handdator

Visa fullständig version : Vad är detta?

Fredrik Klint
2008-02-25, 15:53
Bilder från Roger Larssons samling.

Bör vara en Volvo (stänklapparna), DFR-dekal skymtar på bilden bakifrån.
Observera handtagen på de bake skåpen, för tankarna till Tranås eller liknande. Kan den vara så pass gammal att den haft sånt aggregat tidigare?
Varför har den trianglar, "långsamtgående fordon"? Är den traktorreggad?
Någon som vet något?

Lulebjörnen
2008-03-02, 23:41
Hmmm...stickan är inte fällbar, endast utskjutbar - antagligen manuellt också vilket gör att gissningen faller på ett Sörling aggregat...jämför bilden på "Normans" Scania-Vabis. Stödbenen är nog modifierade under resans gång, antagligen tidig EKÅ-produktion eller motsvarande, sen har det kommit dit modernare skovlar under ytterligare en ombyggnad.

Hela anrättningen vilar nog på nån gammal Volvo, förutom stänkskydden som är tydliga nog syns en Volvo-fälg med gamla bultcirkeln upp på bommen.

Backspegelbågen som skymtar på bild 2 sitter ganska högt upp vilket gör att gissningen faller på en F88.

..obs allt är bara spekulationer och gissningar och har ingen överensstämmelse med verkligheten...

Roger Larsson
2008-07-15, 23:29
Bilder från Roger Larssons samling.

Bör vara en Volvo (stänklapparna), DFR-dekal skymtar på bilden bakifrån.
Observera handtagen på de bake skåpen, för tankarna till Tranås eller liknande. Kan den vara så pass gammal att den haft sånt aggregat tidigare?
Varför har den trianglar, "långsamtgående fordon"? Är den traktorreggad?
Någon som vet något?

Hittade fler bilder på denna vagn som bifogas - tyvärr dåliga sådana men visar ändå vagnen framifrån. Vagnen i fråga bör vara en Titan Tip Top?

Aggregatet bör som Lulebjörnen skriver vara ett Sörling (stickan o lyftbommen) Skåpen ser ut att vara ett Tranåstillbehör och stödbenen modifierade EKÅ eller möjligen Bro Wrecker...

Någon som vet något mer nu?

Fredrik Klint
2008-07-16, 22:00
Härligt med ett ansikte på bilen!
Kan Anka, Lulebjörnen eller någon annan duktig bekräfta om det är en Titan TIP TOP eller en tidig F88? Var det bara Titan som hade dessa blinkers?

robban_lund
2008-07-17, 08:43
Kommer du inte ihåg vår lilla diskution ang volvo?
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=2970&page=2

Härligt med ett ansikte på bilen!
Kan Anka, Lulebjörnen eller någon annan duktig bekräfta om det är en Titan TIP TOP eller en tidig F88? Var det bara Titan som hade dessa blinkers?

Fredrik Klint
2008-07-17, 10:35
Robban: Jodå, någorlunda minns jag... :blush:
Men jag vill också minnas att jag läst på forumet veteranlastbilar.se att det fanns tidiga F88 med dessa blinkers... Men det är ju svårt att veta vad som är rätt och vad som är insinuationer.

Lulebjörnen
2008-07-20, 01:24
Robban: Jodå, någorlunda minns jag... :blush:
Men jag vill också minnas att jag läst på forumet veteranlastbilar.se att det fanns tidiga F88 med dessa blinkers... Men det är ju svårt att veta vad som är rätt och vad som är insinuationer.
Hehe...2 glas av en väl tempererad Glen Scanlan gör att man helt plötsligt kan stava till "insinuationer"...märkligt :confused2 ...

...och då är det vält bäst att passa på innan det blir ett 3:e glas :freak3: ...

...hhrrrmm...till saken...jag tror att det är en Titan Tip-Top på grundval av att taklanternorna är av den spetsiga typen - det var dom iofs på dom första F88:orna också...

...blinkerserna sitter allra högst upp mot vindrutan - det gjorde dom åtminstone på F88 av 1966 års modell också...året efter flyttade dom ner en bit på fronten, men var fortfarande vågräta...i nästa ändring blev blinkerserna lodräta och flyttade ut på sidan...

...men...Volvo-märket i grillen är gult - hade det rört sig om en F88 hade märket varit guldfärgat...såvida inte någon lokal pimpare varit i farten med penseln...grillen har iaf fått en släng av målarglädje, den ska egentligen vara blank...

...den sista pusselbiten är bakaxeln på bild 4...på den något otydliga bilden syns det att drivaxelkåpan har liten diameter...F88 som hade en helt nykonstruerad drivlina hade en en något grövre diameter på drivaxelkåpan...nä, det är inte navreduktion som avses, det blev en ytterligare större klump i hjulnavet.

Det ska väl tilläggas att F88 var helt nykonstruerad och hade endast hytten gemensam med L4951 Titan TipTop...

Med till visshet gränsande sannolikhet som det brukar heta i bättre rättegångar - är det någon i juryn som anmäler en en avvikande åsikt?

Fredrik Klint
2008-07-20, 10:53
Hehe...2 glas av en väl tempererad Glen Scanlan gör att man helt plötsligt kan stava till "insinuationer"...märkligt :confused2 ...

...och då är det vält bäst att passa på innan det blir ett 3:e glas :freak3: ...

Ibland hjälper det inte att förhandsgranska... :blush: Kanske ett tecken på att man inte ska använda fina (krångliga) ord...
Men whisky ska man akta sig för! :hihi: Tackar för din redogörelse.