handdator

Visa fullständig version : Håll tassarna i styr!

Mäster
2008-04-01, 18:37
På förekommen anledning vill jag påminna:

Håll fingrarna borta från spel och brytrullar när ni winchar!

Fjärrkontroller är jättebra och ofta till stor hjälp, nackdelen är att det går lätt att komma nära det farliga!

Var rädda om Er där ute.

putte
2008-04-01, 18:47
På förekommen anledning vill jag påminna:

Håll fingrarna borta från spel och brytrullar när ni winchar!

Fjärrkontroller är jättebra och ofta till stor hjälp, nackdelen är att det går lätt att komma nära det farliga!

Var rädda om Er där ute.

Har mäster klämt sig?......

forden
2008-04-01, 20:04
Jo jag vet,använde fjärkontrollen en gång då jag skulle vincha och lämnade 3cm av pekfinget kvar på plats då jag skulle göra ett flytt på en van åt gk i början på 90-talet. Men snälla lapplisor körde mig till akuten på karolinska.Vart lite förvirrad när det hände och tänkte ta bärgarn till sjukan,men lapplisorna lovade att jag inte skulle få några böter på bärgarn om jag lämnade kvar den.

Gojan
2008-04-02, 23:02
Har mäster klämt sig?......

Nopp.. Inte Mäster, inte jag heller:hihi:

balken
2008-04-03, 12:27
:freak3: Det var mitt höger lillfinger som kom i kläm:censored: . Sjukskriven till en början två veckor:banghead: Det var toppen som tog smällen nagel bort och fem stygn för att få toppen på plats igen :depressed . :ajjabajja Så håll fingrarna i säkert avstånd från vajer och bryt rullar:ajjabajja

Knäckehäxan
2008-04-04, 05:09
:freak3: Det var mitt höger lillfinger som kom i kläm:censored: . Sjukskriven till en början två veckor:banghead: Det var toppen som tog smällen nagel bort och fem stygn för att få toppen på plats igen :depressed . :ajjabajja Så håll fingrarna i säkert avstånd från vajer och bryt rullar:ajjabajja

vilket elände 150.... gjorde ont det där va?
....att du aldrig kan hålla fingrarna i styr.. :biglaugh: ..
krya på dig nu... och ta hand om fingret...

Malena
2008-04-04, 22:20
Krya på dej!
Tur att det inte hände när jag åkte med :scared: , jag hade inte varit till ngn hjälp utan troligen däckat och legat ivägen för ambulansen...

Lulebjörnen
2008-04-05, 11:02
Sjukskriven två veckor??? Fem stygn??? Sjukhusbesök???

Motståndskraften i bärgartummar har tydligen sjunkit över tiden...

Det klämdes tummar förr i tiden oxå...den gängse operationsmetoden var ett dopp av sagda kroppsdel i en hink med diesel...därefter lindades tummen in i 3-4 varv med äkta isoleringsband...den äkta klibbiga sorten som man lindade hockeyklubbor med bland annat...

Efter en vecka började bandaget bli mosigt :blush: ... och luktade :dead: ...

Då togs bandaget av, lämpligen med en lagom rostig/oljig tång ur verktygslådan...därefter en snabb manikyr av nageln med samma tång...

Belöningen blev en tumme med god motstånskraft mot vinkelslipar o batterisyra och hämmska basiller som ingår i den äkta bärgarens vardag :thumbup: ...

...men det kan vara bra med ett besök hos vitrocken också :yesnod: ...och räkna alltid fingrarna efter avslutad arbetsdag :eek: ...

bil499-hbg
2008-04-05, 15:07
Sjukskriven två veckor??? Fem stygn??? Sjukhusbesök???

Motståndskraften i bärgartummar har tydligen sjunkit över tiden...

Det klämdes tummar förr i tiden oxå...den gängse operationsmetoden var ett dopp av sagda kroppsdel i en hink med diesel...därefter lindades tummen in i 3-4 varv med äkta isoleringsband...den äkta klibbiga sorten som man lindade hockeyklubbor med bland annat...

Efter en vecka började bandaget bli mosigt :blush: ... och luktade ...

Då togs bandaget av, lämpligen med en lagom rostig/oljig tång ur verktygslådan...därefter en snabb manikyr av nageln med samma tång...

Belöningen blev en tumme med god motstånskraft mot vinkelslipar o batterisyra och hämmska basiller som ingår i den äkta bärgarens vardag ...

...men det kan vara bra med ett besök hos vitrocken också :yesnod: ...och räkna alltid fingrarna efter avslutad arbetsdag :eek: ...

:hihi: :hihi: men denna gången björne var det inte :thumbup: utan lillfingret :ajjabajja en del bärgare jag känner har tumen i :bootyshak och där lär dom alldrig skada tumen, vist börjar knegarna bli klena av sej nu för tiden en bärgare fick ryggskott när han fotograferade en nybadad fb skada !! och klagar på att arbetet är hårt ??? och då som lättbärgare! annat var det för björne på den tiden när shell sålde diesel och olja med service och inte som nu varm korv med mos ....

Knobben
2008-04-05, 16:32
Har fortfarande lite känningar i min vänstra hand efter att ha blivit träffad av vajern då jag skulle vinscha en Scania tillrätta för 6 eller 7 år sen... Lite skruvar å en platta i handen gjorde susen...

Så va försiktiga ni som fortfarande bärgar...

balken
2008-04-12, 15:54
:angry: :censored: :banghead: Borta ett tag till från jobbet.:censored:

balken
2008-04-28, 20:45
:smile: Åter bakom ratten efter 4 veckor sjukskrivning :party: