Visa fullständig version : Volvo Viking
bil499-hbg
2006-03-25, 18:31
jag har en fråga till er här inne men kanske mest roger larsson & lulebjörnen om ni vet något om denna bärgaren enligt uppgift som jag fått av andra föstå sej påare så kommer bygget ursprungligen från en cluckner som gick hoss kronan i hässleholm där det tydligen byttes chassie till vikingen bilen är min sedan flera år och allt fungerar så när på någon lampa jag har provat att vinscha loss en f12 med trailer som körde fast och funkade bra men fan vad tung jobbad den är på grund av att den ej är hydraulisk :hihi: effter en bärgning så är man rätt så trött vill jag lova ,, så vet ni vad detta är för något bygge så skulle det va kul att veta :yesnod:
Lulebjörnen
2006-03-25, 22:32
I en bok som heter "Fordonskatalog - Specialfordon inom armen, flygvapnet och marinen från 1940-1980" är den beskriven som "Bärgningsterrängbil m/42, 3,5 t S med tillbehör". Den är monterad på 3 olika varianter av Scania-Vabis chassi men det står ingenting om vem som tillverkat påbyggnaden.
Man ser ju på konstruktionen att det är gjort både med ritning och omsorg, den 3-radiga drivkedjan ex.vis och fackverkskranen som både går att höja och sänka och svänga i sidled, säkert en värstingbärgare för sin tid.
Landsverk tillverkade mycket åt kronan på den tiden, vissa detaljer som tex. locket till växellådan och reglagen ser ut som på 1940tals stridsvagnarna vi har här på pansarmuseet och dom flesta är tillverkade av Landsverk i Landskrona.
Åsbrink-Eiker i Lund var också en stor leverantör till kronan, tillverkade mest snöslungor och plogar iofs men det kan ju tänkas att det blev nån bärgare också.
På www.maskinskyddarna.nu kan du söka rätt på föreståndaren, det är en kille som vet det mesta om gamla grejer...
Det är i alla fall inte nåt som en bysmed har snickrat ihop, det har man ju sett märkliga uppfinningar med växellådor och bakaxlar och hopsvetsade lastbilsfälgar som lintrummor...
bil499-hbg
2006-03-25, 23:44
I en bok som heter "Fordonskatalog - Specialfordon inom armen, flygvapnet och marinen från 1940-1980" är den beskriven som "Bärgningsterrängbil m/42, 3,5 t S med tillbehör". Den är monterad på 3 olika varianter av Scania-Vabis chassi men det står ingenting om vem som tillverkat påbyggnaden.
Man ser ju på konstruktionen att det är gjort både med ritning och omsorg, den 3-radiga drivkedjan ex.vis och fackverkskranen som både går att höja och sänka och svänga i sidled, säkert en värstingbärgare för sin tid.
Landsverk tillverkade mycket åt kronan på den tiden, vissa detaljer som tex. locket till växellådan och reglagen ser ut som på 1940tals stridsvagnarna vi har här på pansarmuseet och dom flesta är tillverkade av Landsverk i Landskrona.
Åsbrink-Eiker i Lund var också en stor leverantör till kronan, tillverkade mest snöslungor och plogar iofs men det kan ju tänkas att det blev nån bärgare också.
På www.maskinskyddarna.nu kan du söka rätt på föreståndaren, det är en kille som vet det mesta om gamla grejer...
Det är i alla fall inte nåt som en bysmed har snickrat ihop, det har man ju sett märkliga uppfinningar med växellådor och bakaxlar och hopsvetsade lastbilsfälgar som lintrummor...
jag lyfter på kepsen och tackar för hjälpen lulebjörnen men tar tacksamt i mott mer om tex utrustning som standar och extra ,, har en fråga till vet någon hur jag lättast skall gå till väga för att få den registrerad & besiktigad för allmän vägtrafik den har alldrig varigt sivilt regad och jag har ej några uppgifter när den såldes av kronan till en privat ägare chasi numer fins på den för det skulle va jävligt kull att köra den nån gång då och då i någerlunda orginal skick // dan
Roger Larsson
2006-03-26, 13:26
Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med "Lulebjörnen". Aggregatet verkar vara gjord med omsorg och "tanke", dock ngt klumpigt och tungarbetat. Militära kunstruktioner var ju förr i tiden inte konstruerade i första hand för att vara användarvänliga utan mer för att vara stryktåliga och lätta att reparera under primitiva förhållanden...
bil499-hbg
2006-03-26, 19:16
Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med "Lulebjörnen". Aggregatet verkar vara gjord med omsorg och "tanke", dock ngt klumpigt och tungarbetat. Militära kunstruktioner var ju förr i tiden inte konstruerade i första hand för att vara användarvänliga utan mer för att vara stryktåliga och lätta att reparera under primitiva förhållanden...
jo tack det märkte jag vid provet hehehe ,, vet du hur jag skall gå till väga för att registrera den den rackaren ,, :rolleyes:
Lulebjörnen
2006-04-13, 18:00
jo tack det märkte jag vid provet hehehe ,, vet du hur jag skall gå till väga för att registrera den den rackaren ,, :rolleyes:
I Classic motor nr 6 (juninumret) kommer det att stå allt om hur man nyregistrerar gamla bilar med ursprungskontroll osv :thumbup: ...
Det kan ju vara bra att piffa upp kärran lite innan besiktingen...den ser ju ut att vara i...*host*...originalskick :scared: ...
Hälsa Spike..."låter som husse fast grövre å mer morrigt"...stod det nånstans i den här röran...HA HA HA...satan nu spillde jag öl på tangentbordet :biglaugh: ...
Glad Påsk på er alla :krama: ...
bil499-hbg
2006-04-17, 06:53
I Classic motor nr 6 (juninumret) kommer det att stå allt om hur man nyregistrerar gamla bilar med ursprungskontroll osv :thumbup: ...
Det kan ju vara bra att piffa upp kärran lite innan besiktingen...den ser ju ut att vara i...*host*...originalskick :scared: ...
Hälsa Spike..."låter som husse fast grövre å mer morrigt"...stod det nånstans i den här röran...HA HA HA...satan nu spillde jag öl på tangentbordet :biglaugh: ...
Glad Påsk på er alla :krama: ...
tack björnen ,,,, skall köpa den när den kommer ut,, jo vikingen är orginal så när som på lacken den är målad svart ovanpå kamoflage färgen utan att slipat den men går säkert att blåsa av med högtrycks tvätten :confused2 jo där är plåt under den :biggrin: + att dom har pensel målat fälgarna röda ganska kinnky kombination var kanske en :bootyshak nisse som kom på att fälgarna skulle va röda ,,,, eller en som fått pi..i :censored:
Hej jag gjorde lumpen som bilmek och fick bärgarutbildning på dessa bilar , roliga men tungt och trögt vid riktig kyla, låg på terrängarna i sollefteå T3.
970:an är ett monster att dra med dragstång, även vid vinchning, den bilen vi
hade utbildningen på hade dragkraft 45 ton enkelpart på grund av klen vire
vinchagregatets kapacitetvar 90ton. har några foton från sista repövningen-93
kör extra hos sumpans bilbärgning om någon undrar
Bärgningsbil 970. Det var en sån jag hadde i lumpen.Det är en dolly du hissar ner och lyfter upp objektet i med kranen.Man kunde välja mellan korta och långa stödben.Man hadde markankare och grejor med sig så man kunde sätta fast bilen på en fotbollsplan.Med markankarspetten så satt den stumt i backen när man skulle vinch loss något som satt ordentligt fast.Gick och trivdes varje dag i lumpen.Gjorde om en låda med utrustning till Kiosk där jag sålde dricka godis snus och cigg när vi va ute i fält.En del kalla mig för ocker schilten.Men va gjorde det när man tjänade några futtiga kronor extra och fick tillbringa dagarna i en bärgningsbil.Man fick lära sig att hålla tummarna på utsidan av ratten när man åkte i skogen.Var det små träd i vägen vek dom sig lätt.
Lulebjörnen
2007-05-13, 10:39
Medan vi väntar på bilder av den fina Mercan i Vara så kan den intresserade? fördjupa sig lite i ämnet...
www.kurzhauber.de...mycket seriösa vagnar :yesnod: ...
Det bestående minnet av en Mercedes-Benz LP913 som vi hade som flakbärgare en gång i tiden var ett acc. 0-100 på ca. en halv dag - men när man väl fått upp farten så åkte man som en kung i vagnen :thumbup: ...
Under resans gång kunde man ta del av myndiga besked från instrumentbrädan rörande "kuhlwassertemperatur" och "oeldruck"...råkade det vara svinkallt ute försvann "bremsdruck" ganska omgående, men vagnen rullade lika fint iaf, det gällde bara att planera fartminskningarna lite tidigare :scared: ...
Allt insvept i en lätt doft av diesel - riktig gammaldags diesel som luktade litegrann...dom här moderna varianterna av diesel påstås ju till och med vara nyttigt :confused2 ...
Det var bättre förr :hail: ...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.