Visa fullständig version : Olika chassin...
Har ju lagt upp lite bilder här från vägningen som polisen hade med åkerifrödbundets bärgarsektion. Så jag tänkte jag ska lägga upp resultaten här. Hade även en diskution med Åke Jansson där han pratade så väldigt posetivt om en puscher. Men som visas i resultaten här blir de svårt att bärga lagligt då.
Men egentligen hur många bärgare har åkt fast för överlass???
Ja vet nårra poliser som int bryr sig mer än vad som står i lagboken... men hur många poliser bötfäller en bärgare för att han har överlass???
Ja vet nårra poliser som int bryr sig mer än vad som står i lagboken... men hur många poliser bötfäller en bärgare för att han har överlass???
Med tanke på att det finns drygt ca 1000 aktiva bärgningsfordon i hela landet så är risken rätt liten, men man följer inte direkt god branchsed om man börjar räkna med att det är ok att köra med överlast för att ingen åker fast, eller att risken är liten.
De har väll inte med saken att göra. Om man bygger en ny bärgare så är de väll rätt idiotist att bygga en som är olaglig, då de finns upp mätt av polis till och med. Jag menar säger du när du förhandlar om jobb tex.. att ja bilen klarar ju av att bärga en lastbil men de är inte lagligt. Fast polisen brukar inte stanna oss, så de är ingen fara?:eek:
nä men de va int riktigt så ja menade utan va mer nyfiken på om de e nån bärgare som åkt dit för överlass!!!???
nä men de va int riktigt så ja menade utan va mer nyfiken på om de e nån bärgare som åkt dit för överlass!!!???
Jag vet att Svempa fick ställa av en mobilkran på 73:an för typ ett kvarts sekel sedan. Problemet var att den inte gick att flytta för egen maskin, så sheriffen fick ringa tillbaka honom för att flytta den.
Har ju lagt upp lite bilder här från vägningen som polisen hade med åkerifrödbundets bärgarsektion. Så jag tänkte jag ska lägga upp resultaten här. Hade även en diskution med Åke Jansson där han pratade så väldigt posetivt om en puscher. Men som visas i resultaten här blir de svårt att bärga lagligt då.
detta är sen förra seklet/ och största problemet vid tung bärgning är under last på fram axel (för lågt styr tryck under 15% och för att bota dig från anti phucer sjukan är du välkommen till östersund så får du lasta och väga hur mycket
du vill reg nr på bilen ar rct 928 om du vill kolla på vv
mvh iver
Du behöver inte direkt springa långt för att hitta bil som fastnat med överlass! Här nere har vi ju Hyllert som gärna ger en böter för en det ena en det andra! Så visst finns det bärgare som åkt fast! Våran bil 232 har åkt dit två gånger!(olika chaufförer) För överlass men sen vet jag inte om det var hyllert men men! Finns en här inne som kan svara på det men han vill nog inte ge sig till känna nu!:hihi: Han kan nog säga hur dyrt det var också!:biggrin:
herr granat då!!! dom 2 tillsammans:P hehe vilken kombination;)
detta är sen förra seklet/ och största problemet vid tung bärgning är under last på fram axel (för lågt styr tryck under 15% och för att bota dig från anti phucer sjukan är du välkommen till östersund så får du lasta och väga hur mycket
du vill reg nr på bilen ar rct 928 om du vill kolla på vv
mvh iver
Iver, det har hänt mycket under solen sedan dess, och ja, det största problemet är att man tappar mer än de 15% som är "tillåtet", och det grundar sig oftast i att man har kort axelavstånd.
Din bil är, ovanligt lång och har en fördel att det ligger mycket vikt fram, i jämförelse med en P-hytt, inte sant? och axelviktsfördelningen är givetvis mycket skonsamare om man har luft-luft, än jämförelsevis dåtidens snabbpåbyggda luft pusheraxlar med äldre parabel drivaxel.
Den enda tänkbara nakdelen är att du får ett lägre garanterat boggietryck enligt bk-tabell, än jämförelsevis löpaxel; 7,5+9,5 jmf 9,5+9,5.
Iver, det har hänt mycket under solen sedan dess, och ja, det största problemet är att man tappar mer än de 15% som är "tillåtet", och det grundar sig oftast i att man har kort axelavstånd.
Din bil är, ovanligt lång och har en fördel att det ligger mycket vikt fram, i jämförelse med en P-hytt, inte sant? och axelviktsfördelningen är givetvis mycket skonsamare om man har luft-luft, än jämförelsevis dåtidens snabbpåbyggda luft pusheraxlar med äldre parabel drivaxel.
Den enda tänkbara nakdelen är att du får ett lägre garanterat boggietryck enligt bk-tabell, än jämförelsevis löpaxel; 7,5+9,5 jmf 9,5+9,5.
läs sidan med disp minbil har 23 t garanterad tryck vid 45 km
max på bk1 är väl 22t tror jag
då tidens snabb påbyggen är nog ute ur tiden och de är förarens ansvar att lasta lagligt
när man bygger bilar så går det mesta att beräkna och sen får man se till vad får typ av styrningar man har mest av
om inte så blir de till att ha 2 tung bilar en lång och en kort jag skulle vilja ha en 6*6 eller 4*4 (ganska kort axel avst)
mvh iver
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.