Visa fullständig version : Blinkande bromsljus samt automatiskt varningsljus vid olycka
MachoMan
2007-04-03, 18:41
Hej allihopa, Jag hittade er sida av en ren slump och känner att jag är
intresserad av att höra era åsikter om en ny produkt vi tagit fram.
Produkten whipFlash är ett blinkande bromsljus även kallat adaptivt bromsljus som man enkelt monterar i sin personbil eller dylik, och ansluter endast till 12volt, Snart även 24volt. Den primära funktionen är att förhindra whiplashskadorna som bara ökat i Sverige i takt med den ökade trafiken.
Nuvarande siffror gör gällande att cirka 30000 människor bara i Sverige blir whiplashskadade för livet.
Vid en normal inbromsning kommer den att tändas som ett vanligt bromsljus
men om man gör en hård inbromsning blinkar den kraftigt och vid en tvärnit
blinkar den ännu snabbare.... Detta för att uppmärksammma bakomvarande billist på att man panikbromsat.
Om man själv kolliderar eller blir påkörd i någon riktning aktiveras ett varningläge som måste brytas med tändningen. Detta läge tog vi fram för att räddningspersonal snabbare skall kunna lokalisera vilket fordon som är inblandat i olyckan, Samt för att synliggöra olycksdrabbat fordon lättare om det hamnat utanför vägbana, kanske in bland träd m.m.
Då varningsläget går igång även vid sidopåkörning, vill vi på detta sätt förhindra trebilskrock.
Jag ser gärna att ni tar del av våran hemsida http://www.whipflash.se
där ni kan läsa mera info samt se demovideo.
Därefter skulle vi gärna vilja höra eran åsikt om produkten och dess funktion
samt hur ni som bärgare och räddningpersonal kan dra nytta av den.
Vi hoppas att ni bidrager till att sprida vetskapen om whipFlash, Då vi alla aktivt måste jobba för att förhindra att fler drabbas, Särskilt med tanke på att 2007 är trafiksäkerhetens år !!
Glad påsk !!
MVH Bengt
Är de lagligt att man får ha ett bromsljus som börjar blinka?? :confused2
Jag vet att det finns på vissa Amerikanska bilar ett bromsljus med dioder, ju hårdare du bromsar desstu fler dioder lyser. Men det är inte lagligt i Sverige.
Min första tanke är inte att den framförvarande bilen bromsar hårt för att hans ena bromsljus börjar blinka! Utan det är snarare en tanke om att det är en klåpare som har monterat ett extra bromsljus och fått glapp kontakt! Men det e vad jag tycker och tror! :smile: Ialla fall efter att ha sett videon! Men tanken är det inte fel på! :thumbup: Men det skulle i sådana fall vara kopplat till alla bromsljus! Men som sagt är det lagligt!? :confused:
MachoMan
2007-04-03, 22:43
Är de lagligt att man får ha ett bromsljus som börjar blinka?? :confused2
Det finns ingen lag som förbjuder det eftersom det inte är konstant blinkande
vilket däremot är förbjudet, Alltså att det börjar blinka bara du trycker på pedalen.
Välkommen hit! Jag tycker att iden är bra. Det svåra blir nog att alla ska veta om vad det är och hur det fungerar.
Välkommen hit! Jag tycker att iden är bra. Det svåra blir nog att alla ska veta om vad det är och hur det fungerar.
Det känns som om det kan bli en liknande situation som när ABS intruduserades på marknaden...
Folk uppfattar inte vad det innebär och det stjäl uppmärksamheten från själv situationen vilket inledningsvis inte förbättrar statestiken.
MachoMan
2007-04-04, 11:38
Blinkande sken räknas normalt alltid som ett varningsljus och därför
reagerar folk alltid på det, Om än att de inte vet vad det är så kommer de alltid att bromsa för det finns väl inte någon som kör rakt in i ett blinkade ljus.
Dessutom är det nu på väg att bli en ny standard på nya bilar och således kommer vägverket gå ut med information.
MVH Bengt
Jag brukar blinka med bromsljuset manuellt när jag markerar för bakomvarande att jag ser en fara framöver som jag måste bromsa för. Alltså vid de tillfällen jag har tid att göra det på. Är det olagligt?
I andra fall där det är mer bråttom vore det skönt om det sköttes automatiskt ja.
I tyskland (autobahn) är det mycket vanligt att man slår på varningsblinkers för att varna bakomvarande då man närmar sig stillastående kö. Det är ju också vanligt i Norrland för att varna för t,ex Ren ! Om det är lagligt eller vettigt vet jag inte men verkar funka bra.
Renault o även Merceders (import iaf) slår på varningsblinkern automatiskt när du slår på en tvärnit.
MachoMan
2007-04-06, 22:50
Renault o även Merceders (import iaf) slår på varningsblinkern automatiskt när du slår på en tvärnit.
Hej igen !!
Stämmer bra, Och detta beror på att man nu godkänd blinkande bromsljus med färgerna Rött och Orange alltså den gula färgen vi har på blinkers.
Men man har även på diskussion att bara tillåta att det bara får aktiveras vid hastigheter över 50kmh, Vilket är oroväckande då det flesta olyckor sker just i hastigheter under 50kmh och det är i dessa fall som flest whiplashskador uppkommer. Vilket även har visats av oberoende forskare anlitade av FNs trafikorgan, samt även av den statliga whiplashkommissionen.
Ni som besöker bilmässan i jönköping som just nu pågår, kan beskåda whipFlash som där finns att köpa, vilket även går online på vår webplats.
Våran återförsäljare TILLBILEN.SE har den i sin monter plats B03:43
Välkomna, Jag kommer precis ifrån därifrån och det verkar vara en mycket välbesökt mässa !!!!
MVH Bengt
ust nu finns att köpa på den pågående bilsportsmässan i jönköping där man kan beskåda den
MachoMan
2007-04-16, 12:24
Jag brukar blinka med bromsljuset manuellt när jag markerar för bakomvarande att jag ser en fara framöver som jag måste bromsa för. Alltså vid de tillfällen jag har tid att göra det på. Är det olagligt?
I andra fall där det är mer bråttom vore det skönt om det sköttes automatiskt ja.
Detta framhålls även av trafikutbildare att man så skall göra för att signalera bakåt, Gå gärna i på vår hemsida och titta hur whipflash skulle kunna passa dig.
Vi ställer gärna upp med tips m.m. "Allt för trafiksäkerheten"
MVH Bengt
Master_Anders
2007-09-15, 19:15
Jag brukar alltid använda varningsblinker om det har hänt en olycka för att varna bakomvarande för att då kanske man slipper bli påkörd. I torsdags så körde jag på E22an, mellan mörrum östra & karlshamn västra så till min stora förvåning kör en tröska på motortrafikleden, som tur var så blinkade en mötande lastbil så jag sänkte farten från 90km/h och så att bussen som körde om mig 5 minuter tidigare körde sakta så jag satt igång varningsblinkern och börja bromsa, för tröskan brännde på i otroliga 15km/h.
Det blev snabbt kö eftersom det är 2+1 väg och bara ett körfält...
Så jag tycker att man ska använda varningsblinkern för det den är till för att varna annan trafik mer än vad folk gör idag, till inget nästan... :scared:
Helt klart en intresant produkt. själv gör jag som många andra här använder varningsblinkersen om det blir snabb stopp
MachoMan
2008-03-30, 17:43
Och lagom till detta har vi tagit fram den nya whipflash II serien.
Precis som tidigare är ni välkomna att tycka till om våran produkt och vilken inverkan den kan ha på ert arbete vid olyckor.
Den nya modellen tar över kontrollen över fordonets befintliga bromsljus för att påkalla maximal uppmärksamhet vid nödinbromsning genom att hastigt blinka med bromsljuset och om du gör en tvärnit, tänds även varningsblinkers upp automatisk och stängs av när du accelerar igen.
Om du krockar eller blir påkörd eller kör i diket startar varningsblinker automatiskt och stängs inte av förrän fordonet sätts i rörelse.
Den nya modellen är ett litet relä som enkelt installeras med 5 kablar.
Välkomna att tycka till om WF II som numera finns för alla fordonstyper.
http://www.whipflash.se
Ps. Ni gör ett mycket bra och viktigt arbete :thumbup:
MVH Bengt
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.