handdator

Visa fullständig version : Det rör på sig nu!

dieselmannen
2007-05-13, 17:42
Någon som sitter på mera info?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20613.aspx

Bärgningsbil 133
2007-05-13, 18:08
Det är fan så dags..
Ska bli intressant och va vad det blir av det hela..

Tungbärgare 302
2007-05-13, 18:10
Äntligen en liten bit på väg :thumbup: .

Pera Grind
2007-05-13, 20:13
:hail: Äntligen , nu måste vi :censored: se till att det blir en ändring på eländet. :krama:

Robban_S
2007-05-13, 20:25
Inte en dag för tidigt

Hornet
2007-05-13, 20:48
Ringde och frågade om jag fick kopierat och lägga det på start sidan och det var okej. Så nu finns det där också :thumbup:

killen i 363
2007-05-13, 21:12
det var väl på tiden hoppas någon från stockholm går dit och sedan lägger ut info här toll oss andra

Miks
2007-05-13, 21:17
Har kollat och man kommer förmodligen att göra en mostsvarande grej i Götet!

65an
2007-05-13, 21:24
Jag ska dit på tisdag. Fick en inbjudan via Falck.

staffan
2007-05-13, 21:44
Får se vad det handlar om och vad det kan ge! :hihi:
Det är en början iallafall :thumbup:

bil499-hbg
2007-05-14, 19:49
Jag befarar det värsta. (att någon pappersvändare fått direktiv: ge bärgarna några jä**a koner så de håller k**ten sen), Jag ska också dit. Någon som stöttar mig OM det bara är trams?
Fundera gärna fram några vettiga lösningar.....
jag stöttar dej mäster :thumbup: :hihi: :hihi:

Robban_S
2007-05-14, 20:04
Jag befarar det värsta. (att någon pappersvändare fått direktiv: ge bärgarna några jä**a koner så de håller k**ten sen), Jag ska också dit. Någon som stöttar mig OM det bara är trams?

Tror alla bärgare som är med på detta mötet stöttar dig :thumbup:

Mäster
2007-05-14, 20:08

Jag ångrar redan mitt inlägg, Det är bara förutfattade misstankar.
Jag hoppas innerligen att jag har fel, och jag ska absolut inte spela Allan.

Mäster
2007-05-17, 00:41
Det var representanter från pressen på plats också:
http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=20425&isp2=hela

zerial
2007-05-18, 11:43
Det var representanter från pressen på plats också:
http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=20425&isp2=hela
Så kontentan av det hela är att man numer ska ha tält + tre (3) avspärrningskoner på 50 och 70 väg, och på vägar med högre bashastighet så ska man tillkalla polis (?).

Det känns som om man har skarvat lite från "arbete på väg" under lydelsen "tillfälliga/korta vägarbeten".

magnus
2007-05-18, 15:51
Tycker det verkar mer riskabelt, att gå å sätta ut koner å ett tält,på den tiden det tar har man ju lastat,å man e ju inte skyddad när man går ut í vägen för att sätta upp dom,det ska vara nolltollerans ,någon typ av avstängningsbil bakom på vägar från 50km å uppåt,polis,vägass,vägverket m.m.!

zerial
2007-05-18, 19:44
Tycker det verkar mer riskabelt, att gå å sätta ut koner å ett tält,på den tiden det tar har man ju lastat,å man e ju inte skyddad när man går ut í vägen för att sätta upp dom,det ska vara nolltollerans ,någon typ av avstängningsbil bakom på vägar från 50km å uppåt,polis,vägass,vägverket m.m.!
Jag får lov att hålla med, å andra sidan så kan man ju tycka att det är väl inte rätt att samhället ska bekosta och hålla med åtgärder för att förbättra vår arbetsmiljö - eller har jag fel?

brk184
2007-05-18, 20:26
Jag tycker att det är bra att VV har fått upp ögonen för vår arbetssituation. Jag var själv på mötet/kursen som hölls i s-tälje och tycker kanske inte att koner och varningstält är den bästa lösningen, men hur många tma-bilar skulle det inte behövas för att alla som står på +50-vägar och bärgar ska få hjälp. Jag tycker att koner och varningstält är en bra början på något som med våra synpunkter och åsikter kan bli bättre, därför är det viktigt att vi som blev utvalda att delta i detta pilot-projekt verkligen provar och använder den utrustningen som vi får och utvärderar detta utan förutfattade meningar.

brk184
2007-05-18, 20:32
Sätta ut prylarna kan du ju göra i skydd av bärgaren. Det blir däremot värre att ta in dom. Dessutom tror jag nog att dom flesta av oss hellre tar fem minuter extra att sätta ut skydd än att bli påkörda, det är ju ändå det allt detta går ut på.

Miks
2007-05-18, 21:25
Jag tycker att det är bra att VV har fått upp ögonen för vår arbetssituation. Jag var själv på mötet/kursen som hölls i s-tälje och tycker kanske inte att koner och varningstält är den bästa lösningen, men hur många tma-bilar skulle det inte behövas för att alla som står på +50-vägar och bärgar ska få hjälp. Jag tycker att koner och varningstält är en bra början på något som med våra synpunkter och åsikter kan bli bättre, därför är det viktigt att vi som blev utvalda att delta i detta pilot-projekt verkligen provar och använder den utrustningen som vi får och utvärderar detta utan förutfattade meningar.

Jag håller med till 100% detta är försök med utvärdering efter provperiod. Och de åsikter som de berörda har efter provperioden kommmer förhoppningsvis beaktas. Motsvarande kurs som kollegorna fick kommer till Göteborg i Juni.

Bärgningsbil 133
2007-05-19, 19:16
Jag får lov att hålla med, å andra sidan så kan man ju tycka att det är väl inte rätt att samhället ska bekosta och hålla med åtgärder för att förbättra vår arbetsmiljö - eller har jag fel?

Jo det är rätt att samhället är med och betalar då det är dom som gör våra regler och lagar.

Om dom inte är med så kommer det aldrig bli nån lagändring om ljus och sen skulle vi aldrig få konna av lagligt osv.

zerial
2007-05-19, 21:44
Jo det är rätt att samhället är med och betalar då det är dom som gör våra regler och lagar.

Om dom inte är med så kommer det aldrig bli nån lagändring om ljus och sen skulle vi aldrig få konna av lagligt osv.
Du missförstod mig nog, att Vägverket är med och stiftar lagar och föreskrifter som skall reglera vårt sätt att arbeta är helt rätt. Det är inget emot.
Däremot så kan man kanske spekulera i om det är rätt att samhället ska bekosta oss gratis tjänster i from av tex vägassistans, polis etc (nu sett ur ett nationell perspektiv, för om vi ska ha lika regler så måste reglerna vara nationella, rätt?)

Bärgningsbil 133
2007-05-19, 23:26
Du missförstod mig nog, att Vägverket är med och stiftar lagar och föreskrifter som skall reglera vårt sätt att arbeta är helt rätt. Det är inget emot.
Däremot så kan man kanske spekulera i om det är rätt att samhället ska bekosta oss gratis tjänster i from av tex vägassistans, polis etc (nu sett ur ett nationell perspektiv, för om vi ska ha lika regler så måste reglerna vara nationella, rätt?)

Det är en bra fråga men blir det en sammhällsekonomisk vinst av det så bör dom göra det.
Men sen kan vi inte förutsätta att vi alltid kan få hjälp när vi vill utan att dom hjälper oss när dom har möjlighet.

zerial
2007-05-20, 03:39
Det är en bra fråga men blir det en sammhällsekonomisk vinst av det så bör dom göra det.
Men sen kan vi inte förutsätta att vi alltid kan få hjälp när vi vill utan att dom hjälper oss när dom har möjlighet.
Jo, precis. Det är ju så "Vägassistans" fungerar i storstäderna (den samhällsekonomiska vinsten i förhållanden till kostnaden är enorm), men om vi nu ska till med ett regelverk för vår branch, och som ska förbättra vår arbetsmiljö så är det lite tunt - tycker jag - att bygga en nationell föreskrift som hänger på att om någon har tid och kanske kan, för det är ju så vi har det idag.

Nu har man ju kommit en bit på väg, med tält och koner, och det ligger ju på respektive åkeri att utrusta sina fordon efter det (om man nu är med i projektet) och att använda dessa (som jag har förstått det).
Och oavsett vilka andra skyddsåtgärder det än blir så lär det ligga på respektive åkeri att utrusta och hålla med det - och den merkostnaden måste ju rimligtvis hamna hos våra kunder.
Och för att det möjligen ska kunna vara en harmoniserad konkurrens på marknaden så är det ju en förutsättning att det kommer till en nationell förordning, och där får inga kanske eller möjligen finnas.

Bärgningsbil 133
2007-05-20, 13:26
Jo, precis. Det är ju så "Vägassistans" fungerar i storstäderna (den samhällsekonomiska vinsten i förhållanden till kostnaden är enorm), men om vi nu ska till med ett regelverk för vår branch, och som ska förbättra vår arbetsmiljö så är det lite tunt - tycker jag - att bygga en nationell föreskrift som hänger på att om någon har tid och kanske kan, för det är ju så vi har det idag.

Nu har man ju kommit en bit på väg, med tält och koner, och det ligger ju på respektive åkeri att utrusta sina fordon efter det (om man nu är med i projektet) och att använda dessa (som jag har förstått det).
Och oavsett vilka andra skyddsåtgärder det än blir så lär det ligga på respektive åkeri att utrusta och hålla med det - och den merkostnaden måste ju rimligtvis hamna hos våra kunder.
Och för att det möjligen ska kunna vara en harmoniserad konkurrens på marknaden så är det ju en förutsättning att det kommer till en nationell förordning, och där får inga kanske eller möjligen finnas.

Merkostnaden lär hamna hos kunderna i slutändan men sen är frågan om kunderna vill betala det hela..
Största problemet är som det känns lathet.. Eller vad det nu är.

Varför ska jag sätta ut koner vad fan gör dom för nytta osv är ju kommentaren från en del..
Personligen tror jag att konerna gör nytta så dom flesta vill undvika att skada sin bil och missar dom konerna så lär dom bromsa ner farten till dom kommer till platsen vi står och lite lägre fart är kanske skillnaden mot liv och död..

zerial
2007-05-20, 14:26
Merkostnaden lär hamna hos kunderna i slutändan men sen är frågan om kunderna vill betala det hela..
Största problemet är som det känns lathet.. Eller vad det nu är.
..
Det är därför det måste till en nationell föreskrift (lag) för att reglera användandet = lika för alla.

Varför ska jag sätta ut koner vad fan gör dom för nytta osv är ju kommentaren från en del..
Personligen tror jag att konerna gör nytta så dom flesta vill undvika att skada sin bil och missar dom konerna så lär dom bromsa ner farten till dom kommer till platsen vi står och lite lägre fart är kanske skillnaden mot liv och död..
Konan gör säkert alla gånger sin nytta, det tvivlar jag inte på det är ju ungefär i tid räknat samma procedur som att hämta eller sätta ut en varningstriangel.
Det gäller bara att ändra sin rutin.

Bärgningsbil 133
2007-05-20, 15:11
Det är därför det måste till en nationell föreskrift (lag) för att reglera användandet = lika för alla.

Konan gör säkert alla gånger sin nytta, det tvivlar jag inte på det är ju ungefär i tid räknat samma procedur som att hämta eller sätta ut en varningstriangel.
Det gäller bara att ändra sin rutin.

Även om det blir en lag så tvivlar jag på att alla kommer att följa den.

zerial
2007-05-20, 21:51
Även om det blir en lag så tvivlar jag på att alla kommer att följa den.
Jag ser det som att om det blir en lag / föreskrift, så är det krav som branchen måste ställa, likt "arbete på väg".

Rötägg kommer det alltid att finnas, men då kanske man får stressa på en tillsyningsenhet för detta?

Mäster
2007-06-03, 18:50
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=656633
Ytterligare en artikel.

Roger Larsson
2007-06-03, 19:34
Ytterligare en artikel.

Ja, det ser så bra ut! Men? verkligheten då?

Alla vet vi ju att det inte tar många minuter (eller tom sekunder) att få upp en skadad bil på grinden eller flaket. Oftast betydligt kortare tid än att ställa ut allt detta och sedan plocka ihop det igen! Skulle fö tro att olycksrisken är betydligt större när man knallar omkring på vägen bärandes div utrustning än när man befinner sig i bärgningsbilens omedelbara närhet!?

Nej, det som skall till (förutom en betydligt större "respekt" för bärgningsfordon) är en "anordning" som startar omedelbart i samband med att bärgningen startar. Ett annat alternativ är ju som också nämns i artikeln ett buffertfordon, men vem skall betala?

Det som trots allt är bra med en sådan artikel är att folk och myndigheter får upp ögonen för problem.

Lulebjörnen
2007-07-27, 00:05
Ytterligare en artikel.
...och en till...www.ttela.se/artikelmall.asp?version=145754

...står väl ungefär samma saker som tidigare artiklar...

...men det är ju bra att det står saker iaf...väl :confused2 ...

65an
2007-07-28, 23:18
Har en fråga till dom som var med på utbildnigen.
Hur många är det som har fått ut utrustningen som man visade upp. Och i sådana fall, hur funkar den?
Jag var med, men jag har inte sett ett spår av nånting. :confused2

zerial
2007-07-29, 10:51
Jag har sedan tidigare ett tält (inte med olycka-formatet) som används lite då och då när tillfälle ges och det anses nödvändigt.

På landsväg (läs: mindre kurvig) så hjälper det otroligt mycket det blir en temposänkning.

På motorväg så fodras det tyvärr att trafikflödet är högt och jämnt, för att lite kö och därmed temposänkning.. annars så blir det bara livsfarliga jag-kommer-nog-i-mellan-ändå körningar mao tältet fyller ingen funktion.

Caruttah
2007-07-29, 18:52
Någon som sitter på mera info?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20613.aspx

Var inte du och 124 samt någon KRAGE bil & 184 med på första infot ?!

Lulebjörnen
2007-07-29, 21:03
...lagändring om ljus och sen skulle vi aldrig få konna av lagligt osv.
Läs den sista raden i pressmedelandet...

www.vv.se/templates/Pressrelease____20770.aspx

Roger Larsson
2007-07-29, 22:11
Läs den sista raden i pressmedelandet...

www.vv.se/templates/Pressrelease____20770.aspx

Finns kanske anledning att läsa detta pressm. mer än en gång! Låter så bra men vad står det egentligen? Kanske textmakaren har missat något någonstans? :confused2

Några exempel:

"...att förbättra bärgningsfordons framkomlighet till ett havererat fordon."Hur skulle det gå till? Ser bara två möjligheter; Larmutrustning eller satsa på detta projekt: http://www.comingthrough.se/

"Bärgning på motorväg eller andra höghastighetsvägar ingår ej i detta projekt utan."
Där har något fallit bort! Vad? Trodde fö i min enfald att det var på dessa vägar det var mest farligt att vistas på med en stillastående bärgare.

Jag vidhåller min uppfattning att det skall inte "bäras ut" något utan det skall till en "anordning" som startar omedelbart i samband med bärgningen - gärna blåljus för min del, något som folk trots allt har mer respekt för...

Bärgningsbil 133
2007-07-31, 00:10
Finns kanske anledning att läsa detta pressm. mer än en gång! Låter så bra men vad står det egentligen? Kanske textmakaren har missat något någonstans? :confused2

Några exempel:

"...att förbättra bärgningsfordons framkomlighet till ett havererat fordon."Hur skulle det gå till? Ser bara två möjligheter; Larmutrustning eller satsa på detta projekt: http://www.comingthrough.se/
..

Eller laglig rätt att åka i bussfil som ett exempel

Linkan
2007-08-04, 16:40

"Tre personer i bilen fördes till Visby lasarett för kontroll. Länsväg 140 stängdes av i ca 20 minuter under uppröjningsarbetet."

http://www.helagotland.se/ga/artikel.aspx?articleid=1040537