handdator

Visa fullständig version : truckluftshorn på brandbilar

Norrsken
2007-08-22, 02:08
Undrar om det är någon som vet vad det är för märke på tryckluftshornen som sitter på många Scania brandbilar? I vanliga fall har både Volvo och Scania tryckluftshorn ifrån Hadley eller om dom har dom inbyggda ifrån Klaxxon, men dom här hornen låter betydligt annorlunda och ser även lite annorlunda ut. En väldigt dov ton istället för den ljusare som dom brukar ha.

Ofta så brukar dom tuta med den i korsningar som komplement till sirenen. Den går verkligen igenom märg och ben, känns som marken skakar om man står alldeles bredvid.

Roger Larsson
2007-08-22, 18:02
Undrar om det är någon som vet vad det är för märke på tryckluftshornen som sitter på många Scania brandbilar? I vanliga fall har både Volvo och Scania tryckluftshorn ifrån Hadley eller om dom har dom inbyggda ifrån Klaxxon, men dom här hornen låter betydligt annorlunda och ser även lite annorlunda ut. En väldigt dov ton istället för den ljusare som dom brukar ha.

Ofta så brukar dom tuta med den i korsningar som komplement till sirenen. Den går verkligen igenom märg och ben, känns som marken skakar om man står alldeles bredvid.

Om jag skall tolka Ditt inlägg som att Du söker sådana horn så finns det säkert här:
http://www.raddningsfordon.se/
om inte så vet dom säkert vart Du kan få tag i hornen eller åtminstonde vad dom är av för fabrikat...

Uffe me bärgarn
2007-08-22, 18:50
Kan det inte vara elektroniskt "starkhorn" ,ihop med sirenen ?

Norrsken
2007-08-23, 03:58
Tack för svaren och länken, ska ta kontakt med firman. Efter många timmars googling så verkar det som om hornen jag söker kallas för Grover Stuttertone, tydligen vanligt förekommande på brandbilar i USA. Gäller bara att få fatt på dom i Sverige också.

Uffe me bärgarn: Dom elektroniska du syftar på, det är nog sådana som ska försöka härma som dom jag söker efter. Dom elektroniska är mycket svagare än den äkta luftdrivna modellen.

Master_Anders
2007-09-15, 03:06
det borde ju vara en tågtuta, för de kan låta extremt högt... så man blir sten döv :scared:

Mäster
2007-09-15, 17:13
det borde ju vara en tågtuta, för de kan låta extremt högt... så man blir sten döv :scared:

Hade inte Törnis en sån?
Dom som inte flyttade på sig, blåste han bort!

LarsChevelle66
2007-10-02, 22:37
Hade inte Törnis en sån?
Dom som inte flyttade på sig, blåste han bort!

Tommy kan ha fått en sån av oss...tror jag har nån kvar också...jobbar ju med tunnelbanan.

Bärgningsbil 133
2007-10-02, 22:46
Tommy kan ha fått en sån av oss...tror jag har nån kvar också...jobbar ju med tunnelbanan.

Jag kan tänka mig en sån till nya vagnen.. :love:

LarsChevelle66
2007-10-02, 23:43
Jag kan tänka mig en sån till nya vagnen.. :love:

Ska se vad som finns i gömmorna...dock är det bara själva tutan isåfall...ingen kompressor...o så är dom inte kromade...utan gröna eller blåa..:depressed

Bärgningsbil 133
2007-10-03, 01:10
Ska se vad som finns i gömmorna...dock är det bara själva tutan isåfall...ingen kompressor...o så är dom inte kromade...utan gröna eller blåa..:depressed

Luft finns det på bilen då får gärna skicka ett pm om du hittar nått roligt. :yesnod:

RoTe
2007-10-04, 20:56
Jag handlade min "tågtuta" här:
http://www.mypushcart.com/

Fast det är drygt att åka på tull. :(

Resultatet kan ses på film här:
http://rote.org/dump//bilar/240gl/tuta/rote240_720p25.wmv

Fick filma på ett jävla avstånd så att fotografens öron skonades.

Kan säga att folk flyttar på sig bättre nu. :hihi: :hihi: