handdator

Visa fullständig version : Viket fordonsfabrikat?

Roger Larsson
2008-02-17, 16:13
Då bildgåtor av allehanda slag tenderat att bli allt mer populära och engagerande vill jag bidra med denna:

Vilket fabrikat är det på bärgaren på bilden? Fordonsfabrikatet står i fronten och det är av naturliga skäl borttaget. Bonuspoäng ges till den som vet fabrikat på objektet på flaket...

Då årsmodellen på bärgningsvagnen i fråga är obekant kan det vara fel underforum men å andra sidan så blir ju bilen/bilden bara äldre o äldre...

Norrmän och i synnerhet Gunnar Skaret får ej deltaga :biggrin:

Bild från Roger Larssons samlingar.

Fredrik Klint
2008-02-17, 16:21
Europeisk Dodge? Vet inte vilket land som tillverkade dem...
Men det kan givetvis vara helt fel svar.

Uffe me bärgarn
2008-02-17, 17:11
Bärgaren är en International,vet ej modellbeteckningen. Bilen på flaket är en Oldsmobile cutlass om ja inte ser helt fel...

Miks
2008-02-17, 17:37
Jag håller med Uffe!

Europeisk Dodge? Vet inte vilket land som tillverkade dem...
Men det kan givetvis vara helt fel svar.

var inte Sverige med o tillverkade Dodgarna Dvs Ana

bil499-hbg
2008-02-17, 23:15
Då bildgåtor av allehanda slag tenderat att bli allt mer populära och engagerande vill jag bidra med denna:

Vilket fabrikat är det på bärgaren på bilden? Fordonsfabrikatet står i fronten och det är av naturliga skäl borttaget. Bonuspoäng ges till den som vet fabrikat på objektet på flaket...

Då årsmodellen på bärgningsvagnen i fråga är obekant kan det vara fel underforum men å andra sidan så blir ju bilen/bilden bara äldre o äldre...

Norrmän och i synnerhet Gunnar Skaret får ej deltaga :biggrin:

Bild från Roger Larssons samlingar.

jag tror det är en bedford med kopiering av en ford d-truck ,,

Anka
2008-02-18, 00:34
Viking-bilen är som redan nämnts en Dodge - närmare bestämt en RG-13 av 1977 års modell

Lulebjörnen
2008-02-18, 10:42
Viking-bilen är som redan nämnts en Dodge - närmare bestämt en RG-13 av 1977 års modell
Bra! Läst på om den engelska transporthistorien? Dan hade ju någon morbid uppfattning om att engländarna hade klonat en Ford D-truck med en Bedford och fått fram resultatet ovan. Men inte ens engländarna...eller???

När det gäller amerikanska personbilar är man ute på betydligt tunnare is trots att man forslat runt hundratals såna genom åren, men en försiktig gissning är att vrålåket på flaket är en Oldsmobile Cutlass hgv. av c:a 1980 års modell.

Bonusfråga 2. Vad hette tillverkaren av hytterna till Dodges tunga produktion och flera andra samtida engelska lastbilsmärken?

Roger Larsson
2008-02-18, 12:26

Förstaplatsen tycker jag skall delas mellan Fredrik Klint och Anka. Fredrik för sin snabbhet med Dodge och Anka för modellbeteckningen.

Hittade i brådrasket ingen bättre länk än denna:
http://www.kontich.be/brandweer/wagenpark/dodge/dodge.htm

Andraplatsen går till "Uffe med bärgarn" och "Lulebjörnen" för sin kunskap om Oldsmobile...

... men så var det nu detta med hyttillverkare??? Innan jag letar så får min gissning bli Leyland?

Anka
2008-02-18, 12:43
Hmmm... kanske följande kan bringa lite ljus över hyttfrågan:

Leyland

One of the best known names in the truck and bus industry, with a large number of the vehicles being available as toys or models. Indeed, most British ranges include an example of a Leyland vehicle.

The name Leyland Motors Limited was adopted in 1907, although the company had actually started in 1896 as The Lancashire Steam Motor Company: it was based at Leyland in Lancashire.

Throughout its life, Leyland acquired Albion Motors (1951), Scammell (1955) and AEC (1962). In 1968 it merged with British Motor Holdings to form the British Leyland Motor Corporation.

It is noted for the LAD cabs (LAD standing for Leyland/Albion/Dodge) and the Ergomatic cabs (used for Leyland, AEC and Albion).

It did try to enter the car market, with the Leyland Eight in the 1920s, but the cost was too high, and only 14 were ever built.

Leyland was taken over in the late 1980s by the Dutch company, DAF, and hence more recent products are known as Leyland/DAF.

Uffe me bärgarn
2008-02-19, 19:08
Alltid lär man sig nått nytt varje dag! Ja hade faktiskt alldrig hört talas om dessa europeiska tunga lastbilarav märke Dodge!:eek:
Men tittar man på strålkastarna så är det väldigt likt International:yesnod:

Roger Larsson
2008-02-19, 19:15
Men tittar man på strålkastarna så är det väldigt likt International:yesnod:

Håller med Dig, det är likt...