Visa fullständig version : Starthjälp mln diesel-bensin
Ber om ursäkt om jag la frågan i fel kategori :rolleyes:
Har sökt information på många olika ställen, dock utan att lyckas få ett bra svar. Min fråga lyder: Om jag har batteritorsk på min bil (bensinare), kan jag då få starthjälp (med startkablar) av en dieseldriven bil? Och tvärtom, kan min bensinare hjälpa en dieseldriven bil med batteritorsk?
Tacksam för ett svar
//JP
Roger Larsson
2008-05-27, 13:19
Ber om ursäkt om jag la frågan i fel kategori :rolleyes:
Har sökt information på många olika ställen, dock utan att lyckas få ett bra svar. Min fråga lyder: Om jag har batteritorsk på min bil (bensinare), kan jag då få starthjälp (med startkablar) av en dieseldriven bil? Och tvärtom, kan min bensinare hjälpa en dieseldriven bil med batteritorsk?
Tacksam för ett svar
//JP
Ja, det går utmärkt! Huvudsaken är att man har samma spänning (12V på personbilar och 24V på lastbilar) samt kopplar startkablarna rätt! :eek: "Plus" till "Plus" och "Minus" till "Minus" eller helst till "Jord".
Här (http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_19990129_07_A_1_2.html) finns en länk hur man gör:
Tackar för ditt svar Roger.
Då vet jag att det fungerar. Dock har jag hört från andra att man inte skall använda startkablar mellan bensin-diesel, då dieseln har kraftigare startströmmar som då ev. kan förstöra något i den bensindrivna bilen.
Någon som hört detta?
Roger Larsson
2008-05-28, 10:00
Tackar för ditt svar Roger.
Då vet jag att det fungerar. Dock har jag hört från andra att man inte skall använda startkablar mellan bensin-diesel, då dieseln har kraftigare startströmmar som då ev. kan förstöra något i den bensindrivna bilen.
Någon som hört detta?
Det har jag inte hört talas om men naturligtvis skall man alltid var lite försiktig när det gäller fulladdade batterier gentemot tomma.
Det är heller inte lätt att starta en gammal dieselbil som stått ett par dygn i -25 med en personbil med 12V. Förr i tiden "stötte" man på 24V :eek: på dessa, ngt som inte kan rekomenderas på dagens fordon. Gamla 6V-bilar typ Opel Kapitän o VW fick 12V och då brukade dom oftast hoppa igång.
Fö finns det "finesser" som i sammanhanget kanske är lite överkurs som tex att man skall var försiktig när det gäller att koppla ström på bussar och tyngre fordon. DAF och Neoplan kommer jag ihåg från min tid att det kom servicemedddelande från BK om speciella handhavande pga elektroniken - tex att ladda batterierna en stund innan man gjorde startförsök samt koppla bort några/någon komponenter genom att vrida på en knapp. Detta är nog något som dagens - mer kunniga - bärgningsbilsförare kan svara på då jag inte riktigt kommer ihåg...
En åkeriägare hade fö på sin tid en maskin med fyra 6V-batterier, elsystemet var på 12V och startmotorn på 24V - har för mig att det var en Hanomag(?) Hur kopplar man kablarna då? (startmotorn gick inte att komma åt).
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.