handdator

Visa fullständig version : Lastbil!

273
2007-08-21, 08:44
Detta är vad våran tungbil och kuddar fick att göra i natt!:)
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=363932
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70289710_3223__,00.html
Fotograf: Micke "Miks"

Bambi
2007-08-21, 09:18
Nästa gång så får du inte lägga lastbilen där, den må vara trött men de finns faktiskt garage jonny

nor1
2007-08-21, 16:57
Fler bilder finns här: www.santala.se :thumbup:

Malmas
2007-08-21, 18:23
Om man tittar på bilderna på santala.se så ser det ut som att dom tappar lastbilen när den nästan är uppe, ser jag rätt eller har santala.se blandat ihop ordningsföljden på bilderna?

Fishy
2007-08-21, 18:24
Vems är den gammle Scanian?

JOCKE Z
2007-08-21, 19:15
Om man tittar på bilderna på santala.se så ser det ut som att dom tappar lastbilen när den nästan är uppe, ser jag rätt eller har santala.se blandat ihop ordningsföljden på bilderna?
Det ser ut som främmre kudden tappar fästet och far undan ?

nor1
2007-08-21, 19:38
Den gamle Scanian tillhör Eddy en f.d Kårenåkare.

Emil_Helsingborg
2007-08-21, 20:26
Den gamle Scanian tillhör Eddy en f.d Kårenåkare.
och vem är eddy ?

Linkan
2007-08-21, 20:30
Det ser ut som främmre kudden tappar fästet och far undan ?
Vart tog de vägen att använda Bärgningsbil, är det bara kuddar som gäller idag?

bil499-hbg
2007-08-21, 21:09
ser ut som det var första vältningen dessa killar var på med kuddar!!, det jag reagerade på var att där står några bärgare eller vad de nu var med armarna rakt ner BAKOM KUDDARNA :ajjabajja som ett par nötter ( ursäkta ut talet) men det gör dom inte effter en kudde skjutait i väg sen att ha en tungbil bara stående där vid sidan även om fanskapet såg ut som scanian varför har man inte den och hjälpa lyft kuddarna med bilen mot nedtags kuddarna :confused2 inte konstigt att den föll till baka ner :depressed jag säger bara oj oj :censored:

zerial
2007-08-21, 23:55
Vart tog de vägen att använda Bärgningsbil, är det bara kuddar som gäller idag?
Det undrar jag också, men det är väl som med allt annat, kuddar ska va bra sägs det.

Linkan
2007-08-22, 16:59
Det undrar jag också, men det är väl som med allt annat, kuddar ska va bra sägs det.

KuddKunniga får ju gärna dela med sig av kunskapen, är det klokt med endast kuddar ?
Trodde kuddar var till för att resa fordon med mindre bärgningsskador, men är inte oftast skåpen skadade till skrot redan där dom ligger ?
Möjligen att man kan resa en välta o sen lossa enklare, möjligen . .
Nertagningskuddar ser för mig ut som bra grejer, alle fall.

Emil_Helsingborg
2007-08-23, 07:30
KuddKunniga får ju gärna dela med sig av kunskapen, är det klokt med endast kuddar ?
Trodde kuddar var till för att resa fordon med mindre bärgningsskador, men är inte oftast skåpen skadade till skrot redan där dom ligger ?
Möjligen att man kan resa en välta o sen lossa enklare, möjligen . .
Nertagningskuddar ser för mig ut som bra grejer, alle fall.
vad jag har förståt fördelen med kuddar så e det att omlastning och lossning av last inte alltid behövs göra eller kan göras, som i detta fall var bilen eller iallafall släppet fullt med livsmedelsvaror o då vill man helst inte lossa så att allt blir förstört,. men som sagt man måste ju även ha en bil som medhåll tex två st bredband runt fordonet som hjälper till lite till luftkuddarna och även som säkerhet om nån av kuddarna skulle smälla, men det gjorde dem ej på denna bild serien vad jag kunde se. tar denna bilden (http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=1759) som exempel på det med bredbanden, men alla gör ju på sitt sätt, kuddar tycker jag ibland kan vara överskattat men det är ju ett bra komplement i vissa fall där bilen ej får öppnas och lossas o är i så pass bra skick så det är bara till att ha ett kuddkrig o har man då även turen så startar lastbilen o man nästan även kan fortsätta färden sen är det ju så att även dem flesta försäkringsbolagen gillar dem... rätta mig om jag har fel

robban_lund
2007-08-24, 17:41
ser ut som det var första vältningen dessa killar var på med kuddar!!, det jag reagerade på var att där står några bärgare eller vad de nu var med armarna rakt ner BAKOM KUDDARNA :ajjabajja som ett par nötter ( ursäkta ut talet) men det gör dom inte effter en kudde skjutait i väg sen att ha en tungbil bara stående där vid sidan även om fanskapet såg ut som scanian varför har man inte den och hjälpa lyft kuddarna med bilen mot nedtags kuddarna :confused2 inte konstigt att den föll till baka ner :depressed jag säger bara oj oj :censored:

Nja som jag ser det så har det hänt något...kudde som har fått ett hål kanske??
Just när det gäller bredband så har jag delad mening bra för att hjälpa till men samtidigt så finns risken att skåpet går sönder. När en kudde går så går bilen i regel att sänka sakta. Utan att skåpet flisas. När det gäller en kudde som skjuter iväg så ser man det i regel väldigt tidigt och hinner flytta sig

bil499-hbg
2007-08-25, 11:54
Nja som jag ser det så har det hänt något...kudde som har fått ett hål kanske??
Just när det gäller bredband så har jag delad mening bra för att hjälpa till men samtidigt så finns risken att skåpet går sönder. När en kudde går så går bilen i regel att sänka sakta. Utan att skåpet flisas. När det gäller en kudde som skjuter iväg så ser man det i regel väldigt tidigt och hinner flytta sig
man behöver inte möjligtvis andvända bredband robban för man kan ju också koppla ett v-drag i tex ramen som hjälp och då går det bådde fortare & säkrare men inte minst skonsamt för bådde bil och last , förr i tiden reste dom erfarna bärgare en bil med last oftast utan skador kan man inte då i dag görra det med alla dom hjälpmedel som finns idag :confused2 då är det illa :blush: alla bärgningar är ej lika men förutsättningarna blir alltid bättre med hjälp från bärgaren och med ett v-drag stabilare ,,,,

Roger Larsson
2007-08-25, 12:15
man behöver inte möjligtvis andvända bredband robban för man kan ju också koppla ett v-drag i tex ramen som hjälp och då går det bådde fortare & säkrare men inte minst skonsamt för bådde bil och last , förr i tiden reste dom erfarna bärgare en bil med last oftast utan skador kan man inte då i dag görra det med alla dom hjälpmedel som finns idag :confused2 då är det illa :blush: alla bärgningar är ej lika men förutsättningarna blir alltid bättre med hjälp från bärgaren och med ett v-drag stabilare ,,,,

Ett bra inlägg Dan. Man glömmer tydligen ofta den gamla tekniken! pga alla nya hjälpmedel. Förr i tiden fanns inga breda band eller kuddar men det fick gå ändå. Vi får heller inte glömma att tex släppåbyggnader i dag inte på något sätt kan jämföras med gamla tiders påbyggnader. I dag är det plast, klena ramar (om det öht finns någon ram) samt luftbälgar med en massa fåniga klena stag som gäller pga att spara vikt och öka lastförmågan så det blir svårare och svårare att räta upp ett vält skåp med last i.

För den skull är jag inte emot varken breda band eller kuddar men endast användningen av dessa får inte gå till överdrift...

Samtidigt som bärgningsobjekten blir "sämre" och "klenare" och inget "stadigt" att fästa i blir bärgningsfordonen starkare och starkare. Ingen bra kombination i många fall...

En annan synpunkt är den att man vid bärgning av skåpfordon som ligger på sidan är den att man tydligen öppnar dörrarna på skåpet/skåpen, kanske i onödan? (kan inte tro att dörrarna i alla fall har gått upp i smällen?) Att öppna dörrarna är helt fel då dessa oftast inte går att stänga sedan med last i. Dörrarna (stängda alltså) är en del av den bärande konstruktionen och skall INTE öppnas förrän skåpet står på vägen och på hjulen (om man nu inte är tvungen att lossa skåpet naturligtvis - men man skall göra allt för att få igen dörrarna innan bärgning då dom som sagt styvar upp hela konstruktionen).

robban_lund
2007-08-25, 19:24

Hmm kommer just ihåg ett sådant v-drag som helsingborg hjälpte mig med och det slutade med att ramen stod up och skåpet låg på marken sidan om :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

robban_lund
2007-08-25, 20:03
En annan synpunkt är den att man vid bärgning av skåpfordon som ligger på sidan är den att man tydligen öppnar dörrarna på skåpet/skåpen, kanske i onödan? (kan inte tro att dörrarna i alla fall har gått upp i smällen?) Att öppna dörrarna är helt fel då dessa oftast inte går att stänga sedan med last i. Dörrarna (stängda alltså) är en del av den bärande konstruktionen och skall INTE öppnas förrän skåpet står på vägen och på hjulen (om man nu inte är tvungen att lossa skåpet naturligtvis - men man skall göra allt för att få igen dörrarna innan bärgning då dom som sagt styvar upp hela konstruktionen).

Vet inte hur alla gör när dom lyfter med kuddar men i dom fall som jag varit ute så har jag fått klara besked från försäkringsbolagen just när det gäller livsmedel att inte öppna skåpet för dom klassar livsmedel som otjänligt om skåpet öppnats och då försvinner meningen med att använda kuddar...

bil499-hbg
2007-08-26, 15:35
Hmm kommer just ihåg ett sådant v-drag som helsingborg hjälpte mig med och det slutade med att ramen stod up och skåpet låg på marken sidan om :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
tror du börjar snacka goja nu robban :ajjabajja så vitt jag vet så har ingen från hbg stn:en hjälpt dej vid någon bärgning :confused2 men däremot har jag och bengt & emil väntat på dej i 2,5/h på väg 110:an (ärt trialer) för hjälp med kuddar där du ville va bärgnings ledare :hihi: bil & trialer med 23ton frysta ärtor kom på hjulena igen men slutade med att en kudde fick lagas på hbg`s bekostnad fast jag påtalade att skåp hörnet hadde vasa kanter jo jo det var jobbigt att hämta en gummi skyds matta för att förhindra skador på kudden det var en fruktansvärt varm dag den sommaren, vid denna bärgningen smal den ena effter den andra luftslangen av den varma luften från kompresorn men solvärmen gjorde ju sitt också så bil 499 koplades in för lufthjälp och vid denna bärgningen andvändes även en mobilkran som hjälp med bredband, denna bärgningen liksom många andra större var försäkrings bolagena på plats och vid denna bärgningen var lasten det viktigaste (frysta ärtor) och fh12:an skrot liksom trailern så också,

Kareby
2007-08-26, 15:54
Det är ju märkligt att ni där nere inte kan föra en vettig dikution utan att börja med pajkastning !! :fou:

robban_lund
2007-08-26, 19:31
Det är ju märkligt att ni där nere inte kan föra en vettig dikution utan att börja med pajkastning !! :fou:

Tja från min sida var det mest ett skämtsamt inlägg...därav :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: .
Dan däremot verkar ha något emot mig vad det nu är vet jag inte :depressed.
Därför har jag medvetet inte skrivit något här på ett tag och det verkar att förbli så att jag kommer att läsa enbart i fortsättningen.
Vad gäller hjälpen från hbg så var hbg tungbil med på en GP last släp vet inte om du inte om du inte jobbade för hbg då eller var egen men hbg var med på denna med en tungbil med hysterisk winch.