Visa fullständig version : Reglageplacering?
Roger Larsson
2008-03-08, 10:14
Förr i tiden satt reglagen till bärgninsgagg. på vänster sida längst bak med något undantag. På 1980-talet sista år(?) kom placeringen på höger sida - var inte SWS först?
Är alltid reglagen placerade på höger sidan nu för tiden på nybyggnationer?
Vad ser Ni för för- och nackdelar med denna placering? Nackdelen måste ju vara att det blir ett förfärligt spring runt bilen! En annan nackdel måste ju vara när man bärgar tyngre lastbilar och gör baklyft - då står ju bärgaren på v sida och då är det ju lika illa!
Står man på höger sida av vägen dvs framför objektet står man mer skyddad vid exempelvis personbilsbärgning med reglagen på höger sida, men även här är det en nackdel om man tex skall dra upp en bil på flaket bakifrån (som åtminstonde jag föredrog när det begav sig).
Finns det bärgare i dag med reglage på bägge sidor?
Hur vanligt är det idag med radiostyrning av reglagen? Används den?
Ger dagens fjärrstyrning "rätt" känsla i dess reglage vid tex tyngre bärgning? Personligen tror jag inte detta då man missar något om man inte håller i spaken dvs "känner" bärgarens vibrationer o ljud m m (svårt att förklara i skrift men Ni som sysslar med bärgning förstår säkert vad jag menar).
Förr i tiden satt reglagen till bärgninsgagg. på vänster sida längst bak med något undantag. På 1980-talet sista år(?) kom placeringen på höger sida - var inte SWS först?
Vad ser Ni för för- och nackdelar med denna placering? Nackdelen måste ju vara att det blir ett förfärligt spring runt bilen! En annan nackdel måste ju vara när man bärgar tyngre lastbilar och gör baklyft - då står ju bärgaren på v sida och då är det ju lika illa!
Står man på höger sida av vägen dvs framför objektet står man mer skyddad vid exempelvis personbilsbärgning med reglagen på höger sida, men även här är det en nackdel om man tex skall dra upp en bil på flaket bakifrån (som åtminstonde jag föredrog när det begav sig).
Ger dagens fjärrstyrning "rätt" känsla i dess reglage vid tex tyngre bärgning? Personligen tror jag inte detta då man missar något om man inte håller i spaken dvs "känner" bärgarens vibrationer o ljud m m (svårt att förklara i skrift men Ni som sysslar med bärgning förstår säkert vad jag menar).
Det mesta som lämnar miller industries (vulcan, jer-dan, holmes, challanger mm) har ju dubbla reglage.
Personligen så är det ju nästan en smaksak hur man vill ha det.. står man ute på motorvägen så vill man ju gärna ha skydd av höger kanten och spaka där, men står man nån annan stans så uppsakttar man nog spakskåpet på vänster sida... svårt val - faktiskt.
Beträffande fjärrstyrning så är väl det senaste i propotionalstyrning rätt så nära verkligheten, av det jag har provat. Fast inget slår hederligt spakande, bästa känslan finns där.
Jag vill i alla fall ha spakarna på vänstra sidan. Mindre spring du har bättre koll på trafiken. Sen när man bärgar tungt brukar de bli att man står vid spakarna men vid lätt så används bara fjärkontrollen.
lassebus
2008-03-08, 12:42
Aldrig provat spakar på höger sida men det känns lite fel...
Höger sida är väl det säkraste stället att stå på vid normalbärgning. Fjärr e ju helt överlägset då man kan ha full koll på allt som händer. Stå på vänstersidan och spaka är ju som att be om att bli påkörd. Men håller med om att känslan i spaken är svår att känna med fjärr......
KRS Auto Center
2008-03-08, 15:54
Höger sida är väl det säkraste stället att stå på vid normalbärgning. Fjärr e ju helt överlägset då man kan ha full koll på allt som händer. Stå på vänstersidan och spaka är ju som att be om att bli påkörd. Men håller med om att känslan i spaken är svår att känna med fjärr......
Helt rätt,det är bara så,att ha spakarna på vänstersida=leka med döden!!!!
bil499-hbg
2008-03-08, 19:48
Helt rätt,det är bara så,att ha spakarna på vänstersida=leka med döden!!!!
det gör vi ju dagligen :ajjabajja :hihi: :hihi:
Falck Bjoerkelangen Norge
2008-03-08, 19:55
På flakbilen (Jige) er spakene plassert på høyre side. Føles helt greit og man står tryggere. Men fjernkontroll blir jo brukt ni av ti ganger med unntak av brillebetjening som er kun manuell.
Ang tungt så har vi kun manuell betjening og da plassert på venstre side. Og når man drar tungt står jeg alltid med ett ben i felgen på boggien da man får en god følelse av hvordan bilen oppfører seg..
Kjell Rune
Allt annat än hydraulpaket på höger sida på nytillverkade bilar borde vara straffbart, jag har en bil med paketet på vänster sida (som jag inte byggt\beställt) och det är fan inte roligt att spaka på 2+1 väg när det är trångt som fan mellan räckerna och bilarna blåser förbi i +110. Jag kan inte komma på en enda fördel att ha det på vänster sida förutom om bilen togs i bruk före 3 september 1967 kl 05:00.
På nya bilen så har jag spakarna på vänster sida (standard hos bro är höger). Varför? För att alla funktioner finns på fjärren och jag ville ha luftvindorna på höger sida. Har även en luftvinda i högskåpet på höger sida så man kan byta hjul/skruva axlar och dyl. i skydd av bärgaren.
På nya bilen så har jag spakarna på vänster sida (standard hos bro är höger). Varför? För att alla funktioner finns på fjärren och jag ville ha luftvindorna på höger sida. Har även en luftvinda i högskåpet på höger sida så man kan byta hjul/skruva axlar och dyl. i skydd av bärgaren.
Vi som har fjärr på alla funktioner bryr oss inte så mycket om var spakarna sitter men som du säger så e det ju gott att ha luften på höger sida så att inte behöver vistas mer än nödvändigt på "trafiksidan". Vill ju vara så långt från trafiken som möjligt och i skydd av bilen.
Allt annat än hydraulpaket på höger sida på nytillverkade bilar borde vara straffbart, jag har en bil med paketet på vänster sida (som jag inte byggt\beställt) och det är fan inte roligt att spaka på 2+1 väg när det är trångt som fan mellan räckerna och bilarna blåser förbi i +110. Jag kan inte komma på en enda fördel att ha det på vänster sida förutom om bilen togs i bruk före 3 september 1967 kl 05:00.
På de flesta bilarna har du väll radiostyrning eller? och då spelar de oftast ingen roll var spakarna sitter.
Men när man bärgar tungt vill man ju gärna ha känslan i spakarna ibland. Då är de rätt skönt att ha de på vänstra sidan. Först så står du på högra sidan och spakar har du oftast en stor lastbil bakom dig ivägen, så du ser absulut inget vad som händer i trafiken. Då är de bättre att stå på vänstra sidan tycker jag.
Sen de allra viktigaste när du vinshar, så står du rakt i skott linjen om objektet ligger i högra diket och någon kätting skulle gå av. Har du spakarna på vänstra sidan har du skydd av åtminstone bärgaren.
Annars om de är mycket trafik kan fjärren användas och vilken ny bil har inte fjärr??:confused2
De var min åsikt:thumbup:
KarlshamnsBärgaren
2008-03-09, 18:22
och har man reglagen på vänster sida kan man komma närmare staketet på höger sidan på det enfiliga på en 2+1 väg! annars får man ju stå yttligare en meter ut i vägbanan för att luckan ska gå att öppna!
lassebus
2008-03-09, 21:58
men igentligen så ska det ju vara så kund vänligt som möjligt... vissa verkar tycka att man bara är ivägen då man kommer å ska hjälpa dom! men att stå en meter ut på 2+1 väg å stå på andra sidan skulle då kännas säkrare än det är nu... har bara bilar med vänster spak =(
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.