Visa fullständig version : Smidigaste sättet att lyfta Scania med luftfjädring?
Junior Towtrucker 535
2008-03-20, 08:08
Som topic lyder hur lyfter ni Scania som har luftfjädring fram på smidigaste sättet? Dom går ju isär så förbannat mycket.
Enda vad jag vet är att kätta upp framaxeln(vilket jag inte tycker är så smidigt) eller lyfta i hjulen då.
Hur går ni tillväga? kul att höra hur andra gör:thumbup:
Enklaste sättet är att lyfta i scaniafästerna, då sitter den fast ordentligt och kan inte lossna, sedan lyfter man lite lagom så att det blir lite boggitryck på bärgarn och låter framhjulen rulla på objektet. En fördel med det förfarandet är att man utan problem klarar frihöjd på höga skåpbilar, en nackdel med samma förfarande är att hjulen svänger fullt på objektet vid ett eventuellt försök att backa ekipaget. Annars är det väl inte så jobbigt att kätta axeln det tar ju inte många minuter.
Är bilen tom lyfter jag i axeln, annars är det scania klykor som gäller, med tung last medstyrning annars kätta upp axeln..
Jag har Scania rundsling från produktionsbandet som jag lägger runt stötdämparfästena, annars är det ju medstyrning...
Junior Towtrucker 535
2008-03-20, 14:41
Tack för alla idér å tips grabbar:thumbup: kanske skulle ta och börja använda scania klykorna lite mer då kanske:)
Ni får ha en trevlig påsk allihop!
Bärgningsbil 133
2008-03-21, 15:28
Scania ok och kätta axel gjorde jag om det va högs annars bara oket.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.