handdator

Visa fullständig version : Kaos i skåne

adde
2007-02-22, 21:05
Jag förstår inte varför det blir kaos direkt det kommer lite snö där nere

Här hemmikring så lär det ska komma en halv meter på en eftermiddag innan det blir kaos

Vad sitter problemet i

någon som vet

Emil_Helsingborg
2007-02-22, 21:40

Här hemmikring så lär det ska komma en halv meter på en eftermiddag innan det blir kaos

Vad sitter problemet i

någon som vet

att folket här nere har en väldigt tung fot och lika mycket iq till bilkörning som en tennisboll, dessutom av alla lastbilar som råkar ut för nått så är ca 80% av dem utlänska och tomma eller nästan utan last,.

Ika
2007-02-22, 22:09
Har också funderat på det idag, varför blir det kaos? Det är vinter o snö!! Lär dom sig aldrig? Bra däck o en skyffel i bilen,fast jag har väl tur att ha en gubbe som ser till att jag ALDRIG har dåliga däck o har en bra bil. :smile:
Har ju tillbringat en del tid i sundsvall så man kan ju ha lite lärdom från det ,men jag tycker ändå att man kunde vara lite mer förberedd.

Ika
2007-02-23, 11:15
http://gt.se/index.jsp?a=891273
Ingen dum ide! Norskarna stoppar ju lastbilar utan kedjor o dåliga däck.

bil499-hbg
2007-02-23, 19:41

Vad sitter problemet i

någon som vet
enda sättet att förstå är att ta en runda i skåne när det händer !!!!, en förklaring som jag kan ge är att våran luftfuktighet är väldigt hög och ständigt så är det starka kast vindar & marken är underkyld men den tiden som vinterdäck lagen ej var uppfunnen så körde bilisterna lugnare men i dag så är det oftast dom med dubbdäck som är inblandad i kollisions/avåknings olyckor och därmed är skyldiga tilldet dom med friktions däck kör bättre än dom med dubb ,,,

SverigesSydligasBärgare
2007-02-23, 21:42
Jag kan svara på denna frågan....

Här i skåne har vi lite anerlunda från er i norr.
Jag behöver inte skriva mer än detta.... sen får ni räkna ut rästen själv.

Det snöar, det snöar som fan.
Det blåser, det blåser SÅ IN I HELVETE............

När plogbilarna kör så kör dom i team av 2 i bredd. När dom har vänt efter ca 15km så är vägen igen DRIVAD igen..

Vi har inga problem med snön.
Vi har problem med starka vindar och öppna ytor. Så fort det är lä' av skog eller annat är det inget problem.

Så fick ni svar på era frågor??

p.s sen blir det inte bättre av att vi tar första smällen i söder av ala sydliga tradare med dåliga däck. Dom hinner aldrig upp till er. De kör av senast i Jönköping :hihi:

bil499-hbg
2007-02-24, 08:14
Jag kan svara på denna frågan....

Här i skåne har vi lite anerlunda från er i norr.
Jag behöver inte skriva mer än detta.... sen får ni räkna ut rästen själv.

Det snöar, det snöar som fan.
Det blåser, det blåser SÅ IN I HELVETE............

När plogbilarna kör så kör dom i team av 2 i bredd. När dom har vänt efter ca 15km så är vägen igen DRIVAD igen..

Vi har inga problem med snön.
Vi har problem med starka vindar och öppna ytor. Så fort det är lä' av skog eller annat är det inget problem.

Så fick ni svar på era frågor??

p.s sen blir det inte bättre av att vi tar första smällen i söder av ala sydliga tradare med dåliga däck. Dom hinner aldrig upp till er. De kör av senast i Jönköping :hihi:
ja så kan man ju också formulera svaret på frågan :hihi: :hihi: men du anders har ju det värre där i trelleborg än vi i nv skåne för nere hoss dej är det änu öppnare landskap än här samt att vindarna kommer från alla håll :thumbup: :hihi: :hihi:

kåren-Schoug
2007-02-24, 17:11
jo du dan jag var nere igår i landskrona och trakterna fy fan vilket helvete dert var där nere. tur att man hade last på bilen bara=)

sen ni norrläningar som undrar. så kan alla olyckor bero på att vi har mycket mer stressade turister här nere som inte är vana med mycket snö och drivor. :yesnod: