Visa fullständig version : Kumla dollyvagn
Någon som vet något om Kumla dollyvagn?, önskar få information om denna dollyvagn, Tacksam för svar..
Tack på förhand..
/Roger
Lulebjörnen
2007-07-27, 00:49
Någon som vet något om Kumla dollyvagn?, önskar få information om denna dollyvagn, Tacksam för svar..
Tack på förhand..
/Roger
Om det är en hydrauldolly som du menar så tillverkades dom av någon mekanisk verkstad i Kumla som jag glömt namnet på. Det fanns en liten aluminiumskylt vid hydraulpumpen där det stod någon beteckning.
4,00-8 däck "Trelleborg industrial" med 4kp luft i funkade fint...åsså riktiga fälgar med höghastighetslager i naven med smörjnipplar...
Packningen i hydraulkolven var av läder - den fixade skomakaren...men nu finns det ju inga skomakare längre...
...och förhoppningsvis inga Kumladollys heller - men jag misstänker att du har snokat fram en sån eftersom du frågar...
bil499-hbg
2007-07-27, 08:50
Om det är en hydrauldolly som du menar så tillverkades dom av någon mekanisk verkstad i Kumla som jag glömt namnet på. Det fanns en liten aluminiumskylt vid hydraulpumpen där det stod någon beteckning.
4,00-8 däck "Trelleborg industrial" med 4kp luft i funkade fint...åsså riktiga fälgar med höghastighetslager i naven med smörjnipplar...
Packningen i hydraulkolven var av läder - den fixade skomakaren...men nu finns det ju inga skomakare längre...
...och förhoppningsvis inga Kumladollys heller - men jag misstänker att du har snokat fram en sån eftersom du frågar...
den mekaniska verkstaden som tilverkade dessa var kumla anstalten = dåtidens farligaste interner :yesnod:
den mekaniska verkstaden som tilverkade dessa var kumla anstalten = dåtidens farligaste interner :yesnod:
Då har du knåpat ihop några såna med andra ord :kiss:
bil499-hbg
2007-07-30, 07:29
Då har du knåpat ihop några såna med andra ord :kiss:
var det du som alltid skrek som en gris i duschen på torsdagarna :depressed :blush:,, min far sålde sådana på den svart/vita tiden som emil skulle uttryckt sej & för övrigt så har jag en som skall gå i arv till emil :thumbup: :blush: :hihi:
Lulebjörnen
2007-09-03, 18:11
...någon mekanisk verkstad i Kumla som jag glömt namnet på. Det fanns en liten aluminiumskylt vid hydraulpumpen där det stod någon beteckning.
Det kan ha varit Atlasverken som tillverkade dessa dollyvagnar. Har ett svagt minne att namnet på tillverkaren började på "A" :confused2 ...
Dollyvagnarna fanns i ganska stort antal, bla Försvaret hade såna på varje miloverkstad.
Någon som har en bild på en sån dolly, eller kommer ihåg dom?
Det kan ha varit Atlasverken som tillverkade dessa dollyvagnar. Har ett svagt minne att namnet på tillverkaren började på "A" :confused2 ...
Dollyvagnarna fanns i ganska stort antal, bla Försvaret hade såna på varje miloverkstad.
Någon som har en bild på en sån dolly, eller kommer ihåg dom?
Hej...
Där står på min skylt att den är ifrån Kumla BSK Mek Verkst.
Mvh
Roger
Lulebjörnen
2007-09-07, 10:44
Hej...
Där står på min skylt att den är ifrån Kumla BSK Mek Verkst.
Mvh
Roger
Har du någon bild på den? Dollyvagnen alltså. Och skylten.
Hej
Jag har en kumladolly i fint skick, med nya däck , med orginalbrochyr,och alla delar.
har ej använt den än ,men den är otroligt smidig,det är stabil konstruktion på dessa dollyn. Den tar 1500kg .
Ska försöka sända en bild.
mvh
svampen
Roger Larsson
2009-11-12, 19:54
Tack på förhand..
/Roger
Detta (http://www.tow.se/samling/sam40184.htm) är väl en sådan dolly?
Lulebjörnen
2009-11-29, 23:02
Detta (http://www.tow.se/samling/sam40184.htm) är väl en sådan dolly?
Jadå, en äkta kumladolly. Man blir lätt nostalgisk när man läser den käcka beskrivningen om hur enkel tillvaron som bärgare blev vid innehavet av en kumladolly...
Det nostalgiska går dock snabbt över när man ser den här stackaren stå och pumpa på sin kumladolly...
[YOUTUBE-ID]B3dXW4MkS78[/YOUTUBE-ID]
Inget för låga bilar det där...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.