Visa fullständig version : Kåren i Lund...
Fredrik Klint
2008-02-15, 21:19
Favorit i repris, tänkte höra ifall ny information kanske kommer fram...
http://www.phbuss.se/upl/Fredrik%20Klint/EEJ851_Karen_Lund_bak.jpg
Två gamla bärgningsbilar, tillhörande Bärgningskåren i Lund. Den vänstra är en International, Loadstar heter modellen väl?
Men vad är det högra? Omöjligt att svara på med tanke på hur lite man ser, eller? Jag har fastnat för den, kanske för att den i den här vinkeln ser "väldigt gul" ut, Kårens bilar ska ju vara röd/gula. Samt att den är hemlig! Må vara en Scania L76 eller L110, mycket vanliga som bärgare förr i tiden. Bakdelen på aggregatet/påbyggnaden ser väl inte typiskt EKÅ eller Bro ut?
Finns det någon gammal räv i Lund som vet svaret på gåtan?
Den blev avregistrerad senast 1985 i alla fall, då reg-nr återanvändes.
Först kan konstateras att bilden är tagen i Värpinge i västra delen av Lund i mitten av 1970-talet. Den skarpögde ser att det står THEANDERS över frontrutan på IH:n. http://www.theanders.se/
Theanders startade år 1927 av bröderna Edvin och Sigfrid Theander. I centrala Lund öppnade de ”en förstklassig automobilreparationsverkstad utförande alla slags automobil-, motor- och gummireparationer”. Dessutom försåldes bensin, oljor, reservdelar och tillbehör samt ”uthyrning av garage med värmeledning”. År 1975 togs en ny bilanläggning i bruk och år 1983 blev man auktoriserad återförsäljare för BMW.
Theanders hade kåren i Lund fram till andra halvan av 1970-talet då bärgningsdelen av Theanders övertogs av fram till dess anställde Johnny Ahl + kompanjon som sedermera drog sig ur.
Johnny drev framgångsrikt Autobärgning i Lund AB (2 flakbärgare 1 tungbil) fram till 2004 då det såldes till Donald Pihlblad. Donald innehar även Assistancekårenstationerna i Landskrona och Helsingborg så han är tvivelsutan störst på bilbärgning i Skåne!
IH:ns radionummer 451 har senare innehafts av bl a en Scania L110 en Scania R142 med pusheraxel och numera sitter det på en Scania R164 480 8x4 Bro Starke.
Tyvärr vet jag intet om bärgningsbilen som bara visar aktern men dessa rader kanske kan bidraga till att locka någon annan att gräva lite i minnet...
Lulebjörnen
2008-02-16, 10:52
Må vara en Scania L76 eller L110, mycket vanliga som bärgare förr i tiden. Bakdelen på aggregatet/påbyggnaden ser väl inte typiskt EKÅ eller Bro ut?
"Förr i tiden" :eek: ...ja, som en relik från förr i tiden som har tillbringat ett antal nattpass i L76 0ch L110 får man väl ta sitt ansvar :smile: ...
Det som syns på bilden är nog en Volvo F88 med ett påbygg från "H.F. Nielsens maskinfabrikk", nuvarande Sawo.
Avsaknaden av handskar vid riggning av vajern tyder också på att det är gubbar av rätta virket som handhar utrustningen - den ena dessutom försedd med träskor undanröjer alla tvivel på att det är riktiga tungbärgare i farten :hail: ...
...men vita träskor - var det något specifikt för skåningar :confused: ...
Fredrik Klint
2008-02-16, 17:18
Tog han illa vid sig, Lulebjörn? :biggrin:
Det är ju så himla bra med gamla stötar som kan bidra med fakta till oss vetgiriga "ungdomar"... :thumbup:
Om gåtan får sin lösning ska det bli spännande och se ifall F88 var rätt svar.
Anka: Tack för infon (igen)! :smile:
Du har inga kontakter med folk i Lund som varit med på den "gamla goda tiden" eller bekantas bekanta som kanske känner någon...?
Lulebjörnen
2008-02-16, 20:18
Tog han illa vid sig, Lulebjörn? :biggrin:
Det är ju så himla bra med gamla stötar som kan bidra med fakta till oss vetgiriga "ungdomar"... :thumbup:
Lulebjörnen? Ta illa vid sig? sig?...neee...det har aldrig inträffat och kommer aldrig att inträffa - garanterat :smile: ...
Nu till kvällens knäckfråga. Det finns 3 saker som avslöjar att bilden visar en Volvo F88...Kan ju vare en F89 oxå men det påverkar inte poängbedömningen.
1 poäng per rätt svar och rätt svar på 3 saker i 1 inlägg ger 4 poäng :party: ...
...och som vanligt - ära och berömmelse :hail: ...
Hmmm... björnen från Luleå har rätt - EEJ 851 är en Volvo F88 (teoretiskt möjligt men mindre sannolikt är G88 eller F89/G89).
Man ser det på:
1) Bakfönstrets placering/utformning
2) Genom nyssnämnda skymtar att frontrutan är delad (listen syns)
3) Kan inte - walk over!
Roger Larsson
2008-02-16, 21:07
2) Genom nyssnämnda skymtar att frontrutan är delad (listen syns)
Med tanke på fotovinkeln tror jag att "Listen" i fråga är en telefonstolpe eller liknande!
Lulebjörnen
2008-02-17, 00:04
Med tanke på fotovinkeln tror jag att "Listen" i fråga är en telefonstolpe eller liknande!
Jodå, en telefonstolpe var med i utvärderingen men jag tror att det är mittenlisten i vindrutan. Den lutar i rätt vinkel till bakrutan...
...viktiga saker det här :freak3: ...:biglaugh: ...
Svaret den 3:e frågan är rambalkarnas profil. Volvo har en skarpare bockning mellan livet och flänsen på rambalkarna än samtida Scania-Vabis :fakta: ...
...det är definitivt överkurs att känna till det - t.o.m. på Sos-Stockholms veteranhörna - så härmed utnämner vi hr.Anka till kvällens segrare...
...ära och berömmelse i stora glas - skål till den värdige segraren :drunk: ...
robban_lund
2008-02-17, 17:22
Bilden är tagen i värpingeby och det var den blå lundafrakt (numera akkafrakt) bilen som syns i bakgrunden som hade kommit in i trädgården....
Bilen närmast är Malmös 4951:a (föregångare till F88) som rattades av Bertil Rosengren även kallad "moffar"(Gul overall). Bilen är ett hemma bygge och bygdes av Lars Torstenssons far .
Vad gäller Lunds 451 så var detta en international Loadstar 1700.
Mycket riktigt köpte Lund en Scania 76:a men denna fick heta 449 och bägge var under en tid i tjänst 76:an bytades så småningom till en 112:a som då fick 451 efter detta så kom den bil som jag lärde upp mig på en Scania 143:a beställd 88:a men som leverad 89 och då som två axlig bil. Efter leveransen monterades en extra pucher axel. Och denna var i tjänst ända fram till att Donald köpte lunda stationen. Tror att det var sommaren 2001 som 164:an kom. Och vad gäller mannen i träskor så var detta Kalle Friberg som nog får ses som en tungbärgare även han:yesnod: .
Hoppas att detta hjälpte lite.....
Roger Larsson
2008-02-17, 17:59
Bilden är tagen i värpingeby och det var den blå lundafrakt (numera akkafrakt) bilen som syns i bakgrunden som hade kommit in i trädgården....
Bilen närmast är Malmös 4951:a (föregångare till F88) som rattades av Bertil Rosengren även kallad "moffar"(Gul overall). Bilen är ett hemma bygge och bygdes av Lars Torstenssons far.
Nå, tillsammans skall vi nog reda ut detta allt eftersom nya uppgifter kommer in. I dag hade jag kontakt med min gode vän Bo Carlsson i Malmö som berättar följande:
Bilen på bilden är F 88 bil 429 från Malmö, den här bilen byggdes och ägdes av Mårtenssons Bil i Trelleborg som var Volvo återförsäljare den var från början Blå/Grå och stationerad i Stora Isie utanför Trelleborg där Mårtenssons lastbilsverkstad fanns. En lustig anekdot från denna tiden är att när man ringde och beställde bärgare svarade man på verkstaden att man inte hade tid då bärgningsbilen var ute och plogade snö, den var som sagt utrustad med snöplog. Bilen blev sedermera överförd till Motorbranschens Bärgnings Tjänst I Malmö ( Bärgningskåren) Bärgaren i gul overall är med all säkerhet Bertil Rosengren som arbetade som bärgare i Malmö.
Han körde för Frode Lund som var åtgörare för Svensk Räddningstjänst och som senare blev Räddningskåren han körde även en tid för Sydlarm (därav den helgula overallen) vidare för Bärgningskåren och Assistancekåren. Bertil var aktiv bärgare i Malmö från ca: 1939-1986 han fortsatte även att köra som extraförare till 1989. Vad jag vet var han förare på Fargon (http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510060.htm) som Frode Lund ägde, han körde även Scania-Vabis L 51.
/Bo Carlsson
Bifogar en bild på bilen som är tagen av Bo Carlsson.
Fredrik Klint
2008-02-17, 18:15
Wow! Du har fått en bild på den framifrån, guld!
Tack för bild och all fakta i tråden.
robban_lund
2008-02-17, 18:29
Nå, tillsammans skall vi nog reda ut detta allt eftersom nya uppgifter kommer in. I dag hade jag kontakt med min gode vän Bo Carlsson i Malmö som berättar följande:
[I]Bilen på bilden är F 88 bil 429 från Malmö, den här bilen byggdes och ägdes av Mårtenssons Bil i Trelleborg som var Volvo återförsäljare den var från början Blå/Grå och stationerad i Stora Isie utanför Trelleborg där Mårtenssons lastbilsverkstad fanns.
Nja redan på den tiden så var det vanligt med dekal trim så malmös 4951:a fick dekalen F88...:biggrin:
Vad gäller bygget så var det möjligt att torstensson jobbade där innan han började på Volvo i Lund.
Roger Larsson
2008-02-17, 18:31
Wow! Du har fått en bild på den framifrån, guld!
Tack för bild och all fakta i tråden.
Det värsta är att jag haft den bilden i minst två år utan att se reg.nr. eller att det var samma bil :blush:
robban_lund
2008-02-17, 18:35
bifogar bild på en F88 titta på grill och blinkers så ser du skilnaden
L4951 (tvåaxlad) och L4956 (treaxlad) tillverkades bara under ett år och kan sägas vara föregångarna till F88-lastbilen. Den här lastbilen är så berömd att ytterligare beskrivningar är onödiga.
http://www.lkw-infos.eu/images/themengalerien/veranstaltungen/schwerlasttag-2005/oldtimer-2/Volvo-F88-Keuning-031005-02.jpg
Fredrik Klint
2008-02-17, 18:55
Det är just blinkersen som skiljer mellan Titan TipTop och F88.
Robbans bild visar en senare F88 med svart grill och vindrutetorkare i nederkant, de första årgångarna satt de ovanför vindrutan och grillen var som bekant kromad.
robban_lund
2008-02-19, 22:36
Letade lite i gamla foton och fick fram denna och en 112:a tror att det är dags att konsultera Jonny lite i vad som är vad egentligen:biggrin:
Bärgaren i gul overall är med all säkerhet Bertil Rosengren som arbetade som bärgare i Malmö.
Han körde för Frode Lund som var åtgörare för Svensk Räddningstjänst och som senare blev Räddningskåren han körde även en tid för Sydlarm (därav den helgula overallen) vidare för Bärgningskåren och Assistancekåren. Bertil var aktiv bärgare i Malmö från ca: 1939-1986 han fortsatte även att köra som extraförare till 1989. Vad jag vet var han förare på Fargon (http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510060.htm) som Frode Lund ägde, han körde även Scania-Vabis L 51.
/Bo Carlsson[/I]
Bifogar en bild på bilen som är tagen av Bo Carlsson.
Var det Bertil som hade smeknamnet "Poker"?
/Anders
Edit: Nej Bertil, eller poker som han kallades, körde aldrig för Sydlarm, däremot hade han fått tag på en gul overall och jag minns faktiskt att det diskuterades på kontoret. Å andra sidan bytte Sydlarm senare till röda kläder där logon var på gul botten med röd text och pil.
/Anders
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.