Visa fullständig version : Sydlarm
Roger Larsson
2008-06-25, 15:47
Är det någon som vet något om Sydlarm? (det figurerar ju några underbara bilder i bildarkivet på fordon ägandes av Sydlarm. Sydlarm hade kanske fö den i sammanhanget i särklass snyggaste logotypen).
Enligt dom uppgifter jag har startades Sydlarm av Gunnar Falk 1963. Gunnar Falk var fd stationschef på Räddningskåren i Landskrona.
1972 såldes företaget till Securitas i Stockholm. Securitas överlät bärgningsdelen till Bärgningskåren och namnet Sydlarm "försvann".
1974 köpte Gunnar Falk tillbaka ambulansdelen och kallade det Svenska Falk. Drev fram det 1982 då företaget gick i KK pga att Landstinget sa upp ambulansavtalet (dessa uppgifter kommer från Gunnar Falks son).
Någon som kan verifiera detta? Någon som vet något om stationsorter, samarbetsföretag, antal fordon m m och då tänker jag i första hand på företaget Sydlarm. Vem inom bärgningskåren tog över bärgningsdelen från Securitas? Även uppgifter om Svenska Falk och dess ambulansversamhet är av största intresse.
Det finns ju idag ett företag i Skåne som heter Sydlarm som - så vitt jag vet sysslar med brandsläckare m m - och som skriver/skrev på sin hemsida "den naturliga fortsättningen på Svensk Räddningstjänst". Detta företag har så vitt jag vet inget med "originalet" att göra...
Enligt "Transportguiden" finns ett företag som heter Tomelilla Sydlarm AB som sysslar med bärgning m m. Anknytning till det originalet?
Använd gärna PM om uppgifter anses "känsliga"...
Hittar ett repotage om Rikstvåans Service med lite gamla bilder med i Transportveteranen Nr4 1977,men antar att det är inte dom du söker.Men är du intresserad av det med så finns det med....
Roger Larsson
2008-06-25, 19:44
Hittar ett repotage om Rikstvåans Service med lite gamla bilder med i Transportveteranen Nr4 1977,men antar att det är inte dom du söker.Men är du intresserad av det med så finns det med....
Sånt är ALLTID intressant!
knut axel
2008-06-27, 21:50
Sydlarm finns fortfarande kvar i Tomelilla. Det finns däremot en fråga som är väldigt svårt att få svar på.Det finns ett företag i Skurup ( Skåne) som har handlat med bilar i många år. Dom hade en Scania 110 tror jag och en Dodge Weapons carrier.Detta var slutet på 80,tror Scanian var en boggiebil. Har någon en aning om var dessa bilar tog vägen????Nästan säker på att Dodgen skrotades och att man sålde Scanian.Båba bilarna var mörkblå och vita Är det någon som vet något om Sydlarm? (det figurerar ju några underbara bilder i bildarkivet på fordon ägandes av Sydlarm. Sydlarm hade kanske fö den i sammanhanget i särklass snyggaste logotypen).
Enligt dom uppgifter jag har startades Sydlarm av Gunnar Falk 1963. Gunnar Falk var fd stationschef på Räddningskåren i Landskrona.
1972 såldes företaget till Securitas i Stockholm. Securitas överlät bärgningsdelen till Bärgningskåren och namnet Sydlarm "försvann".
1974 köpte Gunnar Falk tillbaka ambulansdelen och kallade det Svenska Falk. Drev fram det 1982 då företaget gick i KK pga att Landstinget sa upp ambulansavtalet (dessa uppgifter kommer från Gunnar Falks son).
Någon som kan verifiera detta? Någon som vet något om stationsorter, samarbetsföretag, antal fordon m m och då tänker jag i första hand på företaget Sydlarm. Vem inom bärgningskåren tog över bärgningsdelen från Securitas? Även uppgifter om Svenska Falk och dess ambulansversamhet är av största intresse.
Det finns ju idag ett företag i Skåne som heter Sydlarm som - så vitt jag vet sysslar med brandsläckare m m - och som skriver/skrev på sin hemsida "den naturliga fortsättningen på Svensk Räddningstjänst". Detta företag har så vitt jag vet inget med "originalet" att göra...
Enligt "Transportguiden" finns ett företag som heter Tomelilla Sydlarm AB som sysslar med bärgning m m. Anknytning till det originalet?
Använd gärna PM om uppgifter anses "känsliga"...
Det var min pappa, Gunnar Falk, som startade Sydlarm 1963 på Norra Vallgatan i Malmö. Pappa kom till Malmö 1961 från Karlskrona där han drev en Shell bensinstation och serviceställe med Ambulans och Bärgningsbilar (Blekingelarm) anslutet till Räddningskåren. 1961 blev han Distriktschef på RK i Malmö. 1963 slutade han på RK då det var beslutat att RK skulle läggas ner och startade då upp Sydlarm enligt samma koncept. I rörelsen fanns ambulanser, låssmeder, fönstertäckningsfordon/restvärdesräddning, brandsläckarservice och bärgningsbilar. En mycket vinstgivande grund var just abonnemangsidén där man kunde teckna för privat, butik och företag.
Hälsningar
Anders
Roger Larsson
2008-10-12, 17:55
Det var min pappa, Gunnar Falk, som startade Sydlarm 1963 på Norra Vallgatan i Malmö. Pappa kom till Malmö 1960 från Karlskrona där han drev ett Shell bensinstation och serviceställe med Ambulans och Bärgningsbilar anslutet till Räddningskåren. 1960 blev han Abonnemangschef på RK i Malmö. 1963 slutade han på RK då det var beslutat att RK skulle läggas ner och startade då upp Sydlarm enligt samma koncept. I rörelsen fanns ambulanser, låssmeder, fönstertäckningsfordon/restvärdesräddning och bärgningsbilar. En mycket vinstgivande grund var just abonnemangsidén där man kunde teckna för privat, butik och företag.
Hälsningar
Anders
Hej Anders
Kul att Du hörde av Dig. Vi har ju haft lite telefonkontakt under årens lopp.
Välkommen till Forumet!
Fredrik Klint
2008-10-12, 18:45
Knut Axel!
"Scania 110 boggie", kan den ha reg-nr CUJ181? I så fall en LS76 från -65.
Reggad på Tomelilla Sydlarm AB 1994-03-30, såld till privatperson i Tomelilla 1995-07-24 och vidaresåld 2004-09-13...
Någon somhar fakta eller ännu hellre bild på den??? Avställd sedan 1986.
Hej Anders
Kul att Du hörde av Dig. Vi har ju haft lite telefonkontakt under årens lopp.
Välkommen till Forumet!
Tack, vi hade ju som du säger lite telefonkontakt. Jag skall försöka skriva lite om Sydlarm's och Svenska Falk's utveckling genom åren i detta forum.
Det finns en del bilder hemma hos mina föräldrar och jag skall försöka scanna av dem så gott det går.
Hälsningar
Anders
Sydlarm hade kanske fö den i sammanhanget i särklass snyggaste logotypen).
Logotypen skall föreställa en pil framåt och är därför "spegelvänd" beroende på vilken sida av bilen den sitter. Konstigt nog så är pilen i orginalloggan riktad bakåt och som liten uppfattade jag den aldrig som en pil. När jag frågat pappa om varför pilen hamnade på det hållet tittar han konstigt på mig. Det var ju givetvis för förardörren han skapade den först och då hamnade den på det hållet.
Hälsningar
Anders
Inte Landskrona men väl i Karlskrona, där jag för övrigt är född. Stationen låg på Fortifikationsgatan.
Securitas ägare Philip Sörensen var Malmöbo och hade länge velat köpa Sydlarm, jag minns de långa diskussionerna pappa och han hade genom åren. Philip hade en Rover som ofta bärgades ;). 1972 såldes Sydlarm och kort därefter köptes Räddningsbyrån i Göteborg upp av Sydlarm, så även Georg Westmans ambulans och bärgningsbolag i Stockholm. Strax därefter fick Larmtjänst nys om affären. Larmtjänst ägdes av försäkringsbolagen som helt frankt sa att fick de inte överta bärgningsverksamheten kunde Securitas inte räkna med fler bevakningsuppdrag från försäkringsbranchen. Bärgningsbilarna delades därefter upp i Bärgningskåren. Min far fortsatte några år inom Securitas men beslutade, tyvärr med facit i hand, att köpa ut ambulansverksamheten i Malmö.
Även uppgifter om Svenska Falk och dess ambulansversamhet är av största intresse.
Ambulansverksamheten bedrevs från Fredriksbergsgatan i Malmö, i det så kallade Östercentrum där även Sydlarm haft sin verksamhet. Till början med så bestod bilarna av två International Harvester men bytte senare ut till Mercedes 300D. Även en sjuktransportbil, Volvo 245 -78 med förhöjt tak, för mindre vårdkrävande personer införskaffades. Bilarna användes för långfärdstransporter när någon person blivit sjuk utanför sin hemort och var så frisk att han kunde transporteras hem.
Avtalet sades inte upp och det fanns inget avtal på papper, däremot fanns det ett mångårigt samarbete där Sydlarm och senare Svenska Falk körde "utombys" transporter. Detta hade nyttjas under många år men en dag slutade helt enkelt telefonen att ringa. Bildandet av de nya SOS-centralerna och långtransportsamordningen gjorde att Svenska Falk kom i kläm och det hade inte varit så konstigt med det om någon bara tagit på sig ansvaret att meddela om de nya rutinerna, då hade man på ett tidigt plan kunnat avveckla rörelsen under ordnade former. Nu blev det istället konkurs och mina föräldrar fick tyvärr lämna hus och hem.
Det fanns en person i Ystadtrakten som fyllde brandsläckare och fick använda sig av namet Sydlarm och var en samarbetspartner. Om det är samma företag vet jag inte.
Nej det fanns inget sådant företag, det måsta ha tillkommit i efterhand. Däremot fanns det länge ett Sydlarm som sysslade med bilbärgning i Ystad. Det bolaget var del i det ursprungliga Sydlarm, men jag tror att det "bara" var i "franchise" form.
/Anders
Om någon har några specifika frågor runt Sydlarm eller Svenska Falk så ställ dem gärna här så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan.
Hälsningar
Anders
Roger Larsson
2008-10-13, 12:48
Om någon har några specifika frågor runt Sydlarm eller Svenska Falk så ställ dem gärna här så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan.
Hälsningar
Anders
Länk direkt till förr = respekt! :hail:
Roger Larsson
2008-10-13, 12:56
Det finns en del bilder hemma hos mina föräldrar och jag skall försöka scanna av dem så gott det går.
Hälsningar
Anders
Bilder m m är alltid av högsta intresse - inte minst med tanke på mitt samlande och blivande hemsida om just Sydlarm och Svenska Falk...
Roger Larsson
2008-10-13, 12:59
Inte Landskrona men väl i Karlskrona, där jag för övrigt är född. Stationen låg på Fortifikationsgatan.
Securitas ägare Philip Sörensen var Malmöbo och hade länge velat köpa Sydlarm, jag minns de långa diskussionerna pappa och han hade genom åren. Philip hade en Rover som ofta bärgades ;). 1972 såldes Sydlarm och kort därefter köptes Bärgningsbyrån i Göteborg upp av Sydlarm, så även Georg Westmans ambulans och bärgningsbolag i Stockholm. Strax därefter fick Larmtjänst nys om affären. Larmtjänst ägdes av försäkringsbolagen som helt frankt sa att fick de inte överta bärgningsverksamheten kunde Securitas inte räkna med fler bevakningsuppdrag från försäkringsbranchen. Bärgningsbilarna delades därefter upp i Bärgningskåren. Min far fortsatte några år inom Securitas men beslutade, tyvärr med facit i hand, att köpa ut ambulansverksamheten i Malmö.
Ambulansverksamheten bedrevs från Fredriksbergsgatan i Malmö, i det så kallade Östercentrum där även Sydlarm haft sin verksamhet. Till början med så bestod bilarna av två International Harvester men bytte senare ut till Mercedes 300D. Även en sjuktransportbil, Volvo 245 -78, för mindre vårdkrävande personer införskaffades. Bilarna användes för långfärdstransporter när någon person blivit sjuk utanför sin hemort och var så frisk att han kunde transporteras hem.
Avtalet sades inte upp och det fanns inget avtal på papper, däremot fanns det ett mångårigt samarbete där Sydlarm och senare Svenska Falk körde "utombys" transporter. Detta hade nyttjas under många år men en dag slutade helt enkelt telefonen att ringa. Bildandet av de nya SOS-centralerna och långtransportsamordningen gjorde att Svenska Falk kom i kläm och det hade inte varit så konstigt med det om någon bara tagit på sig ansvaret att meddela om de nya rutinerna, då hade man på ett tidigt plan kunnat avveckla rörelsen under ordnade former. Nu blev det istället konkurs och mina föräldrar fick tyvärr lämna hus och hem.
Det fanns en person i Ystadtrakten som fyllde brandsläckare och fick använda sig av namet Sydlarm och var en samarbetspartner. Om det är samma företag vet jag inte.
Inget jag minns i alla fall, men jag skall fråga. Däremot fanns det länge ett Sydlarm som sysslade med bilbärgning i Ystad. Det bolaget var del i det ursprungliga Sydlarm, men jag tror att det "bara" var i "franchise" form.
/Anders
Tack för rättelser och info...
Är det någon som vet något om Sydlarm? (det figurerar ju några underbara bilder i bildarkivet på fordon ägandes av Sydlarm.
Någon som vet något om stationsorter, samarbetsföretag, antal fordon m m och då tänker jag i första hand på företaget Sydlarm.
Malmöstationen bestod som mest av 6-7 bärgningsbilar, låssmedsbil, 2-3 Ambulanser, en restvärdesbil, ett antal hyrbilar som senare flyttades till Svenska Falk.
Det fanns en egen station i Helsingborg där en Volvo Viking med Holmesaggregat liknande den som fanns i Malmö var stationerad.
En station i Karlskrona som var en fortsättning på Blekingelarm som Gunnar Falk drev under tiden i Räddningskåren.
I Ystad hade Arne Ohlsson en station i Sydlarms färger men detta var "bara" ett samarbete.
I "De Förenade Räddningsföretagens" regi körde många i Sydlarms färger och Logo.
DFR startades för övrigt av Gunnar Falk (Sydlarm), Georg Westman (Viking räddningskår STHLM) och Pelle Eriksson (Sundstavägens Servicestation, toyota fsg. i Karlstad). Gunnar Falk var ordförande i föreningen.
/Anders
Det finns ett företag i Skurup ( Skåne) som har handlat med bilar i många år. Dom hade en Scania 110 tror jag och en Dodge Weapons carrier.Detta var slutet på 80,tror Scanian var en boggiebil. Har någon en aning om var dessa bilar tog vägen????Nästan säker på att Dodgen skrotades och att man sålde Scanian.Båba bilarna var mörkblå och vita
Jag tror att det är det Blennows bil som åsyftas? I så fall finns bolaget kvar och driver försäljning av nya KIA bilar.
/Anders
Roger Larsson
2008-10-13, 19:40
Logotypen skall föreställa en pil framåt och är därför "spegelvänd" beroende på vilken sida av bilen den sitter. Konstigt nog så är pilen i orginalloggan riktad bakåt och som liten uppfattade jag den aldrig som en pil. När jag frågat pappa om varför pilen hamnade på det hållet tittar han konstigt på mig. Det var ju givetvis för förardörren han skapade den först och då hamnade den på det hållet.
Hälsningar
Anders
Katrineholm Ambulans och Bärgning AB ägde en volvobärgare med Sydlarms logotype åt "fel håll" på höger sida av bilen (bild kommer så småningom i mitt bildarkiv).
Roger Larsson
2008-10-13, 19:50
Jag tror att det är det Blennows bil som åsyftas? I så fall finns bolaget kvar och driver försäljning av nya KIA bilar.
/Anders
Blennows Bil? Då kan den efterfrågade Dodgen vara den här bärgningsvagnen? Skulle enligt fotografen ev restaureras (om jag inte minns fel).
Foto: Bosse Carlsson.
Jajemensan, här reds ju knutarna upp på löpande band :thumbup:
/Anders
Här står Pappa med stationschefen Bowin inför nyöppnandet av Karlskronakontoret.
På tal om radiotrafik så var Gunnar tidig med AGA radiotelefoner. Radiomasten på hyreshuset hemma var gigantisk. Innan radiotrafiken fick bilarna ringa hem från telefeonkiosker och verkstäder på stan. Täckningen var ett par mil utanför centralorten. Sändningsstationen och systemet överläts senare till Biltelefonväxeln som sedemera har blivit till Comviq, det hade verkligen varit något att hålla fast vid. Grovt förenklat då alltså :biggrin:
Här kommer en bild på en Ford flakbil som byggdes i Garaget på Gyllenpalmsgatan i Malmö. Bilen stationerades senare i Karlskrona. Bilden på den svårt sargade SAABen med bärgaren i bakgrunden är tagen i närheten.
En reklamkampanj för abonnemang som blev mycket omtalad var den här. Den här var införd i Expressen 30/3-1969 för Stockholmsregionen.
/Anders
Hej,
Idag kommer det en insändare i Sydsvenskan 20/5-1967 angående polisens nyttjande av Sydlarm i stället för Larmtjänst. Undrar vem som skrev insändaren? :hihi:
Hälsningar
Anders
bil499-hbg
2008-10-14, 14:52
Hej,
Idag kommer det en insändare i Sydsvenskan 20/5-1967 angående polisens nyttjande av Sydlarm i stället för Larmtjänst. Undrar vem som skrev insändaren? :hihi:
Hälsningar
Anders
jag var ju inte direkt föd -67 men min far var verksam i malmö (örn hjälp) på den tiden så man har ju liksom du hört bådde det ena och det andra :yesnod: men vad jag hört från andra + gubben så var det ju inte riktigt vad polisen skrev :biggrin: men men det skulle ju inte fungera så som på den tiden,,
jag var ju inte direkt föd -67 men min far var verksam i malmö (örn hjälp) på den tiden så man har ju liksom du hört bådde det ena och det andra :yesnod: men vad jag hört från andra + gubben så var det ju inte riktigt vad polisen skrev :biggrin: men men det skulle ju inte fungera så som på den tiden,,
Hej Dan,
Kul att höra från dig, faktum är att jag precis satt och tänkte på Örn-service eftersom jag läste en artikel om just dom.
Örn-Hjälp eller Örn-Service som det först hette kommer jag ihåg, bilarna var brunmetallic med text i guld om jag inte missminner mig. Jag har som jag skriver ovan en insändare/artikel från Rune Isacsson om polisens nyttjande av Sydlarm. I artikeln står det att Örn-Service hade 4 st bärgningsbilar men jag kan bara komma ihåg två stycken, vet du något mer om dom?
Själv är jag född -57 och kommer ihåg en del från den tiden. Jag tror att förhållandet mellan din far och min far var liiite frostigt :rolleyes: , rätt eller fel överlåter jag till andra att bedöma, här finns bara en historia att berätta från tiden det begav sig.
Hälsningar
Anders
Roger Larsson
2008-10-14, 17:45
Här står Pappa med stationschefen Bowin inför nyöppnandet av Karlskronakontoret.
Pappa till vänster väl? Land Rover´n på bilden - har den M1001 eller är det en siffra till måntro?
Pappa till vänster väl? Land Rover´n på bilden - har den M1001 eller är det en siffra till måntro?
Jojo det är en ung Gunnar Falk som står till vänster på den här bilden från 1964, 36år, 15 år yngre än vad jag är idag. Jösses vad tiden går.
M10011 var registreringsnumret på Land-Rovern som vad jag minns var av det långa chassiet. Det var med den bilen alltihopa började, senare köptes även 3:an in men den hade det korta chassiet. Bilarna byggdes på en verkstad i Karlskrona innan de togs i bruk i Malmö.
Här följer ytterligare en bild på de båda bilarna i Karlskrona.
/Anders
P.S. Man skulle kunna tro att Dagens Industri fanns redan på den tiden men det är bara pappret som antagit nyansen med tiden.
:thumbup:
Det är mycket trevligt att läsa er tråd om gamla tider forsätt så jag kommer att följa....
:thumbup:
Det är mycket trevligt att läsa er tråd om gamla tider forsätt så jag kommer att följa....
Tack, det var mycket roligt att höra, och det är minst lika roligt att berätta. För mig var det en magisk tid av min uppväxt där jag fick röra mig ute med bärgningsbilarna och snacka med alla dom stora grabbarna som var och en hade en egen liten bit av motorintresse.
Nu kommer det inte att bli något på en vecka men jag återkommer med mer pressklipp och historia.
Hälsningar
Anders
Uffe me bärgarn
2008-10-15, 01:54
Det ser vi med spänning fram emot!:thumbup:
Hej,
Nu är jag tillbaka igen, den här gången med en artikel i Vi bilägare 1968.
/Anders
Roger Larsson
2008-11-20, 22:20
Hej,
Nu är jag tillbaka igen, den här gången med en artikel i Vi bilägare 1968.
/Anders
...och Bedfordbärgaren på bilden är ju den gamla RKN-vagnen A12039 (senare AFO939). Bilen avser troligen tiden när den gick vid Viking Räddningskår som var reg. ägare till vagnen från den 4/10 1968 och en tid framåt.
Roger Larsson
2008-11-20, 22:41
1972 såldes Sydlarm och kort därefter köptes Bärgningsbyrån i Göteborg upp av Sydlarm,
/Anders
Du menar "Räddningsbyrån"?
Du menar "Räddningsbyrån"?
Du har så rätt så Roger, jag har bara otur när jag tänker.
/A
Får jag lov att presentera 2:an, Sydlarms allra första bil. Den här landrovern med långt chassie byggdes i Karlskrona och sattes i trafik i Malmö 1963.
/Anders
Kan Herr Larsson eller någon annan gissa vad det här är för bärgare?
/Anders
...och Bedfordbärgaren på bilden är ju den gamla RKN-vagnen A12039 (senare AFO939). Bilen avser troligen tiden när den gick vid Viking Räddningskår som var reg. ägare till vagnen från den 4/10 1968 och en tid framåt.
Jo det är så rätt, Sydlarmsmärket finns på bilen men den har fortfarande kvar den röd/vita färgen. Artikeln är från 1/11-68 så den skulle alltså vara nyinförskaffad då. På något sätt så har jag ett minne av att den fanns i Westmans ägo tidigare än så, men jag kan ha fel.
Hälsningar
Anders
Fredrik Klint
2008-11-21, 07:40
Kan Herr Larsson eller någon annan gissa vad det här är för bärgare?
/Anders
Bilden är döpt till "Scania boggie", men vad för Scania? Är det EKÅ-aggregat?
Har du bild på framdelen, reg-nr?
Uffe me bärgarn
2008-11-21, 09:27
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=8327
Något liknande ?
Bilden är döpt till "Scania boggie", men vad för Scania? Är det EKÅ-aggregat?
Har du bild på framdelen, reg-nr?
Listigt Fredrik, du hittade ledtråden. :thumbup:
Fler gissningar innan jag avslöjar hela bilden.
/Anders
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=8327
Något liknande ?
I och för sig en Scania, men nej. Fler bud? Ledtråd är äldre...
/Anders
Fredrik Klint
2008-11-21, 21:12
Falk: Äldre(???), intressant!
Ett långskott: Det är väl inte LS23:an som var en av Ekengårds första byggen och som hamnade -65 i Göteborg hos Räddningsbyrån... Jag vet inte vad som hände sen med den.
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510044.htm
Roger Larsson
2008-11-21, 21:34
Falk: Äldre(???), intressant!
Ett långskott: Det är väl inte LS23:an som var en av Ekengårds första byggen och som hamnade -65 i Göteborg hos Räddningsbyrån... Jag vet inte vad som hände sen med den.
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510044.htm
Visst är det B2519 (eller en exakt samma byggnation) Sydlarm köpte ju Räddningsbyrån
Ta-da!
/Anders
P.S. Pappas största egenskap har kanske inte alltid varit ödmjukhet, ...med tanke på ledorden på sidan.:rolleyes:
Visst är det B2519 (eller en exakt samma byggnation) Sydlarm köpte ju Räddningsbyrån
Den här bilen köptes över många är före Räddningsbyrån köptes in. Jag kommer ihåg när jag var med ute och åkte på bärgningsuppdrag och jag kan inte varit mer än 9-10 år, alltså -66-67.
/Anders
Fredrik Klint
2008-11-21, 23:59
Tack för den bilden, heter den M6059? Måste vara samma bil som B2519.
Kan inte svära på var den kom ifrån men den ser ju väldigt lik ut. Den har inte sökarlampan vid A-stolpen men däremot några varningstrianglar på taket.
Här kommer en bild till. Bredvid kan man se Volvo Valp utrustad med med Dolly.
/Anders
Roger Larsson
2008-11-22, 11:05
Kan inte svära på var den kom ifrån men den ser ju väldigt lik ut. Den har inte sökarlampan vid A-stolpen men däremot några varningstrianglar på taket.
Här kommer en bild till. Bredvid kan man se Volvo Valp utrustad med med Dolly.
/Anders
Konstigt - här är den kromade stötfångaren tillbaka! (på bilden från Räddningsbyrån är stötfångaren röd!)
I tisdags, den 25 november 2008, gick Gunnar Falk ur tiden i en ålder av 80 år.
Gunnar började sin bana i räddningskåren i mitten på femtiotalet som Räddningsinspektör och blev sedan ansvarig för Blekingeregionen. I början på sextiotalet blev han ansvarig för räddningskåren i Malmöregionen. När beslutet om att Räddningskåren skulle läggas ned kom 1963 startade han räddningsbolaget Sydlarm som såldes till Securitas 1972. Efter några år köptes ambulansdelen ut och bolaget Svenska Falk sattes upp och drevs fram till 1982. Åren därefter och i stort sett fram till för några veckor sedan har Pappa sysslat och livnärt sig med sin stora hobby, close-up trolleri. Han lämnar ett stort tomrum, men kommer alltid att finnas med oss.
Anders
Roger Larsson
2008-12-02, 08:16
I tisdags, den 25 november 2008, gick Gunnar Falk ur tiden i en ålder av 80 år.
Gunnar började sin bana i räddningskåren i mitten på femtiotalet som Räddningsinspektör och blev sedan ansvarig för Blekingeregionen. I början på sextiotalet blev han ansvarig för räddningskåren i Malmöregionen. När beslutet om att Räddningskåren skulle läggas ned kom 1963 startade han räddningsbolaget Sydlarm som såldes till Securitas 1972. Efter några år köptes ambulansdelen ut och bolaget Svenska Falk sattes upp och drevs fram till 1982. Åren därefter och i stort sett fram till för några veckor sedan har Pappa sysslat och livnärt sig med sin stora hobby, close-up trolleri. Han lämnar ett stort tomrum, men kommer alltid att finnas med oss.
Anders
Det är alltid lika tråkigt att få beskedet att stora män inom den gamla typen av räddningsverksamhet gått bort.
Mitt varma deltagande i Din sorg.
Tack Roger,
Jag är ändå glad att Pappa fick vara med om åttio förhållandevis friska år fyllda av upplevelser och därefter somna in.
I detta forum, som förhoppningsvis lever några år längre, får vi chansen att berätta en i alla fall liten del av historien om hans och Sydlarms del i räddningsbranchen.
Hälsningar
Anders
Konstigt - här är den kromade stötfångaren tillbaka! (på bilden från Räddningsbyrån är stötfångaren röd!)
Stötfångaren är vit, men jag håller med om att den ser kromad ut på bilden. Om du tittar på bilden innan så ser den mer vit än kromad ut.
/Anders
Här är en bil som byttes in från Rask & Björk i Ängelholm mot en röd Ford Thunderbird cabriolet -66.
Thunderbirden var verkligen min favoritbil, Sven i Hepstars hade en precis likadan. Jag kommer tydligt ihåg hur ledsen jag var när den nye ägaren hämtade Thunderbirden. Året borde varit 1967 och jag var tio år.
Jag kunde inte på något sätt förstå bytet mellan dessa två bilar, Ford Tradern var ju så hiskeligt ful och Thunderbirden så otroligt vacker.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-03, 20:15
Stötfångaren är vit, men jag håller med om att den ser kromad ut på bilden. Om du tittar på bilden innan så ser den mer vit än kromad ut.
/Anders
Vit!?
Finns väl ingen möjlighet!? Titta på speglingen! Jämför ytan med kanten på extraljusen!
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510044B.jpg
Det förklarar iofs inte hur den kan vara röd hos Räddningsbyrån? Å andra sidan vet väl Du bäst som sett bilen i verkligheten..?
Roger Larsson
2008-12-03, 20:23
Här är en bil som byttes in från Rask & Björk i Ängelholm mot en röd Ford Thunderbird cabriolet -66.
Thunderbirden var verkligen min favoritbil, Sven i Hepstars hade en precis likadan. Jag kommer tydligt ihåg hur ledsen jag var när den nye ägaren hämtade Thunderbirden. Året borde varit 1967 och jag var tio år.
Jag kunde inte på något sätt förstå bytet mellan dessa två bilar, Ford Tradern var ju så hiskeligt ful och Thunderbirden så otroligt vacker.
/Anders
Ja, det kan ju tyckas vara ett "nerbyte" men Tradern var nog bättre att bärga med än vad Thunderbirden var! Fina bilder. Tranåsaggregat med "utliggare" o allt... Tack!
Helt säker är jag givetvis inte, det var ju många år sedan. Titta på bilden nedan så ser den faktiskt vit ut.
Ja, det kan ju tyckas vara ett "nerbyte" men Tradern var nog bättre att bärga med än vad Thunderbirden var! Fina bilder. Tranåsaggregat med "utliggare" o allt... Tack!
Jo det förstår man helt klart så här i efterhand men när jag var tio år var det oförklarligt. Idag lyssnar jag helst på Led Zeppelin och kör tysk bil med motorn bak.
/Anders
Hittade en bild på en Amazon som fanns på Göteborgskontoret för biltransportsläp.
/Anders
dieselmannen
2008-12-03, 20:43
På bilden bakifrån av Ford Tradern ser man att det sitter dubbla reg.-skyltar bak.
Hur kommer det sig,det har jag aldrig sett förut?
På bilden bakifrån av Ford Tradern ser man att det sitter dubbla reg.-skyltar bak.
På den tiden kunde man köpa nummerskyltar på vilket varuhus som helst. Man tog en blank skylt och plockade på de siffror man behövde. Det var först när de nya, XXX000, skyltarna kom som vägverket fick monopol, ungefär 1973.
Anledningen till att det sitter dubbla skyltar är förmodligen för att de skall synas bättre ifall den ena är skymd.
/Anders
Bilden nedan föreställer larmcentralen i Malmö runt 1965. Från vänster syns grå högtalartelefon, polisradio, svart telefon som var inkommande linje, selektivt personsökarsystem allra överst, uppdragsfack där det markerades om bilen var i trafik samt dess status. Det kanske inte ser mycket ut för världen idag men 1965 två år efter starten så...
/Anders
Här är en annan bil som också har dubbla skyltar. En bärgning av en cementbil på E6an vid Saxtorp (i Skåne).
/Anders
På bilden syns representant från Lundafrakt klädd i beigt, polisman Williamsson, och Ahlström i gult och längst bak Bengtsson i vitt, de båda sistnämnda från Sydlarm. Otroligt vad man kommer ihåg...
Bengtsson bärgade bilar klädd i vita kläder, vet i sjutton hur han bar sig åt men han var alltid ren.
/Anders
Här en bild på en ICA detaljhandelsbil som kört i diket av okänd orsak någonstans runt Malmö. Man kan förmoda att föraren hade en svårt samtal med sin förman.
I bakgrunden ses en av Volvobärgarna.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-03, 21:42
Ganska vanligt att bärgare hade dubbla skyltar bak när de gamla reg.nummren var i funktion. Såg väl "bra" ut :thumbup:
Här är en bild på 23an efter att den blivit målad. Den uppmärksamme noterade säkert att den inte hade Sydlarms färger på Saxtorpsbilderna. Bilden är från sommaren 1969 även om bilden inte är framkallad förrän februari 1970.
På bilden syns Hörnlund en av profilerna på Malmökontoret, för ovanlighetens skull röker han inte på en cigarr.
/Anders
P.S. Exponeringen på den här bilden är inte så bra, men i alla fall.
Nu blandar vi friskt med en bärgare från Malaga i Spanien. Pappa försökte få familjen semesterresa avdragen som studieresa i redovisningen, sagt och gjort bärgningsbilar jagades med kamera. Revisorn hemma i Sverige fick sig ett gott skratt och avslog begäran.
/Anders
"Holmes light" är det nog...
Roger Larsson
2008-12-03, 21:52
Här är en bild på 23an efter att den blivit målad. Den uppmärksamme noterade säkert att den inte hade Sydlarms färger på Saxtorpsbilderna. Bilden är från sommaren 1969 även om bilden inte är framkallad förrän februari 1970.
På bilden syns Hörnlund en av profilerna på Malmökontoret, för ovanlighetens skull röker han inte på en cigarr.
/Anders
P.S. Exponeringen på den här bilden är inte så bra, men i alla fall.
Kul att se nya bilder på denna bärgningsvagn som vars aggregat troligen importerades av Ekengård runt 1967 och monterades på en helt ny Volvo under A5635 (efter M4665 fick vagnen EEJ595)
Berntsson anställdes från Hiab och byggde och underhöll bärgningsbilar hos oss. Han körde förstås även bärgningsbil när det behövdes. Här framför den gamla Scaniabärgaren.
/Anders
Här en något omdesignad Renault Dauphine som blivit bärgad av 2'an någonstans vid den bördiga skånska "myllan".
/Anders
bil499-hbg
2008-12-04, 01:32
/Anders
kan medela att den vagnen alltid gått i billesholm men att det var en fillial ängelholm som lånade in tradern för hjälp ..
kan medela att den vagnen alltid gått i billesholm men att det var en fillial ängelholm som lånade in tradern för hjälp ..
Hej Dan,
Så kan det ju givetvis ha varit, jag har dock minne av att den stod i Ängelholm i köptillfället. Skylten skvallrar ju i alla fall att den varit registrerad i Malmöhus och inte Kristianstad län då den skule haft ett L istället för ett M. Men som sagt jag var tio år och det är fyrtio år sedan och då kan Billesholm mycket väl bli Ängelholm. Känner du igen lokalerna den står utanför?
/Anders
På Malmökontoret fanns det även en Ford Trader, 21:an, med ett aggregat som såg lite annorlunda ut.
/Anders
Fredrik Klint
2008-12-06, 20:24
Trevliga bilder, mera mera... :smile:
På en av bilderna syns en Dodge från sent 50-tal; M8713. Lurar på om det kan vara EWR913, en -59:a som faktiskt finns kvar. Till salu på Blocket för ca ett år sedan.
bil499-hbg
2008-12-06, 22:56
Hej Dan,
Så kan det ju givetvis ha varit, jag har dock minne av att den stod i Ängelholm i köptillfället. Skylten skvallrar ju i alla fall att den varit registrerad i Malmöhus och inte Kristianstad län då den skule haft ett L istället för ett M. Men som sagt jag var tio år och det är fyrtio år sedan och då kan Billesholm mycket väl bli Ängelholm. Känner du igen lokalerna den står utanför?
/Anders
jo jag känner igen lokalen i bakgrunden den högra porten är tvätthallen och är av den äldre husdelen nu är det även byggt till åt höger (lastbils verkstad) och innom kort yterligare c:a 200 kvadrat verkstad rask & björk startades av två herrar som sålde till harlegård firman fans då bara i billesholm men utökades under kriget till även klippan och sedermera till ängelholm billesholm har under alla tider repenseterat ford och klippan saab och ett kort tag ford ängelholm ford mats harlegård (sonen) övertog billesholm -86 och lars harlegård (son) ängelholm under samma veva ängelholm är såld sedan några år till dalqvist från kristianstad men billesholm med övriga tillhörande transporbils försäljnings kontor lever kvar och är en av sveriges största transportbils försäljare som säljer till bland annat peab, skanska, bmk, färdtjänst åkare mm dom har även egen utrustnings verkstad som bygger efter kundens behov och önskemål..
Roger Larsson
2008-12-07, 15:12
På Malmökontoret fanns det även en Ford Trader, 21:an, med ett aggregat som såg lite annorlunda ut.
/Anders
Detta bör vara ett tidigt "mellanbärgaraggregat (http://www.algonet.se/~olabyab/eka/eka006.htm)" från Ekå (eller en kopia) med egna skåp/flaksidor. Kul att se det på en Trader!
jo jag känner igen lokalen i bakgrunden den högra porten är tvätthallen och är av den äldre husdelen nu är det även byggt till åt höger (lastbils verkstad) och innom kort yterligare c:a 200 kvadrat verkstad rask & björk startades av två herrar som sålde till harlegård firman fans då bara i billesholm men utökades under kriget till även klippan och sedermera till ängelholm billesholm har under alla tider repenseterat ford och klippan saab och ett kort tag ford ängelholm ford mats harlegård (sonen) övertog billesholm -86 och lars harlegård (son) ängelholm under samma veva ängelholm är såld sedan några år till dalqvist från kristianstad men billesholm med övriga tillhörande transporbils försäljnings kontor lever kvar och är en av sveriges största transportbils försäljare som säljer till bland annat peab, skanska, bmk, färdtjänst åkare mm dom har även egen utrustnings verkstad som bygger efter kundens behov och önskemål..
Hej Dan,
Som jag förstår så är det Billesholms lokalerna som Tradern står utanför, vilket kort sammanfattar det till att jag hade fel om Ängelholm, bilen köptes alltså i Bilesholm.
Vet du hur länge den fanns i R&B's ägo?
Hälsningar
Anders
Trevliga bilder, mera mera... :smile:
På en av bilderna syns en Dodge från sent 50-tal; M8713. Lurar på om det kan vara EWR913, en -59:a som faktiskt finns kvar. Till salu på Blocket för ca ett år sedan.
Hej Fredrik,
På blocket för ett år sedan? Där missade man chansen att skapa ett museum, nää jag får nog nöja mig med bilder :).
Hittar inte så många bilder på Dodgen, pappa skaffade sig en Polaroid kamera vid denna tipunkt och de kopiorna visade sig inte vara så beständiga. Här är en rakt framifrån i alla fall.
Hälsningar
Anders
Hittade en till på Dodgen. Bilden är otroligt dålig och hade klistrat fast sig på insidan av fotoalbumet. Här är den i alla fall.
Här är en helt fantastisk bild. Tyvärr är den kanske lite "off-topic" i denna tråden men det finns ju ett litet samband.
Vid jämna mellanrum så hade man en utställning i Ekbacken väster om Karlskrona där man visade upp de samlade resurserna och passade på att tackna nya abonnemang under skenet av karuseller och ballonger för barnen. I mitten av bilden står pappa i fin RK-uniform.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-07, 18:40
Hittade en till på Dodgen. Bilden är otroligt dålig och hade klistrat fast sig på insidan av fotoalbumet. Här är den i alla fall.
Även om bilden är dålig så är den värdefull. Avslöjar dessutom att det troligen är EWR913 som Fredrik misstänkte...
Sensmoralen i detta är då att man aldrig skall kasta eller göra sig av med ett foto, hur dåligt det är!
Även om bilden är dålig så är den värdefull. Avslöjar dessutom att det troligen är EWR913 som Fredrik misstänkte...
Sensmoralen i detta är då att man aldrig skall kasta eller göra sig av med ett foto, hur dåligt det är!
Var finns Dodgen idag?
Hälsningar
Anders
Roger Larsson
2008-12-07, 18:53
Här är en helt fantastisk bild. Tyvärr är den kanske lite "off-topic" i denna tråden men det finns ju ett litet samband.
Vid jämna mellanrum så hade man en utställning i Ekbacken väster om Karlskrona där man visade upp de samlade resurserna och passade på att tackna nya abonnemang under skenet av karuseller och ballonger för barnen. I mitten av bilden står pappa i fin RK-uniform.
/Anders
En trevlig bild och en mycket tidstypisk sådan från 1950-talets mitt eller senare del! Extra trevligt att man tydligt ser hela reg.nummret på Forden. Det är heller inte ofta man ser Räddningskårens MC-hjälm på bild.
Roger Larsson
2008-12-07, 18:57
Var finns Dodgen idag?
Hälsningar
Anders
616 34 ÅBY (PM kommer med namn o adress)
En trevlig bild och en mycket tidstypisk sådan från 1950-talets mitt eller senare del! Extra trevligt att man tydligt ser hela reg.nummret på Forden. Det är heller inte ofta man ser Räddningskårens MC-hjälm på bild.
Och du Roger, här är en till...
Roger Larsson
2008-12-07, 20:42
Och du Roger, här är en till...
Så skall en bild på en ambulansvagn se ut! Tydligt och redigt med vagnen i fokus med tydligt regnummer :thumbup:
I mitt register har jag en anteckning om en Ford Country Sedan från 1958 med reg.nr K11083, ansluten till RKN som var i trafik i Karlskrona (vet för tillfället inte vart jag fått uppgiften ifrån men troligen från någon gammal film där bilen råkar komma förbi eller möjligen något gammalt foto som jag ej reg. än). Vet Du om denna vagn med detta reg.nr fanns eller har jag skrivit fel? Denna Forden är ju en 59:a med ett snarligt reg.nr!
Dessa två är än så länge de enda jag hittat, jag vet dock att den fanns en Volvo Duett lackad i RKN färger. Denna kommer jag tydligt ihåg eftersom jag klämde fingrarna i dörren, ....aj. Men jag kan inte påminna mig om att jag upplevt eller hört talas om en sedan. Jag vet att det finns en smalfilm från ett av mötena i Ekbacken som pappa tagit. Vi får se om jag hittar den framöver.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-08, 11:32
1972 såldes Sydlarm och kort därefter köptes Räddningsbyrån i Göteborg upp av Sydlarm, så även Georg Westmans ambulans och bärgningsbolag i Stockholm. Strax därefter fick Larmtjänst nys om affären. Larmtjänst ägdes av försäkringsbolagen som helt frankt sa att fick de inte överta bärgningsverksamheten kunde Securitas inte räkna med fler bevakningsuppdrag från försäkringsbranchen. Bärgningsbilarna delades därefter upp i Bärgningskåren. Min far fortsatte några år inom Securitas men beslutade, tyvärr med facit i hand, att köpa ut ambulansverksamheten i Malmö.
Det skulle vara intressant att få veta vilka företag inom Bärgningskåren som köpte bärgningsbilarna/bärgningsdelen av Securitas. Bärgningskåren bedrev som jag förstår det, ingen egen bärgningsverksamhet vid denna tid utan det bör vara företag anslutna till Bärgningskåren.
Roger Larsson
2008-12-08, 11:56
Några frågor - kanske i första hand till Anders Falk. Sydlarms uniformer, var det mörkblå "brandkårsuniformer"? Båtmössan var väl en kopia av Räddningskårens? Den officiella bärgningsoverallen - var den gul med logotype på ryggen? Bars den andra uniformen under?
Hur noga var det med klädseln? (Det förekommer ju bilder på personal klädd i tex vita jeans) Var det tex "slipstvång"?
Några frågor - kanske i första hand till Anders Falk. Sydlarms uniformer, var det mörkblå "brandkårsuniformer"? Båtmössan var väl en kopia av Räddningskårens? Den officiella bärgningsoverallen - var den gul med logotype på ryggen? Bars den andra uniformen under?
Hur noga var det med klädseln? (Det förekommer ju bilder på personal klädd i tex vita jeans) Var det tex "slipstvång"?
Uniformen var mellanbrun med midjekort jacka och båtmössa. Tjädern eller kantsömmen i en guldnyans, SYDLARM i broderad grov guldsöm och pilen i rött. Gradbetecningar á la RKN. Bärgningspersonalen hade i början uniformen men gick så småningom över till en gul overall med stor logo på ryggen, och till den senare åren en röd byxa och jacka med ryggtavle logo på gul botten. Det fanns även en vit overall för sommarbruk, men jag tror inte den var så långvarig av praktiska skäl. Visst fanns det varianter som vi ser på bilderna och ofta var det vid tillfällen då vi snabbt behövde få ut personal som vi ser bilderna från.
Ambulanspersonalen hade i flera år uniformen men gick under senare åren över till en vit tunn jacka med logo på. Till uniformen alltid slipstvång.
/Anders
På bilden Torsten Ohlsson låssmed och senare trafikchef samt i bakgrunden Björn Kindberg på Bärgning och larmcentral.
bil499-hbg
2008-12-08, 18:58
Uniformen var mellanbrun med midjekort jacka och båtmössa. Tjädern eller kantsömmen i en guldnyans, SYDLARM i broderad grov guldsöm och pilen i rött. Gradbetecningar á la RKN. Bärgningspersonalen hade i början uniformen men gick så småningom över till en gul overall med stor logo på ryggen, och till den senare åren en röd byxa och jacka med ryggtavle logo på gul botten. Det fanns även en vit overall för sommarbruk, men jag tror inte den var så långvarig av praktiska skäl. Visst fanns det varianter som vi ser på bilderna och ofta var det vid tillfällen då vi snabbt behövde få ut personal som vi ser bilderna från.
Ambulanspersonalen hade i flera år uniformen men gick under senare åren över till en vit tunn jacka med logo på. Till uniformen alltid slipstvång.
/Anders
På bilden Torsten Ohlsson låssmed och senare trafikchef samt i bakgrunden Björn Kindberg på Bärgning och larmcentral.
och bi bakgrunden en skånekarta med litte danmark :thumbup:
och bi bakgrunden en skånekarta med litte danmark :thumbup:
Yepp, Sydlarm fanns representerade i Köpenhamn också, våningen under SOS-International vid tivoli faktiskt. :yesnod: :smile:
Något som inte framkommit tidigare i tråden är att det redan tidigt fanns en hyffsat stor biluthyrningsdel i Sydlarm. Listigt då de som fick sina bilar bärgade oftast behövde hyra en bil. Det fanns skåpbil, volvobilar i varierande form genom åren, bl.a. PV, Amazon, 144, 164 och P1800. Biluthyrningen sektionerades senare av i Svenska Falk och lades ned när Sydlarm såldes till Securitas.
/Anders
Ambulansdelen var alltid en röd tråd genom verksamheten och 1972 formaliserades ett samarbete med Hillair om ambulansflyg för längre transporter.
Hälsningar
Anders
:thumbup: Som jag skrev tidigare. Det är jätte roligt att följa denna tråd.
Håller mig uppdaterad varje dag om sydlarms historia.
Roger Larsson
2008-12-09, 14:34
Nu blandar vi friskt med en bärgare från Malaga i Spanien. Pappa försökte få familjen semesterresa avdragen som studieresa i redovisningen, sagt och gjort bärgningsbilar jagades med kamera. Revisorn hemma i Sverige fick sig ett gott skratt och avslog begäran.
/Anders
"Holmes light" är det nog...
Om ingen annan vågar sig på att identifiera vagnen får jag försöka. Jag tror att det är en fyradörrars Buick 1946 som byggts om på ett snyggt sätt! Listens bredd utefter karossens sida kan tyda på att det är en Roadmaster. Dom små trekantiga rutorna på var sida om den större bakrutan ser ut att vara samma rutor som sitter i Buickens bakdörrar - "ventilationsrutorna" alltså (vet inte om dom var öppningsbara?).
Någon som har en bättre idé?
Yepp, Sydlarm fanns representerade i Köpenhamn också, våningen under SOS-International vid tivoli faktiskt. :yesnod: :smile:
Ja man kan ju undra vad Sydlarm gjorde i Köpenhamn?
SOS-international ägs ju utav försäkringsbolagen idag men hade en enskild ägare från början, tyvärr kommer jag inte håg hans namn. Hursomhelst när han sålt bolaget blev han raskt ovän med köparna, försäkringsbolagen. Eftersom han visste att Sydlarm ibland varit en nagel i ögat på försäkringsbolagen med sin abonnemnags idé som man såg som en självriskbefrielse så satte den tidigare ägaren upp stora Sydlarmsskyltar i fönstren på sitt kontor bara för att retas.
Var kontoret låg? På hela våningen under SOS-international! :tongue:
Hälsningar
Anders
Roger Larsson
2008-12-11, 18:29
Ja man kan ju undra vad Sydlarm gjorde i Köpenhamn?
SOS-international ägs ju utav försäkringsbolagen idag men hade en enskild ägare från början, tyvärr kommer jag inte håg hans namn. Hursomhelst när han sålt bolaget blev han raskt ovän med köparna, försäkringsbolagen. Eftersom han visste att Sydlarm ibland varit en nagel i ögat på försäkringsbolagen med sin abonnemnags idé som man såg som en självriskbefrielse så satte den tidigare ägaren upp stora Sydlarmsskyltar i fönstren på sitt kontor bara för att retas.
Var kontoret låg? På hela våningen under SOS-international! :tongue:
Hälsningar
Anders
Enskild ägare? SOS International bildades av Kungl. Danska Automobilklubben (KDAK) i samarbete med Zone Redningskorps. Den då helt danskägda organisationen fick emellertid ekonomiska svårigheter och såldes till dåvarande Räddningskåren i Sverige.
Dom aktier som Räddningskåren hade haft i SOS International såldes vid årskiftet 1964/65 till Larmtjänst för 300 000:- sv kr. Köpekontraktet skrevs på den 2 dec 1964 och tillträdesdag avtalades till den 1 jan 1965.
Läs mer här (http://www.algonet.se/~olabyab/sbh/sosinter.htm):
Men det skulle vara mycket intressant att få veta vem denna "han" var och vilken position han hade och vad som gjordes på ovan nämnda kontor?
Enskild ägare? SOS International bildades av Kungl. Danska Automobilklubben (KDAK) i samarbete med Zone Redningskorps. Den då helt danskägda organisationen fick emellertid ekonomiska svårigheter och såldes till dåvarande Räddningskåren i Sverige.
Dom aktier som Räddningskåren hade haft i SOS International såldes vid årskiftet 1964/65 till Larmtjänst för 300 000:- sv kr. Köpekontraktet skrevs på den 2 dec 1964 och tillträdesdag avtalades till den 1 jan 1965.
Jo det var den affären 64/65 som åsyftades och det var förmodligen den tidigare ansvarige som var lite irriterad. ;) Uppenbarligen lämnade han organisationen i samband med överlåtandet, pappa måste ha känt hnom sedan RKN. Snart kommer jag väl på namnet, tyvärr finns det ingen längre att fråga :depressed .
/Anders
Skyltarna satt i alla fall kvar där i väldigt många år...
Roger Larsson
2008-12-11, 18:49
Jo det var den affären 64/65 som åsyftades och det var förmodligen den tidigare ansvarige som var lite irriterad. ;) Uppenbarligen lämnade han organisationen i samband med överlåtandet, pappa måste ha känt hnom sedan RKN. Snart kommer jag väl på namnet, tyvärr finns det ingen längre att fråga :depressed .
/Anders
Räddningskåren hade ju också kontor i Köpenhamn. I mitten på 1950- talet startade RKN dotterbolaget Nordisk Redningskorps A/S i Köpenhamn. Bolaget hade till uppgift att i Danmark ombesörja hjälp åt RKN´s abonnenter och det var Nordisk Redningskorps A/S som formellt köpte SOS-International A/S och det var deras aktier som gick över till Larmtjänst AB.
Skall ta reda på adressen till Nordisk Redningskorps A/S. Kanske vad det dom som "jäklades" i våningen under..? kanske det fortsatte någon "branschverksamhet" i lokalerna en tid till..?
Här är Dansk Vagt & Sikkerhetstjenst på besök hemma på Sydlarms kontor i Malmö.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-11, 19:21
Här är Dansk Vagt & Sikkerhetstjenst på besök hemma på Sydlarms kontor i Malmö.
/Anders
Det företaget har jag hört talas om men vet inte så mycket. Vet Du något mera? Var det inte en liten uppstickare till Falck/Zonen? I Köpenhamn? Trevlig bild är det i alla fall!
Det företaget har jag hört talas om men vet inte så mycket. Vet Du något mera? Var det inte en liten uppstickare till Falck/Zonen? I Köpenhamn? Trevlig bild är det i alla fall!
Nej inte så mycket mer än att de senare bytte namn till Sikkerhetstjensten.
/Anders
Här två av Sydlarms fordon på bensinstationen i väntan på tvätt, Volvon ser ut att vara på leverans till Stockholm.
/A
Någon som känner igen personerna på detta RKN möte? Gunnar Falk andra raden till höger.
/Anders
Roger Larsson
2008-12-12, 19:00
Någon som känner igen personerna på detta RKN möte? Gunnar Falk andra raden till höger.
/Anders
Tja, Raymond Sjöqvist längs fram höger. Längst fram till v - är det Harry Engkvist? Mannen i mitten längst fram påminner om Richard Hansen. I övrigt är herrarna okända (förutom Gunnar Falk då vill säga).
Edit: Mannen i mitter längst fram är nog "Överste Hubert"!?
Tja, Raymond Sjöqvist längs fram höger. Längst fram till v - är det Harry Engkvist? Mannen i mitten längst fram påminner om Richard Hansen. I övrigt är herrarna okända (förutom Gunnar Falk då vill säga).
Raymond kände jag igen, Harry E. låter ju troligt men resten är för mig okända.
/Anders
Men det skulle vara mycket intressant att få veta vem denna "han" var och vilken position han hade och vad som gjordes på ovan nämnda kontor?
Nu kan jag ju ha våldsamt fel men Edmund Smith dyker upp i de bakre minnesregionerna.
Hälsningar
Anders
Engkvist
2011-04-11, 17:29
Raymond kände jag igen, Harry E. låter ju troligt men resten är för mig okända.
/Anders
Hej,
Jag kan bekräfta att det är Harry Engkvist som sitter till vänster längst fram. Harry är min farfar och av en slump hittade jag detta och ville bara bekräfta detta.
Som information till detta forum kan jag meddela att Harry dog i april 2004, 86 år gammal. En underbar man med stort hjärta. Saknar honom fortfarande.
Hej,
Jag kan bekräfta att det är Harry Engkvist som sitter till vänster längst fram. Harry är min farfar och av en slump hittade jag detta och ville bara bekräfta detta.
Som information till detta forum kan jag meddela att Harry dog i april 2004, 86 år gammal. En underbar man med stort hjärta. Saknar honom fortfarande.
Hej,
Det var tråkigt att höra, jag beklagar sorgen, om än lite sent. Tror säkert att din Farfar och min Pappa hade sina duster men också en hel del roligheter under RK tiden. Låt oss minnas dom ljusa tillfällena.
De allra bästa hälsningar
Anders
Engkvist
2011-04-13, 12:55
Hej,
Det var tråkigt att höra, jag beklagar sorgen, om än lite sent. Tror säkert att din Farfar och min Pappa hade sina duster men också en hel del roligheter under RK tiden. Låt oss minnas dom ljusa tillfällena.
De allra bästa hälsningar
Anders
Hej Anders,
Tack så mycket!
Det skulle vara kul att höra lite om farfars och din pappas samarbeten. Jag vet väldigt lite egentligen vad farfar gjorde. Du kanske har koll? Allt av intresse, även sådant som eventuella duster med din far... :smile:
/Staffan
[QUOTE=Falk;25147]Inte Landskrona men väl i Karlskrona, där jag för övrigt är född. Stationen låg på Fortifikationsgatan.
Hade dom möjligtvis 0455 25900 som larmnr i Karlskrona? För de har tydligen hängt med länge
På Fortifikationsgatan låg senare Shell Citygaraget,där personalen gick ut och tankade lastbilen (eller personbil) och tvättade rutorna. Den är tyvärr borta idag,men detta gjordes en bit in på 90 talet, tror jag
.
KarlshamnsBärgaren
2011-06-11, 13:39
[QUOTE=Falk;25147]Inte Landskrona men väl i Karlskrona, där jag för övrigt är född. Stationen låg på Fortifikationsgatan.
Hade dom möjligtvis 0455 25900 som larmnr i Karlskrona? För de har tydligen hängt med länge
På Fortifikationsgatan låg senare Shell Citygaraget,där personalen gick ut och tankade lastbilen (eller personbil) och tvättade rutorna. Den är tyvärr borta idag,men detta gjordes en bit in på 90 talet, tror jag
.
Det larmnummret har clabbe än idag men marknadsför mest 25000
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.