handdator

Visa fullständig version : Tragisk olycka

Miks
2008-01-23, 21:27
"Dödsfall vid bärgning
En man i 30-årsålderna omkom i samband med en arbetspaltsolycka på Öland på onsdagen. Mannen hjälpte till att bogsera ett 50 ton ekipage då dragöglan lossnade och slungades mot hans huvud.

Polisen bedömmer händelsen som en arbetsplatsolycka, i nuläget finns inga brottsmisstankar.

– Det här var en mycket tragisk olycka. Vi har lämnat ärendet till arbetsmiljöverket, säger Alf Jacobsson vid Kalmarpolisen. "

Saxat från aftonbladet!
Någon som vet nått om denna olycka??

kråkan
2008-01-23, 22:34
Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_802095.svd

Falck norrland
2008-01-23, 22:38
tragiskt, killen hade ju mer än 30år kvar att leva o
Hans far lär aldrig bli sig själv igen. :depressed

putte
2008-01-23, 22:49
Mycket tragiskt....varför varför varför ringde dom inte en bärgare??????.......Då hade killen levt.......för jä....lit.

Miks
2008-01-23, 23:02
Det hemskt tragiskt!
Men det finns många "kan Själv"

iver
2008-01-23, 23:09
tragiskt
någon som vet fabrikat på lastbilen???

Mkmats
2008-01-23, 23:53
Tragiskt visst finns det dem som "kan själv" men de vet inte riskerna, och dem har inte kunskapen att dessa dragöglor är inget att dra i... Sedan har de inte kunskap om vilka risker det är med en vajer och sedan att bogsera med ett annat fordon?! Då skall det inte alls vara någon i närheten...
Synd att pressen skriver bärgning, det skulle väl kanske ha stått loss dragning, det vilar lite skam över oss bärgare annars....Eller vad tror ni...?
Pappan till sonen kommer nog inte att glömma denna dag, lider med honom...

Baylin
2008-01-24, 13:20
Mycket tragiskt....varför varför varför ringde dom inte en bärgare??????.......Då hade killen levt.......för jä....lit.

"Tänk om" han bara hade stått 1-2 meter till höger eller vänster eller nåt. Men sånt är livets gång. Mycket tragiskt och synd.

bil499-hbg
2008-01-25, 09:18
tragiskt
någon som vet fabrikat på lastbilen???

med 90% säkerhet skulle jag tippa på att det var en volvo eftersom deras bogserdrag är livsfarliga torpeder när dom belastas med ryck och sneda drag,,minna tips till er alla som drar i en volvo andvänd två drag när ni andvänder storwinschen eller köpp bros bärgar ögla..

Korpen
2008-02-04, 18:42
[YOUTUBE-ID]n2_-YaBGnzk[/YOUTUBE-ID]

http://uk.youtube.com/watch?v=n2_-YaBGnzk

Jag kan tänka mej att det gått till på liknande vis, att den inte orkat dra och sen har man tagit lite sats. Hur säkert tror filmaren stog här? :ajjabajja

Hmm vad gör jag för fel? får inte in filmen:fou:

edit: ordnade Youtube länkningen. Inom youtube taggarna ska endast ID-nummer/bokstäverna vara, dvs det som kommer efter = tecknet.
Gör en edit på det här inlägget och se vad jag lagt inom youtube hakarna/taggarna.

Miks
2008-02-05, 11:10
Skillnaden är att dom här grabbarna använder ett rep som anpassat för att ta upp och förstärka momentet, repet töjer sig ca 40% och funkar sen som ett gummiband och hjälper till att dra upp bilen. På detta sätt blir det inga hårda ryck! Engelsmännen gillar dom här grejorna. Har testat med ett för 3tons fordon funkar klockrent!

bil499-hbg
2008-02-06, 12:15
Skillnaden är att dom här grabbarna använder ett rep som anpassat för att ta upp och förstärka momentet, repet töjer sig ca 40% och funkar sen som ett gummiband och hjälper till att dra upp bilen. På detta sätt blir det inga hårda ryck! Engelsmännen gillar dom här grejorna. Har testat med ett för 3tons fordon funkar klockrent!

jag känner en månskens bonde & deltids åkare som skulle dra loss sin fh12:a med sin stora jonny jort med just ett sådant bogser band med följd att han fick ett halvt drag från en fh12 inslungat genon bakrutan men kraftig inbromsning mot traktorpilotens huvud :ajjabajja med följd av ett långvarigt sjukhus besök personen är som en 15åring i förståndet medan den faktiska åldern är 45år och brodern säger att han är :fou: efter olyckan men men han överlevde men inte volvodraget ,,

Miks
2008-02-06, 16:42
jag känner en månskens bonde & deltids åkare som skulle dra loss sin fh12:a med sin stora jonny jort med just ett sådant bogser band med följd att han fick ett halvt drag från en fh12 inslungat genon bakrutan men kraftig inbromsning mot traktorpilotens huvud :ajjabajja med följd av ett långvarigt sjukhus besök personen är som en 15åring i förståndet medan den faktiska åldern är 45år och brodern säger att han är :fou: efter olyckan men men han överlevde men inte volvodraget ,,

Det är väl inget större fel på dessa "Bärgningsrep" Men som du skrev tidigare det är ju kompetensrelaterat man ska ju inte använda dragen på Volvo för bärgning!

bil499-hbg
2008-02-07, 08:41
Det är väl inget större fel på dessa "Bärgningsrep" Men som du skrev tidigare det är ju kompetensrelaterat man ska ju inte använda dragen på Volvo för bärgning!

nej nej inget fel på bärgnings repet så länge den inte är skadad eller är för litten men volvo orginal dragena är livsfarliga enligt min mening!! man kan ju lungt medge att man hunnigt skrota en och annan genom tiderna :biggrin: men som jag gjorde på den tiden innan man började andvända "bro:s" drag så tog jag och lindade kätting runt volvo draget efter jag monterat vajern för att minimera spliter risken samt att dämpa/minska flygsträckan vid eventuella överaskningar :hihi: :thumbup: jag har till och med vinschat sönder ett med transit bärgaren som hadde en 8274 warn (el) vinsch :biggrin: :biggrin: