Visa fullständig version : tungbärgare i krock???
ryktas att en stockholms tungbärgare e skrot vid t-olycka med långtradare inbl. på e4 vagnhärad. vet någon hur det gått för chaufför? ev ssbt 4 axl påkörd bakifrån. amb lämnat blått. de e fördjävligt.. hoppas allt e ok!
Det stämmer!!!!
Såg ut som om han stod bakom en tradare och höllt på med något sedan har han blivit på körd bakifrån och blivit intryckt i tradaren framför honom, vilket har resulterat i att bärgaren blev både bak smälld och frontsmälld inklusive hela vänster skåp sida är sönder körd.
Såg olyckan på väg hem idag , hu det har gått med chauffören vet jag inte men vad det lät på polis radion var det iaf ingen allvarligare skadad. Hoppas han har klarat sig så bra han kan efter en sådan smäll!!!!
finns bilder och lite info på wighsnews.se
Ingelsson
2008-03-03, 20:07
Det är en av våra fyraxliga tungbärgare som är påkörd bakifrån.
Han stod bakom en lastbil på E4 och mekade/utförde ett Volvoaction jobb. Med alla varningsljus påslagna.
Då han blir påkörd bakifrån av ett som jag vet 24-meters ekipage..
bärgningschaffören har klarat sig med endast kraftiga blåmärken och skrapsår som det är hört.
Han har åkt ambulance till sjukhuset för vidare kontroller.
Robban_S
2008-03-03, 20:10
Blir så jävla trött på att sånt här händer..ge oss ett eget ljus för helvete..folk visar ju ingen respekt alls !!
Hoppas de gick bra med föraren
Ingelsson
2008-03-03, 20:19
Enligt uppgift har våran bärgarchafför legat på marken under en framförvarande semitrailer och mekat när det smällde...
Han har uppenbarligen haft gud på sin sida denna dag..
Kanske dax för spikmattor i fordonen??
finns bilder och lite info på wighsnews.se
Direktlänk när nyheten med tidens gång hamnar långt bak i listan...
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Trosa-Kollision-pa-E4¬isid=19827
Robban_S
2008-03-03, 20:22
Enligt uppgift har våran bärgarchafför legat på marken under en framförvarande semitrailer och mekat när det smällde...
ja spikmattor som aktiveras när förbipasserande fordon kör över 30km/h som resulterar i 4 hjuls punka
Spanska ryttare sägs vara effektivare? :hihi:
Allvarligt!
Nu måste kvarnarna mala fortare!?
Robban_S
2008-03-03, 20:24
Spanska ryttare sägs vara effektivare? :hihi:
Allvarligt!
Nu måste kvarnarna mala fortare!?
händer ju fan ingenting!!! nissarna med slips kanske ska testa på att jobba som bärgare själva i rusningstrafik !!
Hoppas att det gick bra med föraren.Nu är det nog dags att det måste hända någonting med dom här påkörningarna på bärgare på vägarna.Sparka ut gubbarna på vägverket på vägen i en bärgare så ska ni se att det kommer att hända saker på en gång.
Hoppas att det gick bra med föraren.Nu är det nog dags att det måste hända någonting med dom här påkörningarna på bärgare på vägarna.Sparka ut gubbarna på vägverket på vägen i en bärgare så ska ni se att det kommer att hända saker på en gång.
Fast nu är vi där igen, det är i gentligen inte Vägverkets sak att lösa nöten, vägverket bör kunna tillhandahålla möjliga förutsättningar. (eftersom vägverket inte är beställare, uppdragsgivare eller på annat sätt ansvarig för vår vistelse på landetsvägar så ligger det faktiska ansvaret på vart enskilt åkeri, och till viss del beställningscentral)
Därför säger jag, att den arbetsgrupp som nu arbetar för harmoniserade arbetsmiljöfrågor, "säkerhet på väg", borde elda på lite, samtidigt som vi enskilda åkerier kanske borde jaga en del trötta chaufförer med just sånt här som typ exempel.
Roger Larsson
2008-03-03, 21:10
Fast nu är vi där igen, det är i gentligen inte Vägverkets sak att lösa nöten, vägverket bör kunna tillhandahålla möjliga förutsättningar. (eftersom vägverket inte är beställare, uppdragsgivare eller på annat sätt ansvarig för vår vistelse på landetsvägar så ligger det faktiska ansvaret på vart enskilt åkeri, och till viss del beställningscentral)
Därför säger jag, att den arbetsgrupp som nu arbetar för harmoniserade arbetsmiljöfrågor, "säkerhet på väg", borde elda på lite, samtidigt som vi enskilda åkerier kanske borde jaga en del trötta chaufförer med just sånt här som typ exempel.
Tråden flyttad hit till: "Säkerhet - Olyckor & Incidenter" /RL
lassebus
2008-03-03, 21:24
detta är jävligt enkelt löst å då är det total stopp som gäller mer en bärgare å en skyddsbil! är ju så man blir förbannad!
Därför säger jag, att den arbetsgrupp som nu arbetar för harmoniserade arbetsmiljöfrågor, "säkerhet på väg", borde elda på lite, samtidigt som vi enskilda åkerier kanske borde jaga en del trötta chaufförer med just sånt här som typ exempel.Tror nog att i slutändan så är det vägverket som kommer att få säga sitt när det gäller statliga vägar o vad det är regler hur det skall skyltas vid avstängningar av vägar,självklart är det åkaren som skall informera arbetstagaren hur han skall arbeta på vägen men finns det inga riktiga regler från vägverket så anser jag att det är deras skyldighet att se till att det kommer ett beslut i vägtrafikkungörelsen om detta.Det vore väl bra o få ut dom på vägen för att dom skall se hur det fungerar utan att dom skall sitta där o ringa sina arbetare o fråga hur det fungerar ute på vägarna med allt matrial som ställs ut när dom jobbar(skyltvagnar bumpersbilar o blinkande lampor)ändå så händer det olyckor hos dom.Det kanske inte kommer att fungera för oss med en ny varningsljusfärg men det måste väl provas ut av några bärgare i sådana fall(nu inte av några bärgare i storstäder med bumpersbilar o polis runt hörnet).Tror nog att efter det här olyckan kan det hända lite saker med "säkerhet på väg"Gubbarna.
Ta det försiktigt ute på vägarn man vet inte vem som kommer runt hörnet.Hoppas att chauffören mår bra.
Hälsningar Kråkan
Nicke2323
2008-03-03, 22:07
Helt otroligt att man inte ska se en hel bärgare, det behövs skärpning nu mot olyckorna. Får tillkalla polisen som stänger av vägen vid något, annars kommer det aldrig få ett slut ! Hoppas det gick bra för chauffören!
Hälsning Nicke
Emil_Helsingborg
2008-03-03, 22:43
fick en liten chock nu när jag såg det precis på wighsnews, och har läst dem andra inläggen i tråden och måste hålla med zerial att det är igentligen inte bara Vv som har det fulla ansvaret, utan även åkerierna/åkarna och chaufförerna själva har det största ansvaret att se till att både deras förare och bilar är kapabla till att vistas på vägarna, sen som sagt vi lever i byråkratins förlovade land, där allting som sker och görs måste även passa pappret och plånboken, men som sagt kanske ska ta med den tillsatta gruppen på en veckas "prao" på dem olika bärgningsfirmorna i landet så dem verkligen får se hur det är,. skippa allt med eget ljus osv det kommer inte funka för om inte äns utryckningstjänsten får uppmärksamhet så hur mkt skulle vi få ? detta är en sak som jag tycker ska vara med i körkorts utbildningen och "anslagstavlan" på svt och en reklam film i dem kommersiella kanalerna. rätta mig om ni tycker jag ser fel ?
Förstår inte hur man kan missa en fyraxling med fullt blink! Så vad tror ni en annan färg gör för nytta? Men nåt måste göras gärna nyss! Tankar till chaufför som jag hoppas kliver in i bärgaren igen!
Jag använde idag för första gången utrustningen som jag fått igenom säkerhetsprojektet och jag måste säga att det funkade över förväntan. Har varit lite skeptisk till det hela, men har tagit mig i kragen och stoppat in prylarna i bilen. Visst det tar en stund att ställa ut(i skydd av bärgaren) och ta in(backade upp bärgaren så långt jag kunde mot avspärrningen och vek ut fronten lite i hö. körfält), och jag måste säga att det var värt varenda minut. Det tog max 1 min. att ställa ut och kanske 20 sek. att ta in. Värt att nämna är att jag kompletterar med 2 st. LED-lampor på stativ inhandlade på SWEDOL frör 90 spänn/st. Dom lyser riktigt bra, speciellt i mörker. Så till alla som har utrustningen,
ANVÄND DEN!!!
......det funkar bättre än utan. Till er som inte har den så kan jag bara säga, skaffa den.
ända sättet är väl att alla bärgare går ut i strejk, då fattar kanske alla trafikanter att vi behövs och försöker vara lite mer varsam om våra liv...
Blir så jävla trött på att sånt här händer..ge oss ett eget ljus för helvete..folk visar ju ingen respekt alls !!
Hoppas de gick bra med föraren
Tror du själv att annan färg på varningsljuset skulle gjort nån skillnad? Jag tror inte det!
finns mer att läsa här.
Det är fruktansvärda bilder!!!!
http://www.peterlindvall.se/display.asp?newsID=2100&visa=bilder&mapp=public_pictures/080303_trafikolycka
finns mer att läsa här.
Det är fruktansvärda bilder!!!!
http://www.peterlindvall.se/display.asp?newsID=2100&visa=bilder&mapp=public_pictures/080303_trafikolycka
Tur att ingen satt o dagdrömde i den hytten, eller att någon fanns där öht...
Det ska ju bli mycket intressant och se, hur den här chauffören undkommer straffrättsligt ansvar, för jag är rätt säker på att SSBT har allt i nummerordning....
Lite från större medier:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1972625.ab
ja hemskt e de. skönt att kollegan verkar ha klarat sig. bilderna ser hemska ut. om man inte ser den bärgarn dessutom med upphissad ramp!!!! va ser man då tro. var ute å lasta på e18 bålsta nu i kväll. ett struljobb tog ett tag å lyfta bilen. med de här i bakhuvudet va man lite extra nervig.
DIN BÄRGARE
2008-03-04, 07:32
Fy fan vad säger man. En liten undran jag har som vi diskuterar hos oss är backlampor/arbetsbelysning jag har haft folk som har ringt och sagt i all väl mening att dom trodde att dom fick möte när dom vart bländade av arbets belysningen och då syndes inte varningsljusen alls samt den bilen som körde på min volvo norr om märsta skrev också i skadeanmälan att han blev bländad
och höll till höger vi inför nu en svagare arbetsbelysning med typ 21 watts lampor så varnings ljusen syns ordentligt säger inte att så va fallet här men....
Schenker bilen måste ju gått med full fart in bärgningsbilen. Riktigt otäckt.
Det som behövs är nog någon form av förmål (typ 300l plasttunna med vatten) som kan ställas upp en bit bakom bärgninngsbilen som även uppmärksammar lastbilar om de ligger på kollisionskurs med bärgaren. Ett "olycka tält" som förhoppningsvis uppmärskammar vanliga bilister om de kör över det lär knappast märkas om man kör över det med en lastbil om föraren är mycket ouppmärksam.
Fy fan vad säger man. En liten undran jag har som vi diskuterar hos oss är backlampor/arbetsbelysning jag har haft folk som har ringt och sagt i all väl mening att dom trodde att dom fick möte när dom vart bländade av arbets belysningen och då syndes inte varningsljusen alls samt den bilen som körde på min volvo norr om märsta skrev också i skadeanmälan att han blev bländad
och höll till höger vi inför nu en svagare arbetsbelysning med typ 21 watts lampor så varnings ljusen syns ordentligt säger inte att så va fallet här men....
ligger lite i de du säger. jag har på mercen 21w belysning på flaket bländar inte + man blir inte bländad själv när man kör upp bil på flak. och räcker för å se vad man gör. har haft så sen 99 funkar bra.
Bärgningsbil 133
2008-03-04, 10:26
Snacka om änglavakt...
Skönt att det gick bra.
Användes koner och tält vid olyckan,nån som vet?
Annan färg spelar ingen roll,ser dom inte så ser dom inte!!
Det här e ju bedrövligt....ren tur att inte det blev ännu en dödsolycka med bärgare inblandad. Hoppas du efter omständigheterna mår bra. Nu får det vara nog med påkörningar. Skall vi behöva stänga vägen helt vi alla bärgningar för att kunna arbeta säkert? Användes den föreskrivna skyltningen med tält o dyl.? Spelar kanske inte någon roll om det sitter en trött eller full eller sms.ande chaufför bakom ratten och inte är uppmärksam.......
Det här e ju bedrövligt....ren tur att inte det blev ännu en dödsolycka med bärgare inblandad. Hoppas du efter omständigheterna mår bra. Nu får det vara nog med påkörningar. Skall vi behöva stänga vägen helt vi alla bärgningar för att kunna arbeta säkert? Användes den föreskrivna skyltningen med tält o dyl.? Spelar kanske inte någon roll om det sitter en trött eller full eller sms.ande chaufför bakom ratten och inte är uppmärksam.......
Ja om man inte ser en stor 4-axlad tungbil som står och blinkar hur ska man då kunna se ett tält eller några koner??
jag hörde lite lösa rykten idag att han som körde in i SSBT ligger kvar på sjukhus, dock inget allvarligare vad det lät.
han hade visst sagt att han fick solen i ögonen:confused2 men jag vet inte exakt.
Ja om man inte ser en stor 4-axlad tungbil som står och blinkar hur ska man då kunna se ett tält eller några koner??
Men det är bättre än inget, eller?
http://www.youtube.com/watch?v=Cvx9UgdJ4ZA
Det är väll klart att kanske ett tält och koner 50-150m innan hadde kunnat hjälpa.
Uffe Västerås
2008-03-05, 20:16
Jag blir så trött när sådant här händer. Jag har själv råkat ut för lastbils ekipage som blåser förbi i 90 mella vaijer räcken och bärgaren på enfilig motorväg. Jag vill påstå att det finns 2 orsaker till dessa olyckor och insidenter. 1. Stressen alla har så djävla brottom till ingen nytta. 2. Det är chaufförs brist och då hamnar även dom som inte är chufförer men har körkort bakom ratten. Tyvärr så är det enda som kan göra vårat jobb säkrare en riktig låg konjektur.:banghead:
lassebus
2008-03-06, 00:42
Annan färg spelar ingen roll,ser dom inte så ser dom inte!!
säker på att dom ser konerna då?? tveksam ja..
säker på att dom ser konerna då?? tveksam ja..
Skillnaden är att konen är ett fysiskt hinder. Om man kör på det så lär det förhoppningsvis skramla till under bilen man färdas i, och har man då inte upptcäkt konen - så kanske med en betydligt större garanti - så har man upptäckt vad som komma skall längre fram i trafiken, nämligen ett bärgningsarbete.
Konens, och tältets avstånde från bärgaren förhåller sig med hastigheten....
Lulebjörnen
2008-03-08, 14:01
Användes koner och tält vid olyckan,nån som vet?Man ställer väl knappast upp en tungbärgare i körfältet på en tätt trafikerad motorväg i värsta rusningstrafiken utan att ordna med utmärkning av arbetsplatsen?
norrland
2008-03-12, 22:44
Förvisso en gammal olycka men den är
bra dokumenterad med många bilder.
Hemskt att se egentligen :ajjabajja
http://www.santala.se/pictures/2007-11-15,22.10,%20To%20i%20233%20E6Backa-Gbg%20Sg%20Reportage%20Santala.se/2007-11,%20Falck233%20krash.htm
Man ställer väl knappast upp en tungbärgare i körfältet på en tätt trafikerad motorväg i värsta rusningstrafiken utan att ordna med utmärkning av arbetsplatsen?
jag vet inte!det var därrför jag ställde frågan!
Lite nyfiken på hva som händer sen.... Reaktion från polisen mot föraren av långtradarn ?? Reaktionen från VV / polisen om hur en arbetsplats skal säkras i framtiden. Ingen kritik, men har det fått saker at hända snabbare ? Tacksam om nån kan skriva några rader om dom vet ?
Lite nyfiken på hva som händer sen.... Reaktion från polisen mot föraren av långtradarn ?? Reaktionen från VV / polisen om hur en arbetsplats skal säkras i framtiden. Ingen kritik, men har det fått saker at hända snabbare ? Tacksam om nån kan skriva några rader om dom vet ?
Du är inte ensam om att vara nyfiken på den frågan (!!!)
Men det klassiska svaret är väl... ja du vet; kontaktlistan för resp organisation.
Jag har inte hört något från vår organisation. Aldrig.
Vad har hänt...... Jag i grannlandet er lite nyfiken.....
Det går oxå bra med et PM
ChevyC30
2008-07-28, 03:38
Kan ju inte annat än hoppas att det gick bra för chaffören i bärgaren
Kan ju inte annat än hoppas att det gick bra för chaffören i bärgaren
Jo det gjorde det, han var ute och väntade på leverans av delar. Och tur var väl det.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.