Visa fullständig version : Avspärrning vid bärgning
dieselmannen
2008-02-16, 10:50
Handen på hjärtat,hur är det med användningen av den utrustning som togs
fram till bärgningsbilarna?
Jag har hört att det inte finns så många rapporter att utvärdera från er som har matriel i era bilar.
Är det så?
Tipset är nog att använda koner och tält lite mer,så att vi (SOM LEVER FARLIGT)
kan gå vidare för att få en säkrare arbetsmiljö.
För mig är det iaf. ingen "Promenad i parken" att bärga på vägnätet ännu,och det är det nog många som håller med om,va?
Jag vet att det kan tyckas vara jobbigt/farligt/ta lång tid att packa upp och ställa ut konerna "för att det tar ju bara 2 min att lasta",men vi måste börja någonstans,och vad tycker dom vi driver det här med/mot om vi aldrig använder matrielet tror ni?
Jag har ännu inte sett en "bärgaravspärrning" med egna ögon i Stockholm,hur är det i övriga landet?
Kommentera gärna och fyll på med lite friska ideer nu:thumbup:
bil499-hbg
2008-02-16, 11:24
Handen på hjärtat,hur är det med användningen av den utrustning som togs
fram till bärgningsbilarna?
Jag har hört att det inte finns så många rapporter att utvärdera från er som har matriel i era bilar.
Är det så?
För mig är det iaf. ingen "Promenad i parken" att bärga på vägnätet ännu,och det är det nog många som håller med om,va?
Jag vet att det kan tyckas vara jobbigt/farligt/ta lång tid att packa upp och ställa ut konerna "för att det tar ju bara 2 min att lasta",men vi måste börja någonstans,och vad tycker dom vi driver det här med/mot om vi aldrig använder matrielet tror ni?
Jag har ännu inte sett en "bärgaravspärrning" med egna ögon i Stockholm,hur är det i övriga landet?
Kommentera gärna och fyll på med lite friska ideer nu:thumbup:
bra tråd diesel och fråga eftersom vi som arbetar på vägnätet är utsata dagligen :ajjabajja jag personligen andvänder bara konan när det är mörkt eftersom den har lampor och syns således bara när det är mörkt, nu har jag nog en fördel eftersom jag kör 469 (scania bb88) som fungerar bra att knycka en del av körbanan med så man arbetar litte säkrare värre är det för er med typ toyota lc & chevor som både syns sämmre samt är lättare att flytta med en krock :scared: men bäst av alt hadde det varit om två bärgare kört på ett jobb där trafiken är tät eller farlig för oss bärgare en bärgare spärrar och en lastar och skulle den som lastar behöva hjälp så är ju kollegan inte långt i från då trafiken hindras ej så länge lastningen går fortare då man slipper ha ögon i nacken när man lastar,,
bra tråd diesel och fråga eftersom vi som arbetar på vägnätet är utsata dagligen :ajjabajja jag personligen andvänder bara konan när det är mörkt eftersom den har lampor och syns således bara när det är mörkt, nu har jag nog en fördel eftersom jag kör 469 (scania bb88) som fungerar bra att knycka en del av körbanan med så man arbetar litte säkrare värre är det för er med typ toyota lc & chevor som både syns sämmre samt är lättare att flytta med en krock :scared: men bäst av alt hadde det varit om två bärgare kört på ett jobb där trafiken är tät eller farlig för oss bärgare en bärgare spärrar och en lastar och skulle den som lastar behöva hjälp så är ju kollegan inte långt i från då trafiken hindras ej så länge lastningen går fortare då man slipper ha ögon i nacken när man lastar,,
Om jag talar för mig själv så använder jag tältet flitigt och helst 100-200m bakom och 499......ögonen i nacken måste fortarande funka. alltid.......litar inte på någon bilist. E4an e mycket trafik och dom som kör föbi när man lastar gör ju oftast det i "K1an" utan någon notis om att det kan finnas yra kunder bärgare som jobbar och skulle kunna trampa snett och ramla ut i vägbanan. Ett felsteg och döden är närvarande. Jävla arbetsförhållanden. Det vore ju onekligen intressant att höra hur det går med testerna av eget ljus etc.
Ja du diesel, vilka är det som har fått denna tjusiga utrustning på sina bilar?
Och om inte minnet sviker så fick den endast användas i testet på 30- och 50-vägar? För övriga bashastigheter (70+) så hänvisade man till polis?
Jag har själv på eget bevåg tält, med röd och gul lykta (vid mörker) som jag oftast använder på motorväg, vid skymd sikt på mindre landsvägar och liknande där bashastigheten är 70 eller högre.
Av egen erfarenhet så fungerar tältet utmärkt, gärna 100-200m före sin egen arbetsplats. Ibland kan det krävas två tält med lagom mellanrum där det ena kanske inkräktar lite på körfältet som man kanske delvis befinner sig i..
Men. Tältet fungerar inte mot trötta, tämligen helt ointresserade bilister (har ju varit med om att bilister har trängt sig i vägrenen förbi tältet på fel sida och stannat bakom bärgaren/haviristen och bara väntat... på, tja vad vet jag?
Och så länge trafikflödet är sporadiskt så fungerar det inte alls (motorväg), om flödet är hyffsat konstant, så att man får en kedjereaktion en börjar att byta så gör nästan alla andra det också, men blir det ett uppehåll och det kommer 4-5 bilar i taget så kaoset ett faktum.
Nu vill jag gärna höra vad ni 10 teståkerier har att säga (om ni ens finns representerade här)?
Det vore ju onekligen intressant att höra hur det går med testerna av eget ljus etc.
Några ljus testar man inte, men AMV är positiva till röd-gult. Och i den här gruppen så har några konservativa poliser bytts ut mot friskt blod.
Annars är det nog närmast Lars-Gunnar som kan besvara det.
dieselmannen
2008-02-16, 22:12
Anledningen till att jag gasade igång den här tråden är att man kan anta att det här "försöket" skall utvärderas framöver,och om det inte skrivs några incidentrapporter eller recentioner eller vad man ska kalla det(ni vet vad jag menar) som vandrar den långa vägen upp till "förhandlingsbordet" så rinner antagligen det här projektet ut i sanden.
Vilket vore trist ty arbetsmiljön och vår säkerhet torde alla som kör bärgare
prioritera tycker jag.
I skrivande stund har över 200 personer läst tråden varav 3 personer har engagerat sig i att skriva ett inlägg...
Vi behöver nog sluta upp mer än så om vi skall komma nånstans tror jag..
Bärgningsbil 133
2008-02-16, 22:15
Vet inte hur det ser ut men har inte sett nått IRL iaf..
I skrivande stund har över 200 personer läst tråden varav 3 personer har engagerat sig i att skriva ett inlägg...
Mycket bra intiativ diesel! Dock så tror jag att få av besökarna är branchaktiva med någon särskild åsikt eller insikt i ämnet. Det är bara en hypotes. Eller så är det som vanligt, många läser, hittar någon att sympatisera med, och gör därför sig ej besvär att skriva något. Trisst.
Vi har lite styft strax över 100 bärgningsfordon i trafik, i bara stockholms län, det motsvarar vågat räknat ca 10% av hela sveriges bärgningsflotta - hur många av dessa chaufförer finns representerade här (mer eller mindre aktivt)?
Lulebjörnen
2008-02-17, 01:15
Vet inte hur det ser ut men har inte sett nått IRL iaf..
Vad är det du inte har sett?
Jag har då inte sett någon som helst förbättring vad det gäller att märka ut ett bärgningsarbete sen den här "utvärderingen" startade. I något enstaka fall har en assisterande bärgare stått som hinderfordon och allt vad som går att uppbringa av rotor - och blixtljus är naturligtvis igång, men sällan eller aldrig ser man någon anordning som varnar före arbetsplatsen. Inte ens en varningstriangel om det inte är så att kunden har ställt upp en när bilen stannade.
OCH SÄMST ÄR DET I STOCKHOLM!
Jag har då inte sett någon som helst förbättring vad det gäller att märka ut ett bärgningsarbete sen den här "utvärderingen" startade. I något enstaka fall har en assisterande bärgare stått som hinderfordon och allt vad som går att uppbringa av rotor - och blixtljus är naturligtvis igång, men sällan eller aldrig ser man någon anordning som varnar före arbetsplatsen. Inte ens en varningstriangel om det inte är så att kunden har ställt upp en när bilen stannade.
Varningstrianglar är sånt som körs över utan minsta uns respekt, därav så är de i den här delen av landet inte ens avskräckande som "lackförstörare" heller. Av den anledningen så ställer i alla fall inte jag ut några små trianglar.
Mr Tow Truck
2008-02-17, 11:56
Jag har nya LED rampen på chevan och monterade in 2 röda enheter bakåt och det ger en bra effekt på trafiken. Troligen är det att folk är inte vana med LED och defenetivt inte med rött. Kolla med Matte på www.crafttech.se
Jag tillhör en av dom som blivit tilldelad denna "försöks"-utrustning, eller vad man ska kalla det. Ett stort vanings tält/kon och fem små koner med blinkande ljus. Själv har jag inte haft tillfälle att använda grejorna.
Tanken med utrustningen är jätte bra men i praktiken så är användnings området ganska litet för en som jag kör, en "city"-bärgare. Jag menar, hur ofta står man inte på en trafikolycka och ska påbörja arbetet och får frågan från polis/rädningstjänst om man behöver någon hjälp med skydd medans man lastar. Eller så har man vägassen i ryggen. Det är inte ofta som jag har behov av att spärra av en "arbetsplats" alltså.
Och gå ut på Essingeleden en lördag natt helt själv och börja ställa ut en massa konner och tält är ingen höjdare det heller, snitt hastigheten ligger väl på 90km/h i fyra körfält och alla som är ute och kör skiter väl fullständigt i om jag står där.
Men visst finns det tillfällen som det vore kanon och kunna spärra av arbetsplatsen tex när man står ensam utefter någon glest trafikerad väg någonstans med en dikeskörning eller nåt. Men det är inte så ofta det händer för min egen del.
Men problemet med bristande respekt från övriga trafikanter är inte desto mindre för mig för det. Häromdan så vart jag både påkörd och fick foten överkörd av en bilist när jag stod inne på Shell Lindhagensplan och skulle lasta en bil. Det tog helt enkelt för lång tid och var alldeles för tekniskt avanserat för honnom att åka dom 20 m extra, som det innbar att åka runt min bärnings bil. Så han valde att först köra på mig i tron om att jag skulle flytta mig och sen när jag ställde mig brevid hanns bil för att fråga vad han höll på med så fick jag foten överkörd. Sen vart det en rivstart därifrån mot trafiken.
Men som sagt tanken med koner och tält är jätte bra men för min egen del är användnings området ganska litet och jag hoppas på flera krativa lösningar på ett problem som ändå är ganska stort. Bristen på respekt från övriga trfikanter när man utövar sitt arbete.
Jodå, Jag har utrustat bärgarn med valda delar av utrustningen. En cheva som sen tidigare är fullt utrustad måsta en prioritering till.
Jodå, Jag har även använt tältet och en kona (det känns som om jag redan skrivit om detta i en annan tråd) Samt fyllt i den annorlunda utformade rapporten, samt faxat den till L-G.
Min åsikt är att om man använder utrustningen lite fel, funkar den jättebra!
jag har bara gult på flakan = ingen respekt. va ute med mrtowtrucks cheva häromdan på en soppatorsk lovar att de va skillnad med dom små röda tillläggen i rampen. tydlig skillnad..
bärgarpeter
2008-02-17, 18:31
vi har satt dit blålysen som vi använder med förstånd mest vi vajeräcken och sen brukar vi sätta upp stora tältet med polis och olycka funkar bra tycker vi men vi har bara blått bakåt
Använder tältet för det mesta,ibland koner om det behövs,tycker det fungerar bra,ett bra komplement,allt e bättre en inget,sen det resonemanget om att det tar bara 2 min å lassta håller inte den gången man blir påkörd,bara ett tält kan hjälpa en att överleva dom 2 min......
Personligen upplever jag att det är E4 genom Sthlm som är jobbigast.
Jag brukar ställa bärgarn lite på snedden så att trafiken tvingas att byta fil, och hittils har det fungerat utmärkt.
Jag vet inte om jag tycker att det där med koner och dyl känns så överdrivet attraktivt. Det känns som att man exponeras onödigt mycket och länge för fara när man ska ställa ut och plocka in hjälpmedlen.
Det bästa är naturligtvis att polis eller vägass hjälper till att blocka, men det tror inte jag funkar i praktiken då man oftast inte har hela dan på sig att forsla bort den nödställde.
Räddningstjänsten har helt andra förutsättningar, så även vanliga vägarbetare. Dom stänger av hela vägen bara. Skillnaden för oss är att vårat jobb är oftast fixat på kick och då verkar det som att det inte spelar någon roll med avstängningar odyl.
Men som sagt, alla lysen på och blocka med bärgarn tycker jag funkar bra men vissa kollegor tycker att "så kan man ju inte göra".
Vad säger ni?
Bärgningsbil 133
2008-02-18, 09:28
Har inte sett nån använda sig av utrustningen som ska utvärderas.
Bärgningsbil 133
2008-02-18, 09:32
Personligen upplever jag att det är E4 genom Sthlm som är jobbigast.
Jag brukar ställa bärgarn lite på snedden så att trafiken tvingas att byta fil, och hittils har det fungerat utmärkt.
Jag vet inte om jag tycker att det där med koner och dyl känns så överdrivet attraktivt. Det känns som att man exponeras onödigt mycket och länge för fara när man ska ställa ut och plocka in hjälpmedlen.
Det bästa är naturligtvis att polis eller vägass hjälper till att blocka, men det tror inte jag funkar i praktiken då man oftast inte har hela dan på sig att forsla bort den nödställde.
Räddningstjänsten har helt andra förutsättningar, så även vanliga vägarbetare. Dom stänger av hela vägen bara. Skillnaden för oss är att vårat jobb är oftast fixat på kick och då verkar det som att det inte spelar någon roll med avstängningar odyl.
Men som sagt, alla lysen på och blocka med bärgarn tycker jag funkar bra men vissa kollegor tycker att "så kan man ju inte göra".
Vad säger ni?
Jag stänger av mer än jag behöver.
Behöver jag ett körfält så stänger jag av 1 1/2 och tvingar dom att flytta sig..
Funkar bra än så länge iaf..
Det här inlägget blir lite "off topic" men handlar ändå om ämnet bärgarnas arbetsmiljö.
Till sommmaren kommer Vägassistans att utöka sin verksamhet och finnas till på ytvägnätet dygnet runt, året om!
Detta betyder att om man som bärgare ska ut på en hårt trafikerad led tex essingeleden mitt i natten så finns det alltid hjälp/skydd att ringa efter. Bara att ringa Trafik Stockholm och begära hjälp så kommer Vägass så fort man kan. Betänk dock att det finns endast 1 bil, så om denna är upptagen så kan det dröjja lite grann, men bättre än inget!
Detta gäller ju tyvärr bara bärgarna i Sthlm och deras arbetsmiljö, till viss del i Göteborg också men vi får hoppas att denna typ av verksamhet kan dyka upp på fler ställen i landet!
Roger Larsson
2008-02-20, 13:08
Skall vi försöka att enbart diskutera Avspärrning i denna tråd och varningsljus på annat ställe - tex här (http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=548)... /RL
Å nu har man fått en blinkande tygstrut av chefen. Ska bli intressant att prova.
Den hade jag behövt igår då det bärgades en avåkning bakom en skymd kurva med krön.
Idag har jag provat något helt nytt, och säkert inte tillåtet, men i alla fall.
På landsväg, ett körfält i vardera riktning, skulle bärga en havirerad Santa Fe som hade stannat mitt i körfältet; jag ställde mig då åt fel håll med bärgaren, dvs istället för att köra framför haviristen och ha trafiken bakom, så blev hela bärgaren som en stoppkloss.
Förutsättningar/Läge: Varningsljus + blixt (2gul + 2 vit), kundens triangel, dagsljus, måttlig trafik lätt och tungt, 70-väg.
Resultat: En stor del av bilisterna saktade in och faktiskt, hör och häpna, uppmärksammade hindret i form av bärgare som stillastående - men naturligtvis så kommer det allti en och annan i 140++ (och i de fallet så hade jag gärna låtit denne frontsmälla med bärgaren istället för att likt Fjärråsolyckan klämma fast bil och chaufför på olämpligt sätt).
Helhetsintrycket var att det kändes tryggare. Men vart hittar man en sån där kamera med inbyggd laserhastighetsmätare så man kan i efterhand se vad folk har för hastighet?
Jag har använt utrustningen en hel del och jag tycker att det funkar kanon!
bargarn_356
2008-02-21, 19:42
Resultat: En stor del av bilisterna saktade in och faktiskt, hör och häpna, uppmärksammade hindret i form av bärgare som stillastående - men naturligtvis så kommer det allti en och annan i 140++ (och i de fallet så hade jag gärna låtit denne frontsmälla med bärgaren istället för att likt Fjärråsolyckan klämma fast bil och chaufför på olämpligt sätt).
Helhetsintrycket var att det kändes tryggare. Men vart hittar man en sån där kamera med inbyggd laserhastighetsmätare så man kan i efterhand se vad folk har för hastighet?
Skulle varit utmärkt att låta en sitta i Rutan, Gärna att den videofilmade samtidigt som den mätte hastigheten och som bara polisen kunde låsa upp och tanka ner..:thumbup:
Håller med Hornet,det fungerar bra.jag tycker det får ta den tid det tar,det är ju våran säkerhet vi pratar om, och finns det hjälp till den så ska det användas även om det tar 1-5 min xtra,ett liv är vell värt mer en 5 min eller!
På landsväg, ett körfält i vardera riktning, skulle bärga en havirerad Santa Fe som hade stannat mitt i körfältet; jag ställde mig då åt fel håll med bärgaren, dvs istället för att köra framför haviristen och ha trafiken bakom, så blev hela bärgaren som en stoppkloss.
Förutsättningar/Läge: Varningsljus + blixt (2gul + 2 vit), kundens triangel, dagsljus, måttlig trafik lätt och tungt, 70-väg.
Om ni ska bärga något fordon försök att stå med bärgaren mot trafiken då finns det ett skydd mot er så att ni inte blir påkörda.Ang påkörningen i Bro (Gotland) fick bilägaren stå för sina skador själv när han svängde in bakom bärgaren in i lyften o jag fick tvätta av skiten från hans bil på bärgaren.
Fick tillfälle att använda utrustningen i dag. Passade på att dokumentera lite samtidigt. Kanske inte helt enligt regelboken men ändå.
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=7410
Måste säga att jag vart imponerad över hur bra det funkade. Man får nog ta sig dom extra minutrana det tar att ställa ut koner och tält.
Mitt betyg är: :thumbup:
Ingentingören
2008-03-06, 20:51
Skulle man inte kunna bygga en bärgare på något liknande en väghyvel? Alltså, man tar bort all plogutrustning och bygger ett framvänt bärgarflak. Då kan man ju ställa bilen/hyveln/bärgardoningen bakom kunden som skydd och bara "skyffla upp" bilen på flaket...
Störd idé, jag vet :fou: :fou: , men tänk om...
Ingentingören
2008-03-07, 19:12
Och sen sätter man en sån där kudde som vägverket har på sina bilar i bak... :fou: :fou:
Skulle man inte kunna bygga en bärgare på något liknande en väghyvel? Alltså, man tar bort all plogutrustning och bygger ett framvänt bärgarflak. Då kan man ju ställa bilen/hyveln/bärgardoningen bakom kunden som skydd och bara "skyffla upp" bilen på flaket...
Störd idé, jag vet :fou: :fou: , men tänk om...
Det finns ju en bild på ett sånt bygge, nja nästan i alla fall från kanaltunneln...
Och sen sätter man en sån där kudde som vägverket har på sina bilar i bak... :fou: :fou:
?. när du har monterat kudden där bak. var ska du hänga det trasiga fordonet då:confused2 . jag avstår kudden. men 65ans koning såg okej ut.:thumbup: skulle vilja se det video filmat så man ser trafikanternas reaktioner
?. när du har monterat kudden där bak. var ska du hänga det trasiga fordonet då:confused2 . jag avstår kudden. men 65ans koning såg okej ut.:thumbup: skulle vilja se det video filmat så man ser trafikanternas reaktioner
Hans idé bygger på en frontlastare (något som inte finns), och så kudden bak, när flaket sitter fram...
Film ska nog kunna produceras...
Varför krångla till det så med ett specialbygge?
Häng krock kudden fram istället, och när ni kommer till en olycka, använd ratten på bästa sätt så ni vänder bilen i "fel" riktning.
Då är ni skyddade av krock kudde och hytten, sen kanske man kan hänga på något som fäller ut krock barriärer på sidorna med.. så bilen blir bredare, så kanske ni till och med kan gå vid sidan av er bil utan att bli på körda.
Det är kanske inte bästa lösningen inne i stan, men längs en motorväg eller liknande funkar det kanske.
/nohlin
Mr Tow Truck
2008-03-19, 12:09
Testade koner i dag på en 70 sträcka ställde dem dock ganska enkelt och tätt det tog 1 min extra men bilisterna tog det lugnare tyckte jag. Och till de som inte har plats köp tyg koner. 400kr för 3st ring TECH 073-505 44 02.
Varför krångla till det så med ett specialbygge?
Häng krock kudden fram istället, och när ni kommer till en olycka, använd ratten på bästa sätt så ni vänder bilen i "fel" riktning.
Det fungerar väl på landsvägar, och inne på vissa gator i "stan" (där skyddsbehovet är nominellt mindre).
På tvåfilig motorväg, med åtskilda körbanor så är det nog inte riktigt motiverat att kör mot trafiken....
Hejsan jag har en funderingangående utplacering av Koner och annan varnings utrustning ;) skulle man kunna göra någon anordning som i alla fall kan släppa ut konerna från bärgaren tex som en hållare som man sköter från hytten och släpper ned samtidigt som man kör och så bara köra från ytter till inner filen beroende nu hur många man vill spärra ? och släppa ned konerna ? kan ju kanske även funka om man har de i hytten och släpper genom dörren eller rutan ? en annan ide är kanske Radiostyrda Varnings Koner mm så man kan stå säkert och samtidigt köra ut och in dom ?
kanske tokiga idéer men vill ändå dela med mig av de ;)
Samson Falck 44
2008-03-31, 22:42
Jag har nyttjat utrustningen 2 ggr. båda gånger på värmdöleden. kunde känna ett lugnare tempo. och desto längre man orkar knata desto bättre. inte konstigt att folk passerar oss i dessa hastigheter då dom ibland hunnit passera oss innan dom hunnit reagera på situationen! jag har inget emot att ha utrustningen i bilen. tvärtom! saknade den till o med idag!
Kom på att jag hade en bild på något i likhet med ett av ovanstående inlägg om att ha något med flak framåt ;) dock används dessa under bärgning på Rallycrosstävlingar i bla Kalix ;) aggrigaten har winsch för lastning med ;)
http://www.sos-stockholm.se/forum/attachment.php?attachmentid=1743&stc=1&d=1206994382
såg denna brandbil i Helgen 49651 Överkalix även varit Salas demobil
den hade denna Olycks skylt på taket som kördes upp inifrån hytten ;) kanske vore något för bärgare med ?
såg denna brandbil i Helgen 49651 Överkalix även varit Salas demobil
den hade denna Olycks skylt på taket som kördes upp inifrån hytten ;) kanske vore något för bärgare med ?
Jag tror att det enda som hjälper är ett fysikt hinder som vägassistansbil eller
liknande för de flesta ser nog men bryr sej inte, för det är viktigare med deras egen transport.
Angående din bild finns det någon bärgare som har ljus/blink i dörren när den står öppen? Eller en sidoramp med ljus att fälla ut?
Jag tror att det enda som hjälper är ett fysikt hinder som vägassistansbil eller
liknande för de flesta ser nog men bryr sej inte, för det är viktigare med deras egen transport.
Angående din bild finns det någon bärgare som har ljus/blink i dörren när den står öppen? Eller en sidoramp med ljus att fälla ut?
Passerde Ramströms i Västerås i Vintras,dom hade en ramp hängande lodrät ner från en utskutbar manick som verkade sitta i targabågen på tungbilen.I den satt 3 blinkande gula lampor som verkligen syndes trots att bärgaren stod med trafiken och hade en Fh på kroken.Som vanlig när det gäller Ramströms en smart lösning.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.