handdator

Visa fullständig version : Storstockholms Buss dolly

kråkan
2008-02-11, 21:39
http://www.ssbt.se/Galleri_588.html

zerial
2008-02-11, 22:40
http://www.ssbt.se/Galleri_588.html

??

Vad vill du veta eller påvisa?

Den sägs vara rätt klumig att jobba med, lyfter 4t (dock tillräckligt), och får bara köras i max 20kmh.

Och är rätt ovanlig. Jag tror att SSBT är ensom om att ha ett sådant bärgningsredskap..

kråkan
2008-02-11, 22:44
Tack ska du ha för informationen.Monterar man på en sida eller båda sidor.Finns det mer bilder på den?
Hälsningar Kråkan

zerial
2008-02-11, 22:53
Tack ska du ha för informationen.Monterar man på en sida eller båda sidor.Finns det mer bilder på den?
Hälsningar Kråkan

Jag har inte en susning, knappt sett den på vykort ;)

Jag har fått beskrivet för mig att den är i sin konstruktion lik en "vanlig" dolly.

JOCKE Z
2008-02-12, 01:19
Vi har en sån oxå Funkar bra är lite jobbig att få på om man är ute själv Men är en bra att ha pryl :thumbup:

bil499-hbg
2008-02-12, 07:28
??

Vad vill du veta eller påvisa?

Den sägs vara rätt klumig att jobba med, lyfter 4t (dock tillräckligt), och får bara köras i max 20kmh.

Och är rätt ovanlig. Jag tror att SSBT är ensom om att ha ett sådant bärgningsredskap..

du som nu är en stor tungbärgare stoffe hur skulle du bärga en ledbus med skuret hjulager eller en tex neoplan boggi med drivlager rass där banjon är skadad :confused2

zerial
2008-02-12, 07:34
du som nu är en stor tungbärgare stoffe hur skulle du bärga en ledbus med skuret hjulager eller en tex neoplan boggi med drivlager rass där banjon är skadad :confused2

Jag skulle högst troligtvis ringa den som har ett sådant sällsynt bärgningsredskap.

Vad skulle du göra, Dan?

Mäster
2008-02-12, 11:36
Jag har inte en susning, knappt sett den på vykort ;)

Jag har fått beskrivet för mig att den är i sin konstruktion lik en "vanlig" dolly.

Som en STOR vanlig dolly? Nej.
Jag har sett en fälg med två påsvetsade hjulaxlar med hjul, OM det var kårens eller ssbts låter jag vara osagt.
Den konstuktionen jag såg, byter man ut drivhjulet mot den här specialfälgen.

Krille-krut
2008-02-12, 11:56
Jag har sett en fälg med två påsvetsade hjulaxlar med hjul, OM det var kårens eller ssbts låter jag vara osagt.

Den "dolly" som syns på SSBT´s sida är EVO Buss egen dolly.

Bärgningsbil 133
2008-02-12, 16:57

Det stämmer att dom byggt den.
Och på frågan innan hur den funkar så monterar man den istället för ett däck..
Fungerar bra och är rätt lättjobbat.

Tony138
2008-04-20, 22:31

Dollyn har bytt ägare från EVO till SSBT, det var väl dock inte så länge sedan. Och visst den väger bly men ändå relativt lätt jobbad.

JOCKE Z
2008-04-21, 01:49

Är den blå så är det ssbts Är den silver så är det våran :thumbup:

65an
2008-04-21, 05:53
Dollyn har bytt ägare från EVO till SSBT, det var väl dock inte så länge sedan. Och visst den väger bly men ändå relativt lätt jobbad.

Jag minns en kväll för inte så länge sedan, då du och en kollega höll på med en Swebuss med hjul lager ras i Vagnhärad. Då fick jag vara med och se hur en montering av denna buss dolly gick till. Det såg inte så kul ut och verkade inte så lätt jobbat heller.

Tony138
2008-04-26, 18:34
Jag minns en kväll för inte så länge sedan, då du och en kollega höll på med en Swebuss med hjul lager ras i Vagnhärad. Då fick jag vara med och se hur en montering av denna buss dolly gick till. Det såg inte så kul ut och verkade inte så lätt jobbat heller.

Som sagt väger bly men "relativt" lätt jobbad. Den kvällen du tänker på så kanske jag inte svarat lika som nu, trött då... å inge sugen på att sitta i 20 km/h tillbaka till Stockholm.

Jeppe
2008-04-27, 02:28

Men du ska ha tack för det extra arbetsljuset!

//Jeppe

65an
2008-04-27, 10:50
Men du ska ha tack för det extra arbetsljuset!

//Jeppe

Det var så lite så...:smile: Men jag måste säga att det var lärorikt och se hur det gick till och montera dollyn. Ni jobbade på bra :thumbup: