handdator

Visa fullständig version : DFR: Fordonshjälp sökes...

Fredrik Klint
2008-02-18, 22:08
Jag tycker det har varit bra respons på mina frågor rörande äldre fordon, tack och bock!
Så jag gasar på med tre svåra(?) nötter:

http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510077.htm
På denna länk ser vi två bilar tillhörande Nordlarm i Överkalix, en Dodge från sent 60-tal och en Volvo NB88, mindre vanlig som bärgare!
Någon som vet något om dessa fordon? Dodgen verkar vara importerad på senare tid, om nu reg-nr stämmer. Det ser lite påritat ut, men jag har själv sett ett sånt här kort med samma kråkfötter på nummerskyltarna och det hade samma reg-nr. Importerad ca -78 skulle jag gissa.
Volvon är en f.d. Kåren-bil, klistermärket "radio-nr" sitter kvar på dörren!

Den tredje nöten rullade neråt landet, i Östergötland, närmare bestämt Åtvidaberg enligt uppgift.
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510089.htm
Jag tror att det var hos AM:s Bilbärgning som det fanns en Cheva C30 -71, reg-nr KPG300. Ej samma som på vykortet!
Den importerades tio år gammal 1981 men ställdes av redan -85. Enligt nuvarande ägare så rullade den i Åtvidaberg men den finns ej kvar annat än på papperet. Skrotad ca 1992...

Finns det någon med uppgifter och/eller bilder på dessa fordon, förutom vykortet på Dodgen och Volvon. Var snäll och berätta! :smile:

Fredrik Klint
2008-02-26, 22:30
Jag luskade lite i identiteten på Dodgen, KAJ396. Den fanns i SVAR´s register (Svensk Arkivinformation) så jag beställde uppgiften därifrån för att få reda på vad det är för årsmodell etc.
Svaret blev sisådär då den tydligen är "falskskyltad" eller snarare falskritad... Volvon också kan man förmoda.
KAJ396 var en Datsun från -78. Det var det första fordonet som fick detta reg-nr så Dodgen måste ha hetat något annat. Tillbaka till ruta ett... :confused2

Lulebjörnen
2008-03-02, 22:39
Det där med registreringsnummer på dom avbildade bärgarna på vykorten ska du inte ta så allvarligt på. Dom är mycket riktigt påritade - antagligen efter första bästa bil som passerade förbi på gatan - i efterhand av fotografen. Vad syftet med det arrangemanget var är obekant. Fotografen i fråga var en ambulerande sådan som åkte runt, företrädesvis hos dom fria stationerna och tog upp order på vykorten. En snabb upputsning av vagnparken och ett par bilder åtföljt av orderskrivning på stället så var saken klar.

Minnesbilder från den tiden är att leveranserna av det utlovade materialet var minst sagt svajigt. En dåvarande branschkollega tillhörig dom fria - som f.ö. var en (mycket) bestämd herre utlovade hittelön till den som först infångade den :censored: fotografen...

Mickey
2008-03-03, 10:57
Hej Ang Regnummrem på AM:s Bilar så stämmer dom i allafall,o forskar lite i det där med Cheva 71,vad jag minns ¨så hade inte AM:s någon sådan bil själva...

Fredrik Klint
2008-03-03, 16:44
Den gamla Chevan kanske tillhörde "Åtvidabärgarn"?
Men forska du om du har möjlighet, uppskattas! :thumbup: