Visa fullständig version : Bildgåta
Roger Larsson
2008-02-23, 15:20
Ytterliggare en bildgåta.
Denna något beskurna bild föreställer en något mindre och modifierad "lastvagn". Jag vill veta tex fordonsfabrikat, karossform, årsmodell (ca), motorstorlek samt användningsområde.
...som vanligt - ära och berömmelse...
Denna något beskurna bild föreställer en något mindre och modifierad "lastvagn". Jag vill veta tex fordonsfabrikat, karossform, årsmodell (ca), motorstorlek samt användningsområde.
Min gissning blir......amerikansk ambulans, cheva kanske.....60-talare, första halvan..........förmodligen V8, en stor en........men jag bara gissar.
Hmmm... varför börjar jag tänka på likbil när jag ser den där... fast det är ju nästan samma som ambulans...
Hmmm... varför börjar jag tänka på likbil när jag ser den där... fast det är ju nästan samma som ambulans...
tanken slog mig. jag är nog inne på brk184s linje. kanske möjligen dodge.
bil499-hbg
2008-02-23, 17:35
vet inte varför men jag fastnar för en saab 95 :confused2 pga dörren samt hantaget men en likbil är det säkert med dom gardinerna med fransar
Lulebjörnen
2008-02-23, 20:09
...saab 95...likbil...gardinerna med fransar...
DAN!!! Vi gamlingar som har kört Ekå110:a i tjänsten ska aldrig åka SAAB...aldrig!!!
Den dag man är :dead: ...och det kommer en SAAB med fransar :depressed ...å ska hämta mig :eek: ...så är man klarvaken :scared: ...på fem röda :yesnod: ...
...skaaldrigåkasaabskaaldrigåkasaabskaaldrigåkasaa bskaaldr...
Jag skulle hellre åka www.grapa.net/peugeot404/404break.htm...dörrvinkeln ser "fransk" ut - men då stämmer inte vinkeln på bakre sidorutan med bildgåtan. Men det kanske är ett specialbygge?
Roger Larsson
2008-02-23, 21:27
DAN!!! Vi gamlingar som har kört Ekå110:a i tjänsten ska aldrig åka SAAB...aldrig!!!
Den dag man är :dead: ...och det kommer en SAAB med fransar :depressed ...å ska hämta mig :eek: ...så är man klarvaken :scared: ...på fem röda :yesnod: ...
Jag skulle hellre åka www.grapa.net/peugeot404/404break.htm...dörrvinkeln ser "fransk" ut - men då stämmer inte vinkeln på bakre sidorutan med bildgåtan. Men det kanske är ett specialbygge?
Min salig far fick faktiskt göra sista resan i en svart Peugeot 404 Break :thumbd: Men till frågeställningen: Nej, inget amerikansk eller svensk, ej heller franskt. Begravningsbil är rätt, specialbygge är rätt ! då jag inte kan tänka mig att denna hemska skapelse har tillverkats i mer än ett ex!? (men dörrvinkeln är original).
Gnugga nu geniknölarna ordentligt då vagnen i fråga har så att säga geografiskt fångats in något :cool:
En peugeot J7 (?), 70-tal.
Roger Larsson
2008-02-23, 23:05
En peugeot J7 (?), 70-tal.
Nej, INTE franskt. 1960-tal. Tidigt :thumbup:
Lulebjörnen
2008-02-23, 23:32
Nej, INTE franskt. 1960-tal. Tidigt :thumbup:Någonstans fladdrar en minnesbild förbi att redaktör Larsson har uttalat en viss faiblesse(stavning?)...(whiskyn?) för stora tyska vagnar från början av 60-talet med 90 hk. toppventilsexa, 3-växlad rattväxel och mycket tveksamma vägegenskaper...
Därför lägger jag en försiktig gissning på en produkt från som åtminstone något liknar det vi kan beundra här: www.opelkapitaen-club.de
bil499-hbg
2008-02-24, 02:54
när din tid är framme så heter det inte saab längre utan cadillac eller annat gm fabrikat eller du föredrar en pippagott 404 :hihi:
Roger Larsson
2008-02-24, 10:32
Någonstans fladdrar en minnesbild förbi att redaktör Larsson har uttalat en viss faiblesse(stavning?)...(whiskyn?) för stora tyska vagnar från början av 60-talet med 90 hk. toppventilsexa, 3-växlad rattväxel och mycket tveksamma vägegenskaper...
Därför lägger jag en försiktig gissning på en produkt från som åtminstone något liknar det vi kan beundra här: www.opelkapitaen-club.de
Nej, tyvärr inte Kapitän heller. Liknar? Ja.
Dörrhandtaget ser ut som Dodge, Chrysler eller nått annat i Mopar inc, mellan 66-69.
Tippar på någon form av Amc modell. Påminner väldigt mkt om Rambler 69 enligt mina foto.
Så just därför tippar ja på Någon mopar.
Dörrhandtaget ser ut som Dodge, Chrysler eller nått annat i Mopar inc, mellan 66-69.
Tippar på någon form av Amc modell. Påminner väldigt mkt om Rambler 69 enligt mina foto.
Så just därför tippar ja på Någon mopar.
Jag var också inne på den linjen, men det är inte svenskt, amerikanskt eller franskt. tidigt 60-tal, och det är inte (s)opel.
Jag lägger en ny gissning i det fria och gissar på tyskt, mest troligt MB, tidigt 60-tal har ju redan nämnts.
det finns i finland en duettsaab som e skitful finns bara 1ex kan det vara en sån?
Roger Larsson
2008-02-24, 12:36
Jag var också inne på den linjen, men det är inte svenskt, amerikanskt eller franskt. tidigt 60-tal, och det är inte (s)opel.
Jag lägger en ny gissning i det fria och gissar på tyskt, mest troligt MB, tidigt 60-tal har ju redan nämnts.
Zerial har dragit både fel o rätt slutsats.
Kan det vara en rysk Zil
Inte rysk.
det finns i finland en duettsaab som e skitful finns bara 1ex kan det vara en sån?
Jag tror jag vet vilken Duett Du tänker på men det är inte det heller (men som fö gjordes i ett antal ex).
Mycket tyder på att bygget är baserat på en Opel P2 lieferwagen - kolla: http://www.modelena.ru/tiporazmer_HO/avto_2007/s4087_avto.html - eller möjligen en Opel Rekord Caravan från samma tid alltså en P2. Vinklar och dörrhandtag mm stämmer bra...
Roger Larsson
2008-02-24, 13:58
Mycket tyder på att bygget är baserat på en Opel P2 lieferwagen - kolla: http://www.modelena.ru/tiporazmer_HO/avto_2007/s4087_avto.html - eller möjligen en Opel Rekord Caravan från samma tid alltså en P2. Vinklar och dörrhandtag mm stämmer bra...
Bravo Anka - Ära o berömmelse!
Allt om Opel P2 här (http://opel-rekord-p2.de/)
Obs att vagnen endast är förlängd bakom bakaxeln, dvs axelavståndet är det samma.
Överkurs: Vem har gjort ombyggnaden?
Överkurs: Vem har gjort ombyggnaden?
Om jag ser rätt har bilen interimsskylt X1619 så en ren gissning får bli:
1) Valbo Verkstads AB som låg nära Gävle och bland annat tillverkade fordonskarosser mellan åren 1923 och 1980.
2) Om X:et skulle råka vara ett N (svårt att se) garderar jag med Karlaverken Laholm (Numera LAGAB) :rolleyes:
Roger Larsson
2008-02-24, 22:04
Om jag ser rätt har bilen interimsskylt X1619 så en ren gissning får bli:
1) Valbo Verkstads AB som låg nära Gävle och bland annat tillverkade fordonskarosser mellan åren 1923 och 1980.
2) Om X:et skulle råka vara ett N (svårt att se) garderar jag med Karlaverken Laholm (Numera LAGAB) :rolleyes:
Bra gissningar bägge två, tyvärr är dom fel... Detta är naturligtvis omöjligt att svara på om man inte råkar veta det (att jag vet beror på att jag har reg.bevis samt påbyggardata på vagnen i fråga).
Ledtråd: Påbyggaren hade sin hemvist i södra norrland.
Lulebjörnen
2008-02-24, 23:58
Ledtråd: Påbyggaren hade sin hemvist i södra norrland.
Ja, jisses...här har man googlat på "bestattungswagen" i tron att det var någon tysk "karosseriemeister" som kanske inte hade helt kurant ögonmått - och så finns lösningen i södra norrland...
I Gnarp fanns det väl nån slags karossör, men vad hette det?
Roger Larsson
2008-02-27, 18:03
Ja, jisses...här har man googlat på "bestattungswagen" i tron att det var någon tysk "karosseriemeister" som kanske inte hade helt kurant ögonmått - och så finns lösningen i södra norrland...
I Gnarp fanns det väl nån slags karossör, men vad hette det?
Då gissningarna verkar ha tagit slut så kan det avslöjas att karosserimakaren "Firma Åkes Bilplåtslageri, Ljusdal" var den som låg bakom byggnationen (detta är då något som är nästan omöjligt att gissa sig till).
Vagnen levererades fö av Motorkompaniet i Ljusdal AB till A. Högbergs Begravningbyrå strax efter reg.besiktningen som gjordes den 30/1 1963.
Man kan ju spekulera över varför A. Högbergs Begravningbyrå valde en så udda bil i sammanhanget - samt kostade på en karossförlängning - och inte köpte en konventionell begravningsbil?
bil499-hbg
2008-02-27, 20:31
Då gissningarna verkar ha tagit slut så kan det avslöjas att karosserimakaren "Firma Åkes Bilplåtslageri, Ljusdal" var den som låg bakom byggnationen (detta är då något som är nästan omöjligt att gissa sig till).
Vagnen levererades fö av Motorkompaniet i Ljusdal AB till A. Högbergs Begravningbyrå strax efter reg.besiktningen som gjordes den 30/1 1963.
Man kan ju spekulera över varför A. Högbergs Begravningbyrå valde en så udda bil i sammanhanget - samt kostade på en karossförlängning - och inte köpte en konventionell begravningsbil?
han var nog till 100% opel fantast :censored:
Som fd Ljusdaling kan jag bidraga med med följande info. Opel va en mycket
populär bil i orten, Taxi hade 90% opel på 60talet ,bla en ambulans som va
mycket snygg. Hurvida Åke byggt den vet jag inte. Kanske kan vara en
förklaring till den udda begravningsbilen.
Roger Larsson
2008-02-27, 21:45
Som fd Ljusdaling kan jag bidraga med med följande info. Opel va en mycket
populär bil i orten, Taxi hade 90% opel på 60talet ,bla en ambulans som va
mycket snygg. Hurvida Åke byggt den vet jag inte. Kanske kan vara en
förklaring till den udda begravningsbilen.
Som fd Ljusdaling kanske Du kan ta en kontakt med lämplig äldre person som kan berätta mer om företaget: "Firma Åkes Bilplåtslageri"? Som även kanske kan berätta mer om fler byggen? Bild på ovan nämnda ambulans är av största intresse - bör vara ngt liknande den här (http://web.telia.com/~u17628174/oldcar/s500071.htm) om nu inte den ovan nämnda "Åke" var byggare?
Fö så hade taxi Opel till 90% på många orter under 1960-talets första hälft, så även i Arvika taxi...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.