handdator

Visa fullständig version : Lastväxlar Bärgare?

lassebus
2007-07-10, 10:01
någon som har denna kombinatinon? även åsikter om den typen av bil

Bärgningsbil 133
2007-07-10, 11:40
Är ju nån falkare som har en sån..
Ska se om jag hittar bilderna på den.

zerial
2007-07-10, 14:17
Finns en i Hbg trakten..

För en mindre station, med stor åkerinäring så är det en smidig allt-i-allo bil, även om det kanske ser konstigt ut för kunden.. "öööh va nu'rå kommer krokbilen och ska bärga?".

Fanns det en, så skulle jag nog köpa.

Jonte_
2007-07-10, 18:44
Falck Gislaved LE:s Repverkstad har en Volvo FM9 lastväxlarbärgare
den volvon Fl614 som han äger. Har vi haft i västervik en gång i tiden :biggrin:

Falck Gislaved (http://www.le-s.se/sid1.htm)

Honken
2007-07-10, 19:23
Den lastväxlar bärgaren har väl varit med i tidningen trailer för nått år sedan?

bärgarpeter
2007-07-10, 22:41
donalds bilbärgning har en till salu på bros hemsida scania 113 med kran

bil499-hbg
2007-07-10, 23:00
donalds bilbärgning har en till salu på bros hemsida scania 113 med kran
:ajjabajja bilen är såld :yesnod:

zerial
2007-07-10, 23:24
:ajjabajja bilen är såld :yesnod:
Jag tackar för hjälpen i forskandet kring bilen, men när det väl kom till kritan så hade herr Donald redan såld den för två månader sedan..

SverigesSydligasBärgare
2007-07-10, 23:37
Jag tackar för hjälpen i forskandet kring bilen, men när det väl kom till kritan så hade herr Donald redan såld den för två månader sedan..

Den bilen var inget att rekomendera JAG LOVAR.... :thumbd:
Bygget var där inget fel på.... Men skicket var skrotfärdigt...

Eller hur Dan.....
Får man fråga vad den gick för? :biggrin:

SverigesSydligasBärgare
2007-07-10, 23:43
I övrigt vad det gäller frågan om lastväxlare så tycker jag det är super...
Det finns bara en enda nackdel och det är att den själ lite vikt. Annars är det toppen med LVX bärgare... Slipper alla problem med alla låga bilar och moderna bilar med spoilers... Du kan även lasta mer på ett LVX flak. Tar man en dubbel ledad växlare som jag tror hookmastern är så har du inte så hög brytpunkt blir ungefär detsamma som en slideflak...

Militären använder sig mycket av dubbel ledade krokar till stridsvagnslastning.

Sen kan du använda växlar kroken som bärgningskrok med....´upp till 24ton!! :thumbup:

Mini
2007-07-11, 02:31
Gå inn och kolla på http://www.straumenbil.no/ dom har en Scania, lastväxlare på en BB1010.

lassebus
2007-07-11, 03:27
Det som fångar min upmärksanhet är det där med låga bilar å månsidigheten att även kunna ställa på en vanlig burk om det nu skulle behövas...
Tanken var väl nått åt det där med en livab/zetterberg krok som skjuter hela "gubben" blir ju vissa likheter med en vanlig bärgare på så vis och då blir det ju knappt någon bryt vinkel...

bil499-hbg
2007-07-11, 08:28
Den bilen var inget att rekomendera JAG LOVAR.... :thumbd:
Bygget var där inget fel på.... Men skicket var skrotfärdigt...

Eller hur Dan.....
Får man fråga vad den gick för? :biggrin:
ja ja herr anders bilen är såld och betald kontant till ett rättvist pris för båda parter men men sen att du inte mäktade med den bilen var i min mening inte bilens fel och den var absolut inte i bättre skick efter vändan i trelleborg du blev ej heler tvingad att köpa den för det va väl du som skulle bli den stora bärgaren i söder, bilen är/var det inget fel på men den behövde kärlek !!!,

Emil_Helsingborg
2007-07-11, 10:16
Gå inn och kolla på http://www.straumenbil.no/ dom har en Scania, lastväxlare på en BB1010.
http://www.straumenbil.no/album_redning_mellom/images/120407-1.jpg om man inte orkar hitta nån bild

zerial
2007-07-11, 16:38
http://www.straumenbil.no/album_redning_mellom/images/120407-1.jpg om man inte orkar hitta nån bild
Den skulle passa mig perfekt! Ge mig :cool:

Johan
2007-07-11, 18:09
Hehe den tungflakaren och den scania tungbilen skulle sitta fint :thumbup:

JBT
2007-07-11, 22:08
En bil med lastväxlare måste väl vara betydligt billigare än en med slide-flak. Vad kostar ett BB 88 eller 1010 aggregat?

zerial
2007-07-11, 22:35
En bil med lastväxlare måste väl vara betydligt billigare än en med slide-flak. Vad kostar ett BB 88 eller 1010 aggregat?
1.1 - 1.3 mkr

brk184
2007-07-11, 22:53
1.1 - 1.3 mkr
Har dom rea nu!

brk184
2007-07-11, 22:56
Det finns bara en enda nackdel och det är att den själ lite vikt.
Det finns en nackdel till, flakhöjden blir lite hög.

bil499-hbg
2007-07-11, 23:17
Det finns en nackdel till, flakhöjden blir lite hög.
jo det har du rätt i men för en mindre stn så har han en mycket mer flexibel bil efter som han jobbar med vad som finns tex maskin transporter , gammla 497 gick för bland annat gdl hbg med körningar som grus/schakt massor truck & maskin transporter samt container transporter samt körning för stena stål återvining & stena metal försäljning när den inte var på tung updrag för det klarar inte en typ bb1010 men men har stn bra eller mycket tung jobb så är ju en bb1010 att föredra helt klart ,,

zerial
2007-07-11, 23:44
Har dom rea nu!
Har svårt att tänka mig att en 10t bom, karosseri och krimskramset runt om + montering är dyrare. Eller? Exkl bil också. Exkl flak iom krok-bilsbygge.

SverigesSydligasBärgare
2007-07-12, 12:15
Att växlarbilen skulle bli högre vet jag inte.. Kanske någon aning.. Men du kan få en lågbyggd växlare oxå plus att flaken man vara lågbyggda oxå. Så höjden kan du nog banta ned.
Pris lappen är väll ganska den samma om du väljer lvx eller slide....
Nästan så LVX skulle bli lite dyrare... Det är en kraftigare konstruktion än en slide är...

oavsätt som någon också sa så om du väljer lvx eller slide så tillkommen skåp, bom och övrigt karosseri på priset.

Men jag tycker själv fortfarande att du har så mycket mer användning och flexibilitet med en LVX..... Många gånger kan det vara lättare att lasta tungt som lätt på flaket och dra upp det än att sätta i bommen eller lasta i en lutande vinkel.

brk184
2007-07-12, 13:48
Har svårt att tänka mig att en 10t bom, karosseri och krimskramset runt om + montering är dyrare. Eller? Exkl bil också. Exkl flak iom krok-bilsbygge.
Jag missförstod nog frågan. Jag trodde han frågade efter priset på en komplett byggnation ink. flak.

lassebus
2007-10-16, 00:42
finns det någen mer åsikt om detta? På donalds gammel gick det att ställa ifrån sig sticka på den ? någon som har en vettig lösning på detta? kanske kan tänkas att lulebjörnen sett något efetr vägen som kan ge ljus i min nybyggar tunnel

blue
2007-10-16, 01:32
finns det någen mer åsikt om detta? På donalds gammel gick det att ställa ifrån sig sticka på den ? någon som har en vettig lösning på detta? kanske kan tänkas att lulebjörnen sett något efetr vägen som kan ge ljus i min nybyggar tunnel

LE:s i Gislaved har en med lvx och avställbar sticka!

http://www.le-s.se/bargning.htm

bil499-hbg
2007-10-16, 07:58

gammla 497:s stickan gick att demontera av en bit c:a 30-40 cm av stick näsan vilket var vanligt vid schakt/container körningar :yesnod: jag skall se vad jag och emil kan hitta i foto väg hur det såg ut,, bilen rullar nu i borås trakterna..

lassebus
2007-10-16, 10:13
Vad jag vet så har dom iaf plockat av kranen på den bilen... låg på blocket för inte så länge sedan! alla tips å bilder är varmt välkommna

bil499-hbg
2007-10-16, 18:24
Vad jag vet så har dom iaf plockat av kranen på den bilen... låg på blocket för inte så länge sedan! alla tips å bilder är varmt välkommna

villken hadde dom demonterat av kranen på :confused2 för den som satt på 497 fick ju ny radio styrning efftersom nya ägaren skulle andvända den mycket ?????????

SverigesSydligasBärgare
2007-10-16, 21:44

Stämmer så bra så....
http://www.blocket.se/vi/13482664.htm?ca=23_14_s

zerial
2007-10-17, 14:16
villken hadde dom demonterat av kranen på :confused2 för den som satt på 497 fick ju ny radio styrning efftersom nya ägaren skulle andvända den mycket ?????????

Tycker nog att det ser ut som 497 upp i dagen.... Eller?

bil499-hbg
2007-10-17, 20:03
Tycker nog att det ser ut som 497 upp i dagen.... Eller?

:yesnod: , men jag kan inte förstå varför man köper en bil med krav på att kranen skall fungera felfritt för att sen demontera den till försäljning :confused2

zerial
2007-10-17, 20:22
:yesnod: , men jag kan inte förstå varför man köper en bil med krav på att kranen skall fungera felfritt för att sen demontera den till försäljning :confused2

Enkelt; "plocka russinen ur kakan"

På rikssvenska: Köp en bil billigt/till rätt pris, sälj den dyra nyservade extrautrustningen för att i slutändan finansiera ditt köp.

lassebus
2007-10-21, 18:00
ingen som har hittat på bilder eller lösningar som andra har gjort?

Lulebjörnen
2007-10-21, 22:46
ingen som har hittat på bilder eller lösningar som andra har gjort?
På www.vemservice.se/images/refbil/stor/222.htm och www.vemservice.se/images/refbil/stor/242.htm kan du studera hur grunden till din nya lastväxlarbärgare ska se ut.

Kom ihåg att beställa bilen med växlaren monterad 1m. längre bak än normalt så att 10 tons lyften från www.sws.se ryms där bak. I och med att du beställt bilen med tridem så klarar sig lastvikten motsvarande en 6x2 bil även om växlaren sitter långt bak. En finess på köpet är att det går att lägga ner flaket på marken utan att det tar i stickan, du slipper mao. att mecka med en löstagbar sticka. En ytterligare bonus med SWS är att det går att ha en fast bygelkoppling att dra maskinsläpet med.

Från www.sidepuller.com beställer du en Sidepuller 20000 att montera bakom hytten, den ryms fint i och med att växlaren är flyttad bakåt. Med den klarar du alla konstiga sidotag i skogen, dessutom går det att lasta flaket med den.

På bärgningsflaket från tex. www.gmm.se sitter det en c:a 10 tonmeters kran längst fram att lyfta bilar från vajerräckena med. Vill man ha en fetare kran fixar man en lastväxlarram extra att montera den på. Man behöver inte dra omkring med en kran som väger 5 ton för jämnan.

Finessen med lastväxlare är att det går att anpassa grejerna efterhand som behoven uppstår.
Såvida man har satsat rätt från början...

lassebus
2007-10-22, 06:59
det var ett fullgott svar på vad jag sökte!

iver
2007-10-22, 07:30
jag har en joab hokmaster som ev är till salu passar bra till ett sånt bygge mvh iver

Emil_Helsingborg
2007-10-22, 08:51
På www.vemservice.se/images/refbil/stor/222.htm och www.vemservice.se/images/refbil/stor/242.htm kan du studera hur grunden till din nya lastväxlarbärgare ska se ut.

Kom ihåg att beställa bilen med växlaren monterad 1m. längre bak än normalt så att 10 tons lyften från www.sws.se ryms där bak. I och med att du beställt bilen med tridem så klarar sig lastvikten motsvarande en 6x2 bil även om växlaren sitter långt bak. En finess på köpet är att det går att lägga ner flaket på marken utan att det tar i stickan, du slipper mao. att mecka med en löstagbar sticka. En ytterligare bonus med SWS är att det går att ha en fast bygelkoppling att dra maskinsläpet med.

Från www.sidepuller.com beställer du en Sidepuller 20000 att montera bakom hytten, den ryms fint i och med att växlaren är flyttad bakåt. Med den klarar du alla konstiga sidotag i skogen, dessutom går det att lasta flaket med den.

På bärgningsflaket från tex. www.gmm.se sitter det en c:a 10 tonmeters kran längst fram att lyfta bilar från vajerräckena med. Vill man ha en fetare kran fixar man en lastväxlarram extra att montera den på. Man behöver inte dra omkring med en kran som väger 5 ton för jämnan.

Finessen med lastväxlare är att det går att anpassa grejerna efterhand som behoven uppstår.
Såvida man har satsat rätt från början...

men kranen blir ju en fin motvikt på framaxeln :smile:

zerial
2007-10-22, 09:30
men kranen blir ju en fin motvikt på framaxeln :smile:

Men onödigt framvagnsslitage när man inte kör tungt i stickan....

Emil_Helsingborg
2007-10-22, 18:11
Men onödigt framvagnsslitage när man inte kör tungt i stickan....
ja kanske, men om man nu inte ska köra tungt i stickan så varför då ha den ? skaffar man nu en bil med denna kombinationen så ska den ju andvändas, men den iden med att ha kran på lasväxlarfäste e ju bra iof..

lassebus
2007-10-25, 02:11
jag har en joab hokmaster som ev är till salu passar bra till ett sånt bygge mvh iver

vad handlar det om för pengar på den då?

lassebus
2007-10-29, 00:16
trevligt att träffas lulebjörn

iver
2007-10-29, 00:40
ang pris ring 063128736

Lulebjörnen
2007-10-29, 00:42
trevligt att träffas lulebjörn
Jo, tack det samma.
Jag visade bilderna på kontoretet och det impar i O8land när man först visar bild på granskogen och grusvägen...sen längre ut i granskogen...åsså sophögarna och lite av myren...

"-vare nåra eljar å björnar i tregåårn" undrade den lustige transportledaren :crazya: ...

Det var iaf inget snack längre om varför man behövde bärgare för att få ut objekten...

Men nu får du sätta fart på projekteringen av din nya superbärgare.
Du får övertala Johan här som är expert på såna här grejer att göra nån slags konstruktionsritning så att vi får se hur det ska se ut :thumbup: ...

lassebus
2007-10-29, 06:22
http://www.blocket.se/vi/13478200.htm?ca=5_s detta är ju något att bygga vidare på.. dock så blir det nog utan johans hjälp då jag hellre går efter egen pipa så ja bara har mig själv att skylla om det blir alldeles fel

för den delen så är nu den chevan utbytt mot en betydligt frächare bil!!

dom är bra lustig dom där transport ledarna!

iver
2007-10-29, 07:40
stikka ok mm kan oxå ordnas .mvh iver

Lulebjörnen
2007-11-04, 23:26
http://www.blocket.se/vi/13478200.htm?ca=5_s detta är ju något att bygga vidare på...
Lastvikten...det är ju inte utan anledning som den där pjäsen har varit ute till försäljning ett längre tag...

Sätt upp ett realistiskt mål i stället och titta tex. på den här.
www.blocket.se/vi/13575313.htm?ca=5_s

Den ser ut att vara i skapligt skick och med låga miltal, säkert en f.d. kommunalbil. Bra lastvärden oxå enligt CBR.

Ett lämpligt objekt :thumbup: ...

lassebus
2007-11-05, 02:29
jo det har jag förstått men låt det inte gå för bi att det hade varit en väldigt frän bil det var så jag såg det! men man måste ju tänka på många faktorer å volvon där verkar vara en väldigt vettig bil

bil499-hbg
2008-03-08, 12:38

nu är 497:ans syster till salu "kajan rogers" gammla bil som gick på export http://www.blocket.se/vi/15458466.htm?ca=23_3_s samma firma som köpte gammla 499 http://www.assistance.lv/as_tehe.html :thumbup: ,, stoffe sugen eller :biggrin:

zerial
2008-03-08, 13:16
nu är 497:ans syster till salu "kajan rogers" gammla bil som gick på export http://www.blocket.se/vi/15458466.htm?ca=23_3_s samma firma som köpte gammla 499 http://www.assistance.lv/as_tehe.html :thumbup: ,, stoffe sugen eller :biggrin:

Jag har tittat, dock så finns det inga fördelar av att importera en sådan gammal bil igen.

Blir det något så är det nog fråga om att bygga själv tror jag, då får man allt som man vill ha det. det gäller bara att hitta rätt objekt, och sedan bygga ;)

Lulebjörnen
2008-03-08, 13:48
Här har i alla fall en belgare fått till lite finesser på järnspettet :thumbup: ...

www.choffray.be/index.asp?page=detail&ID=5#

norrland
2008-03-13, 15:24
Här har i alla fall en belgare fått till lite finesser på järnspettet :thumbup: ...

www.choffray.be/index.asp?page=detail&ID=5#

Ett väldigt mångsidigt bygge:thumbup: :thumbup:

bm1113
2008-03-31, 03:56
Hejsan Ny här ;) men undrar bara får man ha bärgare med Cameliont fäste som Belgarna har ? och undrar även om någon vet något om ett Tungaggregat till Lastväxlare som jag sett på bild för längesedan på en Scania 4serie 3axlad som det stod Scania assistance på ? eller något liknande ?

Tack för ett mycket trevligt forum läst här tidigare en hel del ;)

Bärgningsbil 133
2008-04-01, 13:44
Hejsan Ny här ;) men undrar bara får man ha bärgare med Cameliont fäste som Belgarna har ? och undrar även om någon vet något om ett Tungaggregat till Lastväxlare som jag sett på bild för längesedan på en Scania 4serie 3axlad som det stod Scania assistance på ? eller något liknande ?

Tack för ett mycket trevligt forum läst här tidigare en hel del ;)

Om jag inte minns fel så går det i gruvan i dina trakter en bil där tungbärgar agregratet sitter på aningen cameliont eller lvx kommer ej i håg vilket.
Så det är möjligt dock så blir bilen betydligt tyngre

Anka
2008-04-01, 19:09
Om jag inte minns fel så går det i gruvan i dina trakter en bil där tungbärgar agregratet sitter på aningen cameliont eller lvx kommer ej i håg vilket.
Så det är möjligt dock så blir bilen betydligt tyngre

Kanske avses CFS933 en VOLVO FM12 6X4 med snabblåssystem - LAXO-MEKAN TYP SLH310/45F - bild se: http://www.brobb.se/showOneProduct.php?product=1&truckcode=1&imgfile=st-vo-99182-06.jpg&ref=product & http://www.laxo.se/kunder/laxo/internet.nsf/viewBild/67046616311 - som ägs av LUOSSAVAARA-KIIRUNAVAARA AB

bm1113
2008-04-01, 20:44
OK detta var mycket intresant Läsning :) ja nog ser Kiruna bilen ut att vara för gruvor med :smile:

Bärgningsbil 133
2008-04-01, 20:58
Kanske avses CFS933 en VOLVO FM12 6X4 med snabblåssystem - LAXO-MEKAN TYP SLH310/45F - bild se: http://www.brobb.se/showOneProduct.php?product=1&truckcode=1&imgfile=st-vo-99182-06.jpg&ref=product & http://www.laxo.se/kunder/laxo/internet.nsf/viewBild/67046616311 - som ägs av LUOSSAVAARA-KIIRUNAVAARA AB

Va den jag tänkte på.. =)

bm1113
2008-04-01, 21:01
hittade några bilder sparade från nätet från Scania Lastväxlar tungbärgaren men vet ju inte vem som har uphovsrät till dom men ska jag , är det endå intresant att posta dessa ?

blue
2008-04-01, 23:56
Kenneths bilbärgning tar i dagarna ut en ny volvo fh med lastväxlare på cameliontfästen och som jag förstod det så kommer det att byggas ett tungaggregat till den bilen.

Knobben
2008-04-05, 13:27
I Sankt Petersburg och i Moskva rullade iaf 2 sånna 3 axl Scania 4 serie med Tungagg på växlarram när jag va där för några år sen.. Har för mig SSBT va inblandade i utbildningen av personalen på dom eller något liknande...

Dom va även stripade Scania assistance.. Fula som stryk=)

Edit: Hittade en liten liten liten bild på sws.se http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/1104/lastvmini.jpg

lassebus
2008-04-05, 18:49
i mitt fall så är det så många funktioner som möjligt utan spec krav på form bara det är helt å rent

Anders
2008-04-08, 07:25
Detta kanske kan vara något?? http://www.blocket.se/vi/15849260.htm?ca=7_s

Emil_Helsingborg
2008-04-16, 23:10
[YOUTUBE-ID]oKYirmTluJg&feature=related[/YOUTUBE-ID][YOUTUBE-ID]qbRCgKxaas4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

bm1113
2008-08-04, 03:40
Hej såg denna Lastväxlar Bärgare i Luleå ;)

lägg märke till stickan verkar kunna sitta där och endå ha VBG drag mm :)

närbild på stickan med ;)

bil499-hbg
2008-08-04, 08:00
Hej såg denna Lastväxlar Bärgare i Luleå ;)

lägg märke till stickan verkar kunna sitta där och endå ha VBG drag mm :)

närbild på stickan med ;)

van f:n är detta mer foton tack !. vad bärgar man med denna :confused2

bm1113
2008-08-05, 00:24
HeHe Jadu kan det vara så att han kan rotera byglarna när han ska lasta ?

ska försöka ta mer bilder när jag ser den igen ;)

men här är en bild från i fjol på samma bil

bm1113
2008-08-21, 05:12
såg ju att ni letade efter bilder på 497 och hittade själv nu att jag sparat bild på den från Blocket :)

en fråga som jag har med hur är det med Ram Winschar på Lastväxlar bärgare ? hur starka sånna kan man ha om det nu är något enns att ha ?

bil499-hbg
2008-08-22, 08:00
såg ju att ni letade efter bilder på 497 och hittade själv nu att jag sparat bild på den från Blocket :)

en fråga som jag har med hur är det med Ram Winschar på Lastväxlar bärgare ? hur starka sånna kan man ha om det nu är något enns att ha ?

gammla 497 hadde från början två ramwinschar från en gammal kron bil! dom som sitter på utsidan an rambalken, winscharna var trimmade till max och när det var tunga drag fick bilen litte extra handgas :biggrin: