att tillgå dygnet runt. Man sysslar med värdesäkring efter bränder, tar hand om bortsprungna hundar, cyklar, ormar osv. Till och med en krokodil fick passande assistans stod att läsa på en norsk bärgares hemsida.
Det har säkert varit en del "grundkänningar" vid uppbyggandet - som man kan läsa om i historien - men i huvudsak har ett väl täckande nät av hjälpstationer växt upp sakta men säkert.
Branschen är väl känd i varje norrmans medvetande - oavsett det heter NAF/Falken/Falck/Viking så är det dit man vänder sig när det händer - om det händer...
Vad har det med besiktning av bärgningsutrustning att göra?
I Norge betraktas branschen som en del av samhällsmaskineriet - en viktig sådan.
Besiktning av utrustningen? Naturligtvis. Certifiering av förarna? Naturligtvis.
Det är ju en viktig samhällsresurs...
I Sverige är branschen till stora delar okänd...
En av anledningarna till att Sverige ligger efter är att branschen "gått ner för räkning" ett antal gånger här i Sverige. Först var det Räddningskåren som tillsammans med tidigare uppköpte Svensk Räddningstjänst och Falcks Räddningskår som 1963 avvecklades. Sedan startade Bärgningskåren så smått och fick så småningom till viss del status som en del av samhällsmaskineriet (jag tänker då bla på Beredskapsplanen). Bärgningskåren fick inte vara i fred och Assistancekåren som startade 1992 tillsammans med MRF-Assistance fick ju heller inte den bästa starten... Det finns ju dom som fortfarande slickar såren efter MRF-Assistance!
DFR som startade 1965 som en motvikt mot Bärgningskåren och Autohjälp24 med flera har ju heller inte haft dom bästa förutsättningarna heller under årens lopp...
Lulebjörnen
2007-02-25, 09:46
För själva fordonet finns ju Svensk Bilprovning.
Men som sagt, Bilbärgning i Norge är en mer väl integrerad del av samhället än i sverige.
Det är nog riktigt. Man har även kommit betydligt längre i arbetet med att miljöanpassa verksamheten :thumbup: ...
www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/24/493132.html
Fyrhjulsdrift, midjestyrning, drivs med förnyelsebar energi...
Norsk hestetilsyn sköter den årliga kontrollen av utrustningen...
Uffe me bärgarn
2007-02-25, 13:10
:biggrin: :thumbup: :thumbup:
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.