handdator

Visa fullständig version : En dum fråga...

Fredrik Klint
2007-03-13, 16:21
...som kanske inte går att svara på.

Varför har Kåren (och Ssbt) i Stockholm mer eller mindre bara nya bilar?
Det finns ju bärgare med 15-20 år på nacken eller ännu mer runt om i landet men inte i huvudstaden... Det är knappast ett nytt fenomen, så har det varit i många år. Efter hand så brukar huvudstadens bilar hamna "ute på landet"...

Gojan
2007-03-13, 16:25
...som kanske inte går att svara på.

Varför har Kåren (och Ssbt) i Stockholm mer eller mindre bara nya bilar?
Det finns ju bärgare med 15-20 år på nacken eller ännu mer runt om i landet men inte i huvudstaden... Det är knappast ett nytt fenomen, så har det varit i många år. Efter hand så brukar huvudstadens bilar hamna "ute på landet"...

Sthlm. GbG, & Malmö har miljözoner. "Lastbilar" får bara gå i 8 år...

Fredrik Klint
2007-03-13, 16:29
Så är det ju givetvis... :blush: :biggrin:

Bärgningsbil 133
2007-03-13, 17:09
Sen skiljer det mycket mellan antal mil och hur många timmar per dag bilarna går med i olika delar av landet.

SverigesSydligasBärgare
2007-03-13, 17:28
Tycker inte det var bra svar ni kom med...

Att man bara för köra 8år med en bil i Miljö zon är inte alltid. Du kan "uppdatera" bilen för att den ska få gå längre i miljö zonnerna. Sen var det med 8 år en regel för EURO I och II-III men med EURO IIII och IIIII så tror jag dom får gå mycket längre än 8år men det är jag inte 100% på.

Finns bilar som är från 1994 som är god kännda för miljö-zon.

Sen kan jag oxå fråga mig... Dom som byter sina bilar ofta ex Stockholm. Dom är oftast kanske baa några år gamla och att en bärgare skulle ha mer timmar och mil än vad en dragbil eller grusa åkare har tror jag inte en blund på och dom byter inte bilar lika ofta.

Sen kan man undra hur fanken det går samman ekonomiskt? En bärgare är en bra bit DYRARE än en normal på byggnad på en ex anläggningsbil och en bärgare bytar man inte in hur som helst mot en nyare som du gör med din personbil...

Så hur betalas detta?
Drar åkarna på sig skulder för att kunna åka fint?

Själv fick man hålla sig till bilar man hadde råd att betala och endå var det knapert.

Bara undrar? :biggrin:

Anka
2007-03-13, 17:43
Sthlm. GbG, & Malmö har miljözoner. "Lastbilar" får bara gå i 8 år...

Även Lund har miljözon med samma regler som Stockholm, Göteborg och Malmö. I Lund infördes detta 1 januari 1999 och i de tre större städerna 1 april 1996. Man kan nog utgå från att miljözon kommer på fler ställen...

Trackern
2007-03-13, 18:10
Tycker inte det var bra svar ni kom med...

Att man bara för köra 8år med en bil i Miljö zon är inte alltid. Du kan "uppdatera" bilen för att den ska få gå längre i miljö zonnerna. Sen var det med 8 år en regel för EURO I och II-III men med EURO IIII och IIIII så tror jag dom får gå mycket längre än 8år men det är jag inte 100% på.

Finns bilar som är från 1994 som är god kännda för miljö-zon.

Sen kan jag oxå fråga mig... Dom som byter sina bilar ofta ex Stockholm. Dom är oftast kanske baa några år gamla och att en bärgare skulle ha mer timmar och mil än vad en dragbil eller grusa åkare har tror jag inte en blund på och dom byter inte bilar lika ofta.

Sen kan man undra hur fanken det går samman ekonomiskt? En bärgare är en bra bit DYRARE än en normal på byggnad på en ex anläggningsbil och en bärgare bytar man inte in hur som helst mot en nyare som du gör med din personbil...

Så hur betalas detta?
Drar åkarna på sig skulder för att kunna åka fint?

Själv fick man hålla sig till bilar man hadde råd att betala och endå var det knapert.

Bara undrar? :biggrin:

Saken är väl den att åkarna i storstäderna tjänar på att byta bilarna när milen börjar rulla på. Får fortfarande hyfsat med pröjs, inför nyköpet.
Sen slits nog garanterat bilarna i storstäderna hårdare än landstortens.

Tur är det väl att storstäderna finns så landsorten har möjlighet att köpa fina bilar till en billigare peng och på så sätt inte stjälpa ekonomin helt i ett åkeri som inte har samma tryck som ett större har.....

"vill åka fint"... jo, vem vill inte det.... Kunden tycker nog det är trvligt när det kommer en fräsch bil.... Men visst, matrielvård mellan jobben så fungerar det ju....

Gojan
2007-03-13, 19:11
Märkligt att det alltid gnälls söderifrån :wink:

nor1
2007-03-13, 19:32
På tal om Euro 4 och 5, så har vi ett par Euro % bilar på Centralen och dom får rulla till år 2017 eller 18.

forden
2007-03-13, 20:22
Nytt är alltid nytt,då jag hadde den bilen som var föregångare till din bil gojan.Så tyckte jag att den var hur bra som hels och lagade och bytte hur mycket slitdelar som helst men när jag provkörde 124 så insåg jag att det är lite skilnad på en 12 år nyare bil.Då jag bytte bort den mot en 7år nyare bil som"bara" gått 23000mil tyckte jag att den var bättre, men det är fortfarande en gammal bil jävel som som går sönder titt som tätt,hadde jag inte haft verkstad hadde det aldrig funkat att han en gammal bil.
Jag har hört att antinge amorterar man eller reparerar man. En gammal bil är inte gratis bara för den är betald,timmarna i verkstan kostar också.

Kåren Kramfors
2007-03-14, 19:34
Hej bara undrar hur många mil ca de blir på ett normal dygn i storstäderna för oss blir de minst 35mil på ett normaldygn å sitter i en 90:as scania p92 snacka om att man e less på jobbe å vill ha nyare bil med komfort då vi har dom sämsta vägarna i sverige tror jag här i höga kusten

bil499-hbg
2007-03-14, 19:48
Hej bara undrar hur många mil ca de blir på ett normal dygn i storstäderna för oss blir de minst 35mil på ett normaldygn å sitter i en 90:as scania p92 snacka om att man e less på jobbe å vill ha nyare bil med komfort då vi har dom sämsta vägarna i sverige tror jag här i höga kusten
för mej så liger ett dygn mellan 30-50 mil :cool: ,,

Finnen
2007-03-14, 20:02

Oavsätt hur många mil det blir så måste det väl slita hårdare på bilen om man kör stadstrafik hela tiden?

Själv tror jag nog att svaret på frågan är att bärgarna i storstäderna är så bortskämda så att de gnäller tills åkaren inte orkar lyssna mer och är tvungen att köpa en ny bil? Eller? :hihi:

Mäster
2007-03-14, 20:49
Oavsätt hur många mil det blir så måste det väl slita hårdare på bilen om man kör stadstrafik hela tiden?

Själv tror jag nog att svaret på frågan är att bärgarna i storstäderna är så bortskämda så att de gnäller tills åkaren inte orkar lyssna mer och är tvungen att köpa en ny bil? Eller? :hihi:

Min bil e från 00 eller om det är 99.
Tror du att det hjälper att klaga?

Grejen är att om vi säljer den till nån kårenåkare på landsbygden så dröjer det 5-6 år så kommer den tillbaka i nya färger, sen ska jag i min nya dyra bil försöka konkurera med min gamla bil.

Det är inte så längre, jag vet, men för 10-15 år sen så, när Kåren var kungen på täppan.

Det inte bara sliter mer med stadskörning, vi har i regel fler lass också.

falcken5
2007-03-14, 22:29

jag kör i regel mellan 10-20 mil om dagen.. men många kö timmar blir det ju...

bil499-hbg
2007-03-15, 06:23

att drängarna är mer bortskämd & gnäliga i storstäderna ja det tycker jag med :biggrin: :hail:, det storstäderna kanske sliter mer på är koplingen & bromsarna och fjärrkontrolen :hihi: :hihi: vi andra sliter mer på motorerna/växelådorna men framför allt på kroppen med gammla 496 :thumbup: en hel dags jobb med den har man ett :smile: på läparna och man sover jävligt gott om natten http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=3456 http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=3457

bil499-hbg
2007-03-15, 06:26
jag kör i regel mellan 10-20 mil om dagen.. men många kö timmar blir det ju...
när du/ni köar bor er arbetstid vad sliter ni då på förutom förarstolen ,,,

zerial
2007-03-15, 06:56
för mej så liger ett dygn mellan 30-50 mil :cool: ,,
Samma här. Beror på hur många vändor det blir till huvudstaden.

DEGE
2007-03-17, 16:57
Dom flesta av oss i kungliga huvudstaden jobbar på ett sådant
sätt så att vi undviker dom värsta köerna sk smitvägar.
Själv kör jag ca 30-35 mil varje dag, har ca 7-12 jobb per pass.
Sen är det så här att bra bärgare ska ha bra bilar eller hur??
Undrar va som sliter mest på HBG:arna käkmusklerna eller pekfingret? :love:

Pera Grind
2007-03-17, 21:54
Dom flesta av oss i kungliga huvudstaden jobbar på ett sådant
sätt så att vi undviker dom värsta köerna sk smitvägar.
Själv kör jag ca 30-35 mil varje dag, har ca 7-12 jobb per pass.
Sen är det så här att bra bärgare ska ha bra bilar eller hur??
Undrar va som sliter mest på HBG:arna käkmusklerna eller pekfingret? :love:
:hihi: :hihi: ............Ursäkta , ramlade av stolen av skratt :hihi: :hihi: :thumbup: