Visa fullständig version : Nostalgi i Håby
Kolla: http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4577.jpg - visserligen blekt foto men en hel del intressant från förr - troligen taget i slutet av 1960-talet. Företaget är Håby Motor i mellersta Bohuslän och vägen gamla Riks 2:an/E6:an. Är det någon som vet något om bärgningsbilen som står parkerad bakom Esso-macken?
dieselmannen
2008-01-03, 21:17
Härlig bild tycker jag.
Första tanken var: Satan vad vanlig bubblan var på den tiden,sen insåg jag att eh:blush: det var visst en VW-depå..
Tungbilen är ju bara någon pannkaka större än folkabussen brevid tycks det.
Det vore kul om någon satt på lite info.
Roger Larsson
2008-01-03, 22:04
Kolla: http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4577.jpg - visserligen blekt foto men en hel del intressant från förr - troligen taget i slutet av 1960-talet. Företaget är Håby Motor i mellersta Bohuslän och vägen gamla Riks 2:an/E6:an. Är det någon som vet något om bärgningsbilen som står parkerad bakom Esso-macken?
En trevlig bild som man kan titta på länge! Dessutom en bild från tiden när "förr kanske var som bäst"!
Tyvärr vet jag inget om bilen. Det är dessutom svårt att se fabrikat! Dodge, Volvo eller ngt annat? På samma trevliga sida fanns även en bild "Bilolycka":
http://www.westlands.se/blandat/images/4069.jpg Verkar dock vara en större bil med tranåsagg. - kan vara en Scania. Är inte otroligt att ekipaget efter bärgning transporteras till Håby Motor!?
Längre fram i bildarkivet hittar man en nyare bild på ovanstående fastighet. VW och bärgningsverksamheten är nedlagd men skylten sitter kvar på dörren till lokalen som säkert användes till underredsbehandling:
http://www.westlands.se/blandat/images/4090.jpg
Fredrik Klint
2008-01-03, 22:48
Trevliga bilder.
Den som Roger snokade upp, med Tranås-aggregat skulle kunna vara en Volvo med BeGe-hytt. Kanske...
Jag hittar inte den på din hemsida men det är en bild från Ekengård, blå, snett bakifrån, reg-nr O34348. Behöver ju inte vara samma bil men en liknande...
Roger Larsson
2008-01-03, 23:01
Trevliga bilder.
Den som Roger snokade upp, med Tranås-aggregat skulle kunna vara en Volvo med BeGe-hytt. Kanske...
Jag hittar inte den på din hemsida men det är en bild från Ekengård, blå, snett bakifrån, reg-nr O34348. Behöver ju inte vara samma bil men en liknande...
Visst, en Volvo kan det också vara och varför inte Brants O34348? Bild bifogas...
Lulebjörnen
2008-01-04, 07:38
Visst, en Volvo kan det också vara och varför inte Brants O34348? Bild bifogas...
En Volvo Viking från tidigt 60-tal med en Be-Ge 1200 hytt (jmf Ramströms L76:a i galleriet)
Bakom ekipaget står en gammaldags vägavstängningsbock av trä märkt "Uddevalla stad" som kan sorteras in under avdelningen värdelöst vetande...
Framför ekipaget däremot skymtar något som en mycket försiktig gissning...hr.Ekengårds Plymouth Barracuda -65 som syns som provlast bakom en nybyggd Ford Custom Cab i bildgalleriet?
Om det nu är hr. Ekengårds Barracuda kan vi kanske gissa att det mycket eleganta fordonet användes för en rask affärsresa till Uddevalla för att till ortens kända Volvohandlare dir. Brandt sälja en modern hydraulisk tungbärgare i utbyte mot den åldrande Volvo Vikingen med Tranåsaggregat...
...jo, man måste få drömma och spekulera...
Roger Larsson
2008-01-06, 17:16
En trevlig bild som man kan titta på länge! Dessutom en bild från tiden när "förr kanske var som bäst"!
Tyvärr vet jag inget om bilen. Det är dessutom svårt att se fabrikat! Dodge, Volvo eller ngt annat? På samma trevliga sida fanns även en bild "Bilolycka":
http://www.westlands.se/blandat/images/4069.jpg Verkar dock vara en större bil med tranåsagg. - kan vara en Scania. Är inte otroligt att ekipaget efter bärgning transporteras till Håby Motor!?
Längre fram i bildarkivet hittar man en nyare bild på ovanstående fastighet. VW och bärgningsverksamheten är nedlagd men skylten sitter kvar på dörren till lokalen som säkert användes till underredsbehandling:
http://www.westlands.se/blandat/images/4090.jpg
Enl. en äldre ambulans- och bärgningsbilsägare jag talat med i dag var "Håbybilen" en traktorreg. bensindriven Volvo.
Roger Larsson
2008-01-06, 17:39
En Volvo Viking från tidigt 60-tal med en Be-Ge 1200 hytt (jmf Ramströms L76:a i galleriet)
Bakom ekipaget står en gammaldags vägavstängningsbock av trä märkt "Uddevalla stad" som kan sorteras in under avdelningen värdelöst vetande...
Framför ekipaget däremot skymtar något som en mycket försiktig gissning...hr.Ekengårds Plymouth Barracuda -65 som syns som provlast bakom en nybyggd Ford Custom Cab i bildgalleriet?
Om det nu är hr. Ekengårds Barracuda kan vi kanske gissa att det mycket eleganta fordonet användes för en rask affärsresa till Uddevalla för att till ortens kända Volvohandlare dir. Brandt sälja en modern hydraulisk tungbärgare i utbyte mot den åldrande Volvo Vikingen med Tranåsaggregat...
...jo, man måste få drömma och spekulera...
Enl. en källa jag pratat med i dag så har bilden tagits utanför Ekengårds villa!? Det "eleganta fordonet" (som alltså med en sannolikhet som gränsar till visshet är hr. Ekengårds Barracuda) fick alltså vila sig och det något bedagade ekipaget från Göteborg fick sig en stockholmstur.
Hur då vägavstängningsbocken av trä, märkt "Uddevalla stad" hamnat i Stockholm? förtäljer inte historien...
Historien om denna bil var för övrigt följande (O34348 alltså). Brandt bytte in denna bil som tidigare hade gått som långtradare hos Dingle Fjärrtrafik och byggde om den till bärgare. Bilen kostades på en förmögenhet i samband med detta - nytt tranåsagg. kompletterat med "sticka", hela drivlinan renoverad o översedd, ny lack m m, m m. Förutom dom två spel som fanns på tranåsaggregatet var en ramvinsch monterad som användes vid "tunga tag" - därigenom eliminerades dom olägenheter som uppstod vid försök att vinscha rakt bakifrån med tranåsaggregat...
När Brandt senare (troligen i slutet på 1960-talet) gjorde sig av med bärgningsdelen såldes bilen till Rikstvåans Bilservice (tror att det hette "Bilservice"). Rikstvåan köpte en Scania L76 av Ekå som bytte in O34348och sålde den till "Norrland" (kanske Björn kan luska lite?). På 1970-talet var bilen synlig hos O Westlund i Kristinehamn och sedan är dess öde obekant...
Tilläggas kan att denna bil under 1960-talet räknades som en av dom kraftigaste i Bohuslän.
Lulebjörnen
2008-01-06, 23:19
Det är vägavstängningsbocken som är ett litet mysterium i men i övrigt köper jag den spännande historien om Brandts mycket pampiga bärgare. Tittar man dessutom på bilden ser man att träden står rakt upp så bilden måste vara tagen hos hr.E.
På västkusten blåser det ju så f-bannat så alla träden lutar. Dessutom är gatorna guppiga. Åtminstone i Göteborg...
G´kväll :crazya: ...
Edit: det är 1380hytt på bärgaren - inte 1200...my bad :blush: ...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.