Visa fullständig version : Mobilt fartgupp
Hejsan. Va i Berts hemstad Skara å körde. Kom fram till en komunal arbetare som jobbade med det gröna m.m mitt i refugen. Han hade bilen som avsmalare Å så kommer det jag tyckte borde fungera för er med :hihi: En "planka" i hård plast om jag inte mins fel. Den gjorde sitt jobb, man kände i låg fart hur hårt det hade slagit i om man inte hade tagit ner farten. Så va den reflex märkt med :thumbup: .
Tror det skulle fungera att nu ha med det i bilarna som ni bara slänger ut en bit ifrån objektet ni ska bärga m.m.
Mvh Kenneth
KarlshamnsBärgaren
2008-06-22, 12:21
Kommunen här i karlshamn har sådana me! dom funkar faktiskt bra! och går att vika ihop så dom inte tar någonplats! läggen man dom en bit ifrån så har inte bilisten saktat ner innan så gör dom det efter! känns bra även i lastbil!
Bärgningsbil 133
2008-06-22, 12:32
Funderat på att ha nått liknande i bärgaren.
Funkar ju bra.
Frågan är ju hur man får lägga ut ett sånt väggupp osv. Man måste väll sätta ut massa skyltar som varnar för de också antar jag. Eller vad händer om vi bara lägger ut de?? någon kör över de i 100 km/h och slår sönder bilen, kör av vägen??
Frågan är ju hur man får lägga ut ett sånt väggupp osv. Man måste väll sätta ut massa skyltar som varnar för de också antar jag. Eller vad händer om vi bara lägger ut de?? någon kör över de i 100 km/h och slår sönder bilen, kör av vägen??
Intressant tanke. Du är nog på rätt spår Johan.
Det fodras en rätt massiv avskyltning, hastighets nedsättning etc som måste TA-planeras... Dock så skulle det säkert kunna fungera i samhällen och på vägar med max 50km, enkel avskyltning 30, och så plankan.
Du får en bärgning till:hihi:
Får vi någon lag som reglerar hur fort man får köra förbi bärgningsbilar i arbete och ett eget varningsljus så hade det säkert varit ett bra komplement.
Att bara kasta ut ett sånt farthinder på en 70väg kanske inte slutar så lyckligt.
Drömscenariot hade ju varit att så fort vi tände våra röd/vita saftblandare så gällde trettio km/h sen knallar man en bit bakom bilen och lägger ut sitt farthinder som väcker dom som eventuellt har svårigheter att ta till sig nyheten att man inte får passera i nittio när vi jobbar.
Kan man sen skicka info från farthindret trådlöst till bilens inbyggda hastighetskamera som automatiskt skickar böter så kanske folk slutade stressa... ;):cool:
I Danmark testes just nu mobile fartbump
http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88395
---
Ole
Kolla upp det vet jag det vore ju kanon om ni kan få igenom sådana. Jag kände av guppet bara i 40 km :) Coolt att lastbilar känner av det med :). Vart kan man få tag i sådan då?
Hittar inget om dom på nätet. Någon som vet?
I Danmark testes just nu mobile fartbump
http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88395
---
Ole
Fungera dom lika bra som den jag beskriv tro? :P
Lulebjörnen
2008-06-23, 00:55
Vart kan man få tag i sådan då?
Hittar inget om dom på nätet. Någon som vet?Man kan förslagsvis googla på "farthinder"...den riktigt äventyrlige kan googla på "mobilt farthinder"...då dyker till exempel det här upp: www.asr-traffic.se/dummy.asp
...ett farthinder som är ett farthinder som ser ut som ett farthinder fast det inte är ett farthinder...eller nåt sånt :yesnod: ...
Man kan förslagsvis googla på "farthinder"...den riktigt äventyrlige kan googla på "mobilt farthinder"...då dyker till exempel det här upp: www.asr-traffic.se/dummy.asp
...ett farthinder som är ett farthinder som ser ut som ett farthinder fast det inte är ett farthinder...eller nåt sånt :yesnod: ...
Hehe jag sökte på Mobilt fartgupp på google :hihi: Fick inte så många träffar men skam den som ger sig.
jag har med mig bitar av slitbana från lastbilsdäck
som jag har i stället för plank dom borde gå att använda
som fartgupp men det kanske blir för små gupp
jag har med mig bitar av slitbana från lastbilsdäck
som jag har i stället för plank dom borde gå att använda
som fartgupp men det kanske blir för små gupp
Kasta ut en fälg istället den lär dom väja för :biggrin:
Kasta ut en fälg istället den lär dom väja för :biggrin:
Gör du så om du vill få ner farten :party:
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.