handdator

Visa fullständig version : 50km/h gräns för blinkande bromsljus

MachoMan
2007-04-15, 13:06
Hej igen.

När man nu till slut skall besluta om en laglighet för blinkande bromsljus
så att man slipper att befinna sig i en gråzon, Kommer nästa dumhet.

Man har i det nu lagda förslaget lagt till att blinkande bromsljus bara får
aktiveras vid hastigheter över 50km/h vilket är en ren katastrof för olycksstatistiken som visar på att cirka 80% av alla påkörningar bakifrån
som leder till whiplashskador sker just i hastigheter under 50km/h i stadstrafik.

Så hur man kan lägga detta förslaget som nu skall klubbas igenom är för oss en gåta. Men förmodligen handlar det om att bilindustrin försöker hålla andra aktörer utanför.

De uppgifter jag baserar detta på kommer bl.a ifrån whiplashkommissionen
ECE/GRE, näringsdepartementet/trafik, FN/ECE.

Det finns ingen grund för en sådan här gräns, Då det är lika viktigt att även
vid lägre hastigheter kunna signalera vid panikinbromsning tex. övergångställe vilket blivit extra viktigt då man införde lagen där folk kan gå rakt ut i gatan.

Vill ni har mera fakta angående detta så kontakta gärna mig.

Edit av moderator: Reklam - Läs "Regler" eller "kontakta oss" för annonsering.

zerial
2007-04-15, 19:23
Först tycker jag nog att det är en hel del smygreklam med här.

För det andra så är gränsen 50kmh rätt vettig, vem som helst som kör i storstadstrafik kan ju enkelt erkänna vad blinkande bromsljus skulle kunna ställa till med i lägre farter än 50kmh. Disco-Essingeleden tex skulle bli ett nytt fenomen. Dessutom är bromssträckan betydligt kortare i såväl 30 som 50 i jämförelse med 70, 90 och 110.

MachoMan
2007-04-15, 21:50
Först tycker jag nog att det är en hel del smygreklam med här.

För det andra så är gränsen 50kmh rätt vettig, vem som helst som kör i storstadstrafik kan ju enkelt erkänna vad blinkande bromsljus skulle kunna ställa till med i lägre farter än 50kmh. Disco-Essingeleden tex skulle bli ett nytt fenomen. Dessutom är bromssträckan betydligt kortare i såväl 30 som 50 i jämförelse med 70, 90 och 110.

Jag håller med dig med om våran smygreklam, Den är ytterst medveten då vi
jobbar stenhårt för att få ner antalet whiplashskador som för närvarande är cirka 30000 per år, och detta är endast de rapporterade skadorna. Sen har vi det stora mörkertalet som inte får någon skadeersättning då skadan visar sig först efter 5-10år. De som är drabbade vet hur skadorna känns att leva med !!!

Sen vill jag förtydliga att bromsljuset oavsett hastigheten ej får börja blinka utan en retardation på minst 0.6G vilket gör att vi slipper blinkande överallt
Så det där med disco-essingeleden uteblir för alltid !!! Det var förr i tiden som det blinkande bara man rörde pedalen och en av anledningarna till att man förbjöd blinkande bromsljus. Det som vi nu talar om är ESS Emergency Stop Signal vilket är helt annorlunda.

Jag hoppas att så många som möjligt på ett sakligt sätt tar till sig detta budskap och tycker till i den rådande debatten.

MVH Bengt

brk184
2007-04-15, 23:04
Jag måste ha missat nåt..........

Blinkande bromsljus? :confused2

MachoMan
2007-04-15, 23:33
Jag måste ha missat nåt..........

Blinkande bromsljus? :confused2

:hihi: Helt klart, Det är en ny standard som är på väg in på marknaden.
Så om du ser någon som blinkar så bör du vara beredd med bromsen, eller
kolla om det hänt någon olycka.

Lulebjörnen
2007-04-16, 00:54
:hihi: Helt klart, Det är en ny standard som är på väg in på marknaden.
Så om du ser någon som blinkar så bör du vara beredd med bromsen, eller
kolla om det hänt någon olycka.
Okej...

Citerar från ...............
"Whipflash är en patenterad produkt med teknik på nanonivå som är känslig vad gäller plötslig förändring i hastighet "
Det är alltså någon slags gyro inbyggd som känner av retardationseffekten?

Bromsljus aktiveras med färdbroms. Modern teknik i bilarna innebär att bromsljuset, som i tex. nyare BMW är kopplade till ABS-sensorer och hastighetsmätaren, vilket gör att bromsljuset lyser kraftigare vid hård inbromsning. Mercedes har ett liknande system som åstadkommer ett pulserande sken. Men grunden är att bromsljuset aktiveras av - bromsystemet. Andra varianter är inte tillåtna.

"Den är godkänd att användas i trafiken och monteras mycket enkelt till bilens 12 volts system (samma som bakljus,skyltlykta)"
Anordningen är alltså inte kopplad till bilens bromsljus?

Nitrous
2007-04-16, 10:02
Moderar tråden för att det blir "smygreklam" och är inte överenskommet med ägarna till SOS-Stockholm.

Fortsätt gärna tråden inom ämnet men undvik reklam. Det går utmärkt att annonsera på SOS mot en kostnad om man har en produkt till försäljning i bolagsform.

MachoMan
2007-04-16, 12:00
Okej...

Citerar från ...............
"Whipflash är en patenterad produkt med teknik på nanonivå som är känslig vad gäller plötslig förändring i hastighet "
Det är alltså någon slags gyro inbyggd som känner av retardationseffekten?

Bromsljus aktiveras med färdbroms. Modern teknik i bilarna innebär att bromsljuset, som i tex. nyare BMW är kopplade till ABS-sensorer och hastighetsmätaren, vilket gör att bromsljuset lyser kraftigare vid hård inbromsning. Mercedes har ett liknande system som åstadkommer ett pulserande sken. Men grunden är att bromsljuset aktiveras av - bromsystemet. Andra varianter är inte tillåtna.

"Den är godkänd att användas i trafiken och monteras mycket enkelt till bilens 12 volts system (samma som bakljus,skyltlykta)"
Anordningen är alltså inte kopplad till bilens bromsljus?

Den ansluts bara till en tändningsstyrd 12volt och drar endast 250ma.

Tanken bakom whipflash är inte att konkurrera med biltillverkarna utan är tänkt som ett enkelt komplement för vanliga bilister att montera bak i bilen, husbilen, husvagn etc för att kunna skydda sig och sin familj på ett enkelt sätt och då kan man inte blanda in för mycket teknik, för då drar sig folk för att använda produkten. Vi vet att nybilsmarknaden erbjuder bättre skydd i de nya bilarna, och på sikt kommer våran produkt sakta men säkert ratas ut men under den tiden har bilister kunnat skydda sig på ett bra och enkelt sätt.
Enligt statistiska uträkningar kommer de närmast 10-15 åren cirka 375000 människor att bli whiplashskadade för livet.

Jag vill inte upprepa mig men jag vill påminna om alla de skador folk ådrar sig vid olyckorna och därav kan det vara värt att skydda sig. Priset vi säljer dem för är en bråkdel av den kostnaden och lidande som en kollision innebär.

Sen vill jag passa på att tacka för ett bra forum och att vi får deltaga här !!