handdator

Visa fullständig version : Viltolycka.Hur tacklar ni det här?

dieselmannen
2008-06-17, 23:47
Här behöver jag råd och tips till nästa gång man står där.
Så här ligger det till:
I morse på väg till morgonens vägassistansbestyr så kommer jag tuffandes på Huddingevägen och blir omkörd av en Volvokombi som sekunden efter omkörningen får en flock rådjur framför sig.
Fyra sprang ut,tre kom över...
Jag stannar till bakom bilen som nu står på den vänstra refugen för att skydda och kolla om det har uppstått personskador vilket det lyckligtvis inte hade.
Dock levde rådjuret och inte nog med detta utan djuret satt inkilad i fronten på bilen.
Bild på detta finns under "Känsliga bilder i proffsdelen" då den är ganska otäck.
Det stannade givetvis en del bilar och jag kände att "vad ska jag göra nu då?
Det skär i hjärtat att se ett djur lida så.
Påkörd,fastklämd och översköljd med varmt kylarvatten.
Av en händelse stannade en av stadens bilar som snabbt tillkallade en viltvårdare,
men under tiden tyckte allmogen att jag i egenskap av att ha "uniform" skulle tag tag i att avliva djuret.
Det är nu tredje gången på kort tid jag hamnar i en olycka där viltet fortfarande lever,och hur skall man hantera detta?
Kanske någon händig kollega har bra tips på hur man agerar på RÄTT sätt?
Här vill jag passa på att påminna om trådens gyllene regel i rubriken:
Vår säkerhet, verkligheten vi arbetar i! Endast arbetsrelaterade och seriösa diskussioner här tack.

Mäster
2008-06-18, 00:42
Jag har också råkat ut för lidande djur.
Min lösning skrivet jag på "proffsdelen"

RoTe
2008-06-18, 01:24
Är det här verkligen ett hemligt ämne?

Min största fasa vid viltolyckor är att viltet lever. Vi som inte är bärgare kanske och vill ha tips på hur man SKA göra?!

dieselmannen
2008-06-18, 07:16
Nix det är inget hemligt ämne alls,jag la bilden där för att det är en otäck bild.

LoCo
2008-06-18, 09:17
Nix det är inget hemligt ämne alls,jag la bilden där för att det är en otäck bild.

Det är jobbigt att komma till en skadeplats och djuren lever, tyvärr får man ju inte ha bössan med sig i bärgaren, och djur som klarar sig upp på benen, har vi eftersökpatruller som är snabba ut.
Men där djuren ligger kvar, där brukar jag sticka större djur med kniv, tamdjur som man kan se att det inte finns någon räddning för, då brukar det bli baksidan på yxan.
Det låter grymt, men i mina ögon hellre det än att plågas ihjäl.

brk184
2008-06-18, 10:34
Kanske någon händig kollega har bra tips på hur man agerar på RÄTT sätt?

Ska man ta till kniven så ska man nog veta vad man sysslar med, annars är risken stor att man förvärrar lidandet. Jag rekommenderar ett par rejäla slag med släggan i pannan. Dör dom inte så "slocknar" dom med största sannolikhet.

bärgarpeter
2008-06-18, 21:07
håller med loco lagen säger ju att man ska korta djurens lidande så fort det bara går men det låter hårt . Men nödvändigt ,:hail: det är väl lättare för oss som jagar

LoCo
2008-07-31, 10:01
Jag har också råkat ut för lidande djur.
Min lösning skrivet jag på "proffsdelen"

Nu har jag inte sökt till proffsdelen än, så jag såg inte vad Mäster svarade, men nu till ett nytt litet problem.
Igår (30/7) så var jag på en älgolycka, alla klarade sig men bilen var skrot. Men när eftersöket kom dit så visade sig det att det var en björn som hade jagat älgen ut i vägen. Nu sköts älgen och drogs in en bit i skogen och fick ligga kvar där som mat till björnen. Men.
Om man kommer till en sådan olycka och det är en björn som är påkörd, vad gör man då?? Den är säkert skitförbannad, och man lär ju hjälpa dom i bilen fort eller hur, har i alla fall sett björn 3 ggr i sommar efter vägarna, så jag tror inte det är så långt undan.