handdator

Visa fullständig version : Viking Räddningskår

Roger Larsson
2007-07-20, 10:14
Är det någon som har något eller vet något om Viking Räddningskår? Företaget som var ertablerat i Stockholm verkade mellan ca 1965 och kanske fram till 1970-talets första år, sysslade med bärgning och ambulanstransporter. Alla upplysningar av största värde!

kråkan
2008-10-13, 14:05
Hej jobbade extra på Westmans trp i stockholm början av 80 talet.George hade då 3 st ambulanser som han hyrde ut till olika tävlingar runt stockholm utan personal, han hade också 8 st färdtjänsbussar som gick hos SL. Själv var Georg Westman chef på Securitas blodtransport.Han avled ca 1983 fru Annalisa o deras son drev färdtjänsten vidare ett tag men sålde bort ambulanserna vid Georgs bortgång.Färdtjänsten såldes senare till Linjebuss.PÅ våra uniformer hade vi Sydlarms märken på armarna.
Hälsningar Tony Gotland

Inlägget flyttat hit/RL

Falk
2008-10-13, 16:44
Hej jobbade extra på Westmans trp i stockholm början av 80 talet.George hade då 3 st ambulanser som han hyrde ut till olika tävlingar runt stockholm utan personal, han hade också 8 st färdtjänsbussar som gick hos SL. Själv var Georg Westman chef på Securitas blodtransport.Han avled ca 1983 fru Annalisa o deras son drev färdtjänsten vidare ett tag men sålde bort ambulanserna vid Georgs bortgång.Färdtjänsten såldes senare till Linjebuss.PÅ våra uniformer hade vi Sydlarms märken på armarna.
Hälsningar Tony Gotland

Hej Tony,

Tråkigt att Georg gått bort, det var en mycket snäll herre i mina ögon. Både han och Pappa gillade god mat och mycket mat och jag var ofta med när de hade sina middagar runt om på stockholms krogar.

Securitas var mycket intresserade av köpet av Stockholmsbolaget då detta innebar att man fick sätta blåljus på securitasbilarna när de gick som blodtransportbilar.

Georg hade en Lotus Cortina som han pressade till stordåd i Stockholmstrafiken och jag tror det är därifrån jag ärvt mitt intresse för att köra bil på bana. Jag var för övrigt på Gotland och körde på Gotland Ring i somras, fantastisk bana.

Hälsningar
Anders

Inlägget flyttat hit/RL

Roger Larsson
2008-10-18, 11:55
Är det någon som har något eller vet något om Viking Räddningskår? Företaget som var ertablerat i Stockholm verkade mellan ca 1965 och kanske fram till 1970-talets första år, sysslade med bärgning och ambulanstransporter. Alla upplysningar av största värde!

På annan plats i forumet har framkommit att ägaren till VR hette Georg Westman (var även med om att starta DFR). Fler upplysningar av största intresse!

Falk
2008-10-24, 16:34
Lite av vad jag kommer ihåg om Viking Räddningskår.

Georg Westman drev VR nere på S:t. Eriksgatan i STHLM. Företaget hade på den tiden jag var medveten om det en Bedford bärgningsbil och fem Ambulanser, därav en Ford Fairlane som bara var döööläcker. Ambulanserna användes mestadels till blodtransporter mellan Stockholms sjukhus. VR anslöt sig till Sydlarm mitten/sent sextiotal och var lackerade i deras färger. 1972 köptes VR upp av Sydlarm i samband med att man gick upp i Securitas koncernen.

Hälsningar
Anders

Bild nedan från Artikel i Vi bilägare 1968. På bilden syns Vikings bil i röd och vit färgättning med Sydlarms logo.

Roger Larsson
2008-10-24, 18:51
Lite av vad jag kommer ihåg om Viking Räddningskår.

Georg Westman drev VR nere på S:t. Eriksgatan i STHLM. Företaget hade på den tiden jag var medveten om det en Bedford bärgningsbil och fem Ambulanser, därav en Ford Fairlane som bara var döööläcker. Ambulanserna användes mestadels till blodtransporter mellan Stockholms sjukhus. VR anslöt sig till Sydlarm mitten/sent sextiotal och var lackerade i deras färger. 1972 köptes VR upp av Sydlarm i samband med att man gick upp i Securitas koncernen.

Hälsningar
Anders

Bild nedan från Artikel i Vi bilägare 1968. På bilden syns Vikings bil i röd och vit färgättning med Sydlarms logo.

Ja, just det! Det var ju Räddningskårens gamla bil! (A12039 nytt regnr AFO939) Det rödvita kom från Osterman. Mer info här (http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510054.htm):

Däremot har jag ingen bild av VR´s ambulanser eller ens har sett någon vad jag vet?

Falk
2008-10-25, 16:21
Lugn Roger, jag tror att det finns en på Fairlanen med Georg Westman poserande framför lagrad i fotoarkivet uppe hos mina föräldrar.

Cortinan bakpå är Georgs egen som han på ett mästerligt sätt hanterade i Stockholmstrafiken. Så här i efterhand kunde jag svurit på att det var en Lotus Cortina eller i alla fall en GT men av bilden att döma så var det alltså en helt vanlig modell. 1972 fick Georg en VW 1600 i Sydlarms färger som tjänstebil.

/Anders

Roger Larsson
2008-10-25, 19:03
Bifogar en annons från Expressen 22/7 1965 för Viking Räddningskår. Observera likheten mellan VR´s logotype och Räddningskårens! Många företag som startade i samband med Räddningskårens nedläggning ville gärna ha logotyper som påminde om Räddningskårens eller firmanamn som innehöll namnet "Räddningskår" (andra exempel är Räddningskåren Sydlarm eller "Sydlarm AB - Den nya Räddningskåren" och Östgöta Räddningskår, Norrköping).

Det nämns inget om bärgning i annonsen?! Kan det vara så att ingen bärgare fanns i företaget innan den tidigare nämnda Bedforden reg. på företaget 10/4 -68.

Hade Georg Westman någon bakgrund inom Räddningskåren?

Vart kom namnet "Viking" i firmanamnet från? (kanske Norge?)

Roger Larsson
2008-10-27, 11:27
Tråden rensad...

Falk
2008-10-31, 14:47
Georg Westman var regionchef för Räddningskåren i Uppsala län och förestod en ambulansstation med 5 st bilar, innan dess hade han haft någon funktion inom RK i Sthlm. Innan dess hade han drivit hotell i Linköping. Anledningen till namnet Viking har jag ingen aning om, jag tror inte det hade något med Norge att göra.

Hälsningar
Anders

Falk
2008-11-20, 23:21
Jag utlovade ju en bild av Westmans fina ambulans. Kanske inte direkt så praktisk med lågt tak och allt men jag tror den mest gick som sjuk och blodtransportbil.

Håll till godo,

/Anders

Roger Larsson
2008-11-21, 13:01
Jag utlovade ju en bild av Westmans fina ambulans. Kanske inte direkt så praktisk med lågt tak och allt och jag tror att den mest gick som sjuk och blodtransportbil.

Håll till godo,

/Anders

En Ford Fairlane Wagon från 1967 - man tackar ja! Vem äger bildrättigheten?

(har Du bilden i större upplösning får Du gärna skicka den via e-post).

Falk
2008-11-21, 13:32
En Ford Fairlane Wagon från 1967 - man tackar ja! Vem äger bildrättigheten?

(har Du bilden i större upplösning får Du gärna skicka den via e-post).

Bilden är min, men du får gärna använda den.

Jag har fler bilder på bilen och jag skall scanna i högre upplösning under helgen.

/Anders