handdator

Visa fullständig version : Scania-Vabis LS76:a med ett hembyggt aggregat

Lulebjörnen
2007-04-03, 15:17
I Hova fanns det, också till för ett par år sen, en Scania-Vabis LS76:a med vad som såg ut som ett hembyggt aggregat. Ett myndigt ekipage, den hade kran bland annat. Om jag minns rätt var det någon form av öppen påbyggnad där det gick att lägga viktiga saker...ett grönt 200l. oljefat ovanpå skåpet/flaket? är det bestående minnet...och en sanslöst massa taljor och block och vajrar...och en massa andra pryttlar också...

Skrotad? Någon som vet nåt?

Fredrik Klint
2007-06-04, 16:49
Det kanske är FCA460?
Har varit Kåren 831, den existerar än idag och tillhör Kåren Mariestad, jag vet inget radio-nr.

Uffe me bärgarn
2007-06-04, 17:02
Vet att Bärgningscenter Mariestad köpte upp den stationen,men fordonens vidare öden känner ja tyvärr inte till... :rolleyes:

Roger Larsson
2007-06-04, 23:33
Det kanske är FCA460?
Har varit Kåren 831, den existerar än idag och tillhör Kåren Mariestad, jag vet inget radio-nr.

Måste vara den här bilen!? Hembyggt aggregat, myndigt ekipage, kran, öppen påbyggnad där det förutom "viktiga saker" även troligen med en viss omdisponering av utrustningen går att ställa en bil med hjälp av kranen :scared:

Lulebjörnen
2007-06-05, 10:34
Där är ju pärlan i all sin glans! En kanonbild!

Synd att det inte finns luktfiler (än) på internet så man kan insupa doften...många års avlagringar av gammal fett och hydraulolja...åsså ett par färska svetssträngar på en del av utrustningen som råkat paja vid seriösa bärgningar...en oemotståndlig arom :yesnod: ...

Den gröna tunnan syns inte till men lastades säkert på vid längre expeditioner, förslagsvis innehållande 200 liter diesel och en treans handpump för att behändigt bunkra över till originaltanken. Gammelscaniorna drog ju utan vidare 5-6 liter/milen med en fullastad timmerbil hängande efter, men det lät bra :thumbup: ...

Oedlan
2007-10-14, 16:12
Jag tror att den finns kvar, om än avställd... Jag håller på att göra en hemsida åt Bärgningscenter Mariestad. Kanske kan lägga upp en bild på den om jag hinner ( och får för chefen =)

Fredrik Klint
2007-10-14, 17:07
Ja tack!
Jag har försökt få en bild på bilen mailad men det går inget vidare, "fullt upp..." Men om du fotar den så skicka gärna en bild! :smile: