handdator

Visa fullständig version : Livet som förfogandebussförare

Bobjörk
2008-07-09, 20:41
Hej!

Vad säg som en liten inblick i jobbet som bussförare?

Idag hade man satt upp mig som förfogandevagn.
Började med att jag parkerade bilen i Aga och knallade in i tvätthallen.
Fick 5266 (Scania OmniLink) tilldelad mig. Snackade lite "skit" med kollegorna och gick ut till bussen och klargjorde den.
Backade ut och korsade spåren utanför grinden. Telefonen ringde. Det var arbetsledningen i garaget som ringde och bad mig återvända. Hade då redan svängt höger, så jag körde mot Larsberg och vände i slingan där.
Parkerade bussen lite slarvigt utanför hallen och knallade in.
Aha, vagnbyte på gång. Skulle byta 4706 (Scania OmniLink), som inte alls skulle rulla utan skulle in på verkstad.
Brände ner till Ropsten och parkerade 5266 på uppställningen.
Inväntade omlopp 2076 (Linje 73). Bussen anlände och jag visade var hans buss stod.
Körde 4706 till Aga och körde iväg med 3115 (Scania OmniCity) till Ropsten. Stod där ett tag och talade med kollegor i solskenet. Telefonen ringde. Vagnbyte igen...
5164 (Scania CN113 MaxCi) hade läckage av nåt slag. Inväntade 5164 och när den kom fick föraren överta 3115 av mig.
5164 fick åka till Aga. Där tilldelades jag 5294 (ännu en OmniLink) och körde ner den till Ropsten. Körde lite små extrasvängar mellan Ropsten och Centrum när andan föll på. Tog sen min buss och körde till Torsvik och åt mat.
Sedan tilldelades jag eftermiddagens göromål.
Hämta 3701 (Lidingös enda ledbuss, en Scania OmniLink) i Söderort.
Så efter mat, kaffe och lite snack med chefen åkte jag med min buss till Aga och tog sedan tåg och tunnelbana till Liljeholmen. Därifrån fick jag skjuts av en bekant som jobbade i tvätten på Söderort.
Knallade in på Scania och de fattade att jag sökte 3701. Den var dock inte klar än. De körde diesel genom systemet.
Tog en kaffe istället. Återkom 10 minuter senare. Då hade de upptäckt en luftläcka på 3701... så de mekade för fullt.
http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_8105.jpg
Tog en liten rundvandring på garaget istället.
http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_8106.jpg
Längst in till höger ligger Scanias verkstad.

Jag och kollegan som skjutsat dit mig från Liljeholmen stod och tittade på när man försökte backa in en ledvagn (53-nånting) utan bromsar, som just fått åka SSBT-bärgare. Snackades skit med dom också (mycket snack och lite verkstad ;D).

Sen knallade vi in till Scania. Där höll de fortfarande på laga luftläcka.
Efter mycket om och men och skitsnack om bussar och om vi ens använde 3701 då den endast rullat 4000 mil sedan 2006 (luktar fortfarande nytt i den!).
Till slut slet vi ut alla slangar och de lyfte ner 3701 på jorden igen.
Den backade ut den (det kunde ju jag gjort :)) och sedan övertog jag den.
Ställde in luftstolen, ställde in 106,7 på radion och rullade ut i friska luften.
Ut på Essingeleden, välja rätt fil, och gasa fram...
Svängde av mot Norrtull... och nu blev jag förvirrad... snirklade mig fram, ivrigt spanande på skyltar och filer... lyckas hålla mig i min fil. Sen tillbaka till trygga jaktmarker. Bränner förbi Roslagstull med vant rattgrepp. Leden hänger med. Sen ut på ön... cyklist på bron varnas det för och mycket riktigt vinglar han där... fel bro. Han var helt ute å cyklade alltså.
Sen parkerade jag bussen och klev in till tvätthallen. En till buss behövde bytas. 5269 hade fått fnatt.
Istället för att starta flaxade den med dörrar och annat skumt... om man höll in knappen innanför luckan till rampkopplingen gick det dock att starta.

http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_8107.jpg
Tog 5296, som visade sig stå bredvid 3701 och tala om Söderort (5296 gick i Söderort förut) och tog mig till Ropsten.
96 byttes mot 69 och jag körde till Aga för sista gången. Sedan började färden hem.

JOCKE Z
2008-07-09, 21:51
Många vagnbyten blev det. Men det är väl kul att köra buss :hihi: Du som har koll på bussvärlden jag håller på att ta D-kort och hörde någon säga att man ska ha DE för att köra ledvagn stämmer det :confused2

Gojan
2008-07-09, 22:00
Att man ska ha DE för att köra ledvagn stämmer det :confused2

Stämmer inte. Däremot, om du kör upp med automat typ stadsbuss så får du bara köra aut. Alltså inga turistbussar med man. låda.

norrland
2008-07-09, 23:11
Ja du Bo
Du verkar i det stora hela ha
haft en ganska ok dag ändå:banana:
Kul att inte bara harva runt
med en massa ":censored: " i bussen

zleepy
2008-07-10, 00:38
Stämmer inte. Däremot, om du kör upp med automat typ stadsbuss så får du bara köra aut. Alltså inga turistbussar med man. låda.

Jo DE ska man ha vid ledvagn då det är fordon på 18meter, och klassas som "dragbil+trailer" längdmässigt..

eller är det ändrat för SL delar ju ut DE behörighet vid körskortsutbildning hos dom, för man ska kunna köra ledvagnarna..

Roger Larsson
2008-07-10, 06:50
Hej!

Vad säg som en liten inblick i jobbet som bussförare?

Kul att läsa om andras yrken :thumbup:

zerial
2008-07-10, 07:29
Jo DE ska man ha vid ledvagn då det är fordon på 18meter, och klassas som "dragbil+trailer" längdmässigt..

eller är det ändrat för SL delar ju ut DE behörighet vid körskortsutbildning hos dom, för man ska kunna köra ledvagnarna..

Man gjorde om bestämmelserna för ett par år sedan. Nu får man bara D-behörighet. Förr fick man C och med DE även BE på "köpet".

Pellefant
2008-07-10, 18:43
> Jo DE ska man ha vid ledvagn då det är fordon på 18meter,

> för SL delar ju ut DE behörighet vid körskortsutbildning hos dom

Båda påståendena är fel. Du behöver inte DE för att köra ledvagn,
och du får inte DE utan att köra upp med tungt släp. Detta gäller
idag, ju längre tillbaka i tiden du går, desto liberalare inställning
hade man till behörigheterna. Tillräckligt långt tillbaka så fick du
hela skalan om du körde upp med buss, eftersom det räknades som
den högsta behörigheten. Länge fick man också BECDE om man
körde upp med buss, men idag är det slut med "bonusbokstäverna",
och väl är väl det...

Bobjörk
2008-07-10, 21:52
Som sagts tidigare krävs inte DE, däremot brukar Busslink kräva utbildning i ledvagnskörning, men sån har inte jag. Men till skillnad mot många andra förare på ön så har ju jag tagit kortet i trafikskola och får köra manuell låda.
Så då klarar jag nog att köra ledvagn. Är inte så krångligt. :biggrin:

Många vagnbyten blev det. Men det är väl kul att köra buss

Ja, det är kul att köra buss, särskilt när man får köra lite olika typer. :party:

JOCKE Z
2008-07-11, 11:57
Det vart många bud om vilken behörighet som gäller nu :confused2 Men ledvagn oavsett längd har ju samma reg. nr Ska det inte va så att man ska ha DE om det är påhängsvagn med annat reg.nr Det går ju inte att hänga av leden hur lätt som helst så det lär väll inte räknas som släp ?????

Bobjörk
2008-07-11, 13:07
Det vart många bud om vilken behörighet som gäller nu :confused2 Men ledvagn oavsett längd har ju samma reg. nr Ska det inte va så att man ska ha DE om det är påhängsvagn med annat reg.nr Det går ju inte att hänga av leden hur lätt som helst så det lär väll inte räknas som släp ?????

Man behöver inte DE för att köra ledbuss.
Massa nyexaminerade förare med D Automat som kör ledbuss inne i stan. Det enda dom får är en utbildning i körning med ledbuss. Men jag har ingen sån som sagt, men jag får köra ledbuss i alla fall, eftersom det räknas som ett fordon, reggat som buss.

Linkan
2008-07-11, 17:06
Ryktesspridning säger att SL chaufförer inte får backa ?! Att ev to,m backen är spärrad, stämmer det ?
Så om man kör fel får man snällt vänta på en trafikledare ?

brk184
2008-07-11, 17:58
Ryktesspridning säger att SL chaufförer inte får backa ?! Att ev to,m backen är spärrad, stämmer det ?
Så om man kör fel får man snällt vänta på en trafikledare ?

Hur ska dom få ut bussen från p-platsen om man inte får backa? Att backen skulle vara spärrade låter som körförbud vid en flygande besiktning.

Gojan
2008-07-11, 18:53
Vad är problemet? E står för tungt släp, ej längden på ett ekipage. Mig vetligen så går det inte att hänga av själva (led)vagnen. Skulle se ganska kul
ut, ifall man skulle göra det på typ en SCANIA som har knotan i vagnen:smile:

Bobjörk
2008-07-11, 22:00
Man kan backa hur mycket man vill. Jobbigt att backa ut från rampen annars.
Såhär går det till när man backar ut från rampen.
I med backen.
Släpp p-bromsen.
Tuta två gånger.
Tryck på gaspedalen för att lossa dörrbromsen.

Typ så.

Backande buss har företräde.

RoTe
2008-07-11, 23:58
Oj oj oj, många som "har hört" saker...

Ska ni inte börja diskutera trimmade polisbilar när ni ändå är i farten!? :rolleyes:

Självklart är det endast D kort för ledvagn.

bil499-hbg
2008-07-12, 00:02
Man kan backa hur mycket man vill. Jobbigt att backa ut från rampen annars.
Såhär går det till när man backar ut från rampen.
I med backen.
Släpp p-bromsen.
Tuta två gånger.
Tryck på gaspedalen för att lossa dörrbromsen.

Typ så.

Backande buss har företräde.

tuta två gånger :confused2 :biggrin:

Finnen
2008-07-12, 09:01

Jag har hört att man måste göra det med huvudet, som i "Kopps". Inte dock om man har DE-kort, då tutar man en gång med valfri kroppsdel.

balken
2008-07-12, 12:05

Där har du fel ledvagn är klassat som ett fordon och inte dragbil+trailer.
Det beror på att leden är fats monterad och inte går att koppla till och från.

Falck norrland
2008-07-12, 16:04
Min 22-åriga flickvän kör För Busslink och hon har D behörighet.
På företaget säger dom att man ej behöver DE

JOCKE Z
2008-07-12, 20:07
Oj oj oj, många som "har hört" saker...

Ska ni inte börja diskutera trimmade polisbilar när ni ändå är i farten!? :rolleyes:

Självklart är det endast D kort för ledvagn.

Vet man inte så måste man väll få fråga :depressed Det kanske inte är så självklart med tanke på alla konstiga regler och undantag :banghead:

brk184
2008-07-12, 21:40
Ska ni inte börja diskutera trimmade polisbilar när ni ändå är i farten!? :rolleyes: Om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att det inte skulle finnas trimmade polisbilar.

Bobjörk
2008-07-12, 23:26

Ja. Betyder att man backar. Så andra förare på garageplan uppmärksammar det.
Man ser ju inte ett piss när man backar ut från en plats mellan två bussar.

Roger Larsson
2008-07-13, 10:15
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att det inte skulle finnas trimmade polisbilar.

Trimmade polisbilar tar vi i en annan tråd. /RL