handdator

Visa fullständig version : Bildgåta nummer 12

Roger Larsson
2008-06-13, 16:06
Helgen närmar sig med skolavslutning, studentexamen, regn och mygg. För att muntra upp panelen lite kommer det nu ett försök till en ny bildgåta (trots att "zerial" och "133" hade fräckheten att - så att säga - "knycka konceptet"). Men men, det är "mänskligt att fela men är gudomligt att förlåta". :cool:

Men till saken, vad är detta för vagn av äldre snitt? Välmotiverade svar tack!

Fredrik Klint
2008-06-13, 17:26
Strömlinjeformad sak som verkar ha bakmotor, kan det vara Tatra (eller hette den Tatraplan?).
Inte så välmotiverat men men...

Uffe me bärgarn
2008-06-13, 18:40
Ja håller me Fredrik!(den hette Tatra men pga formen kallade folk den för Tatraplan). Har heller ingen direkt motivering men tycker den liknar ett sådant fordon!

Lulebjörnen
2008-06-13, 22:39
Tror inte att det är en Tatra. De flesta Tatra med något undantag hade 3 sidorutor. Dörrutorna + en liten sidoruta bakom bakdörren. Dessutom var dörrbågarna tunna, bilen ovan har dörrbågar av pressad plåt.

Dessutom gjorde Tatra snygga bilar med låg profil, bilen ovan ser klumpig ut och står högt på hjulen, det kan säkert vara någon mystisk öststatsproduktion, men jag tror att den är engelsk...

Roger Larsson
2008-06-14, 16:37
Strömlinjeformad sak som verkar ha bakmotor, kan det vara Tatra (eller hette den Tatraplan?).
Inte så välmotiverat men men...

Glädjande nog kan jag konstatera att FK har helt fel :biggrin: inte en Tatra

Ja håller me Fredrik!(den hette Tatra men pga formen kallade folk den för Tatraplan). Har heller ingen direkt motivering men tycker den liknar ett sådant fordon!

som sagt, helt fel...

Tror inte att det är en Tatra. De flesta Tatra med något undantag hade 3 sidorutor. Dörrutorna + en liten sidoruta bakom bakdörren. Dessutom var dörrbågarna tunna, bilen ovan har dörrbågar av pressad plåt.

Dessutom gjorde Tatra snygga bilar med låg profil, bilen ovan ser klumpig ut och står högt på hjulen, det kan säkert vara någon mystisk öststatsproduktion, men jag tror att den är engelsk...

Lika glädjande är det att konstatera att även den kunnige L har fel, fast rätt när det gäller konstaterandet att det inte rör sig om en Tatra...

zerial
2008-06-14, 18:59
För att muntra upp panelen lite kommer det nu ett försök till en ny bildgåta (trots att "zerial" och "133" hade fräckheten att - så att säga - "knycka konceptet").

Det kändes som att något saknades, och istället för att tvinga fram något så tog jag saken i egna händer. Det har ju faktiskt - med den första av mina egna bildgåtor - visat sig att även den mest hamtame stockholmaren inte känner igen sig i sina kvarter... trotts fullsize bild utan klippningar.

Men vi håller konceptet rullande, för oavsett så är det faktiskt rätt underhållande oavsett om det rör sig om en dagsaktuell bild på stora pampaslänken eller någon 50 årig mystisk sidoproduktion av fordon modell Ä.

Väl mött!

Fredrik Klint
2008-06-14, 21:56
Nu du, herr Larsson!
Kan det vara en Fiat 508C MM från -39? (Senaste numret av Classic...?)

Anka
2008-06-14, 22:32
Nu du, herr Larsson!
Kan det vara en Fiat 508C MM från -39? (Senaste numret av Classic...?)

Ja, det är med hög sannolikhet rätt - skickligt! Kolla: här (http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat1100S_1.htm)

Roger Larsson
2008-06-15, 10:51
Ja, det är med hög sannolikhet rätt - skickligt! Kolla: här (http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat1100S_1.htm)

:thumbup: Borde ju ha förstått att någon av Er läste Classic Motor. Men helt rätt Fredrik, ära o berämmelse :rolleyes:

Tilläggas kan att bilden inte kommer från Classic Motor utan det ligger till så här: som Ni vet så samlar jag ju på div från bla Centralgaraget och Räddningskåren. En fd medarbetare skänkte mig ett gammalt fotoalbum från Centralgaraget och bland alla bilder fanns en bild på en "konstig" vagn som jag inte kunde identifiera (se bifogad miniatyr). I senaste nummret av CL var det då en artikel om ovan nämnda vagn o jag kände igen den från fotot i mitt album. CM är tillskrivna om detta då det enligt artikeln endast funnits (två var det väl?) men att jag nu hittat en bild på en ev tredje vagn (eller ev är en av dom i tidningen visade vagnarna senare ombyggd - stötfångare m m)...

O "zerial", visst håller vi konceptet rullande, det är underhållande - både att tillverka bildgåtor samt titta på dessa (även om jag själv är dålig på att lösa sådana i synnerhet när det är i konkurrens med storheter som tex Anka, Lulebjörnen och Fredrik H Klint - och i synnerhet när det gäller kiosker och vägstumpar i stockholmsområdet)...

Som sagt, väl mött!

Ps Skall nu fila på en annan "olösbar" gåta - kanske typ "logisk analys" - som kanske dyker upp frammåt midsommar eller så...

Lulebjörnen
2008-06-15, 22:41
Kan nämnas att man tillfälligt avbröt trevligt umgänge bestående av bastubad med tillbehör i går kväll med motiveringen "jag måste ha igång datorn å kolla på dörrhandtagen, de kan vara en Fiat"...kommentarerna från de övriga församlade lät inte vänta på sig :freak3: :fou: ...

...men då var gåtan redan löst, och med rätt modell oxå...det hade man aldrig grejat :eek: ...

Grattis till högoddsaren hr. Klint :hail: ...