Visa fullständig version : Kåren 705
Någon som vet något om f d Kåren 705. En ScV L76 med BeGe 1080-hytt,
målad i Kårens färger rött/gult och med "705" på dörrarna. Är ramren och
i risigt skick. Står hos en samlare i Gästrikland. Var kan den ha gått?
Bilder?
Roger Larsson
2007-12-07, 18:06
Bilder?
Någon bild hittar jag inte men Rn 705 tillhörde Järpens bil o Mekaniska i Järpen när det begav sig. I dag tillhör Rn 705 Årebärgarn, station 23-04.
Du har inget reg.nummer?
Fredrik Klint
2007-12-07, 18:17
Eller bild? :biggrin:
Vem är samlaren? Skicka PM, då namnet kanske inte ska skrivas ut.
BeGe 1080, är det s.k. sovhytt?
Jag känner bara till en "705", en Scania L140 från -76, JKX834. Den finns kvar men ej hos Kåren vad jag vet.
Någon bild hittar jag inte men Rn 705 tillhörde Järpens bil o Mekaniska i Järpen när det begav sig. I dag tillhör Rn 705 Årebärgarn, station 23-04.
Du har inget reg.nummer?
Inga som helst fakta har jag om denna bil, förutom nr "705". Fronten skadad
så att rambalken och grillramen tryckts ihop, vilket gör att chassinummerbrickan ej kan utläsas. Säckig hytt gör att att dörrarna ej
går att få upp. I handskfacket kan man ju annars hitta intressant information,
såsom ägare, reg.nr, typ, chassinummer m.m. Reg.skyltar saknas på detta fordon. Hytten är BeGe:s korta modell, d v s "1080".
Vet någon fabrikat på bärgningsaggregatet på denna bil? Detta är alltså borta nu.
Har för mig att Järpen hade en L76 i början av -70 och det kan ha varit den du "hittat".
Beträffande en L140 med nummer 705 så tror jag istället att det skall vara 703..
Gjorde själv regbesikningen på den -76 och bilden tagen vid bilprovningen i Östersund..
Gamla 703:an var en L76, undrar vart dessa tagit vägen ??
Fredrik Klint
2009-03-19, 12:29
Gamla 705 (L76) är nog BMO099, f.d. reg-nr okänt. Hade troligtvis EKÅ- el. tidigt Broaggregat.
Skuggan: Mycket trevlig bild! Undrar vad detta är för bil (reg-nr?), den 705 jag tänkte på hade Mora-aggregat så dessa L140 är två olika bilar.
När bilderna togs så var det grön skyllt som gällde.
Har försökt komma på reg nummer för både "V8;an" och "76;an" (703;or), men det verkar som det är teflon i minnet :biglaugh:
Fredrik Klint
2009-03-19, 22:13
Bild på BMO099, troligen Kåren 705:
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=7170
Egentligen fel tråd, men då "V8;an" var omnämnd så..
Fick nyligen ett spår på att denna exporterades till Norge i början av -80
Träffade en gammal "kollega" och ställde då frågan vad "V8;an" hade för regnummer... Hmm f@n det är ju 30 år sedan.. ungefär blev svaret.
Men vi surrade en stund och med lite förnyad forskning i barken och ev. gamla bilder, så kommer det nog fram.
Vi pratade också om ett experimentbygge från Mora med skjutbar bom och extremt brett mellan stödbenen. En L111 (704) som tyvärr drabbades av "röde hanen", också det i början av -80. Den var byggd 77 eller 78.
Kanske något som Johan har kännedom om ??
Fredrik Klint
2009-12-07, 14:40
Lite mer info om "705", BMO099:
F.d. AC3289. Sc-V L75 från -61, chassi-nr 406102.
Hjulbas 4,6m, ombyggd 1971 till bärgare och besiktigad i Umeå.
Hedlund & Hansson Bilbärgning i Umeå var förste ägare efter att den blivit ombyggd till bärgningsbil.
Skuggan: Inget nytt om 703 eller 704? :smile:
Jag har inte något nytt att komma med.
Fått bekräftelse på att 703 V8;an, exporterades till Norge, men har inte hittat någon som kommer ihåg regnumret än :rolleyes:
Samma gäller 704 som brann upp.
Skall ta kontakt med några gamla kompisar som kanske funderat till lite..
Vilka bärgare hamnade hos Nisse Andersson, Skuggan?. 140:n var väl med dit. Kanske Owe sitter på nån info.
Det var före Owe,s tid. Har kollat med honom.
Har också surrat med Torsten E, men inte han heller har koll.
Det finns några kvar att kontakta som också har bilder.
Tok litt tid før jeg fikk svart her, Bilen gikk som skuggan vet til Tromsø i Nordnorge, det var et buss selskap, som på den tiden het Tromsbuss som kjøpte den for å berge egne busser.
bilen finns i tromsø enda, men den brukes svært sjelden.
http://i676.photobucket.com/albums/vv124/glsan/140_1.jpg
Bilde tatt seint 80, eller tidlig 90 tallet
http://i676.photobucket.com/albums/vv124/glsan/140_2.jpg
bildet tatt høsten 2008
Lulebjörnen
2009-12-13, 23:00
Ära och berömmelse väntar den som avslöjar från vilken bildvinkel Glenn har tagit den nedre bilden...platsen är Tromsö, men som sagt, bildvinkeln...
Och Skuggan, gör nu en insats och hämta hem gamla pärlan och ge den en god ålderdom :yesnod: ...
På www.v8power.nl kan den som har riktigt gott om tid och tålamod söka efter en bild på chassit till 705.
Den finns där nånstans, såg den för nåt år sen, men det är tusentals bilder och en sökning på "Scania L140" ger en träff på...massor...allt på holländska :eek: ...
Tack Glenn för att du lasta upp bilderna här.
Det är ju lite drygt 33 år sedan jag regbesiktade den där V8;an.
Men fortfarande verkar det vara samma lack... bara lite solblekt.
Om jag inte misstar mig så byttes bommen -78, efter det att man lyft ett litet lok med den... Det var en T44 som lämnat spåret med ett hjulpar efter en olycka. Det gick inte få ner bommen riktigt efter det lyftet.
Ja du Lulebjörnen, eftersom vi fuskat... så får någon annan gissa på fotovinkeln:hihi:
Hade man plats, råd och ork, så kanske man skulle lägga en liiiten tanke på renoveringsobjekt. Som läget är just nu, så räcker det med "renovering" modeller i skala 1:87, ur alla tre synvinklar..
Ära och berömmelse väntar den som avslöjar från vilken bildvinkel Glenn har tagit den nedre bilden...platsen är Tromsö, men som sagt, bildvinkeln...
Och Skuggan, gör nu en insats och hämta hem gamla pärlan och ge den en god ålderdom :yesnod: ...
På www.v8power.nl kan den som har riktigt gott om tid och tålamod söka efter en bild på chassit till 705.
Den finns där nånstans, såg den för nåt år sen, men det är tusentals bilder och en sökning på "Scania L140" ger en träff på...massor...allt på holländska :eek: ...
Kan det vara denna ni menar. Har för mig att jag sett en L140 med 142 huv i Bärgningskårens färger här på forumet.
Fredrik Klint
2009-12-14, 15:07
Den bilen bör vara f.d. KGJ222, en gång i tiden Kåren 596 (Malmquist i Köping/Arboga).
PHansson
2010-11-29, 15:45
Bilder?
Hej!
Du skriver att denna bärgare står hos en samlare i gästrikland? Kan man på något sätt komma i kontakt med denna samlare? Min far är hansson i hedlund och hansson... hjälper honom att leta rätt på hans första bärgare.
Vore mycket tacksam för lite hjälp då jag inte är riktigt bäst på detta.
Nu var det ett tag sedan man skev här. Hittade denna sida när jag surfade runt lite. Någon som vet något om Nr 705 på bilden?
http://buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?t=5171
703 "V8;an" är återfunnen i Tromsö NordNorge
Efter tips från Glenn, så var först en kompis och snokade fram den och sedan har jag också hälsat på den gamle..
Orginallacken på bilen från -76 är kvar, så när som en bättrad höger dörr.
Vad vi vet så är den ej i drift och kan vara möjlig att köpa lös :hihi:
bärgarpeter
2011-08-30, 08:30
Har för mig att Järpen hade en L76 i början av -70 och det kan ha varit den du "hittat".
Beträffande en L140 med nummer 705 så tror jag istället att det skall vara 703..
Gjorde själv regbesikningen på den -76 och bilden tagen vid bilprovningen i Östersund..
Gamla 703:an var en L76, undrar vart dessa tagit vägen ??
kåren ljusdal har en sån 140 73a kvar
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.