Visa fullständig version : Bro Starke Säkerhetskoncept
Emil_Helsingborg
2007-12-18, 20:58
googlade lite på "bärgningsbil" och hittade ett intressant högskole projekt åt Bro http://www.hdk.gu.se/examina/exa07/dpf3erino1.shtml
Det var en säregen konstruktion:hihi:
googlade lite på "bärgningsbil" och hittade ett intressant högskole projekt åt Bro http://www.hdk.gu.se/examina/exa07/dpf3erino1.shtml
Kan man läsa om de någonstans?? liksom bild 3 vad fan är de?? sen bild 4 fattar jag inte heller vad han menar med...
Sen skåpen var ju inte lite klumpiga eller??? Sen de plåtarna han körde ut med pilar är inte de ungefär samma som att vissa sätter blixt ljus i skåpsdörrarna och har de öppna när de står efter vägen? Han har nog aldrig suttit i en bärgare:smile:
Kan man läsa om de någonstans?? liksom bild 3 vad fan är de?? sen bild 4 fattar jag inte heller vad han menar med...
Sen skåpen var ju inte lite klumpiga eller??? Sen de plåtarna han körde ut med pilar är inte de ungefär samma som att vissa sätter blixt ljus i skåpsdörrarna och har de öppna när de står efter vägen? Han har nog aldrig suttit i en bärgare:smile:
Med tanke på hur mycket skåp det är på bärgare redan så kan det kvitta med några fler kubikmeter.
Jag tycker det ser bra ut!
Att bygg en skyddsbarriär i 100mm gods bakom hytten som man kan köra ut i sidled är smart, dessutom fungerar den ju som motvikt när du har last på stickan. ;)
Med tanke på hur mycket skåp det är på bärgare redan så kan det kvitta med några fler kubikmeter.
Jag tycker det ser bra ut!
Att bygg en skyddsbarriär i 100mm gods bakom hytten som man kan köra ut i sidled är smart, dessutom fungerar den ju som motvikt när du har last på stickan. ;)
Men du måste ju erkänna blue att med de skåpen som är på eran gamla scania har du betydligt bättre koll på de bärgade objektet. Plus att de ser snyggare ut än de nya klumpiga skåpen som du inte har någon markfrigång med heller. Den där skydsbariären är ju betydligt mycke dyrare att göra än att använda skåpluckorna till samma sak.
men de e la bra att några fler börjar forska i hur man ska lösa problemet så till slut borde man ju få fram någon bra lösning för dåliga lösningar sätter ju igång en disskution som i detta fallet
Emil_Helsingborg
2007-12-18, 23:32
låter som du är lite avundsjuk att du inte kom på samma sak ;) ? nä skojja bara men jag tycker det är inget fel på denna konstruktionen för som sagt ju större det är desstu bättre syns man. och skåp mässigt ser jag ju inte det som klumpigt för dem flesta nybyggena idag är ju över dimenssionerade för att öka utrymmet till utrustning om man tar tex den monsterbilen som sws byggde för ca tre år sen http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/1104/Produktblad.pdf
Men du måste ju erkänna blue att med de skåpen som är på eran gamla scania har du betydligt bättre koll på de bärgade objektet. Plus att de ser snyggare ut än de nya klumpiga skåpen som du inte har någon markfrigång med heller. Den där skydsbariären är ju betydligt mycke dyrare att göra än att använda skåpluckorna till samma sak.
Skulle jag bygga en tungbärgare så skulle jag vilja ha skåpen lite högre än på Jockes Scania men lika höga hela vägen, dessutom skulle jag vilja ha täckt ovansida.
Lite som det här bygget.
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=5155
Må hända att man har bättre koll på det som hänger i stickan med lägre skåp men så stor skillnad är det inte med höga skåp ännu lite längre bak.
Markfrigången kan väl kvitta på en modern fyraxlig tungbil, den sjunker ju som en sten om den kommer av asfalten.
Prova du att stå bakom en lucka när en bil dundrar in i bilen, då hjälper inte 3mm plåt upphängt i gångjärn nåt vidare. :)
Här finns killen som har gjort designen.
http://www.kikki.se/miscellaniousdesign.html
Martin vxj
2007-12-29, 12:29
Det går ju att montera typ en back kamera så ser man ganska bra.
Någon skåps lucka vill jag inte förlita mitt liv på heller för den delen.
Sen är det ju så att man måste FÖRSÖKA hitta nya lösningar. Det är ju inte fören man har provat det i verkligheten som man vet om det fungerar.
spriderman
2008-01-18, 19:57
Det går ju att montera typ en back kamera så ser man ganska bra.
Någon skåps lucka vill jag inte förlita mitt liv på heller för den delen.
Sen är det ju så att man måste FÖRSÖKA hitta nya lösningar. Det är ju inte fören man har provat det i verkligheten som man vet om det fungerar.
kan aldrig bil för stora skåp mycket som ska med
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.