handdator

Visa fullständig version : Hej.

maskin.motor
2008-07-05, 21:21
Jag är ny inom bärgningsbranchen och har just köpt mig egen bil.och jag har lite funderingar.hur fixar man jobb,när man inte får köra för till exempel Falck?Jag vet att det låter lite tokit,men jag bestämde mig för och köpa bilen när dom sa att jag tyvär inte fick köra åt dom.tacksam för goda råd....

Baylin
2008-07-06, 00:42
Jag är ny inom bärgningsbranchen och har just köpt mig egen bil.och jag har lite funderingar.hur fixar man jobb,när man inte får köra för till exempel Falck?Jag vet att det låter lite tokit,men jag bestämde mig för och köpa bilen när dom sa att jag tyvär inte fick köra åt dom.tacksam för goda råd....

Vad köpte du för bärgningsbil då. Kan du inte kolla med skrotgubben om han kan köpa bilarna av dej då, eller lämna dom till metallåtervinning, då får du ju 1:-/kg för dom. Du kan ju även annonsera på nåt billigt ställe typ blocket och olika anslagstavlor på affärer o dyligt om transporter.:yesnod:

brk184
2008-07-06, 01:49

Verkar som du börjat i fel ände. Man brukar sondera terrängen innan man ger sig ut i den. Till att börja med så måste jag fråga var du håller hus? Förutsättningarna skiljer sig lite beroende var man är verksam. Rent spontant så vill jag råda dig att sälja bärgaren. Det är inte lätt att överleva om man inte har några avtal eller kör för nån som har det.

bil499-hbg
2008-07-06, 10:24
Jag vet att det låter lite tokit,men jag bestämde mig för och köpa bilen när dom sa att jag tyvär inte fick köra åt dom.tacksam för goda råd.... :confused2 ursäkta men jag kan inte bärga mej att fråga!! hur kan man vara så :fou: att köpa en bärgare innan man vet vad man skal ha den till en bärgare kostar ju trots allt en del slantar att ha i trafik med skatt och försäkring (även transport försäkring) sen så kostar den ju även i underhål och jobbena växer ju inte på träden !!.

maskin.motor
2008-07-06, 14:52
Hej,och tack för svar.och till den som antydade att jag är korkad....thats yet too bee seen.det värkar ju lite som om ni inte välkomnar någon som vågar ta risker.om det går åt skogen,ja då kan ni skratta,men tills dess så tycker jag väl att man skall akta sig lite för och insinuera någon annans dumhet.Jag tyckte jag läste det någon stans här att detta forum va öppet för alla....Men jag vet i allafall att jag har råd och omså planta blommor i den,så kan min fru få sveriges snabbaste blomkruka.

Kekke
2008-07-06, 16:23
Hej,och tack för svar.och till den som antydade att jag är korkad....thats yet too bee seen.det värkar ju lite som om ni inte välkomnar någon som vågar ta risker.om det går åt skogen,ja då kan ni skratta,men tills dess så tycker jag väl att man skall akta sig lite för och insinuera någon annans dumhet.Jag tyckte jag läste det någon stans här att detta forum va öppet för alla....Men jag vet i allafall att jag har råd och omså planta blommor i den,så kan min fru få sveriges snabbaste blomkruka.

RÄTT sagt tycker jag. Så fort man ska fråga saker här om hur man ska gå till väga eller priser m.m så tycker jag som du MAN få bara "skit" eller inga svar eller hjälp :( Det står att detta forum ska vara till för alla m.m men tydligen så va inte fallet.

Så fort jag har gjort klart mitt kontakt nät ska jag oxå köpa in en bärgare :D

Lycka till ifrån en i samma sitts :thumbup:

JOCKE Z
2008-07-06, 16:55

Jag tycker du ska försöka om du vill Det är ju dina pengar som satsas Så go for it och lycka till :thumbup: Forumet är öppet för alla trots att vissa ska klanka ner på alla som inte tycker eller tänker lika:thumbd:

dieselmannen
2008-07-06, 17:02

Hej på dig.
Först och främst vill jag passa på och hälsa dig välkommen till forumet och bärgningsyrket!
Som du själv skriver är forumet öppet för alla,företrädesvis för gossar och flickor verksamma i bärgningsskrået och närliggande verksamheter.
Jag tror att du vet vad du gör när du nu köper egen bil,även om det idag nästan är ett krav att vara med i någon av dom större föreningarn så finns det ett,vad det verkar som växande antal "friåkare" runt om i landet.
Det ena utesluter som bekant inte det andra,och det vore intressant att ta del av dina erfarenheter vartefter.
Har du frågor,så är du hjärtligt välkommen att ställa dom här,där det lurar en hel massa erfarenhet faktiskt.

Kekke
2008-07-06, 17:15
Det finns vissa av er erfaran som vill hjälpa å svar på frågor. Vissa av er har jag haft bra kontakt med. :)

robban_lund
2008-07-07, 23:02
:confused2 ursäkta men jag kan inte bärga mej att fråga!! hur kan man vara så :fou: att köpa en bärgare innan man vet vad man skal ha den till en bärgare kostar ju trots allt en del slantar att ha i trafik med skatt och försäkring (även transport försäkring) sen så kostar den ju även i underhål och jobbena växer ju inte på träden !!.

Men Dan då har han redan glömt??

jobba på robban så kanske även du viner ett avtal någon gång, som du även vet robban så har jag varigt egen och kan bekräfta att det är ett hårt liv men bara för att man köper en bärgare så är man inte med i alla led utan man får jobba sej fram bit för bit inte med gap & gnäl för då är det tvär stopp i den återvägsgränden framgångar kommer med kontakter och rekomenderingar för det är inte alla gånger det är priset som avgör utan kvaliten tillgängligheten & kunskapen och inte kromade extraljus och alufälgar men det kan underlätta vad det gäller myndigheter (typ polisen) så skynda långsamt för dom gillar inte när man tränger in dom i ett hörn oavset om du har rätt eller fel,,

Så maskin.motor du är inte ensam om detta fenomen.
Givet vis så är alla välkomna här (tror jag):biggrin:

bil499-hbg
2008-07-08, 07:21
Men Dan då har han redan glömt??

Så maskin.motor du är inte ensam om detta fenomen.
Givet vis så är alla välkomna här (tror jag):biggrin:

jag har inte glömt!, men att köpa en bärgare kan vara tungt :blush: mitt nv skånska öra hörde att det gick väldigt tungt för en friåkare ( ej falck eller kåren) som funderade på att flytta sinna jaktmarker norr ut för att det inte är lönsamt på hanns område han körde lackbilar för c:a 100 lapen :ajjabajja men men här i denna branschen förekommer ju mycket skittsnack, men skilnaden mellan dej och trådskaparen är nog att du robban har några års erfarenhet i rygsäcken detta betyder inte att trådskaparen kommer att misslyckas men jag tyckte att han hadde nog litte för brottom men med det kan jag inget annat mer än önska honnom " lycka till " som bärgare

belker
2008-07-08, 18:57
:thumbup: Tjena tjena kull med nya människor här tycker jag,Jag önskar dig all lycka.:party:

Linkan
2008-07-08, 19:06
Först, Välkommen !

Hur ska man annars göra, utan bil lär man inte kunna få varken kunder eller avtal !?

Tech
2008-07-09, 06:23
Väklommen in hit.
Det är väll klart att du skall lyckas.:party: